Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny
do 2023-06-30
TEMATY:
Artykuł aktualny
do 2023-06-30
TEMATY:
Data publikacji: 2021-03-05

Kontrole PIP w czasie epidemii COVID-19 – procedura postępowania

Potrzeba ograniczenia ryzyka zakażenia wirusem SARS-CoV-2 inspektorów PIP spowodowała modyfikację dotychczasowych zasad kontroli. W celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa zarówno inspektorom pracy, jak i pracodawcom dopuszczono możliwość kontroli w formie zdalnej oraz hybrydowej. Nowe metody kontroli nie wykluczają jednak przeprowadzenia jej w całości w siedzibie zakładu pracy na zasadach obowiązujących do tej pory.

Państwowa Inspekcja Pracy jest organem powołanym do sprawowania nadzoru i kontroli przestrzegania przepisów prawa pracy, w szczególności przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów dotyczących legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej. Dotychczas normą były kontrole stacjonarne. Sytuacja epidemiczna spowodowała jednak konieczność rozszerzenia zarówno zakresu kontroli - o kwestie przestrzegania przez pracodawców reżimu sanitarnego i ochrony pracowników przed zakażeniem, jak i form kontroli - o zdalną i hybrydową.

 

1. Kontrole stacjonarne

Zgodnie z przepisami ustawy o PIP kontrolę przeprowadza się w siedzibie podmiotu kontrolowanego oraz w innych miejscach realizowania jego zadań lub przechowywania dokumentów finansowych i kadrowych. Ponadto poszczególne czynności kontrolne mogą być wykonywane także w siedzibie jednostki organizacyjnej PIP.

 

1.1. Czynności kontrolne w siedzibie pracodawcy

Podstawową i najczęstszą formułą działania inspektorów pracy jest wykonywanie czynności kontrolnych w siedzibie podmiotu kontrolowanego. Jeśli podmiot ten ma oddziały zamiejscowe albo jego pracownicy wykonują pracę w tzw. terenie, możliwe jest prowadzenie kontroli także w tych miejscach świadczenia pracy. Również w przypadku przechowywania przez pracodawcę dokumentów finansowych i/lub kadrowych poza siedzibą firmy, np. w archiwum lub u podmiotu zewnętrznego obsługującego pracodawcę w zakresie kadr i płac, dopuszczalne jest przeprowadzenie działań kontrolnych także w tych miejscach.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00