Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 1721
Wersja aktualna od 2024-07-10
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 1721
Wersja aktualna od 2024-07-10
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/1721

z dnia 19 czerwca 2024 r.

ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w odniesieniu do wzorów na potrzeby homologacji systemu inteligentnego asystenta kontroli prędkości, systemu ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy, rejestratora danych na temat zdarzeń, ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon oraz zaawansowanego systemu ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009, (WE) nr 79/2009 i (WE) nr 661/2009 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 631/2009, (UE) nr 406/2010, (UE) nr 672/2010, (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 1005/2010, (UE) nr 1008/2010, (UE) nr 1009/2010, (UE) nr 19/2011, (UE) nr 109/2011, (UE) nr 458/2011, (UE) nr 65/2012, (UE) nr 130/2012, (UE) nr 347/2012, (UE) nr 351/2012, (UE) nr 1230/2012 i (UE) 2015/166 (1), w szczególności jego art. 4 ust. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

Zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2144 pojazdy silnikowe muszą być wyposażone w systemy inteligentnego asystenta kontroli prędkości, systemy ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy, rejestratory danych na temat zdarzeń, ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon oraz zaawansowane systemy ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy. Aby zapewnić jednolite wdrażanie tego rozporządzenia, należy określić informacje istotne na potrzeby homologacji każdego z tych systemów.

(2)

Konieczne jest zapewnienie spójnego podejścia, w szczególności w odniesieniu do konkretnych informacji istotnych na potrzeby homologacji każdego z tych systemów, jakie należy zawrzeć w dokumencie informacyjnym, o którym mowa w art. 24 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 (2), oraz w świadectwie homologacji typu UE, o którym mowa w art. 28 ust. 1 tego rozporządzenia.

(3)

Ponadto potrzebne są zharmonizowane wzory dokumentów homologacyjnych, aby zapewnić jasność, przewidywalność i spójność informacji, których mają dostarczać, a tym samym zmniejszyć obciążenie administracyjne zarówno dla producentów, jak i dla organów udzielających homologacji.

(4)

W niniejszym rozporządzeniu należy zatem określić wzory dokumentów homologacyjnych dla systemów inteligentnego asystenta kontroli prędkości, systemów ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy, rejestratorów danych na temat zdarzeń, ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon oraz zaawansowanych systemów ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy.

(5)

Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Wzory dokumentu informacyjnego i świadectwa homologacji typu w odniesieniu do systemu inteligentnego asystenta kontroli prędkości

1. Wzór określony w części I załącznika I stosuje się na potrzeby dokumentu informacyjnego do celów homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich systemów inteligentnego asystenta kontroli prędkości oraz do celów homologacji typu tych systemów jako oddzielnych zespołów technicznych.

2. Wzór określony w części II załącznika I stosuje się na potrzeby świadectwa homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich systemów inteligentnego asystenta kontroli prędkości. Wzór określony w części III załącznika I stosuje się na potrzeby świadectwa homologacji typu systemów inteligentnego asystenta kontroli prędkości jako oddzielnych zespołów technicznych.

Artykuł 2

Wzory dokumentu informacyjnego i świadectwa homologacji typu w odniesieniu do systemu ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy

1. Wzór określony w części I załącznika II stosuje się na potrzeby dokumentu informacyjnego do celów homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich systemów ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy.

2. Wzór określony w części II załącznika II stosuje się na potrzeby świadectwa homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich systemów ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy.

Artykuł 3

Wzory dokumentu informacyjnego i świadectwa homologacji typu w odniesieniu do rejestratora danych na temat zdarzeń

1. Wzór określony w części I załącznika III stosuje się na potrzeby dokumentu informacyjnego do celów homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich rejestratorów danych na temat zdarzeń oraz do celów homologacji rejestratorów danych na temat zdarzeń jako oddzielnych zespołów technicznych.

2. Wzór określony w części II załącznika III stosuje się na potrzeby świadectwa homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich rejestratorów danych na temat zdarzeń. Wzór określony w części III załącznika III stosuje się na potrzeby świadectwa homologacji typu rejestratorów danych na temat zdarzeń jako oddzielnych zespołów technicznych.

