Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-03-07
Wersja aktualna od 2022-03-07
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/201
z dnia 10 grudnia 2021 r.
w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do systemów zarządzania i systemów zgłaszania zdarzeń, które mają zostać ustanowione przez organizacje projektujące i produkujące, a także procedur stosowanych przez Agencję, oraz w sprawie sprostowania tego rozporządzenia
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (1), w szczególności jego art. 19 ust. 1 i art. 62 ust. 13,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 748/2012 (2) ustanowiono wymogi dotyczące projektowania i produkcji cywilnych statków powietrznych, a także silników, śmigieł i części, które mają być w nich montowane. |
(2) | Zgodnie z pkt 3.1 lit. b) załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/1139 zatwierdzone organizacje projektujące i produkujące muszą, stosownie do rodzaju działalności i wielkości organizacji, wdrożyć i utrzymać system zarządzania zapewniający zgodność z zasadniczymi wymogami w tym załączniku, zarządzać ryzykiem dotyczącym bezpieczeństwa oraz stale dążyć do doskonalenia tego systemu. |
(3) | Zgodnie z załącznikiem 19 ("Zarządzanie bezpieczeństwem") do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (zwanej dalej "konwencją chicagowską"), właściwe organy wymagają od zatwierdzonych organizacji projektujących i produkujących cywilne statki powietrzne, a także silniki, śmigła i części, które mają być w nich montowane, wdrożenia systemu zarządzania bezpieczeństwem. |
(4) | Rozporządzeniem (UE) nr 748/2012 nałożono już na zatwierdzone organizacje projektujące i produkujące obowiązek zapewnienia zgodności z niektórymi elementami systemu zarządzania; ten system zarządzania nie obejmuje jednak w pełni norm i zalecanych metod postępowania (SARP) w odniesieniu do takiego rodzaju systemu zarządzania bezpieczeństwem określonego w załączniku 19 do konwencji chicagowskiej. W związku z tym do obowiązujących wymogów należy dodać brakujące elementy systemu zarządzania. |
(5) | W celu zapewnienia proporcjonalnego wdrożenia i spójności z podejściem stosowanym wobec organizacji zapewniających ciągłą zdatność do lotu działających w dziedzinie lotnictwa ogólnego, nie należy wymagać od organizacji projektujących i produkujących, dla których zatwierdzenie nie jest obowiązkowe na mocy rozporządzenia (UE) nr 748/2012, zastosowania wszystkich elementów systemu zarządzania. |
(6) | Wszystkie organizacje, w tym organizacje, których główne miejsce prowadzenia działalności znajduje się poza Unią, są już zobowiązane do ustanowienia obowiązkowego i dobrowolnego systemu zgłaszania zdarzeń, w przypadku gdy projektują i produkują wyroby i części zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 748/2012. Należy jednak zmienić rozporządzenie (UE) nr 748/2012, aby zapewnić zgodność tego systemu zgłaszania zdarzeń z zasadami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 (3). |
(7) | Ponadto należy zmienić wymogi dotyczące Agencji w odniesieniu do zadań związanych z certyfikacją projektu, nadzorem i egzekwowaniem przepisów. |
(8) | Zatwierdzone organizacje projektujące powinny mieć wystarczająco długi okres przejściowy na potrzeby zapewnienia zgodności z nowymi zasadami i procedurami wprowadzanymi niniejszym rozporządzeniem. |
(9) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu oparte są na opinii nr 04/2020 (4), wydanej przez Agencję zgodnie z art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139. |
(10) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 748/2012. |
