ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/421
z dnia 14 marca 2022 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1998 ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 (1), w szczególności jego art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 272/2009 (2) uzupełnia wspólne podstawowe normy ochrony lotnictwa cywilnego określone w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 300/2008.
(2) W rozporządzeniu (WE) nr 272/2009 powierza się Komisji zadanie uznawania równoważności norm ochrony stosowanych przez państwa trzecie, zgodnie z kryteriami określonymi w części E załącznika do tego rozporządzenia.
(3) W załączniku do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1998 (3) wymieniono państwa trzecie, w których stosowane normy ochrony uznaje się za równoważne ze wspólnymi podstawowymi normami ochrony lotnictwa cywilnego.
(4) Komisja sprawdziła, że Republika Serbii spełnia kryteria określone w części E załącznika do rozporządzenia (WE) nr 272/2009 w odniesieniu do kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu kabinowego, kontroli bezpieczeństwa bagażu rejestrowanego, ładunku i poczty oraz ochrony statków powietrznych w odniesieniu do portu lotniczego im. Nikoli Tesli w Belgradzie.
(5) Komisja sprawdziła, że Państwo Izrael spełnia kryteria określone w części E załącznika do rozporządzenia (WE) nr 272/2009 w odniesieniu do ochrony statków powietrznych i kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu kabinowego w odniesieniu do międzynarodowego portu lotniczego Ben Guriona.
(6) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/111 (4) zmieniającym rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998 włączono zarówno Republikę Serbii, w odniesieniu do portu lotniczego im. Nikoli Tesli w Belgradzie, jak i Państwo Izrael, w odniesieniu do międzynarodowego portu lotniczego Ben Guriona, do odpowiednich załączników zawierających wykaz państw trzecich uznanych za stosujące normy ochrony równoważne ze wspólnymi podstawowymi normami.
(7) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/413 (5) zmieniającym rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998 uznano Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej za stosujące normy ochrony równoważne ze wspólnymi podstawowymi normami. Załącznik do tego rozporządzenia między innymi zastąpił całą treść dodatków 3-B, 4-B, 5-A i 6-F nowymi dodatkami zawierającymi również Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
(8) Datę rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/413 określono w art. 3 jako dzień następujący po dniu, w którym Traktaty przestają mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej zgodnie z art. 50 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej. Opóźnione wejście w życie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/413 w dniu 1 stycznia 2021 r. spowodowało zastąpienie od tego dnia dodatków 3-B, 4-B, 5-A i 6-F dodatkami zawierającymi wykazy, które nie odzwierciedlają zmian, jakie zaszły po przyjęciu rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/413, a mianowicie wykazy wprowadzone rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2020/111.
(9) Konieczne jest zatem przywrócenie prawidłowych wykazów państw trzecich uznanych za stosujące normy ochrony równoważne ze wspólnymi podstawowymi normami poprzez dodanie tych państw trzecich, które zostały już dodane rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2020/111.
(10) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/255 (6) zmieniającym rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998 wprowadzono nowy plan działania dotyczący stopniowego ukończenia instalacji systemów wykrywania materiałów wybuchowych (EDS) spełniających normę 3 do kontroli bezpieczeństwa bagażu rejestrowanego w europejskich portach lotniczych, dodając niezbędną elastyczność w związku z pandemią COVID-19. Opracowując taki plan działania, omyłkowo nie przyznano podobnej dodatkowej elastyczności od dnia 1 września 2021 r. operatorom nadal stosującym normę 2 EDS do kontroli bezpieczeństwa ładunku i poczty. Właściwe organy powinny mieć możliwość zezwolenia na rozsądne rozszerzenie stosowania normy 2 EDS również na operatorów zaangażowanych w kontrolę bezpieczeństwa ładunku i poczty.
(11) Doświadczenie zdobyte w trakcie wdrażania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 wskazuje na potrzebę wprowadzenia pewnych zmian w sposobach wdrażania niektórych wspólnych podstawowych norm w obszarach unijnych podmiotów zatwierdzających ds. ochrony lotnictwa oraz stopniowego wycofania jednoobrazowych urządzeń rentgenowskich. Należy dostosować odpowiednie przepisy załącznika, aby poprawić jasność prawa, ujednolicić wspólną interpretację prawodawstwa oraz zapewnić jak najlepsze wdrożenie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 19 rozporządzenia (WE) nr 300/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 marca 2022 r.
W imieniu Komisji |
Ursula VON DER LEYEN |
Przewodnicząca |
|
(1) Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 72.
(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 272/2009 z dnia 2 kwietnia 2009 r. uzupełniające wspólne podstawowe normy ochrony lotnictwa cywilnego określone w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 300/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 91 z 3.4.2009, s. 7).
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1998 z dnia 5 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego (Dz.U. L 299 z 14.11.2015, s. 1).