Artykuł 4

Wzory dokumentu informacyjnego i świadectwa homologacji typu w odniesieniu do ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon

1. Wzór określony w części I załącznika IV stosuje się na potrzeby dokumentu informacyjnego do celów homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon.

2. Wzór określony w części II załącznika IV stosuje się na potrzeby świadectwa homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon.

Artykuł 5

Wzory dokumentu informacyjnego i świadectwa homologacji typu w odniesieniu do zaawansowanego systemu ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy

1. Wzór określony w części I załącznika V stosuje się na potrzeby dokumentu informacyjnego do celów homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich zaawansowanych systemów ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy.

2. Wzór określony w części II załącznika V stosuje się na potrzeby świadectwa homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich zaawansowanych systemów ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy.

Artykuł 6

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 czerwca 2024 r.

W imieniu Komisji

Przewodnicząca

Ursula VON DER LEYEN


(1) Dz.U. L 325 z 16.12.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/2144/oj.

(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE (Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/858/oj).

ZAŁĄCZNIK I

CZĘŚĆ I

Dokument informacyjny dotyczący homologacji typu UE pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich systemu inteligentnego asystenta kontroli prędkości

Dokument informacyjny nr … dotyczący homologacji typu UE typu pojazdu w odniesieniu do systemu inteligentnego asystenta kontroli prędkości (ISA).

Poniższe informacje należy dostarczyć w trzech egzemplarzach wraz ze spisem treści. Wszystkie rysunki lub ilustracje muszą być w formacie A4 lub złożone do formatu A4, w odpowiedniej skali i o dostatecznym stopniu szczegółowości. Ewentualne fotografie muszą być dostatecznie szczegółowe.

Jeżeli układy, o których mowa w niniejszym dokumencie informacyjnym, są sterowane elektronicznie, należy dostarczyć informacje dotyczące ich działania.

0. INFORMACJE OGÓLNE

0.1.

Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2.

Typ:

0.2.1.

Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3.

Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono go na pojeździe/komponencie/oddzielnym zespole technicznym (1):

0.3.1.

Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4.

Kategoria pojazdu:

0.5.

Nazwa przedsiębiorstwa i adres producenta:

0.8.

Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9.

Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

1. OGÓLNE CECHY KONSTRUKCYJNE

1.1.

Fotografie lub rysunki reprezentatywnego pojazdu/komponentu/oddzielnego zespołu technicznego (1):

4.8.

Prędkościomierz i drogomierz

Prędkościomierz

4.8.1.

Zasada działania i opis mechanizmu napędowego:

4.8.2.

Stała przyrządu:

4.8.3.

Tolerancja mechanizmu pomiarowego zgodnie z pkt 2.2.3 regulaminu ONZ nr 39 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) (2):

4.8.4.

Przełożenie całkowite zgodnie z pkt 2.2.2 regulaminu ONZ nr 39 lub dane równoważne:

4.8.5.

Rysunek skali prędkościomierza lub innych form wskazań:

Drogomierz

4.8.6.

Stała techniczna drogomierza zgodnie z pkt 2.2.4 regulaminu ONZ nr 39:

4.8.7.

Liczba cyfr:

4.9.

Tachograf: tak/nie (1)

4.9.1.

Znak homologacji:

4.10.

Blokada mechanizmu różnicowego: tak/nie/fakultatywnie ( 1 )

6.6.

Opony i koła

6.6.2.

Górna i dolna granica promieni tocznych

6.6.2.1.

Oś 1: … mm

6.6.2.2.

Oś 2: … mm

6.6.2.3.

Oś 3: … mm

6.6.2.4.

Oś 4: … mm

6.6.3.

Ciśnienie(-a) w oponach zalecane przez producenta pojazdu: … kPa

9.5.

Szyba przednia i pozostałe szyby

9.5.1.

Szyba przednia

9.5.1.1.

Zastosowane materiały:

9.5.1.2.

Sposób montowania:

9.5.1.3.

Kąt pochylenia:

9.5.1.4.

Numery świadectw homologacji typu:

9.5.1.5.

Akcesoria szyby przedniej oraz sposób ich umieszczenia wraz z krótkim opisem ewentualnych komponentów elektrycznych/elektronicznych:

12. RÓŻNE

12.6.

