Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-03-04
Wersja aktualna od 2024-03-04
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/490
z dnia 29 listopada 2023 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2017/1926 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE w odniesieniu do świadczenia ogólnounijnych usług w zakresie informacji o podróżach multimodalnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu (1), w szczególności jej art. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W komunikacie Komisji w sprawie strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności (2) określono wdrożenie inteligentnych systemów transportowych („ITS”) jako kluczowe działanie na rzecz osiągnięcia opartej na sieci i zautomatyzowanej multimodalnej mobilności, a tym samym przyczyniające się do przekształcenia europejskiego systemu transportowego, aby zrealizować cel efektywnej, bezpiecznej, zrównoważonej, inteligentnej i odpornej mobilności. W strategii zapowiedziano przegląd rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/1926 (3) w celu uwzględnienia obowiązkowej dostępności dynamicznych zbiorów danych, które są niezbędne z punktu widzenia osiągnięcia celów politycznych tej strategii; zapowiedziano też ocenę zapotrzebowania na działania regulacyjne dotyczące praw i obowiązków dostawców usług cyfrowych w zakresie podróży multimodalnych. |
(2) | W ramach Europejskiego Zielonego Ładu (4) podkreślono obok inteligentnych systemów zarządzania ruchem, możliwych dzięki transformacji cyfrowej, coraz większą rolę zautomatyzowanej i opartej na sieci multimodalnej mobilności oraz cel wspierania nowych usług zrównoważonego transportu i mobilności, które dają możliwość zmniejszenia zatorów komunikacyjnych i zanieczyszczenia środowiska, szczególnie na obszarach miejskich. Rozporządzenie delegowane (UE) 2017/1926 wspiera zmianę w kierunku bardziej zrównoważonych rodzajów transportu, w tym wykorzystania rodzajów aktywnych, takich jak chodzenie pieszo i jazda na rowerze. Wprowadzając obowiązek zapewnienia dostępności zbiorów danych dynamicznych i nowych zbiorów danych statycznych, historycznych i obserwowanych zgodnie z propozycją zawartą w zmianach rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/1926, usługi w zakresie informacji o podróżach multimodalnych mogą poprawić jakość informacji i usług dla pasażerów, aby zwiększyć multimodalną mobilność i zredukować emisje zgodnie z celami określonymi w Europejskim Zielonym Ładzie. |
(3) | W europejskiej strategii w zakresie danych (5) opisano, w jaki sposób udostępnienie większej ilości danych ma zasadnicze znaczenie z punktu widzenia sprostania wyzwaniom społecznym, klimatycznym i środowiskowym. W strategii podkreślono korzyści, jakie innowacje oparte na danych przyniosą obywatelom, i zaproponowano utworzenie ogólnounijnych wspólnych, interoperacyjnych przestrzeni danych w strategicznych sektorach, w tym wspólnej europejskiej przestrzeni danych dotyczących mobilności. W tym względzie rozporządzenie delegowane (UE) 2017/1926 przyczynia się do większej dostępności i wymiany danych dotyczących informacji o podróżach multimodalnych. Wprowadzając obowiązek zapewnienia dostępności zbiorów danych dynamicznych, co zakłada nowelizacja rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/1926, więcej danych będzie udostępnianych i wymienianych zgodnie z celami europejskiej strategii w zakresie danych. |
(4) | W celu zachowania spójności i uniknięcia pokrywania się z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2022/670 (6) do zakresu rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/1926 należy dodać konkretne rodzaje danych dotyczących parkingów, a z zakresu tego rozporządzenia delegowanego należy usunąć rodzaje danych dotyczących stacji tankowania paliwa i ładowania. Dane dotyczące parkingów, takie jak lokalizacja i dostępność miejsc parkingowych oraz sposób wnoszenia opłaty za parking, a także informacje o taryfach parkingowych uznaje się za istotne z punktu widzenia dalszego rozwoju wiarygodnych usług w zakresie informacji o podróży i powinni je udostępniać posiadacze danych, w tym organy odpowiedzialne za transport, przewoźnicy, zarządcy infrastruktury, podmioty świadczące usługi transportu na żądanie lub operatorzy parkingów. |
(5) | Należy zapewnić spójność z przepisami dotyczącymi praw i obowiązków pasażerów, takimi jak przepisy określone w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 261/2004 (7), (UE) nr 1177/2010 (8), (UE) nr 181/2011 (9) i (UE) 2021/782 (10). |
(6) | W stosownych przypadkach środki przewidziane w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/1926 powinny uwzględniać przyszły akt w sprawie danych (11). |
(7) | Dane nadal stanowią opartą na kontekście podstawę dla generowania usług w zakresie informacji o podróżach multimodalnych. W miarę przyspieszania wdrażania ITS w całej Unii wymaga to stałego wsparcia w postaci zwiększonego i płynnego dostępu do istniejących i nowych rodzajów danych istotnych w kontekście świadczenia usług w zakresie informacji o podróżach multimodalnych. W związku z tym historyczne dane na temat podróży i ruchu, w szczególności służące obliczeniu średnich opóźnień, a także dane obserwowane dotyczące opóźnień i odwołań oraz informacje o parkingach są istotne i powinny być udostępniane w celu poprawy usług w zakresie informacji o podróżach multimodalnych i ułatwienia pasażerom podróży. Jeżeli chodzi o historyczne i obserwowane dane na temat podróży i ruchu, należy udostępniać jedynie dane, które są istotne z punktu widzenia poprawy skuteczności usług w zakresie informacji o podróżach multimodalnych. Dane obserwowane dotyczące opóźnień i odwołań w połączeniu z przepisami dotyczącymi praw i obowiązków pasażerów mogą również umożliwić dostawcom usług informowanie pasażerów o przysługującym im prawie do odszkodowania. W tym kontekście posiadacze danych powinni dzielić się również informacjami o przyczynie opóźnień lub odwołań w celu oceny prawa do odszkodowania. Ponieważ cel wymiany danych obserwowanych jest powiązany z prawem pasażerów do odszkodowania w przypadku opóźnienia lub odwołania, za pośrednictwem krajowego punktu dostępu, jak określono w art. 3, powinny być udostępniane jedynie dane dotyczące godziny przyjazdu lub odjazdu, bądź obie te informacje, oraz w miarę możliwości przyczyny opóźnień lub odwołań, a nie wszystkie dane operacyjne zgromadzone podczas danej podróży. Posiadacze danych powinni przechowywać dane przez odpowiedni czas odpowiadający prawom pasażerów określonym w odpowiednich przepisach Unii, o których mowa w motywie 5. |
(8) | W odniesieniu do wymiany statycznych, historycznych, obserwowanych i dynamicznych danych na temat podróży i ruchu posiadacze danych powinni udostępniać te dane za pośrednictwem krajowego punktu dostępu, jak określono w art. 3, stosując normy i specyfikacje techniczne, o których mowa w art. 4 i 5. Udostępnianie może odbywać się także przy użyciu każdej innej normy, jeżeli posiadacze danych mogą udowodnić, że jest ona w pełni zgodna z normami odniesienia, i pod warunkiem udostępnienia wszystkich wymaganych informacji. W celu udowodnienia zgodności posiadacze danych mogą wykorzystywać konwertery lub walidatory. |
(9) | Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 (12), w której określono minimalne przepisy dotyczące ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego na terenie całej Unii, pozostaje bez uszczerbku dla niniejszego rozporządzenia delegowanego. |
(10) | Promowanie transportu multimodalnego jest istotne z punktu widzenia osiągnięcia ogólnego celu klimatycznego Unii. Z uwagi na obecną niezadowalającą dostępność dynamicznych danych multimodalnych uważa się, że dostępność zbiorów dynamicznych danych jest niezbędna, aby wspierać stały rozwój usług w zakresie informacji o podróżach multimodalnych w całej Unii i w związku z tym powinna być obowiązkowa. |
(11) | Wszelkie przetwarzanie związane z udostępnianiem i ponownym wykorzystywaniem danych osobowych powinno być prowadzone zgodnie z przepisami Unii i przepisami państw członkowskich dotyczącymi ochrony danych osobowych i prywatności, w szczególności z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (13) oraz z dyrektywą 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (14) w formie, w jakiej przetransponowano je do prawa krajowego. Wymiana danych osobowych za pośrednictwem krajowych punktów dostępu nie jest konieczna z punktu widzenia osiągnięcia celów niniejszego rozporządzenia. W związku z tym posiadacze danych powinni wprowadzić odpowiednie środki techniczne i organizacyjne w celu zapewnienia anonimizacji wszelkich danych osobowych przed ich udostępnieniem za pośrednictwem krajowych punktów dostępu. |
(12) | Państwa członkowskie i zainteresowane strony ITS powinny współpracować w celu uzgodnienia wspólnych definicji jakości danych z myślą o stosowaniu wspólnych wskaźników jakości danych w całym łańcuchu wartości dla danych na temat podróży i ruchu (takich jak kompletność, dokładność i aktualność danych, jak również zastosowane kontrole jakości), w szczególności w odniesieniu do usług transgranicznych. Należy je także zachęcać do pracy na rzecz ustanowienia powiązanych metod pomiaru i monitorowania jakości dla różnych rodzajów danych. Należy zachęcać państwa członkowskie do wzajemnej wymiany wiedzy, doświadczeń i najlepszych praktyk w dziedzinie jakości danych w ramach realizowanych obecnie oraz w przyszłości projektów koordynacyjnych. |
(13) | Usługi w zakresie informacji o podróżach multimodalnych powinny być dokładne, aby zapewnić użytkownikom końcowym jak najlepsze informacje pod względem niezawodności i terminowości. W celu poprawy jakości należy zachęcać użytkowników danych i posiadaczy danych do współpracy służącej zapewnieniu, aby dane były jak najdokładniejsze, na przykład dzięki zgłaszaniu posiadaczowi danych, od którego pochodzą dane, wszelkich nieścisłości. |
(14) | W celu umożliwienia skutecznego i efektywnego pod względem kosztów korzystania z krajowych punktów dostępu oraz umożliwienia użytkownikom danych wyszukiwania i korzystania ze zbiorów danych udostępnianych za pośrednictwem krajowych punktów dostępu określonych w art. 3, państwa członkowskie i zainteresowane strony ITS powinny współpracować i uzgodnić wymogi dotyczące metadanych, z uwzględnieniem schematu metadanych napDCAT-AP i kolejnych wersji. |
(15) | Państwa członkowskie powinny współpracować w celu harmonizacji swojego podejścia do oceny zgodności w ramach realizowanych obecnie oraz w przyszłości projektów koordynacyjnych, co pomoże we wdrażaniu rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/1926. |
(16) | W celu umożliwienia niezbędnego przygotowania do udostępnienia wszystkich zbiorów dynamicznych danych na temat podróży i ruchu określonych w niniejszym rozporządzeniu w wymaganych formatach za pośrednictwem krajowych punktów dostępu określonych w art. 3 należy zaktualizować termin dostarczenia takich danych. Ponadto należy również określić termin dostarczenia nowych zbiorów statycznych, historycznych i obserwowanych danych na temat podróży i ruchu. |
(17) | Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 Parlamentu Europejskiego i Rady (15) skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 25 lipca 2023 r. |
(18) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/1926, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/1926
W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/1926 wprowadza się następujące zmiany:
1) | art. 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się specyfikacje niezbędne do zagwarantowania użytkownikom końcowym dokładnych i dostępnych w skali międzynarodowej ogólnounijnych usług w zakresie informacji o podróżach multimodalnych.” |
2) | art. 2 otrzymuje brzmienie: „Artykuł 2 Definicje Do celów niniejszego rozporządzenia zastosowanie mają definicje określone w art. 4 dyrektywy 2010/40/UE i w art. 3 rozporządzenia (UE) nr 1315/2013. W odniesieniu do informacji o podróżach multimodalnych oraz informacji o ruchu stosuje się również następujące definicje:
|
3) | w art. 3 wprowadza się następujące zmiany:
|
4) | art. 4, 5 i 6 otrzymują brzmienie: „Artykuł 4 Dostępność, wymiana i ponowne wykorzystanie statycznych, historycznych i obserwowanych danych na temat podróży i ruchu 1. Posiadacze danych zapewniają, za pośrednictwem krajowego punktu dostępu ustanowionego zgodnie z art. 3, dostęp do statycznych, historycznych i obserwowanych danych na temat podróży i ruchu wymienionych w pkt 1 załącznika dotyczących poszczególnych rodzajów i środków transportu, wykorzystując:
2. Statyczne, historyczne i obserwowane dane na temat podróży i ruchu wymienione w pkt 1 załącznika, do których mają zastosowanie normy NeTEx i DATEX II, przedstawia się za pośrednictwem minimalnych profili UE lub profili krajowych. 3. Posiadacze danych muszą dostarczyć, za pośrednictwem krajowego punktu dostępu ustanowionego zgodnie z art. 3, statyczne, historyczne i obserwowane dane na temat podróży i ruchu w wymaganych formatach zgodnie z następującym harmonogramem:
4. Interfejsy programowania aplikacji (API), za pośrednictwem których udostępniane są wymienione w załączniku statyczne, historyczne i obserwowane dane na temat podróży i ruchu z krajowego punktu dostępu ustanowionego zgodnie z art. 3, są ogólnodostępne dla użytkowników danych, w stosownych przypadkach pod warunkiem rejestracji. 5. Użytkownicy danych oraz posiadacze danych współpracują ze sobą, aby zapewnić niezwłoczne zgłaszanie wszelkich nieścisłości dotyczących statycznych, historycznych i obserwowanych danych na temat podróży i ruchu posiadaczowi danych, od którego te dane pochodzą. 6. Dane dostarczone przez posiadaczy danych za pośrednictwem krajowego punktu dostępu nie obejmują danych osobowych zdefiniowanych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/679. Artykuł 5 Dostępność, wymiana i ponowne wykorzystanie dynamicznych danych na temat podróży i ruchu 1. Posiadacze danych zapewniają, za pośrednictwem krajowego punktu dostępu ustanowionego zgodnie z art. 3, dostęp do dynamicznych danych na temat podróży i ruchu wymienionych w pkt 2.1 i 2.2 załącznika dotyczących poszczególnych rodzajów i środków transportu, wykorzystując:
2. Dynamiczne dane na temat podróży i ruchu wymienione w pkt 2.1 i 2.2 załącznika, do których mają zastosowanie normy SIRI i DATEX II, przedstawia się za pośrednictwem minimalnych profili UE lub profili krajowych. 3. Posiadacze danych muszą dostarczyć, za pośrednictwem krajowego punktu dostępu ustanowionego zgodnie z art. 3, dynamiczne dane na temat podróży i ruchu w wymaganych formatach zgodnie z następującym harmonogramem:
4. Każde państwo członkowskie może zadecydować, że posiadacze danych udostępniają dynamiczne dane na temat podróży i ruchu w odniesieniu do różnych rodzajów transportu wymienionych w pkt 2.3 załącznika w obrębie terytorium tego państwa członkowskiego, za pośrednictwem krajowego punktu dostępu ustanowionego zgodnie z art. 3. W takim przypadku posiadacze danych stosują normę CEN/TS 15531 i późniejsze wersje albo dowolny format cyfrowy nadający się do odczytu maszynowego, w przypadku którego można udowodnić pełną kompatybilność i interoperacyjność z przedmiotowymi normami i specyfikacjami technicznymi, w tym na przykład za pomocą automatycznych konwerterów i walidatorów. 