Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2018-03-17

Rachunkowość firm produkcyjnych – wybrane zagadnienia

Rachunkowość produkcyjna została dość skąpo uregulowana w ustawie o rachunkowości. W związku z tym wiele zależy od przyjętych zasad (polityki) rachunkowości jednostki. Podstawowym celem wszelkich założeń dotyczących zasad rachunkowości firm produkcyjnych jest zapewnienie prawidłowej wyceny produkcji, tj. prawidłowe ustalenie kosztu wytworzenia.

Kierownik jednostki, uwzględniając rodzaj i wartość posiadanych poszczególnych grup rzeczowych składników aktywów obrotowych, podejmuje decyzję o stosowaniu jednej z czterech możliwych metod prowadzenia kont ksiąg pomocniczych:

1) ewidencji ilościowo-wartościowej - ujmuje się w niej obroty i stany w jednostkach naturalnych i pieniężnych dla każdego składnika;

2) ewidencji ilościowej obrotów i stanów - prowadzona jest wyłącznie w jednostkach naturalnych dla poszczególnych składników lub ich jednorodnych grup; wartość stanu wycenia się przynajmniej na koniec okresu sprawozdawczego, za który następują rozliczenia z budżetem z tytułu podatku dochodowego, dokonane na podstawie danych rzeczywistych;

3) ewidencji wartościowej obrotów i stanów - są nią objęte towary oraz opakowania; ewidencja ta jest prowadzona przez punkty obrotu detalicznego lub miejsca składowania; jej przedmiotem zapisów są tylko przychody, rozchody i stany całego zapasu;

4) odpisywania w koszty wartości materiałów na dzień ich zakupu - połączone jest ono z ustalaniem stanu tych składników aktywów i jego wyceny oraz korekty kosztów o wartość tego stanu, nie później niż na dzień bilansowy.

Ewidencja zakupu i rozchodu materiałów składowanych w magazynie

Jednostka, która podejmie decyzję, że materiały objęte są ewidencją księgową podczas składowania w magazynie, ujmie wartość tych materiałów na dzień ich zakupu na koncie „Materiały”. Dopiero w momencie rozchodu materiałów odnosi ich wartość w koszty. W jednostkach, które rozliczają koszty na kontach zespołu 4 i 5, zakup i przekazanie materiałów do zużycia ewidencjonuje się następująco:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00