DECYZJA KOMISJI (UE) 2023/179
z dnia 14 grudnia 2022 r.
dotycząca zgodności docelowych parametrów skuteczności działania, zawartych w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania przedłożonym przez władze Niderlandów zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady, z ustalonymi na trzeci okres odniesienia ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania
(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 9238)
(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (rozporządzenie ramowe) (1), w szczególności jego art. 11 ust. 3 lit. c),
uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/317 z dnia 11 lutego 2019 r. ustanawiające system skuteczności działania i opłat w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz uchylające rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013 (2), w szczególności jego art. 15 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
UWAGI OGÓLNE
(1) | Zgodnie z art. 10 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/317 państwa członkowskie mają obowiązek sporządzić - na szczeblu krajowym lub na szczeblu funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej (FAB) - plany skuteczności działania, które mają zawierać wiążące docelowe parametry skuteczności działania na każdy okres odniesienia w ramach systemu skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych. Wspomniane docelowe parametry skuteczności działania muszą być spójne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami przyjętymi przez Komisję na dany okres odniesienia. |
(2) | Ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania na trzeci okres odniesienia zostały pierwotnie określone w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/903 (3). Ponieważ te ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania oraz projekty planów skuteczności działania na trzeci okres odniesienia przedłożone następnie przez państwa członkowskie w październiku 2019 r. zostały sporządzone przed wybuchem pandemii COVID-19 w marcu 2020 r., nie uwzględniono w nich znacznego ograniczenia ruchu lotniczego ze względu na środki wprowadzone przez państwa członkowskie i państwa trzecie w celu powstrzymania pandemii. |
(3) | W odpowiedzi na wpływ pandemii COVID-19 na zapewnianie służb żeglugi powietrznej w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/1627 (4) określono nadzwyczajne środki dotyczące trzeciego okresu odniesienia stanowiące odstępstwo od przepisów rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317. 2 czerwca 2021 r. Komisja przyjęła decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2021/891 (5) ustanawiającą skorygowane ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania na trzeci okres odniesienia. Na tej podstawie w październiku 2021 r. państwa członkowskie przedłożyły Komisji projekty planów skuteczności działania zawierające skorygowane lokalne docelowe parametry skuteczności działania na trzeci okres odniesienia. |
(4) | W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2022/728 (6) Komisja stwierdziła, w odniesieniu do projektu planu skuteczności działania ustanowionego przez Niderlandy wspólnie z Belgią, Francją, Niemcami i Luksemburgiem na poziomie funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej Europa Centralna (FABEC) („projekt planu skuteczności działania dla FABEC"), że docelowe parametry skuteczności działania w zakresie efektywności kosztowej na trasie dla strefy pobierania opłat Belgia-Luksemburg nie są spójne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania i wydała zalecenia dotyczące korekty tych docelowych parametrów. W decyzji wykonawczej (UE) 2022/728 Komisja nie zgłosiła żadnych ustaleń w odniesieniu do docelowych parametrów skuteczności działania mających zastosowanie do służb żeglugi powietrznej zapewnianych w przestrzeni powietrznej Niderlandów. |
