Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-01-01
Wersja aktualna od 2022-01-01
obowiązujący
Alerty
OSTATECZNE PRZYJĘCIE (UE, Euratom) 2022/1432
budżetu korygującego nr 2 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022
PRZEWODNICZĄCA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 314 ust. 4 lit. a) i art. 314 ust. 9,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,
uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom (1),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (2), w szczególności jego art. 43,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 (3),
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych (4),
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 w formie przyjętej ostatecznie 24 listopada 2021 r. (5),
uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 3 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022, przyjęty przez Komisję 22 kwietnia 2022 r.,
uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 3/2022 przyjęte przez Radę 16 maja 2022 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu w tym samym dniu,
uwzględniając zatwierdzenie przez Parlament stanowiska Rady w dniu 23 czerwca 2022 r.,
uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,
STWIERDZA:
Przewodnicząca
Roberta METSOLA
(1) Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.
(2) Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
(3) Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
(4) DZ.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
(5) Dz.U. L 45 z 24.2.2022.
Artykuł
Procedura przewidziana w art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej została zakończona i budżet korygujący nr 2 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 został ostatecznie przyjęty.
Sporządzono w Brukseli dnia 23 czerwca 2022 r.
TREŚĆ
DOCHODY OGÓŁEM
A. FINANSOWANIE ROCZNEGO BUDŻETU UNII | 4 |
OBLICZENIE FINANSOWANIA BUDŻETU | 4 |
B. OGÓLNE ZESTAWIENIE DOCHODÓW WEDŁUG POZYCJI W BUDŻECIE | 12 |
- TYTUŁ 1: | ZASOBY WŁASNE | 13 |
ZESTAWIENIE DOCHODÓW I WYDATKÓW W PODZIALE NA SEKCJE
SEKCJA III: KOMISJA | 16 |
EXPENDITURE | 17 |
- TYTUŁ 10: | MIGRACJA | 19 |
- TYTUŁ 11: | ZARZĄDZANIE GRANICAMI | 20 |
A. FINANSOWANIE ROCZNEGO BUDŻETU UNII
Obliczenie finansowania budżetu
Przydział zasobów Unii w celu zapewnienia, zgodnie z art. 311 TFUE, finansowania rocznego budżetu Unii
Opis dochodów | Budżet 2022 (1) | Budżet 2021 (2) | Zmiana (w %) |
Dochody różne (tytuły 3-6) | 12 902 615 447 | 9 249 005 264 | +39,50 |
Dostępna nadwyżka z poprzedniego roku budżetowego (rozdział 2 0, artykuł 2 0 0) | p.m. | 1 768 617 610 | - |
Salda i dostosowania (rozdziały 2 1, 2 2, 2 3 i 2 4) | p.m. | p.m. | - |
Dochody ogółem (tytuły 2-6) | 12 902 615 447 | 11 017 622 874 | +17,11 |
Kwota netto należności celnych i opłat wyrównawczych od cukru (rozdziały 1 1 i 1 2) | 17 912 606 159 | 17 348 140 020 | +3,25 |
Zasoby własne oparte na VAT według stawki jednolitej (tabele 1 i 2, rozdział 1 3) | 19 071 387 750 | 17 940 791 850 | +6,30 |
Zasoby własne oparte na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych (tabela 3, rozdział 17) | 5 997 306 880 | 5 846 664 880 | +2,58 |
Różnica pozostająca do sfinansowania z zasobów dodatkowych (zasoby własne oparte na DNB, tabela 4, rozdział 1 4) | 114 895 404 319 | 115 857 763 230 | -0,83 |
Środki, które muszą zostać pokryte z zasobów własnych, o których mowa w art. 2 decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (3), (4) | 157 876 705 108 | 156 993 359 980 | +0,56 |
Dochody ogółem (5) | 170 779 320 555 | 168 010 982 854 | +1,65 |
(1) (2) (3) (4) (5) |
TABELA 1
Obliczenie ograniczenia podstaw podatku od wartości dodanej (VAT) na podstawie art. 2 ust. 1 lit. b) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053
Państwo członkowskie | 1 % nieograniczonej podstawy VAT | 1 % dochodu narodowego brutto | Stopa ograniczenia (w %) | 1 % dochodu narodowego brutto pomnożony przez stopę ograniczenia | 1 % ograniczonej podstawy VAT (6) | Państwa członkowskie o ograniczonej podstawie VAT |
| (1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) |
Belgia | 2 098 112 000 | 5 057 284 000 | 50 | 2 528 642 000 | 2 098 112 000 |
|
Bułgaria | 330 802 000 | 676 847 000 | 50 | 338 423 500 | 330 802 000 |
|
Czechy | 987 686 000 | 2 333 452 000 | 50 | 1 166 726 000 | 987 686 000 |
|
Dania | 1 306 922 000 | 3 504 130 000 | 50 | 1 752 065 000 | 1 306 922 000 |
|
Niemcy | 15 795 256 000 | 37 668 693 000 | 50 | 18 834 346 500 | 15 795 256 000 |
|
Estonia | 146 652 000 | 300 834 000 | 50 | 150 417 000 | 146 652 000 |
|
Irlandia | 1 032 998 000 | 3 126 811 000 | 50 | 1 563 405 500 | 1 032 998 000 |
|
Grecja | 816 879 000 | 1 839 768 000 | 50 | 919 884 000 | 816 879 000 |
|
Hiszpania | 5 882 449 000 | 13 038 037 000 | 50 | 6 519 018 500 | 5 882 449 000 |
|
Francja | 11 948 371 000 | 25 958 798 000 | 50 | 12 979 399 000 | 11 948 371 000 |
|
Chorwacja | 369 897 000 | 570 769 000 | 50 | 285 384 500 | 285 384 500 | Chorwacja |
Włochy | 7 226 757 000 | 18 548 436 000 | 50 | 9 274 218 000 | 7 226 757 000 |
|
Cypr | 159 289 000 | 223 606 000 | 50 | 111 803 000 | 111 803 000 | Cypr |
Łotwa | 147 464 000 | 329 013 000 | 50 | 164 506 500 | 147 464 000 |
|
Litwa | 218 928 000 | 527 188 000 | 50 | 263 594 000 | 218 928 000 |
|
Luksemburg | 338 828 000 | 463 922 000 | 50 | 231 961 000 | 231 961 000 | Luksemburg |
Węgry | 623 523 000 | 1 543 676 000 | 50 | 771 838 000 | 623 523 000 |
|
Malta | 77 950 000 | 135 083 000 | 50 | 67 541 500 | 67 541 500 | Malta |
