Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 18 lutego 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.517.2020.2.EW

Podatek od towarów i usług w zakresie: opodatkowania opłat znajdujących się w grupie I i III; zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla opłat znajdujących się w grupie II; obowiązku dokonania korekty podatku VAT za okres od 1 stycznia 2017 r.; obowiązku dokonania korekty podatku VAT w odniesieniu do opłaty abonamentowej za wodomierz główny i opłaty za najem pojemnika na śmieci.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2020 r. (data wpływu 4 sierpnia 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 września 2020 r. (data wpływu 6 października 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania opłat znajdujących się w grupie I i III – jest nieprawidłowe;
  • zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla opłat znajdujących się w grupie II – jest prawidłowe;
  • obowiązku dokonania korekty podatku VAT za okres od 1 stycznia 2017 r. – jest prawidłowe;
  • obowiązku dokonania korekty podatku VAT w odniesieniu do opłaty abonamentowej za wodomierz główny i opłaty za najem pojemnika na śmieci – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 września 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jednym z wielu zadań Gminy jest gospodarka nieruchomościami. Gmina (…) powierzyła administrowanie zasobami komunalnymi zakładowi budżetowemu, tj. Zarządowi (…) (dalej Z(…)).

Z(…), na podstawie umów cywilno-prawnych, wynajmuje w imieniu Gminy lokale mieszkalne, użytkowe i mieszkalno-użytkowe, garaże itp. Wszyscy użytkownicy tych lokali uiszczają na rachunek bankowy Z(…) należny czynsz bądź odszkodowania za bezumowne zajmowanie lokali, a właściciele lokali – zaliczkę na koszty utrzymania nieruchomości wspólnej oraz wynagrodzenie za sprawowanie zarządu. Ponadto, zgodnie z wewnętrznymi uregulowaniami, wszyscy użytkownicy lokali mieszkalnych i użytkowych (w tym również właściciele lokali we Wspólnotach, które do czasu wyboru licencjonowanego Zarządcy znajdują się pod zarządem Gminy – Z(…)) obciążani są, poza czynszem, opłatami za świadczenia na rzecz lokali. Do świadczeń tych zaliczane są dostawy mediów takich jak: centralne ogrzewanie, podgrzanie wody, gaz, woda, kanalizacja oraz bezpośrednio z nimi związane – opłata abonamentowa za wodomierz główny oraz do końca 2019 r. – opłata za najem pojemników na odpady komunalne (która w przyszłości przy ewentualnej zmianie zasad ustalania w Gminie opłaty za gospodarowanie odpadami – znowu może się pojawić). Do świadczeń zaliczono również opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00