(5) | W odpowiedzi na rozpoczętą 24 lutego 2022 r. agresję wojskową Rosji wobec Ukrainy Unia przyjęła środki ograniczające zabraniające lądowania na terytorium Unii, startu z terytorium Unii i przelotu nad terytorium Unii rosyjskim przewoźnikom lotniczym, wszelkim zarejestrowanym w Rosji statkom powietrznym oraz wszelkim niezarejestrowanym w Rosji statkom powietrznym, które są własnością lub są czarterowane lub w inny sposób kontrolowane przez rosyjską osobę prawną lub fizyczną. Powyższe środki ograniczające i przeciwśrodki przyjęte przez Rosję doprowadziły do zmian w ruchu lotniczym w europejskiej przestrzeni powietrznej. Niektóre państwa członkowskie zostały poważnie dotknięte znacznym zmniejszeniem liczby przelotów w przestrzeni powietrznej będącej w ich zakresie odpowiedzialności. Na szczeblu całej Unii zaobserwowany wpływ na liczbę lotów był jednak ograniczony w porównaniu z gwałtownym zmniejszeniem ruchu lotniczego w całej Europie, jakie było rezultatem wybuchu pandemii COVID-19. |
(6) | 13 lipca 2022 r. Niderlandy wraz z Belgią, Francją, Niemcami i Luksemburgiem przedłożyły Komisji skorygowany projekt planu skuteczności działania dla FABEC na trzeci okres odniesienia („skorygowany projekt planu skuteczności działania dla FABEC"). |
(7) | 24 października 2022 r. Komisja stwierdziła, że skorygowane docelowe parametry skuteczności działania w zakresie efektywności kosztowej na trasie dla strefy pobierania opłat Belgia-Luksemburg nadal budzą wątpliwości co do ich zgodności z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania. Komisja rozpoczęła zatem szczegółową analizę, o której mowa w art. 15 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, w odniesieniu do tych docelowych parametrów skuteczności działania, które zawarto w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania dla FABEC. Decyzją (UE) 2022/2255 (7) Komisja powiadomiła o tym Belgię, Francję, Niemcy, Luksemburg i Niderlandy. |
(8) | 4 listopada 2022 r. Niderlandy poinformowały Komisję, że wycofały się ze skorygowanego projektu planu skuteczności działania dla FABEC i przedłożyły Komisji skorygowany projekt planu skuteczności działania na trzeci okres odniesienia ustanowiony na szczeblu krajowym („skorygowany projekt krajowego planu skuteczności działania"). W skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania utrzymano docelowe parametry skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej zapewnianych w przestrzeni powietrznej Niderlandów na poziomie określonym w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania dla FABEC przedłożonym 13 lipca 2022 r. Ze skorygowanego projektu planu skuteczności działania dla FABEC faktycznie nie wynikały dla Niderlandów żadne dodatkowe korzyści ani synergie w zakresie skuteczności działania. W skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania nie wymieniono żadnych negatywnych skutków zaprzestania działań związanych z planowaniem skuteczności działania i ustalaniem parametrów docelowych na poziomie FABEC. |
(9) | Organ weryfikujący skuteczność działania, którego rolą jest wspomaganie Komisji przy wdrażaniu systemu skuteczności działania zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 549/2004, przekazał Komisji sprawozdanie dotyczące oceny skorygowanego projektu krajowego planu skuteczności działania. |
(10) | Zgodnie z art. 15 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317 Komisja, przy uwzględnieniu uwarunkowań lokalnych, oceniła zgodność lokalnych docelowych parametrów skuteczności działania zawartych w niderlandzkim skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania na podstawie kryteriów oceny określonych w pkt 1 załącznika IV do tego rozporządzenia wykonawczego. W odniesieniu do każdego kluczowego obszaru skuteczności działania i powiązanych docelowych parametrów skuteczności działania Komisja uzupełniła swoją ocenę, dokonując przeglądu elementów określonych w pkt 2 załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317. |
(11) | Bazowa prognoza ruchu opracowana przez służby statystyczno-prognostyczne organizacji Eurocontrol (STATFOR) opublikowana w czerwcu 2022 r. uwzględnia zmienione okoliczności, o których mowa w motywie 5. Na podstawie tej prognozy Komisja zauważa, że Niderlandy nie powinny doświadczyć poważnych zmian w przepływach ruchu lotniczego w trzecim okresie odniesienia w wyniku wojny Rosji w Ukrainie. W związku z tym zmienione okoliczności nie mają bezpośredniego wpływu na docelowe parametry skuteczności działania zawarte w skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania ani na ocenę tych docelowych parametrów pod kątem ich zgodności z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania. |