Urządzenia ograniczenia prędkości

12.6.1.

Producent(-ci):

12.6.2.

Typ/typy:

12.6.3.

Numery świadectw homologacji typu, o ile występują:

12.6.4.

Prędkość lub zakres prędkości, na którą(-e) może być ustawiony ogranicznik prędkości: …… km/h

12.6.5.

System inteligentnego asystenta kontroli prędkości (ISA)

12.6.5.2.

Funkcja informacji o ograniczeniach prędkości (SLIF)

12.6.5.2.1.

Szczegółowy opis interfejsu SLIF:

12.6.5.2.2.

Metodyka i technologia określania postrzeganego ograniczenia prędkości:

12.6.5.3.

Funkcja ostrzegania o ograniczeniu prędkości (SLWF):

12.6.5.3.1.

Szczegółowy opis mechanizmów informacji zwrotnej SLWF:

12.6.5.3.2.

Szczegółowy opis wzrokowego sygnału ostrzegawczego SLWF, w stosownych przypadkach:

12.6.5.4.

Szczegółowy opis funkcji regulacji prędkości (SCF):

12.6.5.5.

Numer homologacji typu systemu ISA jako oddzielnego zespołu technicznego, w stosownych przypadkach:

12.6.6.

Środki umożliwiające okresowe badanie zdatności do ruchu drogowego w odniesieniu do systemu ISA:

CZĘŚĆ II

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU UE (UKŁAD POJAZDU)

Zawiadomienie dotyczące udzielenia/rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia (3) homologacji typu dla typu pojazdu w odniesieniu do jego systemu inteligentnego asystenta kontroli prędkości (ISA) zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/1958 (4), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (UE) …/…

Numer świadectwa homologacji typu UE:

Powód rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia (3):

SEKCJA I

0.1.

Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2.

Typ:

0.2.1.

Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3.

Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono na pojeździe:

0.3.1.

Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4.

Kategoria pojazdu:

0.5.

Nazwa i adres producenta:

0.8.

Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9.

Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

SEKCJA II

1.

Informacje dodatkowe (jeżeli dotyczy): zob. addendum.

2.

Służba techniczna odpowiedzialna za przeprowadzenie badań:

3.

Data sprawozdania z badań:

4.

Numer sprawozdania z badań:

5.

Ewentualne uwagi: zob. addendum.

6.

Miejscowość:

7.

Data:

8.

Podpis:

Addendum

do świadectwa homologacji typu UE nr …

1.

Informacje dodatkowe

1.1.

Opis układu

1.2.

Funkcja informacji o ograniczeniach prędkości (SLIF)

1.2.1.

Opis interfejsu SLIF:

1.2.2.

Metodyka i technologia określania postrzeganego ograniczenia prędkości

1.3.

Funkcja ostrzegania o ograniczeniu prędkości (SLWF):

1.3.1.

Szczegółowy opis mechanizmów informacji zwrotnej SLWF:

1.3.2.

Szczegółowy opis wzrokowego sygnału ostrzegawczego SLWF, w stosownych przypadkach:

1.4.

Szczegółowy opis funkcji regulacji prędkości (SCF):

1.5.

Numer homologacji typu systemu ISA jako oddzielnego zespołu technicznego, w stosownych przypadkach:

CZĘŚĆ III

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU UE (ODDZIELNY ZESPÓŁ TECHNICZNY)

Zawiadomienie dotyczące udzielenia/rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia (5) homologacji typu dla typu systemu inteligentnego asystenta kontroli prędkości (ISA) zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/1958 (6), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (UE) nr …/…

Numer świadectwa homologacji typu UE:

Powód rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia (5):

SEKCJA I

0.1.

Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2.

Typ:

0.2.1.

Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3.

Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono na pojeździe:

0.3.1.

Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4.

Kategoria pojazdu:

0.5.

Nazwa i adres producenta:

0.8.

Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9.

Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

SEKCJA II

1.

Informacje dodatkowe (jeżeli dotyczy): zob. addendum.

2.

Służba techniczna odpowiedzialna za przeprowadzenie badań:

3.

Data sprawozdania z badań:

4.

Numer sprawozdania z badań:

5.

Ewentualne uwagi: zob. addendum.

6.

Miejscowość:

7.

Data:

8.

Podpis:

Addendum

do świadectwa homologacji typu UE nr …

1.

Krótki opis typu oddzielnego zespołu technicznego:

1.1.

Funkcja informacji o ograniczeniach prędkości (SLIF)

1.1.1.

Opis interfejsu SLIF:

1.1.2.

Metodyka i technologia określania postrzeganego ograniczenia prędkości:

2.

Oddzielny zespół techniczny: półuniwersalny/dla określonych pojazdów (1)

3.

Wykaz konkretnych typów pojazdów, dla których oddzielny zespół techniczny otrzymał homologację (w stosownych przypadkach):

4.

Wymogi dotyczące montażu:

5.

Uwagi:

6.

Znak homologacji typu i jego umiejscowienie:


(1) Niepotrzebne skreślić.

(2) Regulamin ONZ nr 39 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie zespołów prędkościomierza i drogomierza oraz ich montażu (Dz.U. L 302 z 28.11.2018, s. 106, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1857/oj).

(3) Niepotrzebne skreślić.

(4) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1958 z dnia 23 czerwca 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 poprzez określenie szczegółowych przepisów dotyczących konkretnych procedur badań i wymogów technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do systemów inteligentnego asystenta kontroli prędkości i homologacji typu tych systemów jako oddzielnych zespołów technicznych oraz zmieniające załącznik II do tego rozporządzenia (Dz.U. L 409 z 17.11.2021, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2021/1958/oj).

(5) Niepotrzebne skreślić.

(6) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1958 z dnia 23 czerwca 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 poprzez określenie szczegółowych przepisów dotyczących konkretnych procedur badań i wymogów technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do systemów inteligentnego asystenta kontroli prędkości i homologacji typu tych systemów jako oddzielnych zespołów technicznych oraz zmieniające załącznik II do tego rozporządzenia (Dz.U. L 409 z 17.11.2021, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2021/1958/oj).

ZAŁĄCZNIK II

CZĘŚĆ I

DOKUMENT INFORMACYJNY DOTYCZĄCY HOMOLOGACJI TYPU UE POJAZDÓW SILNIKOWYCH W ODNIESIENIU DO ICH SYSTEMU OSTRZEGANIA O SENNOŚCI I SPADKU POZIOMU UWAGI KIEROWCY

Dokument informacyjny nr … dotyczący homologacji typu UE dla typu pojazdu w odniesieniu do systemu ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy (DDAW).

Poniższe informacje należy dostarczyć w trzech egzemplarzach wraz ze spisem treści. Wszystkie rysunki lub ilustracje muszą być w formacie A4 lub złożone do formatu A4, w odpowiedniej skali i o dostatecznym stopniu szczegółowości. Ewentualne fotografie muszą być dostatecznie szczegółowe.

Jeżeli układy, o których mowa w niniejszym dokumencie informacyjnym, są sterowane elektronicznie, należy dostarczyć informacje dotyczące ich działania.

0. INFORMACJE OGÓLNE

0.1.

Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2.

Typ:

0.2.1.

Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3.

Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono go na pojeździe/komponencie/oddzielnym zespole technicznym (1):

0.3.1.

Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4.

Kategoria pojazdu:

0.5.

Nazwa przedsiębiorstwa i adres producenta:

0.8.

Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9.

Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

12.11.

System ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy (DDAW)

12.11.2.

Szczegółowy opis systemu DDAW:

12.11.2.1.

Metodyka systemu DDAW na potrzeby oceny senności kierowcy:

12.11.3.

Szczegółowy opis wzrokowego sygnału ostrzegawczego systemu DDAW:

12.11.3.1.

Odniesienie do kodu protokołu badania, który został poddany badaniu przez służbę techniczną, w którego przypadku system DDAW ma wysyłać ostrzeżenie podczas jego wykonywania:

12.11.4.

Szczegółowy opis podobieństw technicznych lub dostosowań wymaganych w celu umożliwienia stosowania systemu DDAW:

12.11.5.

Środki umożliwiające okresowe badanie zdatności do ruchu drogowego w odniesieniu do systemu DDAW:

CZĘŚĆ II

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU UE (UKŁAD POJAZDU)

Zawiadomienie dotyczące udzielenia/rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia (2) homologacji typu dla typu pojazdu w odniesieniu do jego systemu ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy (DDAW) zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/1341 (3), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (UE) …/…

Numer świadectwa homologacji typu UE:

Powód rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia (1):

SEKCJA I

0.1.

Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2.

Typ:

0.2.1.

Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3.

Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono na pojeździe:

0.3.1.

Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4.

Kategoria pojazdu:

0.5.

Nazwa i adres producenta:

0.8.

Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9.

Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

SEKCJA II

1.

Informacje dodatkowe (jeżeli dotyczy): zob. addendum.

2.

Służba techniczna odpowiedzialna za przeprowadzenie badań:

3.

Data sprawozdania z badań:

4.

Numer sprawozdania z badań:

5.

Ewentualne uwagi: zob. addendum.

6.

Miejscowość:

7.

Data:

8.

Podpis:

Addendum

do świadectwa homologacji typu UE nr …

1.

Informacje dodatkowe

1.1.

Opis układu:

3.

Uwagi:


(1) Niepotrzebne skreślić.

(2) Niepotrzebne skreślić.

(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1341 z dnia 23 kwietnia 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 poprzez określenie szczegółowych przepisów dotyczących konkretnych procedur badań i wymogów technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do systemów ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy oraz zmieniające załącznik II do tego rozporządzenia (Dz.U. L 292 z 16.8.2021, s. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2021/1341/oj).

ZAŁĄCZNIK III

CZĘŚĆ I

DOKUMENT INFORMACYJNY DOTYCZĄCY HOMOLOGACJI TYPU UE POJAZDÓW SILNIKOWYCH W ODNIESIENIU DO ICH REJESTRATORA DANYCH NA TEMAT ZDARZEŃ

Dokument informacyjny nr … dotyczący homologacji typu UE dla typu pojazdu w odniesieniu do rejestratora danych na temat zdarzeń (EDR).

Poniższe informacje należy dostarczyć w trzech egzemplarzach wraz ze spisem treści. Wszystkie rysunki lub ilustracje muszą być w formacie A4 lub złożone do formatu A4, w odpowiedniej skali i o dostatecznym stopniu szczegółowości. Ewentualne fotografie muszą być dostatecznie szczegółowe.

Jeżeli układy, o których mowa w niniejszym dokumencie informacyjnym, są sterowane elektronicznie, należy dostarczyć informacje dotyczące ich działania.

0. INFORMACJE OGÓLNE

0.1.

Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2.

Typ:

0.2.1.

Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3.

Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono go na pojeździe/komponencie/oddzielnym zespole technicznym (1):

0.3.1.

Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4.

Kategoria pojazdu:

0.5.

Nazwa przedsiębiorstwa i adres producenta:

0.8.

Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9.

Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

1. OGÓLNE CECHY KONSTRUKCYJNE

1.1.

Fotografie lub rysunki reprezentatywnego pojazdu/komponentu/oddzielnego zespołu technicznego (1):

12.16.

Rejestrator danych na temat zdarzeń (EDR)

12.16.2.

Rysunki lub fotografie ukazujące umiejscowienie i sposób umieszczenia rejestratora danych na temat zdarzeń w pojeździe:

12.16.3.

Opis parametru uruchamiającego:

12.16.4.

Opis wszelkich innych istotnych parametrów (pojemność pamięci, odporność na duże zmniejszenia prędkości i naprężenia mechaniczne związane z silnym uderzeniem itp.):

12.16.5.

Elementy i format danych przechowywane w rejestratorze danych na temat zdarzeń:

Element danych

Przedział czasowy/czas zapisu (w stosunku do czasu zero lub zdarzenia uruchamiającego, w stosownych przypadkach)

Częstotliwość próbkowania danych (próbki na sekundę)

Minimalny zakres

Dokładność

Rozdzielczość

12.16.6.

Instrukcja dotycząca odzyskiwania danych z rejestratora danych na temat zdarzeń:

12.16.6.1.

Opis metody przekazywania informacji wymaganych na mocy art. 4 ust. 3 lit. b) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/545 (2): ręcznie/automatycznie (1)

12.16.7.

