Czy fundacja może sporządzić sprawozdanie finansowe w formie dopuszczalnej dla jednostek mikro?
Fundacja Fundusz Współpracy (FFW) jest fundacją skarbu państwa. Do roku 2013 FFW sporządzała sprawozdanie finansowe o Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001 roku w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nie prowadzących działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 137 poz. 1539 z 2001 r.). W związku ze zmianami w Ustawie o rachunkowości, dokonanymi roku 2014 (m. in. uchylenie ww. rozporządzenia), Rada FFW, uchwałą z lutego'2015 zadecydowała, że na podstawie art. 3 ust. 1a pkt 2 Ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1194 roku (Dz.U. z 2013 r. poz. 330 z późniejszymi zmianami) FFW sporządzać będzie sprawozdanie finansowe z zastosowaniem art. 46 ust. 5 pkt 4, art. 47 ust. 4 pkt 4, art. 48 ust. 3, art. 48a ust 3, art. 48b ust 4, art. 49 ust. 4 Ustawy o rachunkowości (czyli w formie dopuszczalnej dla jednostek mikro). Ponadto na postawie art. 7 ust. 2a Ustawy o rachunkowości, FFW zrezygnowała z zasady ostrożności przy wycenie aktywów i pasywów, a na podstawie art. 28 a nie wyceniała aktywów i pasywów według wartości godziwej i skorygowanej o ceny nabycia. Nadmienić należy, że FFW mieściła się w definicji jednostki mikro określonej w art. 3 ust. 1a pkt 2 ustawy o rachunkowości: "1a. Jednostkami mikro w rozumieniu ustawy są: (...) 2) stowarzyszenia, związki zawodowe, organizacje pracodawców, izby gospodarcze, fundacje, przedstawicielstwa przedsiębiorców zagranicznych, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, społeczno-zawodowe organizacje rolników, organizacje samorządu zawodowego, organizacje samorządu gospodarczego rzemiosła i Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych – jeżeli nie prowadzą działalności gospodarczej, (...)". Począwszy od roku 2014, we wszystkich kolejnych latach FFW przekraczała limity zarówno dot. sumy aktywów jak i średnioroczne zatrudnienie, określone art. 3 ust. 1a pkt 1 (nie prowadziliśmy sprzedaży towarów i produktów, więc nie osiągaliśmy przychodów z tego tytułu, natomiast przychody statutowe w każdym roku przekraczały kwotę 3,- mln PLN określoną w art. 3 ust. 1a pkt 1 ppkt b.). W roku 2017 FFW, Uchwałą Zarządu z lipca'2017, podjęła prowadzenie działalności gospodarczej. Jak w związku z tym zmieniła się sytuacja FFW, jeśli chodzi obowiązki z zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz sporządzenia sprawozdania finansowego za rok 2017, a także obowiązek badania sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta (dotychczas, FFW nie prowadząc działalności gospodarczej, nie miała obowiązku corocznego badania sprawozdania, natomiast decyzją Zarządu każdego roku sprawozdanie finansowe było poddawane badaniu biegłego rewidenta)? Czy nadal możemy korzystać z wyłączeń w stosowaniu ustawy o rachunkowości przewidzianych dla jednostek mikro, zarówno jeśli chodzi o kwestie wyceny aktywów i pasywów ( art. 7 ust. 2a ustawy, art. 28a ustawy, o których napisano powyżej) oraz sporządzić za rok 2017 sprawozdanie finansowe w formie dopuszczalnej dla jednostek mikro? Z poważaniem, Marek Żyła