(12) | Na zasadzie wyjątku Niderlandy zgadzają się na zrzeczenie się swoich praw wynikających z art. 342 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w związku z art. 3 rozporządzenia 1/1958 (8) oraz na przyjęcie i notyfikowanie niniejszej decyzji w języku angielskim. |
OCENA KOMISJI
Ocena docelowych parametrów skuteczności działania w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie bezpieczeństwa
(13) | Jeżeli chodzi o kluczowy obszar skuteczności działania w zakresie bezpieczeństwa, Komisja oceniła zgodność docelowych parametrów przedłożonych przez władze Niderlandów w odniesieniu do skuteczności zarządzania bezpieczeństwem przez instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej („ANSP") na podstawie kryterium, o którym mowa w pkt 1.1 załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317. |
(14) | Poniżej przedstawiono lokalne docelowe parametry skuteczności działania dotyczące bezpieczeństwa, które władze Niderlandów przedłożyły w odniesieniu do skuteczności zarządzania bezpieczeństwem, w podziale na cele zarządzania bezpieczeństwem i ze wskazaniem poziomu wdrożenia:
|
(15) | Docelowe parametry skuteczności działania w zakresie bezpieczeństwa zaproponowane przez Niderlandy w odniesieniu do LVNL są zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania. |
(16) | Komisja zauważa, że w skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania przedłożonym przez Niderlandy określono środki dotyczące LVNL służące osiągnięciu lokalnych docelowych parametrów skuteczności działania w zakresie bezpieczeństwa, takie jak ustanowienie opartego na analizie ryzyka planu bezpieczeństwa i aktualizacje systemu zarządzania bezpieczeństwem. |
(17) | Zatem w świetle uwag przedstawionych w motywach 14, 15 i 16 oraz biorąc pod uwagę, że ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania w zakresie bezpieczeństwa określone w decyzji wykonawczej (UE) 2021/891 muszą zostać osiągnięte do ostatniego roku trzeciego okresu odniesienia, a mianowicie do 2024 r., docelowe parametry w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie bezpieczeństwa zawarte w skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania należy ocenić jako zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania. |
Ocena docelowych parametrów skuteczności działania w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie środowiska
(18) | Jeżeli chodzi o kluczowy obszar skuteczności działania w zakresie środowiska, Komisja oceniła zgodność docelowych parametrów przedłożonych przez władze Niderlandów w odniesieniu do przeciętnej horyzontalnej efektywności lotu na trasie dla faktycznej trajektorii na podstawie kryterium, o którym mowa w pkt 1.2 załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317. W związku z tym docelowe parametry zawarte w skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania porównano z odpowiednimi wartościami odniesienia dla horyzontalnej efektywności lotu na trasie określonymi w planie usprawnienia europejskiej sieci tras (ERNIP) dostępnym w momencie przyjmowania skorygowanych ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania na trzeci okres odniesienia, tj. 2 czerwca 2021 r. |
(19) | W odniesieniu do roku 2020 ogólnounijny docelowy parametr skuteczności działania na trzeci okres odniesienia w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie środowiska, który pierwotnie określono w decyzji wykonawczej (UE) 2019/903 przed wybuchem pandemii COVID-19, nie został zmieniony decyzją wykonawczą (UE) 2021/891, z uwagi na fakt, że okres stosowania tego docelowego parametru upłynął i w związku z tym jego wdrożenie stało się tym samym ostateczne, nie dając możliwości dokonywania korekt z mocą wsteczną. Podobnie w skorygowanych projektach planów skuteczności działania nie można było zmienić z mocą wsteczną lokalnych docelowych parametrów skuteczności działania w zakresie środowiska na 2021 r. ustalonych przez państwa członkowskie w projektach planów skuteczności działania przedłożonych w październiku 2021 r. W związku z tym zgodność lokalnych docelowych parametrów skuteczności działania w zakresie środowiska z odpowiednimi ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania należy ocenić w odniesieniu do lat 2022, 2023 i 2024. |