(11) | Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/699 (5) wprowadzono wymóg, zgodnie z którym każdy przyszły posiadacz certyfikatu typu lub ograniczonego certyfikatu typu dla dużego samolotu ma zapewnić ważność programu trwałej integralności strukturalnej przez cały okres eksploatacji samolotu. W szczególności w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 dodano pkt 21.A.101 lit. h), zgodnie z którym niektórzy przyszli posiadacze mają zastosować się do specyfikacji certyfikacyjnych zapewniających poziom bezpieczeństwa co najmniej równoważny z poziomem bezpieczeństwa określonym w pkt 26.300, 26.320 i 26.330 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) 2015/640 (6). Pojawiło się tam błędne odesłanie do pkt 26.320, który nie istnieje. Należy zatem odpowiednio sprostować rozporządzenie (UE) nr 748/2012, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W rozporządzeniu (UE) nr 748/2012 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w art. 8 dodaje się ust. 4 w brzmieniu: "4. Na zasadzie odstępstwa od pkt 21.B.433 lit. d) ppkt 1 i 2 załącznika I (część 21), organizacja projektująca, posiadająca ważny certyfikat zatwierdzenia wydany zgodnie z załącznikiem I (część 21), może do dnia 7 marca 2025 r. skorygować wszelkie ustalone niezgodności związane z wymaganiami określonymi w załączniku I wprowadzonymi rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2022/201 (*1). Jeżeli po dniu 7 marca 2025 r. takie niezgodności nie zostaną przez organizację usunięte, certyfikat zatwierdzenia zostaje cofnięty, ograniczony lub zawieszony w całości lub w części. (*1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/201 z dnia 10 grudnia 2021 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do systemów zarządzania i systemów zgłaszania zdarzeń, które mają zostać ustanowione przez organizacje projektujące i produkujące, a także procedur stosowanych przez Agencję, oraz w sprawie sprostowania tego rozporządzenia (Dz.U. L 33 … s. 7).";" |
2) | w załączniku I (część 21) wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 2
Załącznik I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 zostaje sprostowany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 3
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 7 marca 2023 r., z wyjątkiem art. 2, który stosuje się od dnia 7 marca 2022 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 10 grudnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
(1) Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
(2) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz.U. L 224 z 21.8.2012, s. 1).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych, zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 oraz uchylenia dyrektywy 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzeń Komisji (WE) nr 1321/2007 i (WE) nr 1330/2007 (Dz.U. L 122 z 24.4.2014, s. 18).
(4) https://www.easa.europa.eu/document-library/opinions
(5) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/699 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do instrukcji zapewnienia ciągłej zdatności do lotu, produkcji części wykorzystywanych podczas obsługi technicznej i uwzględniania aspektów związanych ze starzejącymi się statkami powietrznymi podczas certyfikacji (Dz.U. L 145 z 28.4.2021, s. 1).
(6) Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/640 z dnia 23 kwietnia 2015 r. w sprawie dodatkowych specyfikacji zdatności do lotu dla danego rodzaju operacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 965/2012 (Dz.U. L 106 z 24.4.2015, s. 18).
ZAŁĄCZNIK I
W załączniku I (część 21) wprowadza się następujące zmiany:
1) | spis treści otrzymuje brzmienie: "Spis treści
