Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2020-04-10

Porozumienie o zawieszeniu przepisów prawa pracy – warunki wprowadzania i stosowania

W razie złej sytuacji finansowej firmy pracodawca może zawrzeć ze związkami zawodowymi, a gdy takie nie działają w zakładzie, z przedstawicielstwem pracowników porozumienie o zawieszeniu stosowania w całości lub w części przepisów wewnątrzzakładowych. Zawieszenie stosowania przepisów prawa pracy nie może trwać dłużej niż przez okres 3 lat. Po zawarciu porozumienia należy przekazać je właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy.

Porozumienie o zawieszeniu w części lub w całości przepisów prawa pracy określających prawa i obowiązki stron może być zawarte, jeżeli jest to uzasadnione sytuacją finansową pracodawcy. Jednak takim porozumieniem nie można zawiesić stosowania przepisów Kodeksu pracy oraz przepisów innych ustaw i aktów wykonawczych (art. 91 ust. 1 ustawy - Kodeks pracy).

Kiedy można zawrzeć porozumienie o zawieszeniu przepisów prawa pracy

Porozumienie w sprawie zawieszenia przepisów prawa pracy nie może stanowić jednostronnej decyzji pracodawcy. Wprawdzie jest on stroną inicjującą zawarcie porozumienia (uwzględniając, że w typowych przypadkach dotyczy ono ograniczenia pracowniczych przywilejów finansowych), jednak w żadnym razie nie może w sposób sztywny narzucić zawieszenia wybranych przez siebie przepisów prawa pracy.

Porozumienie zawiera pracodawca i reprezentująca pracowników organizacja związkowa. Jeżeli jednak u pracodawcy nie działa taka organizacja, porozumienie zawiera pracodawca i przedstawicielstwo pracowników wyłonione w trybie przyjętym u tego pracodawcy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00