5. Interfejsy programowania aplikacji (API), za pośrednictwem których udostępniane są wymienione w załączniku dynamiczne dane na temat podróży i ruchu z krajowego punktu dostępu ustanowionego zgodnie z art. 3, są ogólnodostępne dla użytkowników danych, w stosownych przypadkach pod warunkiem rejestracji. 6. Użytkownicy danych oraz posiadacze danych współpracują ze sobą, aby zapewnić niezwłoczne zgłaszanie wszelkich nieścisłości dotyczących dynamicznych danych na temat podróży i ruchu posiadaczowi danych, od którego te dane pochodzą. 7. Dane dostarczone przez posiadaczy danych za pośrednictwem krajowego punktu dostępu nie obejmują danych osobowych zdefiniowanych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/679. Artykuł 6 Aktualizacje danych 1. Usługi w zakresie informacji o podróży opierają się na najbardziej aktualnych dostępnych statycznych, historycznych, obserwowanych i dynamicznych danych na temat podróży i ruchu. 2. Jeżeli w danych, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, nastąpiły zmiany, posiadacze danych aktualizują odpowiednie statyczne, historyczne, obserwowane i dynamiczne dane na temat podróży i ruchu wymienione w załączniku i udostępniają je za pośrednictwem krajowego punktu dostępu ustanowionego zgodnie z art. 3 w czasie pozwalającym na wiarygodne i skuteczne wykorzystanie danych zgodnie z art. 8. Jeżeli zmiany są znane z wyprzedzeniem, posiadacze danych przekazują również z wyprzedzeniem te aktualizacje użytkownikom danych. Na bieżąco korygują oni również wszelkie nieścisłości wykryte przez nich w swoich danych lub zgłoszone im przez któregokolwiek z użytkowników danych lub użytkowników końcowych.”; |
5) | art. 7 ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. Podmioty świadczące usługi w zakresie informacji o podróży dostarczają na żądanie innym podmiotom świadczącym usługi w zakresie informacji o podróży wyniki wyznaczenia trasy oparte na statycznych, historycznych, obserwowanych i dynamicznych informacjach o podróży i ruchu.” |
6) | w art. 8 ust. 1-4 otrzymują brzmienie: „1. Dane na temat podróży i ruchu wymienione w załączniku oraz powiązane z nimi metadane obejmujące informacje o ich jakości są udostępniane na potrzeby wymiany i ponownego wykorzystywania w Unii w sposób niedyskryminacyjny, za pośrednictwem krajowego punktu dostępu ustanowionego zgodnie z art. 3 i w czasie pozwalającym na wiarygodne i skuteczne ponowne wykorzystanie danych. Takie dane muszą być dokładne, aktualne i oparte na minimalnych wymogach dotyczących jakości danych. W tym celu państwa członkowskie uzgadniają takie minimalne wymogi dotyczące jakości danych we współpracy z odpowiednimi zainteresowanymi stronami ITS. 2. Dane, o których mowa w ust. 1, są ponownie wykorzystywane w sposób neutralny, niedyskryminacyjny i bezstronny wobec posiadacza danych. Kryteria stosowane do sporządzania rankingów opcji podróży z wykorzystaniem różnych rodzajów transportu lub ich kombinacji, bądź obydwu tych elementów, muszą być przejrzyste i nie mogą być oparte na jakimkolwiek czynniku bezpośrednio lub pośrednio związanym z tożsamością użytkownika danych lub użytkownika końcowego lub, jeśli dotyczy, względami komercyjnymi odnoszącymi się do ponownego wykorzystywania danych i są stosowane w sposób niedyskryminacyjny wobec wszystkich uczestniczących użytkowników danych lub użytkowników końcowych. Pierwsza zasada jest taka, że sposób przedstawiania informacji o trasie podróży nie może wprowadzać w błąd użytkownika końcowego. 3. W razie ponownego wykorzystywania statycznych, historycznych, obserwowanych i dynamicznych danych na temat podróży i ruchu należy wskazać, z jakiego źródła pochodzą dane, jeżeli wymaga tego posiadacz danych. Wskazuje się również częstotliwość aktualizacji danych statycznych, historycznych, obserwowanych i - tam gdzie jest to możliwe - dynamicznych. 4. Warunki wykorzystania danych o ruchu i podróży udostępnianych za pośrednictwem krajowego punktu dostępu ustanowionego zgodnie z art. 3 można określić w drodze umowy licencyjnej. Warunki te nie ograniczają niepotrzebnie możliwości ponownego wykorzystywania i nie są stosowane do ograniczania konkurencji. W razie korzystania z umów licencyjnych należy stosować jak najmniej ograniczeń ponownego wykorzystania. Wszelkie rekompensaty finansowe muszą być uzasadnione i proporcjonalne do uzasadnionych kosztów wynikających z udostępniania i rozpowszechniania odpowiednich danych na temat podróży i ruchu.” |