(20) | Docelowe parametry skuteczności działania w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie środowiska przedłożone przez władze Niderlandów oraz odpowiadające im krajowe wartości odniesienia na trzeci okres odniesienia z ERNIP, wyrażone jako przeciętna horyzontalna efektywność lotu na trasie dla faktycznej trajektorii, są następujące:
|
(21) | Komisja zauważa, że docelowe parametry w zakresie środowiska przedłożone przez władze Niderlandów są równe odpowiednim krajowym wartościom odniesienia dla lat 2022, 2023 i 2024. |
(22) | Komisja zauważa, że w skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania władze Niderlandów przedstawiły różne środki służące osiągnięciu lokalnych docelowych parametrów w zakresie środowiska, które obejmują restrukturyzację przestrzeni powietrznej, wdrożenie transgranicznego zarządzania przylotami, nawigację opartą na charakterystykach, poprawę systemu kontroli ruchu lotniczego w celu umożliwienia skuteczniejszej koordynacji cywilno-wojskowej oraz zwiększenie interoperacyjności z ośrodkami kontroli w Niemczech. Komisja z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Niderlandy planują wdrożyć wszystkie zalecane środki z ERNIP w celu poprawy trajektorii tras. |
(23) | Zatem w świetle uwag przedstawionych w motywach 20, 21 i 22 docelowe parametry w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie środowiska zawarte w skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania należy ocenić jako zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania. |
Ocena docelowych parametrów skuteczności działania w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie przepustowości
(24) | Jeżeli chodzi o kluczowy obszar skuteczności działania w zakresie przepustowości, Komisja oceniła zgodność docelowych parametrów przedłożonych przez władze Niderlandów w odniesieniu do średniego opóźnienia lotu w zarządzaniu przepływem ruchu lotniczego („opóźnienie ATFM") na trasie na podstawie kryterium, o którym mowa w pkt 1.3 załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317. W związku z tym docelowe parametry zawarte w skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania porównano z odpowiednimi wartościami odniesienia określonymi w planie operacyjnym sieci dostępnym w momencie przyjmowania skorygowanych ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania na trzeci okres odniesienia, tj. 2 czerwca 2021 r. |
(25) | W odniesieniu do roku 2020 ogólnounijny docelowy parametr skuteczności działania na trzeci okres odniesienia w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie przepustowości, który pierwotnie określono w decyzji wykonawczej (UE) 2019/903 przed wybuchem pandemii COVID-19, nie został zmieniony decyzją wykonawczą (UE) 2021/891 z uwagi na fakt, że okres stosowania tego docelowego parametru upłynął i w związku z tym jego wdrożenie stało się ostateczne, nie dając możliwości dokonywania korekt z mocą wsteczną. Podobnie w skorygowanych projektach planów skuteczności działania nie można było zmienić z mocą wsteczną lokalnych docelowych parametrów skuteczności działania w zakresie przepustowości na 2021 r. ustalonych przez państwa członkowskie w projektach planów skuteczności działania przedłożonych w październiku 2021 r. W związku z tym zgodność lokalnych docelowych parametrów skuteczności działania w zakresie przepustowości z odpowiednimi ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania należy ocenić w odniesieniu do lat 2022, 2023 i 2024. |
(26) | Docelowe parametry w zakresie przepustowości tras przedłożone przez władze Niderlandów dla trzeciego okresu odniesienia, wyrażone w minutach opóźnienia ATFM przypadającego na lot, oraz odpowiednie wartości odniesienia określone w planie operacyjnym sieci są następujące:
|
(27) | Komisja zauważa, że docelowe parametry w zakresie przepustowości przedłożone przez władze Niderlandów są równe odpowiednim krajowym wartościom odniesienia dla lat 2022, 2023 i 2024. |
