Reforma PPE, IKE oraz IKZE – zmiany od 1 lipca 2022 r.
Od 1 lipca 2022 r. wejdą zmiany dotyczące pracowniczych programów emerytalnych (PPE), indywidualnych kont emerytalnych (IKE) oraz indywidualnych kont zabezpieczenia emerytalnego (IKZE). Uchwalone zmiany mają za zadanie m.in. ułatwić pracodawcom prowadzenie PPE. Po stronie pracodawcy pojawi się jednak także nowy, istotny obowiązek - raportowania dwa razy w roku poziomu partycypacji do PFR.
Pracownicze programy emerytalne (PPE) są zbiorową formą gromadzenia oszczędności z przeznaczeniem na emeryturę. Prowadzenie PPE nie jest obowiązkowe dla pracodawcy - jednak może, w określonych okolicznościach, zwolnić pracodawcę z obowiązku prowadzenia pracowniczego planu kapitałowego (PPK). Dlatego od czasu wprowadzenia obowiązkowych PPK na popularności zyskało również prowadzenie PPE.
Omawiane zmiany dotyczące PPE (a także IKE oraz IKZE) zostały wprowadzone na mocy ustawy z 7 kwietnia 2022 r. o zmianie ustawy o pracowniczych programach emerytalnych oraz ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego.