ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/883
z dnia 21 marca 2024 r.
w sprawie zmiany rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/535 w odniesieniu do miejsca na drugą tylną tablicę rejestracyjną dla przyczep i masy układów magazynowania energii oraz w sprawie sprostowania tego rozporządzenia
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009, (WE) nr 79/2009 i (WE) nr 661/2009 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 631/2009, (UE) nr 406/2010, (UE) nr 672/2010, (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 1005/2010, (UE) nr 1008/2010, (UE) nr 1009/2010, (UE) nr 19/2011, (UE) nr 109/2011, (UE) nr 458/2011, (UE) nr 65/2012, (UE) nr 130/2012, (UE) nr 347/2012, (UE) nr 351/2012, (UE) nr 1230/2012 i (UE) 2015/166 (1), w szczególności jego art. 4 ust. 7 i art. 10 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/535 (2) zawiera przepisy dotyczące jednolitych procedur i specyfikacji technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów oraz niektórych układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa. W tym kontekście rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2021/535 wprowadzono wymóg techniczny dotyczący miejsca na drugą tylną tablicę rejestracyjną dla przyczep. Producenci potrzebują jednak więcej czasu, aby dostosować się do nowych wymogów w odniesieniu do miejsca do montażu i mocowania drugiej tablicy rejestracyjnej dla pojazdów kategorii O3 i O4. W związku z tym należy zmienić przepisy przejściowe rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/535 w celu zapewnienia, aby te wymogi miały najpierw zastosowanie do nowych typów pojazdów. Ponadto pojazdy kategorii O2 powinny być zwolnione z tego wymogu ze względu na ograniczenia konstrukcyjne i brak miejsca. |
(2) | Należy zapewnić przepisy dotyczące oznakowania numeru identyfikacyjnego pojazdu (VIN) na pojeździe oraz zapewnienia identyfikowalności pojazdu za pomocą numeru VIN. |
(3) | Należy również przewidzieć pewną elastyczność w zakresie umiejscowienia przedniej tablicy rejestracyjnej w celu uwzględnienia ewentualnych ograniczeń technicznych i konstrukcyjnych w odniesieniu do czujników, radarów i kamer, które mają być instalowane na przodzie pojazdów na potrzeby systemów bezpieczeństwa przewidzianych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144. |
(4) | Konieczne jest uzupełnienie wymagań technicznych dotyczących spryskiwaczy szyby przedniej, aby uwzględnić przypadki, w których takie systemy posiadają funkcję ograniczania nadmiernego ciśnienia w przypadku zatkania dysz. |
(5) | Jest to również odpowiednie, aby zoptymalizować procedury badania odszraniających i odmgławiających instalacji szyby przedniej poprzez zapewnienie skuteczniejszej sekwencji czynności w komorze pomiarowej i elastyczności w zakresie wyboru środka odtłuszczającego przy jednoczesnym zapewnieniu lepszych warunków zdrowotnych i warunków pracy osobom przeprowadzającym badania. |
(6) | Konieczne jest ustanowienie przepisów dotyczących zdolności holowania pojazdów silnikowych, które uległy awarii w celu zapewnienia możliwości ich bezpiecznego usunięcia, w przypadku gdy stanowią one utrudnienie ruchu drogowego. Należy ponadto ustanowić przepisy przejściowe w celu zapewnienia, aby nowe wymogi dotyczące zdolności holowania miały najpierw zastosowanie do nowych typów pojazdów. |
(7) | Dodatkowa masa określonych układów magazynowania energii stosowanych w pojazdach bezemisyjnych może spowodować, że masa odniesienia takich pojazdów będzie wyższa niż masa analogicznych pojazdów konwencjonalnych. Należy uwzględnić nadwyżkę masy odniesienia, aby umożliwić ujęcie pojazdów bezemisyjnych kategorii N, które w przeciwnym razie nie byłyby objęte zakresem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 (3), w obliczaniu średniego indywidualnego poziomu emisji pojazdów kategorii N1 dla zainteresowanych producentów od dnia 1 stycznia 2025 r. W związku z tym należy ustanowić wymóg włączenia formalnego zapisu masy układu magazynowania energii do świadectwa zgodności, który ma być udostępniany w ramach danych z monitorowania emisji CO2. |
(8) | Po dacie rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/535 wykryto w nim pewne błędy w postaci nieprawidłowych odniesień. |
(9) | Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/535. |
(10) | Aby umożliwić producentom i organom udzielającym homologacji w państwach członkowskich dokonanie niezbędnych dostosowań i przygotowanie się do stosowania wymogów dotyczących masy układów magazynowania energii pojazdów bezemisyjnych, datę rozpoczęcia stosowania odpowiednich przepisów niniejszego rozporządzenia należy odroczyć i dostosować do daty określonej w rozporządzeniu (UE) 2019/631. |
(11) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/535
W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/535 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w art. 12 wprowadza się następujące zmiany:
|
2) | w załącznikach II, III, IV, VI, VII i XIII wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 2
Sprostowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/535
W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/535 wprowadza się następujące sprostowania:
1) | art. 6 ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie: „3. Zgodnie z art. 6 ust. 5 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2018/858, homologacji typu UE można udzielić pojazdom przekraczającym maksymalne dopuszczalne wymiary określone w części 2 sekcje C, D i E pkt 1.1 załącznika XIII do niniejszego rozporządzenia, w którym to przypadku należy zamieścić uwagę »odstępstwo od maksymalnych dopuszczalnych wymiarów« w pkt 52 świadectwa homologacji typu i świadectwa zgodności. 4. Homologację typu UE można przyznać pojazdom przeznaczonym do przewozu ładunków niepodzielnych, których wymiary przekraczają maksymalne wymiary dozwolone określone w części 2 sekcje C, D i E pkt 1.1 załącznika XIII do niniejszego rozporządzenia, jeżeli świadectwo homologacji typu oraz świadectwo zgodności wyraźnie wskazują, że pojazd jest przeznaczony jedynie do przewozu niepodzielnych ładunków.” |
2) | w załącznikach II, VIII, XIII i XIV wprowadza się sprostowania zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 3
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Pkt 6 załącznika I stosuje się od dnia 1 stycznia 2025 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 21 marca 2024 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 325 z 16.12.2019, s. 1.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/535 z dnia 31 marca 2021 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w odniesieniu do jednolitych procedur i specyfikacji technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnych cech konstrukcyjnych i bezpieczeństwa (Dz.U. L 117 z 6.4.2021, s. 1).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 (Dz.U. L 111 z 25.4.2019, s. 13).
ZAŁĄCZNIK I
W załącznikach II, III, IV, VI, VII, i XIII wprowadza się następujące zmiany:
1) | w części 2 sekcja A załącznika II przed pkt 2.1 dodaje się punkty w brzmieniu:
|
2) | w załączniku III wprowadza się następujące zmiany:
|
3) | w części 2 załącznika IV wprowadza się następujące zmiany:
|
4) | w części 2 załącznika VI wprowadza się następujące zmiany:
|
5) | w części 2 załącznika VII dodaje się pkt 1.3 i 1.3.1 w brzmieniu:
|
6) | w części 2 załącznika XIII wprowadza się następujące zmiany:
|
(*1) W przypadku pojazdów hybrydowych z ogniwami paliwowymi lub pojazdów silnikowych zasilanych wyłącznie energią elektryczną należy podać dodatkową wartość masy. Wartość ta wynika z całkowitej masy zestawu(-ów) baterii wysokiego napięcia pomniejszonej o masę referencyjnego zbiornika paliwa (wypełnionego w 90 %). Wartość tę zaokrągla się do pełnych kilogramów bez miejsc po przecinku. W przypadku pojazdów silnikowych, w których możliwa jest wymiana baterii, należy podać masę w momencie produkcji pojazdu silnikowego. Jeżeli w produkcji nie ma referencyjnego pojazdu z silnikiem spalinowym, pole to nie ma zastosowania.« ”;
(*2) W przypadku pojazdów hybrydowych z ogniwami paliwowymi lub pojazdów silnikowych zasilanych wyłącznie energią elektryczną należy podać dodatkową masę. Wartość ta wynika z całkowitej masy zestawu(-ów) baterii wysokiego napięcia pomniejszonej o masę referencyjnego zbiornika paliwa (wypełnionego w 90 %). Wartość tę zaokrągla się do pełnych kilogramów bez miejsc po przecinku. W przypadku pojazdów silnikowych, w których możliwa jest wymiana baterii, należy podać masę w momencie produkcji pojazdu silnikowego. Jeżeli w produkcji nie ma referencyjnego pojazdu z silnikiem spalinowym, pole to nie ma zastosowania.« ”.”
ZAŁĄCZNIK II
W załącznikach II, VIII, XIII i XIV wprowadza się następujące sprostowania:
1) | w części 2 sekcja C pkt 1.4 załącznika II wiersz dotyczący cyfry kontrolnej 7 w tabeli otrzymuje brzmienie:
|
2) | część 2 pkt 1.9 załącznika VIII otrzymuje brzmienie:
|
3) | w załączniku XIII wprowadza się następujące sprostowania:
|
4) | część 1 sekcja A i B załącznika XIV otrzymują brzmienie: „ Sekcja A Dokument informacyjny dotyczący homologacji typu UE pojazdu w odniesieniu do jego instalacji wodorowej MODEL Dokument informacyjny nr ... dotyczący homologacji typu UE typu pojazdu w odniesieniu do jego instalacji wodorowej. Poniższe informacje należy dostarczyć w trzech egzemplarzach wraz ze spisem treści. Wszystkie rysunki lub ilustracje muszą być w formacie A4 lub złożone do formatu A4, w odpowiedniej skali i o dostatecznym stopniu szczegółowości. Ewentualne fotografie muszą być dostatecznie szczegółowe. 0. 0.1. 0.2. 0.2.1. 0.3. 0.3.1. 0.4. 0.5. 0.8. 0.9. 3.9. 3.9.1. 3.9.1.1. 3.9.1.2. 3.9.1.3. 3.9.1.11. 3.9.1.11.1. 3.9.1.11.2. 3.9.1.17. 3.9.1.17.1. 3.9.1.17.2. 3.9.2.6. Nota wyjaśniająca: Niniejszy dokument informacyjny jest oparty na wzorze określonym w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/683 i należy go uzupełnić odpowiednimi informacjami dotyczącymi wymienionych powyżej punktów zgodnie z tym wzorem. Sekcja B Dokument informacyjny dotyczący homologacji typu UE w odniesieniu do komponentów wodorowych MODEL Dokument informacyjny nr ... dotyczący homologacji typu UE w odniesieniu do komponentów wodorowych Poniższe informacje należy dostarczyć w trzech egzemplarzach wraz ze spisem treści. Wszystkie rysunki lub ilustracje muszą być w formacie A4 lub złożone do formatu A4, w odpowiedniej skali i o dostatecznym stopniu szczegółowości. Ewentualne fotografie muszą być dostatecznie szczegółowe. 0. 0.1. 0.2. 0.2.1. 0.5. 0.8. 0.9. 3.9. 3.9.1. 3.9.1.1. 3.9.1.2. 3.9.1.3. 3.9.1.4. 3.9.1.4.1. 3.9.1.4.2. 3.9.1.4.3. 3.9.1.4.4. 3.9.1.4.5. 3.9.1.4.6. 3.9.1.4.7. 3.9.1.4.8. 3.9.1.4.9. 3.9.1.4.10. 3.9.1.5. 3.9.1.5.1. 3.9.1.5.2. 3.9.1.5.3. 3.9.1.5.4. 3.9.1.5.5. 3.9.1.5.6. 3.9.1.5.7. 3.9.1.5.8. 3.9.1.5.9. 3.9.1.5.10. 3.9.1.6. 3.9.1.6.1. 3.9.1.6.2. 3.9.1.6.3. 3.9.1.6.4. 3.9.1.6.5. 3.9.1.6.6. 3.9.1.6.7. 3.9.1.6.8. 3.9.1.6.9. 3.9.1.6.10. 3.9.1.6.11. 3.9.1.15. 3.9.1.15.1. 3.9.1.15.2. 3.9.1.15.3. 3.9.1.15.4. 3.9.1.15.5. 3.9.1.15.6. 3.9.1.15.7. 3.9.1.15.8. 3.9.1.15.9. 3.9.1.15.10. 3.9.1.15.11. Nota wyjaśniająca: Niniejszy dokument informacyjny jest oparty na wzorze określonym w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/683 i należy go uzupełnić odpowiednimi informacjami dotyczącymi wymienionych powyżej punktów zgodnie z tym wzorem.”. |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00