Umowa zlecenia zawarta z pracownicą pobierającą zasiłek macierzyński – zasady oskładkowania
Pracodawca może zawrzeć z pracownicą przebywającą na urlopie rodzicielskim umowę zlecenia pod warunkiem, że zakres czynności wykonywanych w ramach tej umowy różni się od obowiązków wynikających z umowy o pracę. Od przychodu z tej umowy nie należy naliczać i potrącać składek na ubezpieczenia społeczne. Trzeba natomiast potrącić składkę zdrowotną.
Pracownica w trakcie urlopu macierzyńskiego lub rodzicielskiego może pracować, np. na podstawie umowy zlecenia. Nie ma przy tym znaczenia, czy umowa taka zawarta jest z własnym pracodawcą czy z innym podmiotem. Warto jednak wskazać, że w przypadku zawarcia zlecenia ze swoim pracodawcą, zakres czynności wykonywanych na podstawie takiej umowy powinien różnić się od obowiązków wynikających z umowy o pracę. Ponadto:
- zlecenie nie musi być wykonywane w ściśle określonym miejscu ani czasie, ani tym bardziej pod kierownictwem zleceniodawcy,
- zlecenie może być wykonane przez osobę trzecią (jeżeli wynika taka możliwość z umowy albo gdy wymuszają to okoliczności),