Zgodność z wymogami technicznymi regulaminu ONZ nr 160 (3)/regulaminu ONZ nr 169 (4):

12.16.7.1.

Regulamin ONZ nr 160/regulamin ONZ nr 169 (1) - Numer homologacji:

12.16.8.

Numer homologacji typu EDR homologowanego jako oddzielny zespół techniczny, w stosownych przypadkach (należy wypełnić, jeżeli nie uzyskano homologacji na podstawie regulaminu ONZ nr 160/regulaminu ONZ nr 169 (1), o którym mowa w pkt 12.16.7.1):

12.16.9.

Środki umożliwiające okresowe badanie zdatności do ruchu drogowego w odniesieniu do systemu EDR:

CZĘŚĆ II

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU UE (UKŁAD POJAZDU)

Zawiadomienie dotyczące udzielenia/rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia (5) homologacji typu dla typu pojazdu w odniesieniu do jego rejestratora danych na temat zdarzeń (EDR) zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2022/545 (6), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (UE) …/…

Numer świadectwa homologacji typu UE:

Powód rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia (5):

SEKCJA I

0.1.

Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2.

Typ:

0.2.1.

Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3.

Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono na pojeździe:

0.3.1.

Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4.

Kategoria pojazdu:

0.5.

Nazwa i adres producenta:

0.8.

Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9.

Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

SEKCJA II

1.

Informacje dodatkowe (jeżeli dotyczy): zob. addendum.

2.

Służba techniczna odpowiedzialna za przeprowadzenie badań:

3.

Data sprawozdania z badań:

4.

Numer sprawozdania z badań:

5.

Ewentualne uwagi: zob. addendum.

6.

Miejscowość:

7.

Data:

8.

Podpis:

Addendum

do świadectwa homologacji typu UE nr …

1.

Informacje dodatkowe

1.1.

Opis układu:

1.2.

Opis metody przekazywania informacji wymaganych na mocy art. 4 ust. 3 lit. b) rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/545:

2.

Regulamin ONZ nr 160/regulamin ONZ nr 169 (1) - Numer homologacji:

3.

Uwagi:

CZĘŚĆ III

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU UE (ODDZIELNY ZESPÓŁ TECHNICZNY)

Zawiadomienie dotyczące udzielenia/rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia (7) homologacji typu dla typu rejestratora danych na temat zdarzeń (EDR) jako oddzielnego zespołu technicznego zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2022/545 (8), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (UE) nr …/…

Numer świadectwa homologacji typu UE:

Powód rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia (7):

SEKCJA I

0.1.

Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2.

Typ:

0.2.1.

Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3.

Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono na pojeździe:

0.3.1.

Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4.

Kategoria pojazdu:

0.5.

Nazwa i adres producenta:

0.8.

Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9.

Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

SEKCJA II

1.

Informacje dodatkowe (jeżeli dotyczy): zob. addendum.

2.

Służba techniczna odpowiedzialna za przeprowadzenie badań:

3.

Data sprawozdania z badań:

4.

Numer sprawozdania z badań:

5.

Ewentualne uwagi: zob. addendum.

6.

Miejscowość:

7.

Data:

8.

Podpis:

Addendum

do świadectwa homologacji typu UE nr …

1.

Informacje dodatkowe

1.1.

Opis układu:

1.2.

Opis metody przekazywania informacji wymaganych na mocy art. 4 ust. 3 lit. b) rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/545:

2.

Regulamin ONZ nr 160/regulamin ONZ nr 169 (1) - Numer homologacji:

3.

Uwagi:


(1) Niepotrzebne skreślić.

(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/545 z dnia 26 stycznia 2022 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 poprzez określenie szczegółowych przepisów dotyczących konkretnych procedur badań i wymogów technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do rejestratorów danych na temat zdarzeń i homologacji typu tych układów jako oddzielnych zespołów technicznych oraz zmieniające załącznik II do tego rozporządzenia (Dz.U. L 107 z 6.4.2022, s. 18, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2022/545/oj).

(3) Regulamin ONZ nr 160 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów silnikowych w zakresie rejestratora danych na temat zdarzeń [2021/1215] seria poprawek 01 (Dz.U. L 265 z 26.7.2021, s. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1215/oj).

