Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 nr 168 str. 48
Wersja aktualna od 2023-07-23
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 nr 168 str. 48
Wersja aktualna od 2023-07-23
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/1353

z dnia 30 czerwca 2023 r.

określająca kluczowe wskaźniki efektywności służące do pomiaru postępów w realizacji celów cyfrowych ustanowionych w art. 4 ust. 1 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2481

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2481 z dnia 14 grudnia 2022 r. ustanawiającą program polityki „Droga ku cyfrowej dekadzie" do 2030 r. (1), w szczególności jej art. 5 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

Zgodnie z art. 5 ust. 1 decyzji (UE) 2022/2481 kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) należy wykorzystywać do monitorowania postępów Unii w realizacji celów cyfrowych ustanowionych w art. 4 tej decyzji. Te same KPI należy stosować do mierzenia podstawowych tendencji na poziomie krajowym. Wskaźniki w indeksie gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI) zdefiniowanym w art. 2 pkt 1 decyzji (UE) 2022/2481 powinny obejmować KPI określone w niniejszej decyzji. Proces stosowany w DESI w celu określenia wskaźników i gromadzenia danych powinien być ograniczony niniejszą decyzją.

(2)

KPI określone w niniejszej decyzji odzwierciedlają najlepsze możliwe pomiary postępów w realizacji celów cyfrowych określonych w art. 4 decyzji (UE) 2022/2481 w momencie przyjęcia niniejszego aktu. Konieczna jest dalsza analiza i weryfikacja mechanizmów gromadzenia danych, aby ocenić, czy te KPI będą w przyszłości wymagały modyfikacji, aby w bardziej kompleksowy sposób odzwierciedlać cele. W szczególności jeden z celów w zakresie konektywności określonych w art. 4 ust. 1 ppkt 2) lit. a) decyzji (UE) 2022/2481 służy zapewnieniu, aby wszystkie obszary zaludnione były objęte ultraszybką siecią bezprzewodową nowej generacji o wydajności dorównującej co najmniej sieci 5G, zgodnie z zasadą neutralności technologicznej. Powiązany kluczowy wskaźnik wyników określony w niniejszej decyzji umożliwia monitorowanie postępów w osiąganiu takiego zasięgu z uwzględnieniem sieci 5G. Komisja przyznaje, że taki KPI nie pozwoliłby na pełne śledzenie postępów poczynionych przez państwa członkowskie w realizacji celu z wykorzystaniem technologii innych niż 5G. Komisja faktycznie opracowała ten KPI na podstawie danych dostępnych w momencie przyjęcia niniejszej decyzji. Aby rozwiązać dany problem, Komisja przeprowadza dalszą analizę w celu dopracowania ram pomiaru konektywności oraz określenia wymiernego KPI, który umożliwiłby zidentyfikowanie innych „ultraszybkich sieci bezprzewodowych nowej generacji" o wydajności dorównującej co najmniej sieci 5G, w tym we współpracy z Organem Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC). Ponadto konieczne są dalsze działania w celu określenia KPI, które mogłyby w sposób bardziej kompleksowy odzwierciedlać cele określone w art. 4 ust. 1 ppkt 2) lit. a), b) i c) decyzji (UE) 2022/2481, dotyczące konektywności gigabitowej, prowadzonej zgodnie z prawem Unii w zakresie zrównoważności środowiskowej rozwoju produkcji najnowocześniejszych półprzewodników i neutralnych dla klimatu węzłów brzegowych oferujących wysoki stopień bezpieczeństwa. Prace nad KPI mierzącym konektywność gigabitową zostaną podjęte we współpracy z BEREC.

(3)

Konieczne będzie również, w razie potrzeby, dostosowanie lub zmodyfikowanie KPI w związku z rozwojem technologicznym lub zmianami społeczno-gospodarczymi, jak również w celu odzwierciedlenia ewentualnych zmian celów określonych w art. 4 decyzji (UE) 2022/2481.

(4)

Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Cyfrowej Dekady ustanowionego w art. 23 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2481,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Przedmiot

Niniejsza decyzja określa kluczowe wskaźniki efektywności (KPI), na podstawie których państwa członkowskie i Komisja mierzą postępy w realizacji celów cyfrowych ustanowionych w art. 4 ust. 1 decyzji (UE) 2022/2481.