(4) Rozporządzenie Wykonawcze Komisji (UE) 2020/111 z dnia 13 stycznia 2020 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998 w odniesieniu do sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego oraz państw trzecich, w których stosowane normy ochrony uznaje się za równoważne ze wspólnymi podstawowymi normami ochrony lotnictwa cywilnego (Dz.U. L 21 z 27.1.2020, s. 1).
(5) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/413 z dnia 14 marca 2019 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998 odnośnie do państw trzecich, w których stosowane normy ochrony uznaje się za równoważne ze wspólnymi podstawowymi normami ochrony lotnictwa cywilnego (Dz.U. L 73 z 15.3.2019, s. 98).
(6) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/255 z dnia 18 lutego 2021 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1998 ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego (Dz.U. L 58 z 19.2.2021, s. 23).
ZAŁĄCZNIK
W załączniku wprowadza się następujące zmiany:
1) w wykazie w dodatku 3-B w rozdziale 3 wprowadza się następujące zmiany:
a) po pozycji dotyczącej Czarnogóry dodaje się pozycję w brzmieniu:
"Republika Serbii w odniesieniu do portu lotniczego im. Nikoli Tesli w Belgradzie";
b) po pozycji dotyczącej Republiki Singapuru w odniesieniu do portu lotniczego Singapur-Changi dodaje się pozycję w brzmieniu:
"Państwo Izrael w odniesieniu do międzynarodowego portu lotniczego Ben Guriona";
2) w wykazie w dodatku 4-B w rozdziale 4 wprowadza się następujące zmiany:
a) po pozycji dotyczącej Czarnogóry dodaje się pozycję w brzmieniu:
"Republika Serbii w odniesieniu do portu lotniczego im. Nikoli Tesli w Belgradzie";
b) po pozycji dotyczącej Republiki Singapuru w odniesieniu do portu lotniczego Singapur-Changi dodaje się pozycję w brzmieniu:
"Państwo Izrael w odniesieniu do międzynarodowego portu lotniczego Ben Guriona";
3) w wykazie w dodatku 5-A w rozdziale 5, po pozycji dotyczącej Czarnogóry dodaje się pozycję w brzmieniu:
"Republika Serbii w odniesieniu do portu lotniczego im. Nikoli Tesli w Belgradzie";
4) w wykazie 6-Fi w dodatku 6-F w rozdziale 6, po pozycji dotyczącej Czarnogóry dodaje się pozycję w brzmieniu:
"Republika Serbii";
5) w pkt 11.6.4.1 lit. c) otrzymuje brzmienie:
"c) nie może dokonywać walidacji unijnych środków ochrony lotnictwa, jeżeli posiada status podmiotu zatwierdzającego ds. ochrony lotnictwa w ramach równoważnego systemu obowiązującego w państwie trzecim lub organizacji międzynarodowej, chyba że to państwo trzecie lub organizacja międzynarodowa przyznają unijnym podmiotom zatwierdzającym ds. ochrony lotnictwa wzajemne możliwości w ramach swojego systemu.";
6) pkt 12.3.1 otrzymuje brzmienie:
"12.3.1. Wszystkie urządzenia zainstalowane najpóźniej od dnia 1 stycznia 2023 r. przeznaczone do stosowania w Unii do kontroli bezpieczeństwa ładunku i poczty, a także poczty przewoźnika lotniczego i materiałów przewoźnika lotniczego podlegających środkom kontroli w zakresie ochrony zgodnie z rozdziałem 6, muszą być wieloobrazowe.
Właściwy organ może, z przyczyn obiektywnych, zezwolić na stosowanie jednoobrazowych urządzeń rentgenowskich zainstalowanych przed dniem 1 stycznia 2023 r. do następujących terminów:
a) jednoobrazowych urządzeń rentgenowskich zainstalowanych przed dniem 1 stycznia 2016 r., najpóźniej do dnia 31 grudnia 2025 r.;
b) jednoobrazowych urządzeń rentgenowskich zainstalowanych od dnia 1 stycznia 2016 r. przez okres maksymalnie dziesięciu lat od daty ich instalacji lub najpóźniej do dnia 31 grudnia 2027 r., w zależności od tego, która z tych dat przypadnie wcześniej.
Właściwy organ informuje Komisję, w przypadku gdy stosuje przepisy akapitu drugiego.";
7) w pkt 12.4.2.4 po tabeli dodaje się zdanie w brzmieniu:
"Ponadto właściwy organ może zezwolić na stosowanie normy 2 EDS do kontroli bezpieczeństwa ładunku i poczty, jak również poczty przewoźnika lotniczego i materiałów przewoźnika lotniczego podlegających środkom kontroli w zakresie ochrony zgodnie z rozdziałem 6, najpóźniej do dnia 1 września 2022 r.".
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00