Niderlandy | 3 716 749 000 | 8 753 474 000 | 50 | 4 376 737 000 | 3 716 749 000 |
|
Austria | 1 887 799 000 | 4 140 634 000 | 50 | 2 070 317 000 | 1 887 799 000 |
|
Polska | 2 782 155 000 | 5 622 802 000 | 50 | 2 811 401 000 | 2 782 155 000 |
|
Portugalia | 1 137 349 000 | 2 234 579 000 | 50 | 1 117 289 500 | 1 117 289 500 | Portugalia |
Rumunia | 827 979 000 | 2 456 853 000 | 50 | 1 228 426 500 | 827 979 000 |
|
Słowenia | 236 172 000 | 508 285 000 | 50 | 254 142 500 | 236 172 000 |
|
Słowacja | 391 617 000 | 1 019 441 000 | 50 | 509 720 500 | 391 617 000 |
|
Finlandia | 980 901 000 | 2 609 882 000 | 50 | 1 304 941 000 | 980 901 000 |
|
Szwecja | 2 371 142 000 | 5 550 585 000 | 50 | 2 775 292 500 | 2 371 142 000 |
|
Ogółem | 63 840 626 000 | 148 742 882 000 |
| 74 371 441 000 | 63 571 292 500 |
|
(6) |
TABELA 2
Zasoby własne z tytułu VAT na podstawie art. 2 ust. 1 lit. b) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (rozdział 1 3) - zestawienie
Państwo członkowskie | 1 % ograniczonej podstawy VAT | Jednolita stawka zasobów własnych opartych na VAT (w %) | Zasoby własne oparte na VAT wg stawki jednolitej |
| (1) | (2) | (3) = (1) × (2) |
Belgia | 2 098 112 000 | 0,30 | 629 433 600 |
Bułgaria | 330 802 000 | 0,30 | 99 240 600 |
Czechy | 987 686 000 | 0,30 | 296 305 800 |
Dania | 1 306 922 000 | 0,30 | 392 076 600 |
Niemcy | 15 795 256 000 | 0,30 | 4 738 576 800 |
Estonia | 146 652 000 | 0,30 | 43 995 600 |
Irlandia | 1 032 998 000 | 0,30 | 309 899 400 |
Grecja | 816 879 000 | 0,30 | 245 063 700 |
Hiszpania | 5 882 449 000 | 0,30 | 1 764 734 700 |
Francja | 11 948 371 000 | 0,30 | 3 584 511 300 |
Chorwacja | 285 384 500 | 0,30 | 85 615 350 |
Włochy | 7 226 757 000 | 0,30 | 2 168 027 100 |
Cypr | 111 803 000 | 0,30 | 33 540 900 |
Łotwa | 147 464 000 | 0,30 | 44 239 200 |
Litwa | 218 928 000 | 0,30 | 65 678 400 |
Luksemburg | 231 961 000 | 0,30 | 69 588 300 |
Węgry | 623 523 000 | 0,30 | 187 056 900 |
Malta | 67 541 500 | 0,30 | 20 262 450 |
Niderlandy | 3 716 749 000 | 0,30 | 1 115 024 700 |
Austria | 1 887 799 000 | 0,30 | 566 339 700 |
Polska | 2 782 155 000 | 0,30 | 834 646 500 |
Portugalia | 1 117 289 500 | 0,30 | 335 186 850 |
Rumunia | 827 979 000 | 0,30 | 248 393 700 |
Słowenia | 236 172 000 | 0,30 | 70 851 600 |
Słowacja | 391 617 000 | 0,30 | 117 485 100 |
Finlandia | 980 901 000 | 0,30 | 294 270 300 |
Szwecja | 2 371 142 000 | 0,30 | 711 342 600 |
Ogółem | 63 571 292 500 |
| 19 071 387 750 |
TABELA 3
Zasoby własne z tytułu odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych na podstawie art. 2 ust. 1 lit. c) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (rozdział 1 7) - zestawienie
Państwo członkowskie | Odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych, niepoddawane recyklingowi (kg) | Stawka poboru za kilogram w EUR | Wkład brutto | Obniżka ryczałtowa | Wkład netto |
| (1) | (2) | (3) = (1) × (2) | (4) | (5) = (3) - (4) |
Belgia | 191 746 900 |
| 153 397 520 |
| 153 397 520 |
Bułgaria | 57 810 700 |
| 46 248 560 | 22 000 000 | 24 248 560 |
Czechy | 109 535 400 |
| 87 628 320 | 32 187 600 | 55 440 720 |
Dania | 155 601 100 |
| 124 480 880 |
| 124 480 880 |
Niemcy | 1 739 806 000 |
| 1 391 844 800 |
| 1 391 844 800 |
Estonia | 33 667 500 |
| 26 934 000 | 4 000 000 | 22 934 000 |
Irlandia | 186 968 000 |
| 149 574 400 |
| 149 574 400 |
Grecja | 105 128 000 |
| 84 102 400 | 33 000 000 | 51 102 400 |
Hiszpania | 828 341 300 |
| 662 673 040 | 142 000 000 | 520 673 040 |
Francja | 1 572 486 200 |
| 1 257 988 960 |
| 1 257 988 960 |
Chorwacja | 39 264 500 |
| 31 411 600 | 13 000 000 | 18 411 600 |
Włochy | 1 180 891 400 | 0,80 | 944 713 120 | 184 048 000 | 760 665 120 |
Cypr | 8 297 800 |
| 6 638 240 | 3 000 000 | 3 638 240 |
Łotwa | 26 599 500 |
| 21 279 600 | 6 000 000 | 15 279 600 |
Litwa | 25 889 700 |
| 20 711 760 | 9 000 000 | 11 711 760 |
Luksemburg | 17 446 600 |
| 13 957 280 |
| 13 957 280 |
Węgry | 228 704 600 |
| 182 963 680 | 30 000 000 | 152 963 680 |
Malta | 11 171 900 |
| 8 937 520 | 1 415 900 | 7 521 620 |
Niderlandy | 266 608 200 |
| 213 286 560 |
| 213 286 560 |
Austria | 190 917 800 |
| 152 734 240 |
| 152 734 240 |
Polska | 622 554 000 |
| 498 043 200 | 117 000 000 | 381 043 200 |
Portugalia | 251 307 400 |
| 201 045 920 | 31 322 000 | 169 723 920 |
Rumunia | 228 429 800 |
| 182 743 840 | 60 000 000 | 122 743 840 |
Słowenia | 21 692 700 |
| 17 354 160 | 6 279 700 | 11 074 460 |
Słowacja | 66 209 300 |
| 52 967 440 | 17 000 000 | 35 967 440 |
Finlandia | 86 362 400 |
| 69 089 920 |
| 69 089 920 |
Szwecja | 132 261 400 |
| 105 809 120 |
| 105 809 120 |
Ogółem | 8 385 700 100 |
| 6 708 560 080 | 711 253 200 | 5 997 306 880 |
TABELA 4
Określenie stawki jednolitej i zestawienie zasobów własnych opartych na DNB na podstawie art. 2 ust. 1 lit. d) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (rozdział 1 4)
Państwo członkowskie | 1 % DNB | Jednolita stawka zasobów własnych z "podstawy dodatkowej" | Zasoby własne z "podstawy dodatkowej" wg stawki jednolitej |
| (1) | (2) | (3) = (1) × (2) |
Belgia | 5 057 284 000 |
| 3 906 463 840 |
Bułgaria | 676 847 000 |
| 522 825 756 |
Czechy | 2 333 452 000 |
| 1 802 458 762 |
Dania | 3 504 130 000 |
| 2 706 740 838 |
Niemcy | 37 668 693 000 |
| 29 096 919 827 |
Estonia | 300 834 000 |
| 232 377 130 |
Irlandia | 3 126 811 000 |
| 2 415 283 402 |
Grecja | 1 839 768 000 |
| 1 421 115 991 |
Hiszpania | 13 038 037 000 |
| 10 071 140 968 |
Francja | 25 958 798 000 |
| 20 051 692 906 |
Chorwacja | 570 769 000 |
