Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 poz. 2724
Wersja aktualna od 2023-12-26
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 poz. 2724
Wersja aktualna od 2023-12-26
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/2724

z dnia 27 września 2023 r.

w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) nr 134/2014 w zakresie niektórych odniesień do regulaminów Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) oraz dostępności niektórych czystych gazów

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców (1), w szczególności jego art. 23 ust. 12,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

Aby uwzględnić najnowsze aktualizacje regulaminów nr 9 (2), 41 (3), 63 (4) i 92 (5) Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) w sprawie emisji dźwięku przez pojazdy kategorii L, które obejmują rozszerzony zakres stosowania dodatkowych przepisów dotyczących emisji dźwięku w celu lepszego odzwierciedlenia rzeczywistych warunków eksploatacji motocykli w warunkach miejskich i pozamiejskich, konieczna jest zmiana załącznika I do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 134/2014 (6) w celu włączenia odniesienia do najnowszej serii poprawek do wspomnianych regulaminów EKG ONZ.

(2)

W celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla organów krajowych i producentów datę rozpoczęcia stosowania najnowszej serii poprawek do regulaminów EKG ONZ nr 9, 41, 63 i 92 należy dostosować do stosowania wymogów Euro 5+ wprowadzonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/239 (7).

(3)

Rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie zakłóciła dostawy gazowego helu, który jest niezbędny do uzyskania oczyszczonego wodoru potrzebnego do przeprowadzania badań emisji spalin. Biorąc pod uwagę obecną sytuację oraz fakt, że azot jest już wykorzystywany jako gaz obojętny alternatywny dla helu zarówno w przypadku lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych, jak i w pojazdów ciężkich, konieczne jest uwzględnienie azotu w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 134/2014 jako opcjonalnego gazu w mieszaninie służącej do uzyskania oczyszczonego wodoru.

(4)

W rozporządzeniu (UE) nr 168/2013 dokonano błędnego odniesienia do regulaminu EKG ONZ dotyczącego wymogów w zakresie dźwięku mających zastosowanie do pojazdów kategorii L4e i L6e-A. Błąd ten został następnie skorygowany, ale odpowiedniej zmiany nie wprowadzono do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 134/2014. Należy zatem sprostować tabelę 8-1 w załączniku IX do tego rozporządzenia, aby odzwierciedlić zmiany już wprowadzone do rozporządzenia (UE) nr 168/2013.

(5)

W jednym ze współczynników mocy zastosowanych w równaniu w pkt 3.3 dodatku 2.2 do załącznika X do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 134/2014 występuje błąd. Równanie to powinno być takie samo jak równanie, o którym mowa w pkt 3.3 dodatku 2.1 do załącznika X do tego rozporządzenia. Ze względu na pewność prawa błąd ten należy poprawić.

(6)

W związku z tym należy odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie delegowane (UE) nr 134/2014,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 134/2014

W załącznikach I, II i V do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 134/2014 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 2

Sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) nr 134/2014

W załącznikach VI, IX i X do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 134/2014 wprowadza się sprostowania zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 3

Przepisy przejściowe

1. Niniejsze rozporządzenie nie unieważnia żadnej homologacji typu UE udzielonej pojazdom lub układom, komponentom lub oddzielnym zespołom technicznym do dnia DD month YYYY, chyba że niniejszym rozporządzeniem zmieniono odpowiednie wymogi mające zastosowanie do takich pojazdów, układów, komponentów lub oddzielnych zespołów technicznych bądź dodano nowe wymogi.

2. Organy udzielające homologacji nadal udzielają rozszerzenia homologacji typu UE, o których mowa w ust. 1.

Artykuł 4

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 września 2023 r.

W imieniu Komisji

Przewodnicząca

Ursula VON DER LEYEN


(1) Dz.U. L 60 z 2.3.2013, s. 52.

(2) Regulamin nr 9 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów kategorii L2, L4 oraz L5 w odniesieniu do emisji dźwięku [2018/1704] (Dz.U. L 290 z 16.11.2018, s. 1).

(3) Regulamin ONZ nr 41 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji motocykli w zakresie hałasu [2023/320] (Dz.U. L 43 z 13.2.2023, s. 14).

(4) Regulamin nr 63 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów kategorii L1 w odniesieniu do emisji dźwięku [2018/1705] (Dz.U. L 290 z 16.11.2018, s. 28).

(5) Regulamin nr 92 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji nieoryginalnych zamiennych układów tłumiących wydechu (NORESS) w pojazdach kategorii L1, L2, L3, L4 oraz L5 w odniesieniu do ich emisji dźwięku [2018/1707] (Dz.U. L 290 z 16.11.2018, s. 162).

(6) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 134/2014 z dnia 16 grudnia 2013 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 w odniesieniu do wymogów w zakresie efektywności środowiskowej i osiągów jednostki napędowej oraz zmieniające jego załącznik V (Dz.U. L 53 z 21.2.2014, s. 1).

(7) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/239 z dnia 20 lutego 2020 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 901/2014 w odniesieniu do dostosowania wzorów na potrzeby procedur homologacji typu pojazdów dwu- lub trójkołowych oraz czterokołowców do wymogów etapów normy środowiskowej Euro 5 i Euro 5+ (Dz.U. L 48 z 21.2.2020, s. 6).