Artykuł 2

Kluczowe wskaźniki efektywności

1. Do pomiaru postępów w realizacji celów cyfrowych określonych w art. 4 ust. 1 decyzji (UE) 2022/2481 stosuje się następujące KPI:

1)

co najmniej podstawowe umiejętności cyfrowe, wskaźnik mierzony jako odsetek osób w wieku 16-74 lat z uwzględnieniem aspektu płci, posiadających „podstawowe" lub „ponadpodstawowe" umiejętności cyfrowe w każdym z następujących pięciu wymiarów: informacje, komunikacja, rozwiązywanie problemów, tworzenie treści cyfrowych i umiejętności w zakresie bezpieczeństwa. Pomiaru dokonuje się na podstawie działań osób fizycznych w poprzednich trzech miesiącach (2); oraz równowaga między płciami, wskaźnik mierzony jako odsetek kobiet i mężczyzn wśród osób posiadających „podstawowe" lub „ponadpodstawowe" umiejętności cyfrowe;

2)

specjaliści w dziedzinie ICT, wskaźnik mierzony jako liczba osób w wieku 15-74 lat zatrudnionych jako specjaliści w dziedzinie ICT; oraz równowaga między płciami, wskaźnik mierzony jako odsetek kobiet i mężczyzn wśród osób zatrudnionych jako specjaliści w dziedzinie ICT. Zgodnie z klasyfikacją kodów ISCO-08 (3) specjaliści w dziedzinie ICT to pracownicy, którzy mają umiejętność tworzenia, obsługi i konserwacji systemów ICT i dla których ICT stanowi główną część ich pracy, w tym m.in. kierownicy do spraw technologii informatycznych i telekomunikacyjnych, specjaliści do spraw technologii informacyjno-komunikacyjnych, technicy informatycy, monterzy i serwisanci instalacji i urządzeń teleinformatycznych;

3)

konektywność gigabitowa, wskaźnik mierzony jako odsetek gospodarstw domowych objętych sieciami stacjonarnymi o bardzo dużej przepływności. Rozważane technologie to technologie, które obecnie są w stanie zapewnić konektywność gigabitową, a mianowicie światłowód do lokalu i sieć kablowa w standardzie DOCSIS (4) 3.1 (5). Zmiany zasięgu systemu światłowód do lokalu będą również monitorowane oddzielnie i uwzględniane przy interpretacji danych dotyczących zasięgu sieci o bardzo dużej przepływności;

4)

zasięg 5G, wskaźnik mierzony jako odsetek obszarów zaludnionych objętych co najmniej jedną siecią 5G niezależnie od wykorzystywanego pasma częstotliwości;

5)

półprzewodniki, wskaźnik mierzony jako wartość wygenerowana, pod względem przychodów, przez działalność w zakresie półprzewodników w Unii, na wszystkich etapach łańcucha wartości, w odniesieniu do globalnej wartości tego rynku. W pierwszym roku podstawą sprawozdawczości będzie działalność w Europie;

6)

węzły brzegowe, wskaźnik mierzony jako liczba węzłów obliczeniowych zapewniających opóźnienia poniżej 20 milisekund, takich jak pojedynczy serwer lub inny zestaw połączonych zasobów obliczeniowych, eksploatowanych w ramach infrastruktury przetwarzania brzegowego, zwykle znajdujących w ośrodku przetwarzania danych brzegowych działającym na brzegu infrastruktury, a zatem fizycznie bliżej swoich zamierzonych użytkowników niż węzeł w chmurze w scentralizowanym ośrodku przetwarzania danych;

7)

obliczenia kwantowe, wskaźnik mierzony jako liczba operacyjnych komputerów kwantowych lub symulatorów kwantowych, w tym akceleratorów superkomputerów HPC, wdrożonych i dostępnych dla społeczności użytkowników;

8)

przetwarzanie w chmurze, wskaźnik mierzony jako odsetek przedsiębiorstw korzystających z co najmniej jednej z następujących usług w chmurze: oprogramowanie finansowe lub księgowe, oprogramowanie do planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP), oprogramowanie do zarządzania relacjami z klientami (CRM), oprogramowanie zabezpieczające, hosting bazy lub baz danych przedsiębiorstwa oraz platforma komputerowa w celu opracowania, testowania lub wdrożenia aplikacji (6);