(4) Regulamin ONZ nr 169 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji rejestratorów danych na temat zdarzeń (EDR) dla pojazdów ciężkich [2024/1218] (Dz.U. L, 2024/1218, 23.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1218/oj).

(5) Niepotrzebne skreślić.

(6) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/545 z dnia 26 stycznia 2022 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 poprzez określenie szczegółowych przepisów dotyczących konkretnych procedur badań i wymogów technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do rejestratorów danych na temat zdarzeń i homologacji typu tych układów jako oddzielnych zespołów technicznych oraz zmieniające załącznik II do tego rozporządzenia (Dz.U. L 107 z 6.4.2022, s. 18, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2022/545/oj).

(7) Niepotrzebne skreślić.

(8) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/545 z dnia 26 stycznia 2022 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 poprzez określenie szczegółowych przepisów dotyczących konkretnych procedur badań i wymogów technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do rejestratorów danych na temat zdarzeń i homologacji typu tych układów jako oddzielnych zespołów technicznych oraz zmieniające załącznik II do tego rozporządzenia (Dz.U. L 107 z 6.4.2022, s. 18, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2022/545/oj).

ZAŁĄCZNIK IV

CZĘŚĆ I

DOKUMENT INFORMACYJNY DOTYCZĄCY HOMOLOGACJI TYPU UE POJAZDÓW SILNIKOWYCH W ODNIESIENIU DO UŁATWIEŃ W ZAKRESIE MONTAŻU ALKOMATÓW BLOKUJĄCYCH ZAPŁON

Dokument informacyjny nr … dotyczący homologacji typu UE typu pojazdu w odniesieniu do ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon.

Poniższe informacje należy dostarczyć w trzech egzemplarzach wraz ze spisem treści. Wszystkie rysunki lub ilustracje muszą być w formacie A4 lub złożone do formatu A4, w odpowiedniej skali i o dostatecznym stopniu szczegółowości. Ewentualne fotografie muszą być dostatecznie szczegółowe.

0. INFORMACJE OGÓLNE

0.1.

Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2.

Typ:

0.2.1.

Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3.

Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono go na pojeździe/komponencie/oddzielnym zespole technicznym (1):

0.3.1.

Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4.

Kategoria pojazdu:

0.5.

Nazwa przedsiębiorstwa i adres producenta:

0.8.

Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9.

Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

12.2.4.

Ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon (AIF)

12.2.4.1.

Deklaracja producenta w sprawie zgodności zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/1243 (2):

12.2.4.2.

Dokument instalacji dotyczący ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon

12.2.4.2.1.

Dokument instalacji uwzględnia opcję(-e) 3a/3b/3c (1) określoną(-e) w normie europejskiej EN 50436-7:2016, załącznik C.

CZĘŚĆ II

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU UE (UKŁAD POJAZDU)

Zawiadomienie dotyczące udzielenia/rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia (3) homologacji typu dla typu pojazdu w odniesieniu do ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/1243 (4), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (UE) …/…

Numer świadectwa homologacji typu UE:

Powód rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia (3):

SEKCJA I

0.1.

Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2.

Typ:

0.2.1.

Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3.

Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono na pojeździe:

0.3.1.

Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4.

Kategoria pojazdu:

0.5.

Nazwa i adres producenta:

0.8.

Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9.

Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

SEKCJA II

1.

Informacje dodatkowe (jeżeli dotyczy): zob. addendum.

2.

Służba techniczna odpowiedzialna za przeprowadzenie badań:

3.

Data sprawozdania:

4.

Numer sprawozdania:

5.

Ewentualne uwagi: zob. addendum.

6.

Miejscowość:

7.

Data:

8.

Podpis:

Addendum

do świadectwa homologacji typu UE nr …

1.

Informacje dodatkowe

1.1.

Opis ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon:

1.2.

Oświadczenie producenta:

1.3.

Dokument instalacji:

1.4.

Dokument instalacji uwzględnia opcję(-e) 3a/3b/3c 1 określoną(-e) w normie europejskiej EN 50436-7:2016, załącznik C.

3.

Uwagi:


(1) Niepotrzebne skreślić.