| 440 886 543 |
Włochy | 18 548 436 000 |
| 14 327 610 337 |
Cypr | 223 606 000 |
| 172 722 899 |
Łotwa | 329 013 000 | (7)0,7724430 | 254 143 803 |
Litwa | 527 188 000 |
| 407 222 703 |
Luksemburg | 463 922 000 |
| 358 353 321 |
Węgry | 1 543 676 000 |
| 1 192 401 786 |
Malta | 135 083 000 |
| 104 343 924 |
Niderlandy | 8 753 474 000 |
| 6 761 560 089 |
Austria | 4 140 634 000 |
| 3 198 403 925 |
Polska | 5 622 802 000 |
| 4 343 294 284 |
Portugalia | 2 234 579 000 |
| 1 726 085 001 |
Rumunia | 2 456 853 000 |
| 1 897 779 006 |
Słowenia | 508 285 000 |
| 392 621 212 |
Słowacja | 1 019 441 000 |
| 787 460 108 |
Finlandia | 2 609 882 000 |
| 2 015 985 193 |
Szwecja | 5 550 585 000 |
| 4 287 510 765 |
Ogółem | 148 742 882 000 |
| 114 895 404 319 |
(7) |
TABELA 5
Obliczenie finansowania obniżki rocznych wkładów opartych na DNB dla niektórych państw członkowskich zgodnie z art. 2 ust. 4 decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (rozdział 1 6)
Państwo członkowskie | Obniżka brutto | Procentowy udział w podstawach DNB | Finansowanie obniżki brutto przyznanej Danii, Niemcom, Niderlandom, Austrii i Szwecji | Finansowanie netto obniżki przyznanej Danii, Niemcom, Niderlandom, Austrii i Szwecji |
| (1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (3) |
Belgia |
| 3,40 | 265 932 559 | 265 932 559 |
Bułgaria |
| 0,46 | 35 591 368 | 35 591 368 |
Czechy |
| 1,57 | 122 702 396 | 122 702 396 |
Dania | - 387 834 752 | 2,36 | 184 261 406 | - 203 573 346 |
Niemcy | -3 776 502 322 | 25,32 | 1 980 773 065 | -1 795 729 257 |
Estonia |
| 0,20 | 15 819 075 | 15 819 075 |
Irlandia |
| 2,10 | 164 420 438 | 164 420 438 |
Grecja |
| 1,24 | 96 742 483 | 96 742 483 |
Hiszpania |
| 8,77 | 685 593 007 | 685 593 007 |
Francja |
| 17,45 | 1 365 019 165 | 1 365 019 165 |
Chorwacja |
| 0,38 | 30 013 355 | 30 013 355 |
Włochy |
| 12,47 | 975 352 196 | 975 352 196 |
Cypr |
| 0,15 | 11 758 113 | 11 758 113 |
Łotwa |
| 0,22 | 17 300 842 | 17 300 842 |
Litwa |
| 0,35 | 27 721 689 | 27 721 689 |
Luksemburg |
| 0,31 | 24 394 905 | 24 394 905 |
Węgry |
| 1,04 | 81 172 762 | 81 172 762 |
Malta |
| 0,09 | 7 103 213 | 7 103 213 |
Niderlandy | -1 976 208 379 | 5,88 | 460 293 260 | -1 515 915 119 |
Austria | - 581 237 759 | 2,78 | 217 731 374 | - 363 506 385 |
Polska |
| 3,78 | 295 669 795 | 295 669 795 |
Portugalia |
| 1,50 | 117 503 251 | 117 503 251 |
Rumunia |
| 1,65 | 129 191 322 | 129 191 322 |
Słowenia |
| 0,34 | 26 727 692 | 26 727 692 |
Słowacja |
| 0,69 | 53 606 354 | 53 606 354 |
Finlandia |
| 1,75 | 137 238 209 | 137 238 209 |
Szwecja | -1 099 722 414 | 3,73 | 291 872 332 | - 807 850 082 |
Ogółem | -7 821 505 626 | 100,00 | 7 821 505 626 | 0 |
Deflator cen PKB UE, w EUR (prognoza gospodarcza z wiosny 2021 r.): (a) 2020 EU27 = 106,7385 / (b) 2022 EU27 = 109,8061 | ||||
Kwota ryczałtowa dla Danii w cenach z 2022 r.: 377 000 000 EUR × [ (b/a) ] = 387 834 752 EUR | ||||
Kwota ryczałtowa dla Niemiec w cenach z 2022 r.: 3 671 000 000 EUR × [ (b/a) ] = 3 776 502 322 EUR | ||||
Kwota ryczałtowa dla Niderlandów w cenach z 2022 r.: 1 921 000 000 EUR × [ (b/a) ] = 1 976 208 379 EUR | ||||
Kwota ryczałtowa dla Austrii w cenach z 2022 r.: 565 000 000 EUR × [ (b/a) ] = 581 237 759 EUR | ||||
Kwota ryczałtowa dla Szwecji w cenach z 2022 r.: 1 069 000 000 EUR × [ (b/a) ] = 1 099 722 414 EUR |
TABELA 6
Zestawienie dotyczące finansowania (8) budżetu ogólnego według kategorii zasobów własnych i według państw członkowskich
Państwo członkowskie | Tradycyjne zasoby własne (TZW) |
|
|
| Zasoby własne oparte na VAT oraz DNB | Zasoby własne ogółem (9) | |||||
Opłaty wyrównawcze netto w sektorze cukru (75 %) | Cła netto (75 %) | Tradycyjne zasoby własne ogółem (75 %) | p.m. koszty poboru (25 % TZW brutto) | Zasoby własne oparte na VAT | Zasoby własne oparte na tworzywach sztucznych | Zasoby własne oparte na DNB | Obniżki ryczałtowe wkładów opartych na DNB i ich finansowanie | Składki państw członkowskich ogółem | Udział w składkach państw członkowskich (%) | ||
| (1) | (2) | (3) = (1) + (2) | (4) | (5) | (6) | (7) | (8) | (9) = (5) + (6) +(7) + (8) | (10) | (11) = (3) + (9) |
Belgia | p.m. | 2 001 747 222 | 2 001 747 222 | 667 249 074 | 629 433 600 | 153 397 520 | 3 906 463 840 | 265 932 559 | 4 955 227 519 | 3,54 | 6 956 974 741 |
Bułgaria | p.m. | 91 885 388 | 91 885 388 | 30 628 463 | 99 240 600 | 24 248 560 | 522 825 756 | 35 591 368 | 681 906 284 | 0,49 | 773 791 672 |
Czechy | p.m. | 255 934 290 | 255 934 290 | 85 311 430 | 296 305 800 | 55 440 720 | 1 802 458 762 | 122 702 396 | 2 276 907 678 | 1,63 | 2 532 841 968 |
Dania | p.m. | 354 268 324 | 354 268 324 | 118 089 441 | 392 076 600 | 124 480 880 | 2 706 740 838 | - 203 573 346 | 3 019 724 972 | 2,16 | 3 373 993 296 |
Niemcy | p.m. | 3 944 491 534 | 3 944 491 534 | 1 314 830 514 | 4 738 576 800 | 1 391 844 800 | 29 096 919 827 | -1 795 729 257 | 33 431 612 170 | 23,89 | 37 376 103 704 |
Estonia | p.m. | 34 873 068 | 34 873 068 | 11 624 356 | 43 995 600 | 22 934 000 | 232 377 130 | 15 819 075 | 315 125 805 | 0,23 | 349 998 873 |
Irlandia | p.m. | 246 704 687 | 246 704 687 | 82 234 896 | 309 899 400 | 149 574 400 | 2 415 283 402 | 164 420 438 | 3 039 177 640 | 2,17 | 3 285 882 327 |
Grecja | p.m. | 214 494 210 | 214 494 210 | 71 498 070 | 245 063 700 | 51 102 400 | 1 421 115 991 | 96 742 483 | 1 814 024 574 | 1,30 | 2 028 518 784 |
Hiszpania | p.m. | 1 367 627 520 | 1 367 627 520 | 455 875 840 | 1 764 734 700 | 520 673 040 | 10 071 140 968 | 685 593 007 | 13 042 141 715 | 9,32 | 14 409 769 235 |
Francja | p.m. | 1 765 344 559 | 1 765 344 559 | 588 448 186 | 3 584 511 300 | 1 257 988 960 | 20 051 692 906 | 1 365 019 165 | 26 259 212 331 | 18,76 | 28 024 556 890 |
Chorwacja | p.m. | 39 114 252 | 39 114 252 | 13 038 084 | 85 615 350 | 18 411 600 | 440 886 543 | 30 013 355 | 574 926 848 | 0,41 | 614 041 100 |
Włochy | p.m. | 1 698 277 237 | 1 698 277 237 | 566 092 412 | 2 168 027 100 | 760 665 120 | 14 327 610 337 | 975 352 196 | 18 231 654 753 | 13,03 | 19 929 931 990 |
Cypr | p.m. | 25 821 078 | 25 821 078 | 8 607 026 | 33 540 900 | 3 638 240 | 172 722 899 | 11 758 113 | 221 660 152 | 0,16 | 247 481 230 |
Łotwa | p.m. | 40 324 555 | 40 324 555 | 13 441 518 | 44 239 200 | 15 279 600 | 254 143 803 | 17 300 842 | 330 963 445 | 0,24 | 371 288 000 |
Litwa | p.m. | 108 064 596 | 108 064 596 | 36 021 532 | 65 678 400 | 11 711 760 | 407 222 703 | 27 721 689 | 512 334 552 | 0,37 | 620 399 148 |
Luksemburg | p.m. | 20 409 046 | 20 409 046 | 6 803 015 | 69 588 300 | 13 957 280 | 358 353 321 | 24 394 905 | 466 293 806 | 0,33 | 486 702 852 |
Węgry | p.m. | 188 475 777 | 188 475 777 | 62 825 259 | 187 056 900 | 152 963 680 | 1 192 401 786 | 81 172 762 | 1 613 595 128 | 1,15 | 1 802 070 905 |
Malta | p.m. | 13 613 942 | 13 613 942 | 4 537 981 | 20 262 450 | 7 521 620 | 104 343 924 | 7 103 213 | 139 231 207 | 0,10 | 152 845 149 |
Niderlandy | p.m. | 3 251 654 467 | 3 251 654 467 | 1 083 884 822 | 1 115 024 700 | 213 286 560 | 6 761 560 089 | -1 515 915 119 | 6 573 956 230 | 4,70 | 9 825 610 697 |
Austria | p.m. | 215 617 780 | 215 617 780 | 71 872 593 | 566 339 700 | 152 734 240 | 3 198 403 925 | - 363 506 385 | 3 553 971 480 | 2,54 | 3 769 589 260 |
Polska | p.m. | 865 916 301 | 865 916 301 | 288 638 767 | 834 646 500 | 381 043 200 | 4 343 294 284 | 295 669 795 | 5 854 653 779 | 4,18 | 6 720 570 080 |
Portugalia | p.m. | 169 359 204 | 169 359 204 | 56 453 068 | 335 186 850 | 169 723 920 | 1 726 085 001 | 117 503 251 | 2 348 499 022 | 1,68 | 2 517 858 226 |
Rumunia | p.m. | 190 404 765 | 190 404 765 | 63 468 255 | 248 393 700 | 122 743 840 | 1 897 779 006 | 129 191 322 | 2 398 107 868 | 1,71 | 2 588 512 633 |
Słowenia | p.m. | 84 338 200 | 84 338 200 | 28 112 733 | 70 851 600 | 11 074 460 | 392 621 212 | 26 727 692 | 501 274 964 | 0,36 | 585 613 164 |
Słowacja | p.m. | 80 748 358 | 80 748 358 | 26 916 119 | 117 485 100 | 35 967 440 | 787 460 108 | 53 606 354 | 994 519 002 | 0,71 | 1 075 267 360 |
Finlandia | p.m. | 144 038 109 | 144 038 109 | 48 012 703 | 294 270 300 | 69 089 920 | 2 015 985 193 | 137 238 209 | 2 516 583 622 | 1,80 | 2 660 621 731 |
Szwecja | p.m. | 499 057 690 | 499 057 690 | 166 352 563 | 711 342 600 | 105 809 120 | 4 287 510 765 | - 807 850 082 | 4 296 812 403 | 3,07 | 4 795 870 093 |
Ogółem | p.m. | 17 912 606 159 | 17 912 606 159 | 5 970 868 720 | 19 071 387 750 | 5 997 306 880 | 114 895 404 319 | 0 | 139 964 098 949 | 100,00 | 157 876 705 108 |
(8) (9) |
B. OGÓLNE ZESTAWIENIE DOCHODÓW WEDŁUG POZYCJI W BUDŻECIE
Tytuł | Dział | Budżet 2022 | Budżet korygujący nr 2/2022 | Nowa kwota |
1 | ZASOBY WŁASNE | 157 700 699 712 | 176 005 396 | 157 876 705 108 |
2 | NADWYŻKI, SALDA I DOSTOSOWANIA | p.m. |
| p.m. |
3 | DOCHODY ADMINISTRACYJNE | 1 791 362 923 |
| 1 791 362 923 |
4 | DOCHODY FINANSOWE, ODSETKI ZA ZWŁOKĘ I GRZYWNY | 114 747 216 |
| 114 747 216 |
5 | GWARANCJE BUDŻETOWE, OPERACJE ZACIĄGANIA I UDZIELANIA POŻYCZEK | p.m. |
| p.m. |
6 | DOCHODY, WKŁADY I ZWROTY ZWIĄZANE Z POLITYKAMI UNII | 10 996 505 308 |
| 10 996 505 308 |
| OGÓŁEM | 170 603 315 159 | 176 005 396 | 170 779 320 555 |
TYTUŁ 1
ZASOBY WŁASNE
Tytuł Rozdział | Dział | Budżet 2022 | Budżet korygujący nr 2/2022 | Nowa kwota | ||||||||||||||
1 1 | OPŁATY OKREŚLONE W RAMACH WSPÓLNEJ ORGANIZACJI RYNKU CUKRU | p.m. |
| p.m. | ||||||||||||||
1 2 | CŁA I INNE OPŁATY | 17 912 606 159 |
| 17 912 606 159 | ||||||||||||||
1 3 | ZASOBY WŁASNE OPARTE NA PODATKU OD WARTOŚCI DODANEJ | 19 071 387 750 |
| 19 071 387 750 | ||||||||||||||
1 4 | ZASOBY WŁASNE OPARTE NA DOCHODZIE NARODOWYM BRUTTO | 114 719 398 923 | 176 005 396 | 114 895 404 319 | ||||||||||||||
1 5 | Korekta nierównowagi budżetowej | - |
| - | ||||||||||||||
1 6 | Obniżka brutto składek rocznych opartych na DNB przyznana niektórym państwom członkowskim | 0 |
| 0 | ||||||||||||||
1 7 | ZASOBY WŁASNE OPARTE NA ODPADACH OPAKOWANIOWYCH Z TWORZYW SZTUCZNYCH NIEPODDAWANYCH RECYKLINGOWI | 5 997 306 880 |
| 5 997 306 880 | ||||||||||||||
| Tytuł 1 - Ogółem | 157 700 699 712 | 176 005 396 | 157 876 705 108 | ||||||||||||||
|
ROZDZIAŁ 1 4 - ZASOBY WŁASNE OPARTE NA DOCHODZIE NARODOWYM BRUTTO
Tytuł Rozdział Artykuł Pozycja | Dział | Budżet 2022 | Budżet korygujący nr 2/2022 | Nowa kwota | ||
1 4 | ZASOBY WŁASNE OPARTE NA DOCHODZIE NARODOWYM BRUTTO |
|
|
| ||
1 4 0 | Zasoby własne oparte na dochodzie narodowym brutto | 114 719 398 923 | 176 005 396 | 114 895 404 319 | ||
| ROZDZIAŁ 1 4 - OGÓŁEM | 114 719 398 923 | 176 005 396 | 114 895 404 319 | ||
|
1 4 0
Zasoby własne oparte na dochodzie narodowym brutto
Budżet 2022 | Budżet korygujący nr 2/2022 | Nowa kwota |
114 719 398 923 | 176 005 396 | 114 895 404 319 |
Uwagi
Zasoby oparte na DNB stanowią zasoby "dodatkowe", zapewniające dochody niezbędne do pokrycia wydatków przekraczających kwotę uzyskaną z tradycyjnych zasobów własnych, płatności opartych na VAT, zasobów własnych opartych na opakowaniach oraz innych dochodów w danym roku. W konsekwencji dzięki zasobom opartym na DNB budżet jest zawsze zbilansowany ex ante.