9)

duże zbiory danych, wskaźnik mierzony jako odsetek przedsiębiorstw analizujących duże zbiory danych z dowolnego źródła danych (wewnętrznego lub zewnętrznego) (7). Od sprawozdania za 2024 r. duże zbiory danych będą mierzone jako odsetek przedsiębiorstw przeprowadzających analizy danych (wewnętrznie lub zewnętrznie);

10)

sztuczna inteligencja, wskaźnik mierzony jako odsetek przedsiębiorstw stosujących co najmniej jedną technologię sztucznej inteligencji (8);

11)

MŚP wykorzystujące technologie cyfrowe co najmniej w stopniu podstawowym, wskaźnik mierzony jako odsetek MŚP stosujących co najmniej 4 z 12 wybranych technologii cyfrowych (9);

12)

jednorożce, wskaźnik mierzony jako suma jednorożców, o których mowa w art. 2 pkt 11 lit. a) decyzji (UE) 2022/2481, oraz jednorożców, o których mowa w art. 2 pkt 11 lit. b) tej decyzji;

13)

świadczenie przez internet kluczowych usług publicznych na rzecz obywateli, wskaźnik mierzony jako odsetek czynności administracyjnych, które można wykonać w pełni przez internet w przypadku istotnych wydarzeń życiowych. Pod uwagę bierze się następujące wydarzenia życiowe: przeprowadzka; transport; wszczęcie postępowania w sprawie drobnych roszczeń; zobowiązania rodzinne; praca zawodowa; nauka; zdrowie;

14)

świadczenie przez internet kluczowych usług publicznych na rzecz przedsiębiorstw, wskaźnik mierzony jako odsetek czynności administracyjnych niezbędnych w celu rozpoczęcia działalności gospodarczej i prowadzenia regularnej działalności gospodarczej, które można wykonać w pełni przez internet;

15)

dostęp do elektronicznej dokumentacji medycznej, wskaźnik mierzony jako: (i) ogólnokrajowa dostępność usług dostępu online przez obywateli do ich danych z elektronicznej dokumentacji medycznej (za pośrednictwem portalu pacjenta lub aplikacji mobilnej dla pacjentów) z dodatkowymi środkami umożliwiającymi określonym kategoriom osób (np. opiekunom dzieci, osobom z niepełnosprawnościami, osobom starszym) również dostęp do ich danych oraz (ii) odsetek osób, które mają możliwość uzyskania lub wykorzystania własnego minimalnego zestawu danych związanych ze zdrowiem przechowywanych obecnie w publicznych i prywatnych systemach elektronicznej dokumentacji medycznej;

16)

dostęp do identyfikacji elektronicznej, wskaźnik mierzony za pomocą dwóch KPI: 1) jako liczba państw członkowskich, które zgłosiły co najmniej jeden krajowy system identyfikacji elektronicznej zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 910/2014 oraz 2) jako liczba państw członkowskich, które zapewniły dostęp do bezpiecznej identyfikacji elektronicznej zwiększającej prywatność za pośrednictwem europejskiego portfela tożsamości cyfrowej zgodnie z wnioskiem dotyczącym rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do ustanowienia europejskich ram tożsamości cyfrowej (10).

2. KPI określone w pkt 1-16 oparte są na źródłach danych wskazanych w załączniku.

3. KPI określone w pkt 1-16 włącza się do wskaźników monitorowanych w ramach indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI).

Artykuł 3

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 czerwca 2023 r.

W imieniu Komisji

Przewodnicząca

Ursula VON DER LEYEN


(1) Dz.U. L 323 z 19.12.2022, s. 4.

(2) Zdefiniowanych zgodnie ze stosowaną przez Eurostat metodą odzwierciedlającą zmienione ramy kompetencji cyfrowych (DIGCOMP 2.0), a także określonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2022/1399 z dnia 1 sierpnia 2022 r. określającym informacje techniczne dotyczące zbioru danych, ustanawiającym formaty techniczne stosowane do przekazywania informacji oraz określającym uregulowania i treść raportów jakości dotyczących organizacji badania reprezentacyjnego w dziedzinie korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych za rok referencyjny 2023 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1700.