SEKCJA A - WYMAGANIA TECHNICZNE PODCZĘŚĆ A - POSTANOWIENIA OGÓLNE
PODCZĘŚĆ B - CERTYFIKATY TYPU I OGRANICZONE CERTYFIKATY TYPU
(PODCZĘŚĆ C - NIE STOSUJE SIĘ) PODCZĘŚĆ D - ZMIANY W STOSUNKU DO CERTYFIKATÓW TYPU I OGRANICZONYCH CERTYFIKATÓW TYPU
PODCZĘŚĆ E - UZUPEŁNIAJĄCE CERTYFIKATY TYPU
PODCZĘŚĆ F - PRODUKCJA BEZ POSIADANIA ZATWIERDZENIA ORGANIZACJI PRODUKUJĄCEJ
PODCZĘŚĆ G - ZATWIERDZANIE ORGANIZACJI PRODUKUJĄCYCH
PODCZĘŚĆ H - ŚWIADECTWA ZDATNOŚCI DO LOTU I OGRANICZONE ŚWIADECTWA ZDATNOŚCI DO LOTU
PODCZĘŚĆ I - ŚWIADECTWA ZDATNOŚCI W ZAKRESIE HAŁASU
PODCZĘŚĆ J - ZATWIERDZENIE ORGANIZACJI PROJEKTUJĄCEJ
PODCZĘŚĆ K - CZĘŚCI I AKCESORIA
(PODCZĘŚĆ L - NIE STOSUJE SIĘ) PODCZĘŚĆ M - NAPRAWY
(PODCZĘŚĆ N - NIE STOSUJE SIĘ) PODCZĘŚĆ O - AUTORYZACJE EUROPEJSKIEJ NORMY TECHNICZNEJ
PODCZĘŚĆ P - ZEZWOLENIE NA LOT
PODCZĘŚĆ Q - ZNAKOWANIE WYROBÓW, CZĘŚCI I AKCESORIÓW
SEKCJA B - ZASADY POSTĘPOWANIA WŁAŚCIWYCH ORGANÓW PODCZĘŚĆ A - POSTANOWIENIA OGÓLNE
PODCZĘŚĆ B - CERTYFIKATY TYPU I OGRANICZONE CERTYFIKATY TYPU
(PODCZĘŚĆ C - NIE STOSUJE SIĘ) PODCZĘŚĆ D - ZMIANY W STOSUNKU DO CERTYFIKATÓW TYPU I OGRANICZONYCH CERTYFIKATÓW TYPU
PODCZĘŚĆ E - UZUPEŁNIAJĄCE CERTYFIKATY TYPU
PODCZĘŚĆ F - PRODUKCJA BEZ POSIADANIA ZATWIERDZENIA ORGANIZACJI PRODUKUJĄCEJ
PODCZĘŚĆ G - ZATWIERDZANIE ORGANIZACJI PRODUKUJĄCYCH
PODCZĘŚĆ H - ŚWIADECTWA ZDATNOŚCI DO LOTU I OGRANICZONE ŚWIADECTWA ZDATNOŚCI DO LOTU
PODCZĘŚĆ I - ŚWIADECTWA ZDATNOŚCI W ZAKRESIE HAŁASU
PODCZĘŚĆ J - ZATWIERDZENIE ORGANIZACJI PROJEKTUJĄCEJ
PODCZĘŚĆ K - CZĘŚCI I AKCESORIA (PODCZĘŚĆ L - NIE STOSUJE SIĘ) PODCZĘŚĆ M - NAPRAWY
(PODCZĘŚĆ N - NIE STOSUJE SIĘ) PODCZĘŚĆ O - AUTORYZACJE EUROPEJSKIEJ NORMY TECHNICZNEJ
PODCZĘŚĆ P - ZEZWOLENIE NA LOT
PODCZĘŚĆ Q - ZNAKOWANIE WYROBÓW, CZĘŚCI I AKCESORIÓW Dodatki Dodatek I - formularz 1 EASA - Autoryzowane poświadczenie produkcji/obsługi Dodatek II - formularze 15a i 15c EASA - Poświadczenie przeglądu zdatności do lotu Dodatek III - formularz 20a EASA - Zezwolenie na lot Dodatek IV - formularz 20b EASA - Zezwolenie na lot (wydawane przez zatwierdzone organizacje) Dodatek V - formularz 24 EASA - Ograniczone świadectwo zdatności do lotu Dodatek VI - formularz 25 EASA - Świadectwo zdatności do lotu Dodatek VII - formularz 45 EASA - Świadectwo zdatności w zakresie hałasu Dodatek VIII - formularz 52 EASA - Oświadczenie o zgodności statku powietrznego Dodatek IX - formularz 53 EASA - Poświadczenie obsługi Dodatek X - formularz 55 EASA - Certyfikat zatwierdzenia organizacji produkującej Dodatek XI - formularz 65 EASA - Zezwolenie na produkcję bez posiadania zatwierdzenia organizacji produkującej Dodatek XII - Kategorie prób w locie i odnośne kwalifikacje załogi uczestniczącej w próbach w locie"; |
2) | pkt 21.A.1 otrzymuje brzmienie: "21.A.1 Zakres Niniejsza podczęść określa ogólne prawa i obowiązki wnioskodawcy i posiadacza każdego certyfikatu, który został lub ma zostać wydany zgodnie z niniejszym załącznikiem."; |
3) | pkt 21.A.3 A otrzymuje brzmienie: "21.A.3 A System zgłaszania
(*1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych, zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 oraz uchylenia dyrektywy 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzeń Komisji (WE) nr 1321/2007 i (WE) nr 1330/2007 (Dz.U. L 122 z 24.4.2014, s. 18).";" |
4) | pkt 21.A.5 otrzymuje brzmienie: "21.A.5 Prowadzenie dokumentacji Wszystkie osoby fizyczne lub prawne, które posiadają lub wystąpiły z wnioskiem o certyfikat typu, ograniczony certyfikat typu, uzupełniający certyfikat typu, autoryzację ETSO, zatwierdzenie projektu lub naprawy, zezwolenie na lot, certyfikat zatwierdzenia organizacji produkującej lub zezwolenie na podstawie niniejszego rozporządzenia:
|
5) | dodaje się pkt 21.A.9 w brzmieniu: "21.A.9 Dostęp i badanie Każda osoba fizyczna lub prawna, która posiada lub wystąpiła z wnioskiem o certyfikat typu, ograniczony certyfikat typu, uzupełniający certyfikat typu, autoryzację ETSO, zatwierdzenie zmiany projektu lub naprawy, świadectwo zdatności do lotu, świadectwo zdatności w zakresie hałasu, zezwolenie na lot, zatwierdzenie organizacji projektującej, certyfikat zatwierdzenie organizacji projektującej lub zezwolenie na podstawie niniejszego rozporządzenia:
|
6) | pkt 21.A.44 lit. a) otrzymuje brzmienie:
|
7) | pkt 21.A.47 otrzymuje brzmienie: "21.A.47 Zbywalność Certyfikat typu lub ograniczony certyfikat typu lub autoryzacja ETSO na pomocnicze źródło zasilania mogą być przeniesione tylko na osobę prawną lub fizyczną, która jest w stanie podjąć się zobowiązań ustanowionych w pkt 21.A.44 i która, w tym celu, wykazała swoją zdolność zgodnie z pkt 21.A.14."; |
8) | pkt 21.A.109 lit. a) otrzymuje brzmienie:
|
9) | pkt 21.A.118 A lit. a) ppkt 1 otrzymuje brzmienie:
|
10) | dodaje się pkt 21.A.124 A w brzmieniu: "21.A.124 A Sposoby spełnienia wymagań
|
11) | w pkt 21.A.125 A tytuł otrzymuje brzmienie:
|
12) | pkt 21.A.125B otrzymuje brzmienie: "21.A.125B Niezgodności i uwagi
|
13) | pkt 21.A.125C otrzymuje brzmienie: "21.A.125C Termin i ciągłość ważności
|
14) | w pkt 21.A.126 lit. b) wprowadza się następujące zmiany:
|
15) | w pkt 21.A.129 wprowadza się następujące zmiany:
|
16) | dodaje się pkt 21.A.134 A w brzmieniu: "21.A.134 A Sposoby spełnienia wymagań
|
17) | w pkt 21.A.135 tytuł otrzymuje brzmienie:
|
18) | pkt 21.A.139 otrzymuje brzmienie: "21.A.139 System zarządzania produkcją
|
19) | w pkt 21.A.143 wprowadza się następujące zmiany:
|
20) | pkt 21.A.145 otrzymuje brzmienie: "21.A.145 Zasoby Organizacja produkująca wykazuje, że:
|
21) | pkt 21.A.147 otrzymuje brzmienie: "21.A.147 Zmiany w systemie zarządzania produkcją Po wydaniu certyfikatu zatwierdzenia organizacji produkującej każda zmiana w systemie zarządzania produkcją, która jest istotna dla wykazania zgodności lub właściwości wyrobu, części lub akcesorium w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska, podlega przed jej wdrożeniem zatwierdzeniu przez właściwy organ. Organizacja produkująca przedkłada właściwemu organowi wniosek o zatwierdzenie wykazujący, że będzie nadal przestrzegać przepisów niniejszego załącznika."; |
22) | uchyla się pkt 21.A.157; |
23) | pkt 21.A.158 otrzymuje brzmienie: "21.A.158 Niezgodności i uwagi
|
24) | pkt 21.A.159 otrzymuje brzmienie: "21.A.159 Termin i ciągłość ważności
|
25) | w pkt 21.A.165 wprowadza się następujące zmiany:
|
26) | uchyla się pkt 21.A.180; |
27) | w pkt 21.A.181 lit. a) wprowadza się następujące zmiany:
|
28) | uchyla się pkt 21.A.210; |
29) | w pkt 21.A.211 lit. a) wprowadza się następujące zmiany:
|
30) | pkt 21.A.239 otrzymuje brzmienie: "21.A.239 System zarządzania projektowaniem
|
31) | pkt 21.A.243 otrzymuje brzmienie: "21.A.243 Podręcznik
|
32) | pkt 21.A.245 otrzymuje brzmienie: "21.A.245 Zasoby
|
33) | pkt 21.A.247 otrzymuje brzmienie: "21.A.247 Zmiany w systemie zarządzania projektowaniem Po wydaniu zatwierdzenia organizacji projektującej każda zmiana w systemie zarządzania projektowaniem mająca istotny wpływ na wykazywanie zgodności wyrobu, części lub akcesorium ze stosownymi wymaganiami lub ich zdatność do lotu, zgodność operacyjną lub wymogi w zakresie ochrony środowiska, podlega przed jej wdrożeniem zatwierdzeniu przez Agencję. Organizacja projektująca przedkłada Agencji wniosek o zatwierdzenie, wykazując, na podstawie proponowanych zmian w podręczniku, że będzie nadal spełniać wymogi niniejszego załącznika."; |