(28) | Komisja zauważa, że w skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania władze Niderlandów przedstawiły środki służące osiągnięciu lokalnych docelowych parametrów w zakresie przepustowości tras. Środki te obejmują nowy system zarządzania ruchem lotniczym, restrukturyzację przestrzeni powietrznej, a także stałą rekrutację i sprawniejsze szkolenie kontrolerów ruchu lotniczego. |
(29) | Zatem w świetle uwag przedstawionych w motywach 26, 27 i 28 docelowe parametry w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie przepustowości zawarte w skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania należy ocenić jako zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania. |
Korekta docelowych parametrów w zakresie przepustowości dla terminalowych służb żeglugi powietrznej
(30) | W przypadku portów lotniczych, które są objęte zakresem stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, jak określono w art. 1 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia wykonawczego, Komisja uzupełniła swoją ocenę docelowych parametrów w zakresie przepustowości tras poprzez korektę docelowych parametrów w zakresie przepustowości dla terminalowych służb żeglugi powietrznej zgodnie z pkt 2.1 lit. b) załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317. W odniesieniu do Niderlandów uznano, że te docelowe parametry nie budzą wątpliwości. |
Ocena docelowych parametrów skuteczności działania w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie efektywności kosztowej
(31) | Komisja oceniła zgodność docelowych parametrów w zakresie efektywności kosztowej zaproponowanych w skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania na podstawie kryteriów, o których mowa w pkt 1.4 lit. a), b) i c) załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317. |
(32) | Docelowe parametry efektywności kosztowej na trasie proponowane przez władze Niderlandów na trzeci okres odniesienia są następujące:
|
(33) | Jeżeli chodzi o kryterium ustanowione w pkt 1.4 lit. a) załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, Komisja zauważa, że tendencja ustalonych kosztów jednostkowych na trasie na szczeblu strefy pobierania opłat wynosząca +0,7 % w trzecim okresie odniesienia jest bardziej pozytywna niż ogólnounijna tendencja wynosząca +1,0 % w tym samym okresie. |
(34) | Jeżeli chodzi o kryterium ustanowione w pkt 1.4 lit. b) załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, Komisja zauważa, że długoterminowa tendencja ustalonych kosztów jednostkowych na trasie na szczeblu strefy pobierania opłat w drugim okresie odniesienia i w trzecim okresie odniesienia wynosząca +0,7 % jest gorsza niż długookresowa ogólnounijna tendencja wynosząca -1,3 % w tym samym okresie. |
(35) | Jeżeli chodzi o kryterium ustanowione w pkt 1.4 lit. c) załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, Komisja zauważa, że wartość bazowa ustalonych kosztów jednostkowych wynosząca 69,56 EUR w Niderlandach w ujęciu EUR 2017 jest o 10,9 % niższa niż średnia wartość bazowa właściwej grupy porównawczej wynosząca 78,09 w ujęciu EUR 2017. |
(36) | Wyraźnie widać, że tendencja w zakresie ustalonych kosztów jednostkowych w Niderlandach w trzecim okresie odniesienia jest bardziej pozytywna niż odpowiednia tendencja ogólnounijna. Ponadto, jak zauważono w motywie 35, Niderlandy wykazują dobre wyniki w odniesieniu do wartości bazowej na 2019 r., która jest niższa niż odpowiadająca jej średnia wartość dla grupy porównawczej. W związku z tym Komisja uważa, że w odniesieniu do Niderlandów odchylenie od ogólnounijnej długookresowej tendencji w zakresie ustalonych kosztów jednostkowych, o którym mowa w motywie 34, nie wyklucza zgodności docelowych parametrów skuteczności działania w zakresie efektywności kosztowej z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania w zakresie efektywności kosztowej. |
(37) | Zatem w świetle uwag przedstawionych w motywach 32-36 docelowe parametry w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie efektywności kosztowej zawarte w skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania należy ocenić jako zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania. |
Korekta docelowych parametrów efektywności kosztowej terminalowych służb żeglugi powietrznej
