Czy potrzebna jest umowa z burmistrzem na korzystanie przez niego z telefonu i samochodu służbowego
RADA
PYTANIE
Czy na korzystanie z samochodu służbowego lub telefonu komórkowego Burmistrz miasta powinien zawrzeć umowę na korzystanie z w/w narzędzi do realizacji zadań służbowych, tj. umowę o odpowiedzialności majątkowej za powierzone mienie? Czy taką umowę w imieniu Gminy może podpisać z Burmistrzem Sekretarz Miasta, która podpisuje Burmistrzowi również urlopy, delegacje? Czy jednak umowa taka jest zbędna biorąc pod uwagę przepisy ustawy o samorządzie gminnym? Czy ewentualnie do podpisania takiej umowy Sekretarz winna posiadać stosowne upoważnienie?
ODPOWIEDŹ
Nie ma uzasadnienia do stosowania dodatkowo środka zabezpieczającego w postaci odrębnej umowy o odpowiedzialności majątkowej burmistrza za powierzone mienie (tak jak miałoby to uzasadnienie wobec pracownika urzędu, na którego na podstawie umowy odpowiedzialność materialna zostałaby scedowana). Wymagane będzie natomiast zarządzenie burmistrza, wydane w oparciu o art. 33 ust. 3 i ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym, regulujące zasady i tryb wykorzystywania samochodów służbowych. W przypadku, w którym dany samochód służbowy przeznaczony jest na potrzeby realizacji wyjazdów służbowych burmistrza i np. zastępcy burmistrza (dwóch użytkowników tego samego składnika majątku) wymagane już będzie zawarcie z każdym z nich umowy o współodpowiedzialności materialnej w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z 4 października 1974 r. w sprawie wspólnej odpowiedzialności materialnej pracowników za powierzone mienie.