34) | uchyla się pkt 21.A.257; |
35) | pkt 21.A.258 otrzymuje brzmienie: "21.A.258 Niezgodności i uwagi
|
36) | pkt 21.A.259 otrzymuje brzmienie: "21.A.259 Termin i ciągłość ważności
|
37) | w pkt 21.A.263 lit. c) zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:
|
38) | w pkt 21.A.265 wprowadza się następujące zmiany:
|
39) | w pkt 21.A.451 wprowadza się następujące zmiany:
|
40) | pkt 21.A.604 lit. a) otrzymuje brzmienie:
|
41) | w pkt 21.A.609 wprowadza się następujące zmiany:
|
42) | uchyla się pkt 21.A.615; |
43) | pkt 21.A.619 otrzymuje brzmienie: "21.A.619 Termin i ciągłość ważności
|
44) | uchyla się pkt 21.A.705; |
45) | w pkt 21.A.711 tytuł otrzymuje brzmienie:
|
46) | uchyla się pkt 21.A.721; |
47) | pkt 21.A.723 lit. a) otrzymuje brzmienie:
|
48) | uchyla się pkt 21.A.729; |
49) | w pkt 21.B.103 tytuł otrzymuje brzmienie:
|
50) | w pkt 21.B.107 tytuł otrzymuje brzmienie:
|
51) | w pkt 21.B.111 tytuł otrzymuje brzmienie:
|
52) | uchyla się pkt 21.B.150; |
53) | uchyla się pkt 21.B.260; |
54) | w pkt 21.B.425 tytuł otrzymuje brzmienie:
|
55) | w pkt 21.B.453 tytuł otrzymuje brzmienie:
|
56) | uchyla się pkt 21.B.430 oraz 21.B.445; |
57) | podczęść J w sekcji B otrzymuje brzmienie: "PODCZĘŚĆ J - ZATWIERDZENIE ORGANIZACJI PROJEKTUJĄCEJ 21.B.430 Procedura certyfikacji początkowej
21.B.431 Zasady nadzoru Właściwy organ dokonuje weryfikacji, czy certyfikowane organizacje nadal spełniają stosowne wymagania.
21.B.432 Program nadzoru
21.B.433 Niezgodności i działania naprawcze; uwagi
21.B.435 Zmiany w systemie zarządzania projektowaniem
|
58) | w pkt 21.B.453 tytuł otrzymuje brzmienie:
|
59) | w pkt 21.B.480 tytuł otrzymuje brzmienie:
|
60) | dodatek VIII otrzymuje brzmienie: ""Dodatek VIII Oświadczenie o zgodności statku powietrznego - formularz 52 EASA
Instrukcja wypełniania Oświadczenia o zgodności statku powietrznego - formularz 52 EASA 1. CEL I ZAKRES ZASTOSOWANIA
2. POSTANOWIENIA OGÓLNE
3. WYPEŁNIANIE OŚWIADCZENIA O ZGODNOŚCI PRZEZ WYDAJĄCEGO
|
61) | dodatek X otrzymuje brzmienie: ""Dodatek X Certyfikat zatwierdzenia organizacji produkującej - formularz 55 EASA Certyfikaty zatwierdzenia organizacji produkującej, o których mowa w podczęści G załącznika I (część 21)
|
62) | dodatek XI otrzymuje brzmienie: ""Dodatek XI Zezwolenie na produkcję bez zatwierdzenia organizacji produkującej - formularz 65 EASA Zezwolenie, o którym mowa w podczęści F załącznika I (część 21)
|
(*1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych, zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 oraz uchylenia dyrektywy 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzeń Komisji (WE) nr 1321/2007 i (WE) nr 1330/2007 (Dz.U. L 122 z 24.4.2014, s. 18).";"
ZAŁĄCZNIK II
Pkt 21.A.101 lit. h) w załączniku I (część 21) otrzymuje brzmienie:
"h) | W odniesieniu do dużych samolotów objętych pkt 26.300 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) 2015/640 (*1) wnioskodawca musi zastosować się do specyfikacji certyfikacyjnych zapewniających poziom bezpieczeństwa co najmniej równoważny z poziomem bezpieczeństwa określonym w pkt 26.300 i 26.330 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2015/640, z wyjątkiem wnioskodawców ubiegających się o uzupełniające certyfikaty typu, którzy nie są zobowiązani do uwzględnienia pkt 26.303. |
(*1) Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/640 z 23 kwietnia 2015 r. w sprawie dodatkowych specyfikacji zdatności do lotu dla danego rodzaju operacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 965/2012 (Dz.U. L 106 z 24.4.2015, s. 18)."."