Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Porada aktualna
do 2023-09-30
Data publikacji: 2021-08-10

Czy biuro rachunkowe może pozwać podwykonawcę o naprawienie szkody

PROBLEM

Moje biuro rachunkowe zatrudniało podwykonawcę pracującego na zasadach działalności gospodarczej. W świetle zawartej umowy podwykonawca - księgowa - zobowiązana była do świadczenia usług samodzielnej księgowej na rzecz klientów naszego biura w wymiarze 160 godzin miesięcznie. Nie było zapisu, który wskazywałby, w jakich godzinach praca musi być wykonywana, nie wymagaliśmy również obecności w określonych godzinach.

Pani podwykonawca wypowiedziała nam umowę. Po upływie okresu wypowiedzenia okazało się, że zostawiła po sobie księgi w stanie, który wymagał licznych poprawek. Zdarzały się również pomyłki skutkujące koniecznością dopłaty podatków przez naszych klientów, w związku z czym musieliśmy zwracać im niemałe odsetki.

Odkryłam, że w tych godzinach, w których rzekomo księgowa świadczyła swoje usługi dla nas, były wykonywane zupełnie inne czynności. Przykładowo, w systemie informacji prawno- księgowej były wyszukiwane zagadnienia, które nie występują u naszych klientów. Odnotowałam też, że dużo czynności wykonywała nasza młodsza księgowa, zatrudniona przez nas i pracująca jako asystentka podwykonawcy, dzięki temu samodzielna księgowa mogła ukryć brak swojej należytej staranności.

Podwykonawca prowadził swoje biuro rachunkowe online (nawet przed nawiązaniem współpracy z nami) i oprócz zapłaty od nas wystawiał także swoje faktury sprzedażowe na rzecz innych podmiotów. Zauważyłam również, że samodzielna księgowa często zgłaszała się do pracy dodatkowej na podstawie ofert umieszczanych w Internecie i portalach społecznościowych i może poprzez nadmiar zajęć zaniedbywała naszych klientów.

Zadzwoniłam do niej i chciałam porozmawiać o jakiejś rekompensacie dla naszego biura, wtedy jednak powiedziała, że nie zamierza niczego płacić ani poprawiać i zaczęła straszyć mnie, że poinformuje inspekcję pracy o naruszeniu przepisów prawa pracy, które polegało na tym, iż nie zatrudniłam jej na podstawie umowy o pracę. Straszyła mnie także odpowiedzialnością karną z tego tytułu.

Co mogę zrobić w takiej sytuacji?

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00