Stawka poboru tych zasobów określona jest na podstawie dodatkowych dochodów potrzebnych do sfinansowania wydatków budżetowych niepokrytych z innych zasobów (zasoby własne oparte na opakowaniach, zasoby oparte na VAT, tradycyjne zasoby własne i inne dochody). W ten sposób stawkę poboru stosuje się do DNB każdego z państw członkowskich.
Stawka mająca zastosowanie do DNB państw członkowskich w odniesieniu do roku budżetowego 2022 wynosi 0,7724 %.
Podstawa prawna
Decyzja Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylająca decyzję 2014/335/UE, Euratom (Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1), w szczególności jej art. 2 ust. 1 lit. d).
Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2021/770 z dnia 30 kwietnia 2021 r. w sprawie obliczania zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi, metod i procedury udostępniania tych zasobów własnych, w sprawie środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych oraz w sprawie niektórych aspektów zasobów własnych opartych na dochodzie narodowym brutto (Dz.U. L 165 z 11.5.2021, s. 15), w szczególności jego art. 4 ust. 1.
Państwo członkowskie | Budżet 2022 | Budżet korygujący nr 2/2022 | Nowa kwota |
Belgia | 3 900 479 625 | 5 984 215 | 3 906 463 840 |
Bułgaria | 522 024 852 | 800 904 | 522 825 756 |
Czechy | 1 799 697 621 | 2 761 141 | 1 802 458 762 |
Dania | 2 702 594 450 | 4 146 388 | 2 706 740 838 |
Niemcy | 29 052 346 985 | 44 572 842 | 29 096 919 827 |
Estonia | 232 021 158 | 355 972 | 232 377 130 |
Irlandia | 2 411 583 490 | 3 699 912 | 2 415 283 402 |
Grecja | 1 418 939 019 | 2 176 972 | 1 421 115 991 |
Hiszpania | 10 055 713 239 | 15 427 729 | 10 071 140 968 |
Francja | 20 020 976 219 | 30 716 687 | 20 051 692 906 |
Chorwacja | 440 211 160 | 675 383 | 440 886 543 |
Włochy | 14 305 662 229 | 21 948 108 | 14 327 610 337 |
Cypr | 172 458 309 | 264 590 | 172 722 899 |
Łotwa | 253 754 486 | 389 317 | 254 143 803 |
Litwa | 406 598 888 | 623 815 | 407 222 703 |
Luksemburg | 357 804 369 | 548 952 | 358 353 321 |
Węgry | 1 190 575 176 | 1 826 610 | 1 192 401 786 |
Malta | 104 184 082 | 159 842 | 104 343 924 |
Niderlandy | 6 751 202 224 | 10 357 865 | 6 761 560 089 |
Austria | 3 193 504 370 | 4 899 555 | 3 198 403 925 |
Polska | 4 336 640 900 | 6 653 384 | 4 343 294 284 |
Portugalia | 1 723 440 855 | 2 644 146 | 1 726 085 001 |
Rumunia | 1 894 871 846 | 2 907 160 | 1 897 779 006 |
Słowenia | 392 019 765 | 601 447 | 392 621 212 |
Słowacja | 786 253 817 | 1 206 291 | 787 460 108 |
Finlandia | 2 012 896 955 | 3 088 238 | 2 015 985 193 |
Szwecja | 4 280 942 834 | 6 567 931 | 4 287 510 765 |
Artykuł 1 4 0 - Ogółem | 114 719 398 923 | 176 005 396 | 114 895 404 319 |
(1) Dane liczbowe w tej kolumnie odpowiadają danym liczbowym w budżecie na 2022 r. (Dz.U. L 45 z 24.2.2022, s. 1) ze zmianami wynikającymi z budżetów korygujących nr 1/2022 i 2/2022.
(2) Dane liczbowe w tej kolumnie odpowiadają danym liczbowym w budżecie na 2021 r. (Dz.U. L 93 z 17.3.2021, s. 1) ze zmianami wynikającymi z budżetów korygujących nr 1/2021-6/2021.
(3) Zasoby własne na potrzeby budżetu na 2022 r. określono na podstawie prognoz budżetowych przyjętych na 181. i 183 posiedzeniu Komitetu Doradczego ds. Zasobów Własnych w dniach 26 maja 2021 r. i 3-9 września 2021 r.
(4) Kwota ta obejmuje 140 000 000 EUR w związku ze zobowiązaniami Unii wynikającymi z zaciągniętych pożyczek, o których mowa w art. 5 decyzji (UE, Euratom) 2020/2053.
(5) Art. 310 ust. 1 akapit trzeci TFUE brzmi: "Budżet powinien być zrównoważony w odniesieniu do dochodów i wydatków".
(6) Wykorzystywana podstawa nie przekracza 50 % DNB.
(7) Obliczenie stawki: (114 895 404 319) / (148 742 882 000) = 0,772443042477824.
(8) p.m. (zasoby własne + pozostałe dochody = dochody ogółem = wydatki ogółem); (157 876 705 108 + 12 902 615 447 = 170 779 320 555).
(9) Zasoby własne ogółem jako procent DNB: (157 876 705 108) / (14 874 288 200 000) = 1,06 %; pułap zasobów własnych ogółem zgodnie z art. 3 i 6 decyzji Rady (UE, Euratom) 2020/2053: 2,00 %.
