Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 12 maja 2021 r., sygn. II SA/Go 66/21

Składowanie na własnej działce destruktu asfaltowego i gruzu betonowego w celu ponownego wykorzystania nie stanowi procesu zbierania odpadów, na który trzeba uzyskać zezwolenie.

Gazeta Prawna nr 107/2021

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie: Przewodniczący Sędzia WSA Grażyna Staniszewska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Adam Jutrzenka-Trzebiatowski Sędzia WSA Jacek Jaśkiewicz po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 12 maja 2021 r. sprawy ze skargi P. sp. z o.o. na zarządzenie pokontrolne Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...]r., znak sprawy: [...] w przedmiocie zaprzestania zbierania odpadów I. uchyla zaskarżone zarządzenie pokontrolne, II. zasądza od Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska na rzecz skarżącego P. sp. z o.o. kwotę 200 (dwieście) zł tytułem zwrotu kosztów sądowych.

Uzasadnienie

Zarządzeniem pokontrolnym z dnia [...] listopada 2020 r. znak: [...] Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska, działając na podstawie art. 12 ust.1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (DZ.U. z 2020 r. poz. 995) oraz ustaleń kontroli przeprowadzonej w dniach od [...] maja 2020 r. do [...] października 2020 r., udokumentowanej protokołem kontroli nr [...], nałożył na Prezesa Zarządu Przedsiębiorstwa [...] Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, obowiązek zaprzestania zbierania odpadów na działce o numerze ewidencyjnym [...] bez wymaganego w tym zakresie zezwolenia. Termin realizacji obowiązku określono jako niezwłoczny (zadanie stałe).

W uzasadnieniu zarządzenia organ wskazał, że przeprowadzona kontrola w Przedsiębiorstwie [...] wykazała nieprawidłowość w zakresie przestrzegania wymagań ochrony środowiska. W wyniku działań kontrolnych ustalono, że na działce nr ewid. [...], będącej własnością Przedsiębiorstwa [...], przedsiębiorca zbiera odpady bez wymaganego w tym zakresie pozwolenia, o którym mowa w art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (DZ.U. z 2020 r. poz. 797, zwana dalej - u.o.). Na przedmiotowej działce stwierdzono zbieranie odpadów zaklasyfikowanych rozporządzeniem Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów (DZ.U. 2020 poz. 10) pod kodami 17 03 02 - Mieszanki bitumiczne inne niż wymienione w 17 03 01 oraz 17 01 01 0 - Odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów. Następnie organ wskazał, że na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 10 u.o. z obowiązku uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów i/lub na przetwarzanie odpadów zwolniony jest wytwórca odpadów, który wytwarzane przez siebie odpady zbiera w miejscu ich wytworzenia. Zwolnienie to nie ma jednak zastosowania w danej sprawie, bowiem jak wynika z ustaleń kontroli, zostały one przewiezione z miejsca wytworzenia na plac magazynowy na działce [...], co oznacza, że odpady są magazynowane poza miejscem ich wytworzenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00