ZAŁĄCZNIK I

W załącznikach I, II i V do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 134/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)

załącznik I otrzymuje brzmienie:

ZAŁĄCZNIK I

Wykaz regulaminów EKG ONZ, o których mowa w art. 4 ust. 1

Numer regulaminu EKG ONZ

Przedmiot

Seria poprawek

Odniesienie do Dz.U.

Stosowanie

Obowiązkowe w przypadku nowych typów

Obowiązkowe w przypadku istniejących typów

9

Hałas emitowany przez motocykle z wózkami bocznymi i pojazdy trzykołowe

07

Dz.U. L 290 z 16.11.2018, s. 1.

L2e, L4e, L5e, L6e, L7e

1.1.2024

1.1.2025

41

Hałas emitowany przez motocykle

04

Dz.U. L 317 z 14.11.2012, s. 1.

L3e

1.1.2016

1.1.2017

41

Hałas emitowany przez motocykle

05

Dz.U. L 43 z 13.2.2023, s. 14.

L3e

1.1.2024

1.1.2025

63

Hałas emitowany przez motorowery

02

Dz.U. L 290 z 16.11.2018, s. 28.

L1e

1.1.2024

1.1.2025

92

Hałas emitowany przez nieoryginalne zamienne układy tłumiące wydechu motocykli, motorowerów i pojazdów trzykołowych

02

Dz.U. L 221 z 8.9.2023, s. 55.

1.1.2024

1.1.2025

Objaśnienie:

uwzględnienie układu lub komponentu w niniejszym wykazie nie oznacza, że ich instalacja jest obowiązkowa. Dla niektórych komponentów wymogi dotyczące obowiązkowego montażu zostały jednak określone w innych załącznikach do niniejszego rozporządzenia.

„ZAŁĄCZNIK II

W załącznikach VI, IX i X do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 134/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)

w załączniku VI dodatek 1 pkt 2.7.6 otrzymuje brzmienie:

„2.7.6.

Zmiany biegów należy przeprowadzać zgodnie z wytycznymi określonymi w pkt 4.5.5 załącznika II. Alternatywnie można skorzystać z wytycznych przygotowanych przez producenta dla konsumenta, o ile zostały one zatwierdzone przez urząd udzielający homologacji.”;

2)

w załączniku IX tabela 8-1 otrzymuje brzmienie:

„Tabela 8-1

Podkategorie pojazdów kategorii L i mające zastosowanie regulaminy EKG ONZ w zakresie wymogów dotyczących hałasu

(Pod)kategoria pojazdu

Nazwa kategorii pojazdu

Właściwa procedura badania

L1e-A

Rower z napędem

Regulamin EKG ONZ nr 63

L1e-B

Dwukołowy motorower

vmax ≤ 25 km/h

Dwukołowy motorower

vmax ≤ 45 km/h

L2e

Trzykołowy motorower

Regulamin EKG ONZ nr 9

L3e

Dwukołowy motocykl

Pojemność silnika ≤ 80 cm3

Regulamin EKG ONZ nr 41

Dwukołowy motocykl

80 cm3 <

Pojemność silnika ≤

175 cm3

Dwukołowy motocykl

Pojemność silnika

> 175 cm3

L4e

Dwukołowy motocykl z wózkiem bocznym

Regulamin EKG ONZ nr 9”

L5e-A

Pojazd trzykołowy

L5e-B

Trzykołowy pojazd użytkowy

L6e-A

Lekki czterokołowiec drogowy

L6e-B

Lekki czterokołowiec

L7e-A

Ciężki czterokołowiec drogowy

L7e-B

Ciężki czterokołowiec terenowy

L7e-C

Ciężki czterokołowiec

3)

w załączniku X dodatek 2.2 pkt 3.3 równanie Ap2.2-2 otrzymuje brzmienie:

„Równanie Ap2.2-2:

Image 1
”.
”;

2)

w załączniku II pkt 5.2.3.6.1 otrzymuje brzmienie:

„5.2.3.6.1.

Gazy czyste

W razie potrzeby do celów kalibracji i pomiarów dostępne muszą być następujące gazy czyste:

oczyszczony azot: (czystość: ≤ 1 ppm C1, ≤ 1 ppm CO, ≤ 400 ppm CO2, ≤ 0,1 ppm NO);

oczyszczone powietrze syntetyczne: (czystość: ≤ 1 ppm C1, ≤ 1 ppm CO, ≤ 400 ppm CO2, ≤ 0,1 ppm NO); zawartość tlenu od 18 do 21 % objętości;

oczyszczony tlen: (czystość > 99,5 % objętości O2);

oczyszczony wodór (oraz mieszanka zawierająca hel lub azot): (czystość ≤ 1 ppm C1, ≤ 400 ppm CO2, zawartość wodoru między 39 a 41 % objętości);

tlenek węgla: (czystość co najmniej 99,5 %).

propan: (czystość co najmniej 99,5 %).”;

3)

w załączniku V dodatek 3 pkt 4.7.1 lit. b) otrzymuje brzmienie:

„b)

paliwo gazowe do analizatora węglowodorów (zawiera 40 ± 2 % wodoru, pozostała część to hel lub azot, mniej niż 1 ppm ekwiwalentu C1 w przeliczeniu na węglowodory, mniej niż 400 ppm CO2);”.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00