SEKCJA III
KOMISJA
WYDATKI
Tytuł | Dział | Budżet 2022 | Budżet korygujący nr 2/2022 | Nowa kwota | |||
Zobowiązania | Płatności | Zobowiązania | Płatności | Zobowiązania | Płatności | ||
01 | BADANIA NAUKOWE I INNOWACJE | 13 236 770 624 | 13 558 016 676 |
|
| 13 236 770 624 | 13 558 016 676 |
02 | EUROPEJSKIE INWESTYCJE STRATEGICZNE | 5 506 694 851 | 4 853 018 709 |
|
| 5 506 694 851 | 4 853 018 709 |
| Rezerwy (30 02 02) | 2 487 000 | 2 487 000 |
|
| 2 487 000 | 2 487 000 |
|
| 5 509 181 851 | 4 855 505 709 |
|
| 5 509 181 851 | 4 855 505 709 |
03 | JEDNOLITY RYNEK | 952 519 960 | 903 584 361 |
|
| 952 519 960 | 903 584 361 |
| Rezerwy (30 02 02) | 69 000 | 69 000 |
|
| 69 000 | 69 000 |
|
| 952 588 960 | 903 653 361 |
|
| 952 588 960 | 903 653 361 |
04 | PRZESTRZEŃ KOSMICZNA | 2 076 537 905 | 2 156 359 905 |
|
| 2 076 537 905 | 2 156 359 905 |
05 | ROZWÓJ REGIONALNY I SPÓJNOŚĆ | 44 989 769 922 | 42 651 471 185 |
|
| 44 989 769 922 | 42 651 471 185 |
06 | ODBUDOWA I ODPORNOŚĆ | 1 508 039 285 | 1 092 578 376 |
|
| 1 508 039 285 | 1 092 578 376 |
07 | INWESTOWANIE W LUDZI, SPÓJNOŚĆ SPOŁECZNA I WARTOŚCI | 21 146 568 658 | 18 308 722 097 |
|
| 21 146 568 658 | 18 308 722 097 |
08 | POLITYKA ROLNA I MORSKA | 54 416 041 928 | 56 002 672 390 |
|
| 54 416 041 928 | 56 002 672 390 |
| Rezerwy (30 02 02) | 4 250 000 | 4 250 000 |
|
| 4 250 000 | 4 250 000 |
|
| 54 420 291 928 | 56 006 922 390 |
|
| 54 420 291 928 | 56 006 922 390 |
09 | ŚRODOWISKO I DZIAŁANIA W DZIEDZINIE KLIMATU | 2 260 820 131 | 594 844 448 |
|
| 2 260 820 131 | 594 844 448 |
10 | MIGRACJA | 1 372 475 458 | 1 445 427 205 | 99 768 521 | 76 005 396 | 1 472 243 979 | 1 521 432 601 |
11 | ZARZĄDZANIE GRANICAMI | 1 886 043 021 | 1 631 125 361 |
| 100 000 000 | 1 886 043 021 | 1 731 125 361 |
| Rezerwy (30 02 02) | 1 713 000 | 1 713 000 |
|
| 1 713 000 | 1 713 000 |
|
| 1 887 756 021 | 1 632 838 361 |
|
| 1 887 756 021 | 1 732 838 361 |
12 | BEZPIECZEŃSTWO | 618 895 774 | 567 259 774 |
|
| 618 895 774 | 567 259 774 |
| Rezerwy (30 02 02) | 15 987 411 | 15 987 411 |
|
| 15 987 411 | 15 987 411 |
|
| 634 883 185 | 583 247 185 |
|
| 634 883 185 | 583 247 185 |
13 | OBRONA | 1 177 444 514 | 654 614 000 |
|
| 1 177 444 514 | 654 614 000 |
14 | DZIAŁANIA ZEWNĘTRZNE | 15 158 937 445 | 10 544 347 150 |
|
| 15 158 937 445 | 10 544 347 150 |
15 | POMOC PRZEDAKCESYJNA | 2 011 505 473 | 2 371 704 787 |
|
| 2 011 505 473 | 2 371 704 787 |
16 | WYDATKI POZA ROCZNYMI PUŁAPAMI OKREŚLONYMI W WIELOLETNICH RAMACH FINANSOWYCH | 50 000 000 | 75 000 000 |
|
| 50 000 000 | 75 000 000 |
20 | WYDATKI ADMINISTRACYJNE KOMISJI EUROPEJSKIEJ | 3 868 129 450 | 3 868 229 450 |
|
| 3 868 129 450 | 3 868 229 450 |
21 | SZKOŁY EUROPEJSKIE I ŚWIADCZENIA EMERYTALNO-RENTOWE | 2 331 236 116 | 2 331 236 116 |
|
| 2 331 236 116 | 2 331 236 116 |
30 | REZERWY | 2 773 676 793 | 2 572 344 411 |
|
| 2 773 676 793 | 2 572 344 411 |
| Ogółem (z wyłączeniem rezerw) | 177 317 600 897 | 166 158 049 990 | 99 768 521 | 176 005 396 | 177 417 369 418 | 166 334 055 386 |
| Rezerwy: (30 02 02) | 24 506 411 | 24 506 411 |
|
| 24 506 411 | 24 506 411 |
TYTUŁ 10
MIGRACJA
Tytuł Rozdział | Dział | Budżet 2022 | Budżet korygujący nr 2/2022 | Nowa kwota | |||
Zobowiązania | Płatności | Zobowiązania | Płatności | Zobowiązania | Płatności | ||
10 01 | WYDATKI NA WSPARCIE ADMINISTRACYJNE W GRUPIE POLITYK "MIGRACJA" | 3 000 000 | 3 000 000 |
|
| 3 000 000 | 3 000 000 |
10 02 | FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI | 1 215 814 253 | 1 288 766 000 | 99 768 521 | 76 005 396 | 1 315 582 774 | 1 364 771 396 |
10 10 | AGENCJE ZDECENTRALIZOWANE | 153 661 205 | 153 661 205 |
|
| 153 661 205 | 153 661 205 |
10 20 | PROJEKTY PILOTAŻOWE, DZIAŁANIA PRZYGOTOWAWCZE, PREROGATYWY I INNE DZIAŁANIA | p.m. | p.m. |
|
| p.m. | p.m. |
| Tytuł 10 - Ogółem | 1 372 475 458 | 1 445 427 205 | 99 768 521 | 76 005 396 | 1 472 243 979 | 1 521 432 601 |
ROZDZIAŁ 10 02 - FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI
Tytuł Rozdział Artykuł Pozycja | Dział | RF | Budżet 2022 | Budżet korygujący nr 2/2022 | Nowa kwota | |||
Zobowiązania | Płatności | Zobowiązania | Płatności | Zobowiązania | Płatności | |||
10 02 | FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI | |||||||
10 02 01 | Fundusz Azylu, Migracji i Integracji | 4 | 1 215 814 253 | 676 766 000 | 99 768 521 | 76 005 396 | 1 315 582 774 | 752 771 396 |
10 02 99 | Zakończenie wcześniejszych programów i działań | |||||||
10 02 99 01 | Zakończenie wcześniejszych działań w obszarze migracji (przed 2021 r.) | 4 | p.m. | 612 000 000 |
|
| p.m. | 612 000 000 |
| Artykuł 10 02 99 - Suma częściowa |
| p.m. | 612 000 000 |
|
| p.m. | 612 000 000 |
| Rozdział 10 02 - Ogółem |
| 1 215 814 253 | 1 288 766 000 | 99 768 521 | 76 005 396 | 1 315 582 774 | 1 364 771 396 |
Uwagi
Środki w tym rozdziale przeznaczone są na finansowanie działań, które przyczyniają się do skutecznego zarządzania przepływami migracyjnymi zgodnie z odnośnym dorobkiem prawnym UE i zobowiązaniami Unii w zakresie praw podstawowych.