(38) | W przypadku portów lotniczych, które są objęte zakresem stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, jak określono w art. 1 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia wykonawczego, Komisja uzupełniła swoją ocenę docelowych parametrów efektywności kosztowej na trasie poprzez korektę docelowych parametrów efektywności kosztowej na trasie dla terminalowych służb żeglugi powietrznej zgodnie z pkt 2.1 lit. c) załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317. W odniesieniu do Niderlandów uznano, że te projekty docelowych parametrów nie budzą wątpliwości. |
Przegląd systemów zachęt, o których mowa w art. 11 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, uzupełniający ocenę Komisji dotyczącą docelowych parametrów przepustowości
(39) | Zgodnie z pkt 2.1 lit. f) załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317 Komisja uzupełniła swoją ocenę docelowych parametrów przepustowości, dokonując przeglądu systemów zachęt, o których mowa w art. 11 tego rozporządzenia wykonawczego. W tym zakresie Komisja zbadała, czy proponowane systemy zachęt spełniają podstawowe wymogi określone w art. 11 ust. 1 i 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317. |
(40) | W decyzji wykonawczej (UE) 2022/728 Komisja stwierdziła, że Niderlandy mają dokonać korekty swoich systemów zachęt w celu osiągnięcia docelowych parametrów przepustowości tras i terminali w taki sposób, aby maksymalne straty finansowe wynikające z tych systemów zachęt zostały ustalone na poziomie mającym istotny wpływ na przychód obarczony ryzykiem. Komisja zauważa, że Niderlandy nie wprowadziły żadnych zmian do tych systemów zachęt w porównaniu z projektem planu skuteczności działania dla FABEC przedłożonym w 2021 r. i skorygowanym projektem planu skuteczności działania dla FABEC przedłożonym w lipcu 2022 r. |
(41) | Zatem w świetle uwag przedstawionych w motywie 40, Komisja stwierdza, że systemy zachęt określone w skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania nadal budzą wątpliwości. Komisja powtarza zatem swoją opinię, że Niderlandy powinny dokonać korekty swoich systemów zachęt służących osiągnięciu docelowych parametrów przepustowości tras i terminali w związku z przyjęciem ostatecznego planu skuteczności działania zgodnie z art. 16 lit. a) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, aby maksymalne straty finansowe wynikające z tych systemów zachęt zostały ustalone na poziomie mającym istotny wpływ na przychód obarczony ryzykiem, zgodnie z wymogiem wyraźnie określonym w art. 11 ust. 3 lit. a) tego rozporządzenia wykonawczego. Zdaniem Komisji powinno to prowadzić do maksymalnych strat finansowych nie mniejszych niż 1 % ustalonych kosztów. |
WNIOSKI
(42) | Na podstawie oceny przedstawionej w motywach 13-41 Komisja stwierdziła, że docelowe parametry skuteczności działania zawarte w skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania przedłożonym przez władze Niderlandów są zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Wymienione w załączniku do niniejszej decyzji docelowe parametry skuteczności działania, zawarte w skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania przedłożonym przez władze Niderlandów 4 listopada 2022 r. zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004, są zgodne z ustalonymi na trzeci okres odniesienia ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania określonymi w decyzji wykonawczej (UE) 2021/891.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Niderlandów.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 grudnia 2022 r.
W imieniu Komisji
Adina-Ioana VĂLEAN
Członek Komisji
(1) Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 1.
(2) Dz.U. L 56 z 25.2.2019, s. 1.
(3) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/903 z dnia 29 maja 2019 r. ustanawiająca ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania sieci zarządzania ruchem lotniczym na trzeci okres odniesienia rozpoczynający się w dniu 1 stycznia 2020 r. i kończący się w dniu 31 grudnia 2024 r. (Dz.U. L 144 z 3.6.2019, s. 49).
(4) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1627 z dnia 3 listopada 2020 r. w sprawie nadzwyczajnych środków w trzecim okresie odniesienia (2020-2024) systemu skuteczności działania i opłat w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej w związku z pandemią COVID-19 (Dz.U. L 366 z 4.11.2020, s. 7).
