Artykuł
Błędy w umowie o pracę w zakresie wynagrodzenia i innych świadczeń – jak je poprawić
Nieprawidłowości w umowach o pracę mogą wynikać z różnych przyczyn, z których najczęstszymi są nieznajomość przepisów prawa pracy i omyłki pisarskie. Takie sytuacje mogą powodować określone konsekwencje finansowe dla pracodawcy. Mogą też pozostać bez wpływu na uprawnienia pracownika i będą co najwyżej wymagały modyfikacji w drodze aneksu do umowy albo tylko omówienia pomyłki w dokumencie umowy.
Każda umowa o pracę musi określać jej strony, rodzaj, datę zawarcia oraz warunki pracy i płacy, obejmujące w szczególności: rodzaj pracy, miejsce jej wykonywania, wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia, wymiar czasu pracy i termin rozpoczęcia pracy (art. 29 Kodeksu pracy).
Błędy w umowie o pracę mogą się pojawić już w zakresie wyżej wskazanych jej elementów obligatoryjnych. Jeśli błędy dotyczą kwestii oczywistych i wynikają z omyłki pisarskiej, można je usunąć przez poprawienie zapisu w dokumencie.
Błąd dotyczący wysokości wynagrodzenia za pracę
Pomyłka dotycząca warunków pracy, a szczególnie uzgodnionego przez strony wynagrodzenia, może okazać się dla pracodawcy bardziej kosztowna. Co do zasady strony mogą swobodnie kształtować warunki umowy o pracę. Błąd dotyczący wynagrodzenia musi być wręcz oczywisty, aby z powołaniem się na niego można było wycofać się z obowiązku zapłaty pracownikowi kwoty wskazanej w umowie. Należy zaznaczyć, że drobne błędy wynikające z niewielkich pomyłek z reguły nie są tego rodzaju błędami, które dawałyby możliwość naprawienia ich za pomocą oświadczenia. Jednak w niektórych sytuacjach ten tryb prostowania błędów będzie właściwy.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right