(3) Międzynarodowa standardowa klasyfikacja zawodów 2008.

(4) Data Over Cable Service Interface Specification - standard transmisji danych w sieciach kablowych.

(5) Oprócz analizy opartej na określonych w niniejszej decyzji KPI państwa członkowskie mogą przedstawiać w swoich krajowych planach działania dane uzupełniające dotyczące technologii stacjonarnych, przewodowych i bezprzewodowych zdolnych do zapewnienia konektywności gigabitowej.

(6) Jak określono w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2022/1344 z dnia 1 sierpnia 2022 r. określającym specyfikacje techniczne wymogów dotyczących danych w odniesieniu do tematu „Wykorzystanie ICT i handel elektroniczny" dla roku referencyjnego 2023 oraz późniejszych rozporządzeniach wykonawczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2152 (Dz.U. L 202 z 2.8.2022, s. 18), w szczególności w jego art. 7 ust. 1 i art. 17 ust. 6.

(7) Jak określono w rozporządzeniu Komisji (UE) 2019/1910 z dnia 7 listopada 2019 r. w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 808/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego statystyk Wspólnoty w sprawie społeczeństwa informacyjnego za rok odniesienia 2020 (Dz.U. L 296 z 15.11.2019, s. 1) oraz późniejszych rozporządzeniach wykonawczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2152 (Dz.U. L 327 z 17.12.2019, s. 1), w szczególności w jego art. 7 ust. 1 i art. 17 ust. 6.

(8) Idem 5.

(9) Jak określono w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/1190 z dnia 15 lipca 2021 r. określającym specyfikacje techniczne wymogów dotyczących danych w odniesieniu do tematu „Wykorzystanie ICT i handel elektroniczny" dla roku referencyjnego 2022 oraz późniejszych rozporządzeniach wykonawczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2152 (Dz.U. L 258 z 20.7.2021, s. 28), w szczególności w jego art. 7 ust. 1 i art. 17 ust. 6.

(10) COM(2021) 281 final.


ZAŁĄCZNIK

Źródła gromadzenia danych dotyczących kluczowych wskaźników efektywności

Podstawowe umiejętności cyfrowe

Eurostat - badanie wykorzystania ICT w gospodarstwach domowych i przez osoby fizyczne w Unii Europejskiej.

Specjaliści w dziedzinie ICT

Eurostat - badanie aktywności ekonomicznej ludności.

Konektywność gigabitowa

Badanie przeprowadzone dla Komisji przez podmiot komercyjny na podstawie danych państw członkowskich, o ile są one dostępne

Zasięg sieci 5G

Badanie przeprowadzone dla Komisji przez podmiot komercyjny na podstawie danych państw członkowskich, o ile są one dostępne

Półprzewodniki

Dostępne dane publicznie/abonamentowe

Węzły brzegowe

Badanie przeprowadzone dla Komisji przez podmiot komercyjny

Obliczenia kwantowe

Dostępne dane publicznie/abonamentowe

Przetwarzanie w chmurze

Eurostat - badanie wykorzystania ICT i handlu elektronicznego w przedsiębiorstwach w Unii Europejskiej.

Duże zbiory danych

Eurostat - badanie wykorzystania ICT i handlu elektronicznego w przedsiębiorstwach w Unii Europejskiej.

Sztuczna inteligencja

Eurostat - badanie wykorzystania ICT i handlu elektronicznego w przedsiębiorstwach w Unii Europejskiej.

MŚP wykorzystujące technologie cyfrowe co najmniej w stopniu podstawowym

Eurostat - badanie wykorzystania ICT i handlu elektronicznego w przedsiębiorstwach w Unii Europejskiej.

Jednorożce

Dostępne dane abonamentowe

Najważniejsze usługi publiczne dostępne online dla obywateli i przedsiębiorstw

Badanie przeprowadzone dla Komisji przez podmiot komercyjny

Dostęp do elektronicznej dokumentacji medycznej

Badanie przeprowadzone dla Komisji przez podmiot komercyjny

Dostęp do identyfikacji elektronicznej

Służby Komisji

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00