Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 8 lutego 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.834.2020.1.JM
Rzeczpospolita Polska jest członkiem międzynarodowej organizacji (Banku (...)), statut Banku (...) przewiduje zwolnienie od podatku wypłacanych przez Bank uposażeń. Ponadto, Wnioskodawczyni wskazała, że posiada dokument stwierdzający, że jest funkcjonariuszem Banku (...). Należy zatem stwierdzić, że zgodnie z opisanym stanem faktycznym wynagrodzenie wypłacane Wnioskodawczyni przez Bank (...) będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 82 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że faktycznie zostaną spełnione wszystkie warunki wynikające z ww. przepisu.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2020 r. (data wpływu 17 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego do wynagrodzenia wypłacanego przez Bank (...) – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego do wynagrodzenia wypłacanego przez Bank (...).
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
W ostatnim czasie Wnioskodawczyni podpisała kontrakt z (...) Bank z siedzibą w (…).Zgodnie z kontraktem (sporządzonym w języku angielskim) Wnioskodawczyni pracuje jako (…) i jest zobowiązana przygotować raport. Zatem jest to rodzaj umowy zlecenie/o dzieło. Pracę Wnioskodawczyni wykonuje w Polsce. W roku podatkowym obejmującym przedmiotowy wniosek, Wnioskodawczyni miała miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (tzw. rezydencję podatkową i nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.) w Polsce i nie przebywała na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki dłużej niż 183 dni w ciągu bieżącego roku podatkowego. Dodatkowo, Wnioskodawczyni jest zatrudniona w innym miejscu pracy w ramach umowy o pracę. Prace na rzecz Banku (…) będą rozliczane miesięcznie – w zależności od przepracowanych roboczodni. Opisana współpraca dotyczy bieżącego roku podatkowego. Bank (...) to jedna z najważniejszych organizacji międzynarodowych i jest międzynarodową instytucją finansową, która oferuje pożyczki i dotacje dla rządów krajów uboższych w celu realizacji projektów inwestycyjnych. Obejmuje on dwie instytucje: Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju (IBRD) oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Rozwoju (IDA). Bank (...) jest częścią składową Grupy Banku (...). Zgodnie z wiedzą Wnioskodawczyni kontrakt (…) (który zawarła z Bankiem (...)m) nie podlega opodatkowaniu. W Polsce jest to regulowane ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Aktualizacja z dnia 23 listopada 2018 r. (Dziennik Ustaw z 2018 r.) – zmiany weszły w życie z dniem 25 listopada 2018 r. Rozdział 3 Zwolnienia Przedmiotowe. Artykuł 21 ust. 1 pkt 82: wolne od podatku dochodowego są uposażenia funkcjonariuszy Organizacji Narodów Zjednoczonych, organizacji wyspecjalizowanych oraz innych międzynarodowych instytucji i organizacji, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem i których statuty przewidują zwolnienie od podatku wypłacanych przez nie uposażeń, pod warunkiem posiadania przez podatnika dokumentów stwierdzających, że jest funkcjonariuszem takiej organizacji lub instytucji. Podstawą prawną wskazującą na fakt, że Rzeczpospolita Polska jest członkiem międzynarodowej organizacji jest załączona Uchwała Rady Ministrów nr 88/86 z dnia 6 czerwca 1986 r. w sprawie przyjęcia członkostwa w Międzynarodowym Funduszu Walutowym oraz w Międzynarodowym Banku Odbudowy i Rozwoju. Ponadto Bank (...) znajduje się na liście organizacji międzynarodowych dostępnej na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych: https://www.gov.pl /web/ dyplomacja/misje-dyplomatyczne-urzedy-konsularne-i-organizacje-miedzynarodowe-w-polsce. Statut Banku (...) przewiduje zwolnienie do podatku wypłacanych przez Bank uposażeń. Wnioskodawczyni nie figuruje w wykazie funkcjonariuszy MSZ. Jednocześnie z Ministerstwa Spraw Zagranicznych Wnioskodawczyni uzyskała informacje, że żądanie potwierdzenia, że jest funkcjonariuszem znajdującym się w wykazie MSZ jest nadmiarowe, gdyż warunek znajdowania się funkcjonariusza w wykazie MSZ został wykreślony z ustawy, a na mocy ustawy z dnia 9 października 2015 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw art. 21 ust. 1 pkt 82 otrzymał nowe brzmienie: „uposażenia funkcjonariuszy Organizacji Narodów Zjednoczonych, organizacji wyspecjalizowanych oraz innych międzynarodowych instytucji i organizacji, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem i których statuty przewidują zwolnienie od podatku wypłacanych przez nie uposażeń, pod warunkiem posiadania przez podatnika dokumentów stwierdzających, że jest funkcjonariuszem takiej organizacji lub instytucji;”. Przepis ten ma zastosowanie do dochodów osiągniętych od dnia 1 stycznia 2016 r. (Dziennik Ustaw – 18 – Poz. 1932). Dodatkowo, Wnioskodawczyni otrzymała informację z Banku (...), że dla celów podatkowych wszystkie osoby otrzymujące wynagrodzenie z Banku na podstawie dowolnej umowy, w tym (…), są traktowane jako funkcjonariusze Banku. Dokumentem to stwierdzającym jest kontrakt, który podpisała, definiujący zakres prac i sposób wynagradzania.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right