(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1243 z dnia 19 kwietnia 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 przez ustanowienie szczegółowych przepisów dotyczących ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon w pojazdach silnikowych oraz zmieniające załącznik II do tego rozporządzenia (Dz.U. L 272 z 30.7.2021, s. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2021/1243/oj).

(3) Niepotrzebne skreślić.

(4) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1243 z dnia 19 kwietnia 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 przez ustanowienie szczegółowych przepisów dotyczących ułatwień w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon w pojazdach silnikowych oraz zmieniające załącznik II do tego rozporządzenia (Dz.U. L 272 z 30.7.2021, s. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2021/1243/oj).

ZAŁĄCZNIK V

CZĘŚĆ I

DOKUMENT INFORMACYJNY DOTYCZĄCY HOMOLOGACJI TYPU UE POJAZDÓW SILNIKOWYCH W ODNIESIENIU DO ICH ZAAWANSOWANEGO SYSTEMU OSTRZEGANIA O ROZPROSZENIU UWAGI KIEROWCY

Dokument informacyjny nr … dotyczący homologacji typu UE dla typu pojazdu w odniesieniu do zaawansowanego systemu ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy (ADDW).

Poniższe informacje należy dostarczyć w trzech egzemplarzach wraz ze spisem treści. Wszystkie rysunki lub ilustracje muszą być w formacie A4 lub złożone do formatu A4, w odpowiedniej skali i o dostatecznym stopniu szczegółowości. Ewentualne fotografie muszą być dostatecznie szczegółowe.

Jeżeli układy, o których mowa w niniejszym dokumencie informacyjnym, są sterowane elektronicznie, należy dostarczyć informacje dotyczące ich działania.

0. INFORMACJE OGÓLNE

0.1.

Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2.

Typ:

0.2.1.

Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3.

Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono go na pojeździe/komponencie/oddzielnym zespole technicznym (1):

0.3.1.

Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4.

Kategoria pojazdu:

0.5.

Nazwa przedsiębiorstwa i adres producenta:

0.8.

Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9.

Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

12.12.

Zaawansowany system ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy (ADDW)

12.12.2.

Szczegółowy opis systemu ADDW:

12.12.3.

Szczegółowy opis technicznych środków zapobiegających rozproszeniu uwagi, w stosownych przypadkach:

12.12.4.

Środki umożliwiające okresowe badanie zdatności do ruchu drogowego w odniesieniu do systemu ADDW.

CZĘŚĆ II

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU UE (UKŁAD POJAZDU)

Zawiadomienie dotyczące udzielenia/rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia (2) homologacji typu dla typu pojazdu w odniesieniu do jego zaawansowanego systemu ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy (ADDW) zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/2590 (3), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (UE) …/…

Numer świadectwa homologacji typu UE:

Powód rozszerzenia/odmowy udzielenia/cofnięcia (2):

SEKCJA I

0.1.

Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2.

Typ:

0.2.1.

Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):

0.3.

Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono na pojeździe:

0.3.1.

Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4.

Kategoria pojazdu:

0.5.

Nazwa i adres producenta:

0.8.

Nazwy i adresy zakładów montażowych:

0.9.

Nazwa i adres przedstawiciela producenta (w stosownych przypadkach):

SEKCJA II

1.

Informacje dodatkowe (jeżeli dotyczy): zob. addendum.

2.

Służba techniczna odpowiedzialna za przeprowadzenie badań:

3.

Data sprawozdania z badań:

4.

Numer sprawozdania z badań:

5.

Ewentualne uwagi: zob. addendum.

6.

Miejscowość:

7.

Data:

8.

Podpis:

Addendum

do świadectwa homologacji typu UE nr …

1.

Informacje dodatkowe

1.1.

Opis układu:

3.

Uwagi:


(1) Niepotrzebne skreślić.

(2) Niepotrzebne skreślić.

(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/2590 z dnia 13 lipca 2023 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 poprzez określenie szczegółowych przepisów dotyczących konkretnych procedur badań i wymogów technicznych w zakresie homologacji typu określonych pojazdów silnikowych w odniesieniu do zaawansowanych systemów ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy oraz zmieniające to rozporządzenie (Dz.U. L, 2023/2590, 22.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2023/2590/oj).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00