Artykuł
do 2022-03-27 info
do 2022-03-27 info
Pracownik na kwarantannie – odpowiedzi na pytania z praktyki
Kwarantanna polega na odosobnieniu osoby zdrowej, która była narażona na zakażenie, w celu zapobieżenia szerzeniu się choroby niebezpiecznej i wysoce zakaźnej, do jakiej zaliczany jest COVID-19. Za okres kwarantanny pracownikowi przysługuje wynagrodzenie chorobowe lub zasiłek chorobowy w wysokości 80% wynagrodzenia. Jeśli pracownik podczas kwarantanny pracował zdalnie, wówczas przysługuje mu wynagrodzenie za pracę.
Od 29 listopada 2020 r. pracownik oraz inne osoby zatrudnione mogą pracować zdalnie na kwarantannie. Jest to dopuszczalne w okresie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii (art. 4h ustawy o COVID-19). Praca zdalna na kwarantannie może się odbywać za zgodą pracodawcy lub zatrudniającego. Pracodawca nie musi się więc zgodzić na takie rozwiązanie. Analogiczne regulacje wprowadzono od 5 grudnia 2020 r. w przypadku przebywania przez zatrudnionych w izolacji domowej.
Częste kwarantanny pracowników w czasie pandemii COVID-19 stwarzają pracodawcom liczne problemy w zakresie prawa pracy i zasiłków. Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na kilka pytań w tym zakresie przesłanych do naszej redakcji.
(?) Czy kwarantannę i izolację domową z powodu COVID-19 należy wliczyć do limitu 30 dni nieobecności pracownika w pracy, po których należy wykonać kontrolne badania lekarskie?
Izolację domową, podczas której pracownik jest niezdolny do pracy, należy wliczyć do limitu 30 dni nieobecności pracownika w pracy, po których powinno się wykonać ponowne badania kontrolne. Natomiast kwarantanna nie będzie wliczana do tego limitu, podobnie jak okres izolacji domowej, podczas której pracownik świadczy pracę zdalną.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right