Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2018-08-20

Zasady etyki zawodowej biegłych rewidentów – część 4

Firmy audytorskie tradycyjnie świadczą na rzecz klientów badania usługi nieatestacyjne[1] zgodnie z posiadanymi umiejętnościami i specjalistyczną wiedzą. Świadczenie usług nieatestacyjnych może jednak wywoływać zagrożenia dla niezależności firmy audytorskiej lub członków zespołu wykonującego badanie. Najczęściej spotykane to zagrożenia autokontroli, czerpania korzyści włas­nych i promowania interesów klienta.

 

[1]    
Pkt od 290.154 do 290.156 Kodeksu. Dla klientów będących JZP porównaj z art. 136-137 wraz z art. 285 ustawy oraz art. 5 rozporządzenia (dotyczą one kwestii listy usług zabronionych, którą wprowadzono i która odnosi się wyłącznie do współpracy z klientami będącymi JZP). Dla klientów niebędących JZP Autor wskazuje na konieczne porównania (głównie z art. 69 ust. 7-9 ustawy).

 

Nowe kierunki rozwoju w biznesie, rozwój rynków finansowych oraz szybkie zmiany w dziedzinie informatyki uniemożliwiają sporządzenie pełnego wykazu wszystkich usług nieatestacyjnych, jakie mogą być świadczone na rzecz klienta badania. W przypadku usług nieatestacyjnych, które nie zostały opisane w Kodeksie, przy ocenie konkretnych okoliczności mają zastosowanie założenia koncepcyjne.

Przed przyjęciem przez firmę audytorską zlecenia świadczenia usługi nieatestacyjnej na rzecz klienta badania ustala się, czy świadczenie takich usług stwarza zagrożenie dla niezależności. Przy ocenie znaczenia zagrożenia powstałego w związku ze świadczeniem konkretnej usługi nieatestacyjnej należy rozważyć każde zagrożenie, co do którego zespół wykonujący badanie ma powody sądzić, że jest wywołane świadczeniem innych powiązanych usług nieatestacyjnych. Jeżeli powstałe zagrożenie nie może być zredukowane do akceptowalnego poziomu poprzez zastosowanie zabezpieczeń, usługa nieatestacyjna nie może być świadczona.

Usługi administracyjne[1]

Usługi administracyjne obejmują wsparcie klientów w zakresie rutynowych i mechanicznych zadań w zwykłym toku działań. Takie usługi wymagają niewielkiego osądu lub wcale go nie wymagają i mają charakter biurowy. Przykłady usług administracyjnych obejmują edycję tekstów, sporządzanie dokumentów administracyjnych i wymaganych prawem bądź statutem/umową jednostki do zatwierdzenia przez klienta, składanie takich dokumentów zgodnie z instrukcjami klienta, monitorowanie ustawowych terminów składania dokumentów oraz informowanie klienta badania o tych terminach. Świadczenie takich usług co do zasady nie stwarza zagrożenia dla niezależności. Należy jednak ocenić każde powstałe zagrożenie oraz, jeśli jest to niezbędne, zastosować zabezpieczenia w celu wyeliminowania tego zagrożenia lub zredukowania go do akceptowalnego poziomu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00