Zgodnie z art. 21, 22 i 24 rozporządzenia finansowego wkłady otrzymane od państw trzecich (państw EFTA zgodnie z Porozumieniem o Europejskim Obszarze Gospodarczym, krajów kandydujących oraz, w stosownych przypadkach, potencjalnych kandydatów z Bałkanów Zachodnich lub innych państw trzecich), wynikające z udziału w programach unijnych, a także wszelkie inne dochody przeznaczone na określony cel, zapisane w zestawieniu dochodów, są podstawą do udostępnienia odpowiednich środków oraz wykonania środków zgodnie z niniejszym rozdziałem.
Powiązane szacunkowe kwoty oraz odpowiadający im artykuł lub pozycja zestawienia dochodów są wskazane, w miarę możliwości, w odpowiednich liniach budżetowych.
Podstawa prawna
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 159).
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1147 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające Fundusz Azylu, Migracji i Integracji (Dz.U. L 251 z 15.7.2021, s. 1).
Akty referencyjne
Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady, przedłożony przez Komisję w dniu 23 września 2020 r., w sprawie zarządzania azylem i migracją oraz zmieniającego dyrektywę Rady 2003/109/WE i proponowane rozporządzenie (UE) XXX/XXX [Fundusz Azylu i Migracji], (COM(2020) 610 final).
Zmieniony wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady, przedłożony przez Komisję w dniu 23 września 2020 r., ustanawiającego wspólną procedurę ubiegania się o ochronę międzynarodową w Unii i uchylającego dyrektywę 2013/32/UE (COM(2020) 611 final).
Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady, przedłożony przez Komisję w dniu 23 września 2020 r., w sprawie reagowania na sytuacje kryzysowe i spowodowane działaniem siły wyższej w dziedzinie migracji i azylu (COM(2020) 613 final).
Zmieniony wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady, przedłożony przez Komisję w dniu 23 września 2020 r., w sprawie ustanowienia systemu Eurodac do porównywania danych biometrycznych w celu skutecznego stosowania rozporządzenia (UE) XXX/XXX [rozporządzenie w sprawie zarządzania azylem i migracją] i rozporządzenia (UE) XXX/XXX [rozporządzenie w sprawie przesiedleń] na potrzeby identyfikowania nielegalnie przebywających obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców oraz w sprawie występowania o porównanie z danymi Eurodac przez organy ścigania państw członkowskich i Europol na potrzeby ochrony porządku publicznego oraz zmieniające rozporządzenia (UE) 2018/1240 i (UE) 2019/818 (COM(2020) 614 final).
10 02 01
Fundusz Azylu, Migracji i Integracji
Daneliczbowe (Środki zróżnicowane)
Budżet 2022 | Budżet korygujący nr 2/2022 | Nowa kwota | |||
Zobowiązania | Płatności | Zobowiązania | Płatności | Zobowiązania | Płatności |
1 215 814 253 | 676 766 000 | 99 768 521 | 76 005 396 | 1 315 582 774 | 752 771 396 |
Uwagi
Środki te przeznaczone są na finansowanie działań, które przyczyniają się do skutecznego zarządzania przepływami migracyjnymi zgodnie z odnośnym dorobkiem prawnym Unii i zobowiązaniami Unii w zakresie praw podstawowych.
W szczególności Fundusz Azylu, Migracji i Integracji przyczynia się do wzmocnienia i rozwinięcia wszystkich aspektów wspólnego europejskiego systemu azylowego, w tym jego wymiaru zewnętrznego; wspierania legalnej migracji do państw członkowskich, w tym integracji obywateli państw trzecich; a także zwalczania migracji nieuregulowanej i zapewniania skutecznych powrotów i readmisji w państwach trzecich.
Fundusz będzie promować wspólne działania w obszarze azylu, w tym wysiłki państw członkowskich w zakresie przyjmowania osób wymagających ochrony międzynarodowej w drodze przesiedleń i transferu osób ubiegających się o ochronę międzynarodową lub osób korzystających z ochrony międzynarodowej między państwami członkowskimi; a także wspierania strategii integracji i bardziej skutecznej polityki migracyjnej, aby zapewnić długoterminową konkurencyjność Unii i przyszłość jej modelu socjalnego oraz ograniczyć czynniki zachęcające do nieuregulowanej migracji, za pomocą zrównoważonej polityki w zakresie powrotów i readmisji. Fundusz będzie wspierać zacieśnianie współpracy z państwami trzecimi, aby wzmacniać zarządzanie przepływami osób ubiegających się o azyl lub inne formy ochrony międzynarodowej, zwiększać możliwości legalnej migracji oraz przeciwdziałać migracji nieuregulowanej i zapewniać zrównoważony charakter powrotów i skuteczną readmisję w państwach trzecich.
Dochody przeznaczone na określony cel (pochodzenie, szacunkowe kwoty i odpowiadający im artykuł lub pozycja zestawienia dochodów).
Inne dochody przeznaczone na określony cel | 1 | 6 3 0 0 |
TYTUŁ 11
ZARZĄDZANIE GRANICAMI
Tytuł Rozdział | Dział | Budżet 2022 | Budżet korygujący nr 2/2022 | Nowa kwota | |||
Zobowiązania | Płatności | Zobowiązania | Płatności | Zobowiązania | Płatności | ||
11 01 | WYDATKI NA WSPARCIE ADMINISTRACYJNE W GRUPIE POLITYK "ZARZĄDZANIE GRANICAMI" | 2 079 000 | 2 079 000 |
|
| 2 079 000 | 2 079 000 |
11 02 | FUNDUSZ ZINTEGROWANEGO ZARZĄDZANIA GRANICAMI - INSTRUMENT NA RZECZ ZARZĄDZANIA GRANICAMI I WIZ | 738 742 428 | 508 891 340 |
| 100 000 000 | 738 742 428 | 608 891 340 |
11 03 | FUNDUSZ ZINTEGROWANEGO ZARZĄDZANIA GRANICAMI - INSTRUMENT WSPARCIA FINANSOWEGO NA RZECZ SPRZĘTU DO KONTROLI CELNEJ | 138 111 000 | 136 176 561 |
|
| 138 111 000 | 136 176 561 |
11 10 | AGENCJE ZDECENTRALIZOWANE | 1 007 110 593 | 983 978 460 |
|
| 1 007 110 593 | 983 978 460 |
| Rezerwy (30 02 02) | 1 713 000 | 1 713 000 |
|
| 1 713 000 | 1 713 000 |
|
| 1 008 823 593 | 985 691 460 |
|
| 1 008 823 593 | 985 691 460 |
| Tytuł 11 - Ogółem | 1 886 043 021 | 1 631 125 361 |
| 100 000 000 | 1 886 043 021 | 1 731 125 361 |
| Rezerwy (30 02 02) | 1 713 000 | 1 713 000 |
|
| 1 713 000 | 1 713 000 |
| Ogółem + rezerwa | 1 887 756 021 | 1 632 838 361 |
| 100 000 000 | 1 887 756 021 | 1 732 838 361 |
ROZDZIAŁ 11 02 - FUNDUSZ ZINTEGROWANEGO ZARZĄDZANIA GRANICAMI - INSTRUMENT NA RZECZ ZARZĄDZANIA GRANICAMI I WIZ
Tytuł Rozdział Artykuł Pozycja | Dział | RF | Budżet 2022 | Budżet korygujący nr 2/2022 | Nowa kwota | |||
Zobowiązania | Płatności | Zobowiązania | Płatności | Zobowiązania | Płatności | |||
11 02 | FUNDUSZ ZINTEGROWANEGO ZARZĄDZANIA GRANICAMI - INSTRUMENT NA RZECZ ZARZĄDZANIA GRANICAMI I WIZ | |||||||
11 02 01 | Instrument wsparcia finansowego na rzecz zarządzania granicami i wiz | 4 | 738 742 428 | 211 891 340 |
| 100 000 000 | 738 742 428 | 311 891 340 |
11 02 99 | Zakończenie wcześniejszych programów i działań | |||||||
11 02 99 01 | Zakończenie wcześniejszych działań w dziedzinie granic, wiz i systemów informatycznych (przed 2021 r.) | 4 | p.m. | 297 000 000 |
|
| p.m. | 297 000 000 |
| Artykuł 11 02 99 - Suma częściowa |
| p.m. | 297 000 000 |
|
| p.m. | 297 000 000 |
| Rozdział 11 02 - Ogółem |
| 738 742 428 | 508 891 340 |
| 100 000 000 | 738 742 428 | 608 891 340 |
Uwagi
Środki w tym rozdziale przeznaczone są na finansowanie działań zapewniających silne i skuteczne europejskie zintegrowane zarządzanie granicami na granicach zewnętrznych, przy jednoczesnym zagwarantowaniu swobodnego przepływu osób w obrębie tych granic, w pełnym poszanowaniu zobowiązań Unii w zakresie praw podstawowych; przyczynią się one tym samym do zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa w Unii.