7) | art. 9 otrzymuje brzmienie: „Artykuł 9 Ocena zgodności 1. Państwa członkowskie oceniają, czy posiadacze danych i podmioty świadczące usługi w zakresie informacji o podróży spełniają wymogi określone w art. 3-8. 2. W celu przeprowadzenia oceny, o której mowa w ust. 1, właściwe organy w państwach członkowskich mogą zwrócić się do posiadaczy danych i podmiotów świadczących usługi w zakresie informacji o podróży o przedstawienie następujących dokumentów:
3. Państwa członkowskie prowadzą wyrywkowe kontrole poprawności deklaracji, o których mowa w ust. 2 lit. c).”; |
8) | art. 10 ust. 2 otrzymuje brzmienie: „2. Państwa członkowskie przekazują Komisji następujące informacje w ramach sprawozdań z postępów prac przewidzianych w art. 17 ust. 3 dyrektywy 2010/40/UE:
|
9) | załącznik zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 2
Wejście w życie i stosowanie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 29 listopada 2023 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 207 z 6.8.2010, s. 1.
(2) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. „Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności - europejski transport na drodze ku przyszłości” (COM(2020) 789 final z 9.12.2020).
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/1926 z dnia 31 maja 2017 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE w odniesieniu do świadczenia ogólnounijnych usług w zakresie informacji o podróżach multimodalnych (Dz.U. L 272 z 21.10.2017, s. 1).
(4) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - „Europejski Zielony Ład” (COM(2019) 640 final z 11.12.2019).
(5) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów „Europejska strategia w zakresie danych” (COM(2020) 66 final z 19.2.2020).
(6) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/670 z dnia 2 lutego 2022 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE w odniesieniu do świadczenia ogólnounijnych usług informacyjnych w czasie rzeczywistym dotyczących ruchu (Dz.U. L 122 z 25.4.2022, s. 1).
(7) Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91 (Dz.U. L 46 z 17.2.2004, s. 1).
(8) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1177/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. o prawach pasażerów podróżujących drogą morską i drogą wodną śródlądową oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 (Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 1).
(9) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 181/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. dotyczące praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 1).
(10) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/782 z dnia 29 kwietnia 2021 r. dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym (Dz.U. L 172 z 17.5.2021, s. 1).
(11) Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zharmonizowanych przepisów dotyczących sprawiedliwego dostępu do danych i ich wykorzystywania (akt w sprawie danych) (COM(2022) 68 final).
(12) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie otwartych danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego (Dz.U. L 172 z 26.6.2019, s. 56).
(13) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
(14) Dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej) (Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37).