(5) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2021/891 z dnia 2 czerwca 2021 r. ustanawiająca skorygowane ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania sieci zarządzania ruchem lotniczym na trzeci okres odniesienia (2020-2024) oraz uchylająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/903 (Dz.U. L 195 z 3.6.2021, s. 3).
(6) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/728 z dnia 13 kwietnia 2022 r. w sprawie niespójności niektórych docelowych parametrów skuteczności działania, które zawarto w projektach krajowych planów skuteczności działania i planu skuteczności działania dotyczącego funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej złożonych przez Belgię, Niemcy, Grecję, Francję, Cypr, Łotwę, Luksemburg, Maltę, Niderlandy, Rumunię i Szwecję zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady, z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania na trzeci okres odniesienia oraz w sprawie wydania zaleceń w zakresie zmiany tych parametrów (Dz.U. L 135 z 12.5.2022, s. 4).
(7) Decyzja Komisji (UE) 2022/2255 z dnia 24 października 2022 r. w sprawie rozpoczęcia szczegółowego badania niektórych docelowych parametrów skuteczności działania zawartych w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania na trzeci okres odniesienia, przedłożonym na poziomie funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej przez Belgię, Niemcy, Francję, Luksemburg i Niderlandy zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 297 z 17.11.2022, s. 71).
(8) Rozporządzenie nr 1 w sprawie określenia systemu językowego Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U. 17 z 6.10.1958, s. 385/58).
ZAŁĄCZNIK
Docelowe parametry skuteczności działania, zawarte w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania przedłożonym przez władze Niderlandów zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004, uznane za zgodne z ustalonymi na trzeci okres odniesienia ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania
KLUCZOWY OBSZAR SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA
Efektywność zarządzania bezpieczeństwem
Niderlandy | Docelowe parametry w zakresie skuteczności zarządzania bezpieczeństwem, wyrażone jako poziom wdrożenia, poziomy A-D Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego („EASA") | |||
Odnośna instytucja zapewniająca służby żeglugi powietrznej | Cel zarządzania bezpieczeństwem | 2022 | 2023 | 2024 |
LVNL | Polityka i cele w zakresie bezpieczeństwa | C | C | C |
Zarządzanie ryzykiem w zakresie bezpieczeństwa | C | D | D | |
Zapewnienie bezpieczeństwa | C | C | C | |
Propagowanie bezpieczeństwa | C | C | C | |
Kultura bezpieczeństwa | C | C | C |
KLUCZOWY OBSZAR SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA W ZAKRESIE ŚRODOWISKA
Przeciętna horyzontalna efektywność lotu na trasie dla faktycznej trajektorii
Niderlandy | 2022 | 2023 | 2024 |
Docelowe parametry w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie środowiska wyrażone jako przeciętna horyzontalna efektywność lotu na trasie dla faktycznej trajektorii | 2,62 % | 2,62 % | 2,62 % |
KLUCZOWY OBSZAR SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA W ZAKRESIE PRZEPUSTOWOŚCI
Średnie opóźnienie ATFM na trasie w minutach na lot
Niderlandy | 2022 | 2023 | 2024 |
Docelowe parametry w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie przepustowości, wyrażone w minutach opóźnienia ATFM przypadającego na lot | 0,15 | 0,15 | 0,15 |
KLUCZOWY OBSZAR SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA W ZAKRESIE EFEKTYWNOŚCI KOSZTOWEJ
Ustalony koszt jednostkowy trasowych służb żeglugi powietrznej
Strefa pobierania opłat trasowych Niderlandów | 2014 - wartość bazowa | 2019 - wartość bazowa | 2020-2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Docelowe parametry efektywności kosztowej na trasie wyrażone jako ustalony koszt jednostkowy na trasie (w ujęciu realnym cen z 2017 r.) | 67,44 EUR | 69,56 EUR | 151,70 EUR | 88,63 EUR | 75,73 EUR | 71,66 EUR |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00