Zgodnie z art. 21, 22 i 24 rozporządzenia finansowego wkłady otrzymane od państw trzecich (państw EFTA zgodnie z Porozumieniem o Europejskim Obszarze Gospodarczym, krajów kandydujących oraz, w stosownych przypadkach, potencjalnych kandydatów z Bałkanów Zachodnich lub innych państw trzecich), wynikające z udziału w programach unijnych, a także wszelkie inne dochody przeznaczone na określony cel, zapisane w zestawieniu dochodów, są podstawą do udostępnienia odpowiednich środków oraz wykonania środków zgodnie z niniejszym rozdziałem.
Powiązane szacunkowe kwoty oraz odpowiadający im artykuł lub pozycja zestawienia dochodów są wskazane, w miarę możliwości, w odpowiednich liniach budżetowych.
Podstawa prawna
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 159).
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1134 z dnia 7 lipca 2021 r. w sprawie zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008, (WE) nr 810/2009, (UE) 2016/399, (UE) 2017/2226, (UE) 2018/1240, (UE) 2018/1860, (UE) 2018/1861, (UE) 2019/817 i (UE) 2019/1896 oraz uchylenia decyzji Rady 2004/512/WE i (WE) nr 2008/633/WSiSW w celu zreformowania Wizowego Systemu Informacyjnego (Dz.U. L 248 z 13.7.2021, s. 11).
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1148 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające, w ramach Funduszu Zintegrowanego Zarządzania Granicami, Instrument Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz.U. L 251 z 15.7.2021, s. 48).
Akty referencyjne
Wniosek, przedłożony przez Komisję w dniu 23 września 2020 r., dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady wprowadzającego kontrolę przesiewową obywateli państw trzecich na granicach zewnętrznych oraz zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 767/2008, (UE) 2017/2226, (UE) 2018/1240 oraz (UE) 2019/817 - (COM(2020) 612 final).
11 02 01
Instrument wsparcia finansowego na rzecz zarządzania granicami i wiz
Daneliczbowe (Środki zróżnicowane)
Budżet 2022 | Budżet korygujący nr 2/2022 | Nowa kwota | |||
Zobowiązania | Płatności | Zobowiązania | Płatności | Zobowiązania | Płatności |
738 742 428 | 211 891 340 |
| 100 000 000 | 738 742 428 | 311 891 340 |
Uwagi
Środki w tym rozdziale przeznaczone są na zapewnienie silnego i skutecznego europejskiego zintegrowanego zarządzania granicami na granicach zewnętrznych, przy jednoczesnym zagwarantowaniu swobodnego przepływu osób w obrębie tych granic, w pełnym poszanowaniu zobowiązań Unii w zakresie praw podstawowych; przyczynią się one tym samym do zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa w Unii.
Instrument wsparcia finansowego na rzecz zarządzania granicami i wiz ("instrument") powinien w szczególności przyczyniać się do wspierania skutecznego europejskiego zintegrowanego zarządzania granicami na granicach zewnętrznych, realizowanego przez Europejską Straż Graniczną i Przybrzeżną w ramach wspólnej odpowiedzialności Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej oraz organów krajowych odpowiedzialnych za zarządzanie granicami, aby ułatwić legalne przekraczanie granic, wykrywać imigrację nieuregulowaną i przestępczość transgraniczną i zapobiegać im, i skutecznie zarządzać przepływami migracyjnymi; a także wspierania wspólnej polityki wizowej, aby ułatwiać legalne podróżowanie i zapobiegać zagrożeniom w zakresie migracji i bezpieczeństwa.
Instrument będzie propagować realizację europejskiego zintegrowanego zarządzania granicami składającego się z elementów określonych zgodnie z art. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1896 z dnia 13 listopada 2019 r. w sprawie Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej oraz uchylenia rozporządzeń (UE) nr 1052/2013 i (UE) 2016/1624 (Dz.U. L 295 z 14.11.2019, s. 1): kontroli granicznej, poszukiwania i ratowania osób podczas operacji ochrony granic, analizy ryzyka, współpracy między państwami członkowskimi (wspieranej i koordynowanej przez Europejską Agencję Straży Granicznej i Przybrzeżnej). Instrument będzie również wspierać współpracę między agencjami, współpracę z państwami trzecimi, środki techniczne i operacyjne w obrębie strefy Schengen związane z kontrolą graniczną i służące sprawniejszemu rozwiązywaniu problemu nielegalnej imigracji oraz skuteczniejszemu zwalczaniu przestępczości transgranicznej, oraz wykorzystanie najnowszych technologii, mechanizmów kontroli jakości i mechanizmów solidarności. Przyczyni się on ponadto do poprawy wydajności rozpatrywania wniosków wizowych pod względem wykrywania i oceny zagrożeń związanych z bezpieczeństwem i migracją nieuregulowaną, jak również do ułatwienia procedur wizowych dla osób podróżujących w dobrej wierze. Instrument będzie wspierać cyfryzację rozpatrywania wniosków wizowych w celu zapewnienia szybkich, bezpiecznych i przyjaznych użytkownikowi procedur wizowych z korzyścią zarówno dla osób ubiegających się o wizę, jak i dla konsulatów.
Dochody przeznaczone na określony cel (pochodzenie, szacunkowe kwoty i odpowiadający im artykuł lub pozycja zestawienia dochodów).
Inne dochody przeznaczone na określony cel | 1 | 6 3 2 0 |