(15) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
ZAŁĄCZNIK
„ZAŁĄCZNIK
KATEGORIE DANYCH
(o których mowa w art. 2, 3, 4, 5, 6, 8 i 10)
Podział rodzajów i środków transportu oraz związanych z nimi usług, w tym:
Przewozy regularne, w tym:
transport lotniczy; transport kolejowy, w tym koleje dużych prędkości, kolej konwencjonalna, kolej lekka, kolej linowa; autokary dalekobieżne; transport morski, w tym prom; transport wodny śródlądowy; metro; tramwaje; autobusy; trolejbusy.
Transport na żądanie, w tym:
autobus wahadłowy, prom wahadłowy, usługi dial-a-ride, taksówka, systemy: car-sharing, car-pooling, car-hire, ride-sharing, bike-sharing, bike-hire, bike-rental, e-scooter sharing.
Transport osobisty, w tym:
samochód osobowy, motocykl, hulajnoga, chodzenie pieszo.
1. RODZAJE STATYCZNYCH, HISTORYCZNYCH I OBSERWOWANYCH DANYCH NA TEMAT PODRÓŻY I RUCHU
1.1. Poziom usługi 1
a) | wyszukiwanie lokalizacji (początek i koniec trasy):
|
b) | plany podróży: kalendarz operacyjny, w którym kategorie dni są przypisane do dni kalendarzowych; |
c) | wyszukiwanie lokalizacji (węzły dostępu) - przewozy regularne i w stosownych przypadkach transport na żądanie:
|
d) | obliczanie planu podróży - przewozy regularne i w stosownych przypadkach transport na żądanie:
|
e) | obliczanie planu podróży:
|
1.2. Poziom usługi 2
a) | wyszukiwanie lokalizacji - transport na żądanie i transport osobisty:
|
b) | usługi informacyjne:
|
c) | informacje dodatkowe - przewozy regularne i w stosownych przypadkach transport na żądanie:
|
1.3. Poziom usługi 3
a) | zapytania dotyczące szczegółowych wspólnych taryf standardowych i specjalnych - przewozy regularne i w stosownych przypadkach transport na żądanie:
|
b) | usługi informacyjne - transport na żądanie: jak zamawiać usługi transportu na żądanie, w tym sieci dystrybucji detalicznej, metody realizacji, metody płatności; |
c) | plany podróży:
|
d) | obliczanie planu podróży: szacowany czas podróży według rodzaju dnia i przedział czasowy według rodzaju transportu/kombinacji rodzajów transportu. |
1.4. Poziom usługi 4
a) | historyczne dane na temat podróży i ruchu dotyczące opóźnień - przewozy regularne i w stosownych przypadkach transport na żądanie; |
b) | dane obserwowane dotyczące opóźnień i czasu przejazdu - przewozy regularne:
|
c) | dane obserwowane dotyczące odwołań - przewozy regularne:
|
d) | informacje o taryfach parkingowych. |
2. RODZAJE DYNAMICZNYCH DANYCH NA TEMAT PODRÓŻY I RUCHU
2.1. Poziom usługi 1
Czas przejazdu, plany podróży i informacje dodatkowe:
(i) | zakłócenia, takie jak zamknięcia sieci lub przekierowania, jeżeli jest to możliwe z podaniem ich przyczyny; |
(ii) | informacje o sytuacji w czasie rzeczywistym, takie jak oczekiwany czas odjazdu i przyjazdu, opóźnienia, odwołania, monitorowanie połączeń gwarantowanych; |
(iii) | sytuacja w węzłach dostępu (w tym informacje dynamiczne na peronie, działające windy/schody ruchome, zamknięte wejścia i wyjścia) - przewozy regularne. |
2.2. Poziom usługi 2
a) | usługi informacyjne dotyczące taryf parkingowych - transport na żądanie i transport osobisty; |
b) | sprawdzanie dostępności i lokalizacja - transport na żądanie i w stosownych przypadkach transport osobisty:
|
2.3. Poziom usługi 3
Informacje na temat wykorzystania miejsc w pojazdach - przewozy regularne i w stosownych przypadkach transport na żądanie.