Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny na dzień 24-11-2024
TEMATY:
Artykuł aktualny na dzień 24-11-2024
TEMATY:
Data publikacji: 2021-04-14

Komunikat Urzędu KNF w sprawie obowiązkowej dematerializacji akcji

1 marca 2021 r. wszedł w życie wymóg obowiązkowej dematerializacji akcji[1], które dotychczas miały formę dokumentu. Z tym dniem wygaśnie moc prawna dokumentów akcji wydanych przez spółkę. Forma dokumentu akcji zostanie zastąpiona przez wpis w rejestrze akcjonariuszy lub zapis akcji na rachunkach papierów wartościowych (w przypadku rejestracji akcji w depozycie papierów wartościowych).

 

[1]    
Obowiązek ten dotyczy wszystkich spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych, które wyemitowały akcje przed 1 marca 2021 r.

 

Od 1 marca 2021 r. dokumenty akcji mają moc dowodową wyłącznie w zakresie wykazywania przez akcjonariusza wobec spółki, że przysługują mu prawa udziałowe.

Pole tekstowe: WAŻNE Z dniem 1 marca 2026 r. nastąpi całkowita utrata ochrony praw wynikająca z akcji, których dokumenty akcji nie zostały złożone w spółce i nie zostały ujęte w rejestrze akcjonariuszy.

W celu wypełnienia tego wymogu spółki do 30 września 2020 r. były zobowiązane do zawarcia umowy o prowadzenie rejestru akcjonariuszy dla tych akcji z podmiotem uprawnionym do prowadzenia rachunków papierów wartościowych albo umowy o ich rejestrację w depozycie papierów wartościowych prowadzonym przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych (dalej: „KDPW”). Spółki są zobowiązane pięciokrotnie wezwać akcjonariuszy do złożenia dokumentu akcji w sposób właściwy dla zwoływania walnego zgromadzenia spółki, przy czym pierwsze wezwanie miało być dokonane do 30 września 2020 r. Kolejne wezwania nie mogą być dokonywane w odstępie dłuższym niż miesiąc ani krótszym niż dwa tygodnie.

Złożenie dokumentu akcji odbywa się za pisemnym pokwitowaniem wydanym akcjonariuszowi i stanowi potwierdzenie dokonania przez akcjonariusza tej czynności. Rejestr akcjonariuszy jest jawny dla spółki i każdego akcjonariusza. Podmioty te mają prawo dostępu do danych zawartych w rejestrze akcjonariuszy za pośrednictwem podmiotu prowadzącego rejestr akcjonariuszy i mają prawo żądać wydania, w postaci papierowej lub elektronicznej, informacji z rejestru akcjonariuszy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00