Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2020-07-22
Wersja aktualna od 2020-07-22
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 877/2013
z dnia 27 czerwca 2013 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 z dnia w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro
(ostatnia zmiana: DUUEL. z 2020 r., Nr 234, poz. 8)
Alerty
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro (1), w szczególności jego art. 10 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (UE) nr 473/2013 ustanawia ściślejsze monitorowanie państw członkowskich, których walutą jest euro i które są objęte procedurą nadmiernego deficytu, poprzez określenie dodatkowych wymogów sprawozdawczych służących zapobieganiu wszelkim odstępstwom od zaleceń lub decyzji Rady w sprawie korekty nadmiernego deficytu oraz wczesnemu korygowaniu ewentualnych odstępstw tego rodzaju.
(2) Monitorowanie takie stanowi uzupełnienie obowiązujących wymogów sprawozdawczych określonych w art. 3 ust. 4a oraz art. 5 ust. 1a rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu (2), zgodnie z którymi państwa członkowskie objęte procedurą nadmiernego deficytu, do których Rada skierowała zalecenie na mocy art. 126 ust. 7 Traktatu lub wezwanie na mocy art. 126 ust. 9 Traktatu, przekazują Radzie i Komisji sprawozdanie z działań podjętych w celu skorygowania nadmiernego deficytu. Sprawozdanie to zawiera cele dotyczące wydatków i dochodów publicznych oraz działań dyskrecjonalnych zarówno po stronie wydatków, jak i dochodów, spójne z zaleceniem Rady, a także informacje o działaniach już podjętych i o charakterze działań planowanych do osiągnięcia tych celów.
(3) Rozporządzenie (UE) nr 473/2013 uzupełnia ten pierwotny wymóg sprawozdawczy wymogiem częstszego przekazywania sprawozdań przez państwa członkowskie, których walutą jest euro i które są objęte procedurą nadmiernego deficytu. Państwa te będą musiały przekazywać Komisji i Komitetowi Ekonomiczno-Finansowemu sprawozdania co sześć miesięcy, jeśli Rada skierowała do nich zalecenie na mocy art. 126 ust. 7 TFUE, i co trzy miesiące, jeśli Rada skierowała do nich decyzję w sprawie wezwania na mocy art. 126 ust. 9 TFUE do podjęcia działań w celu skorygowania nadmiernego deficytu. Sprawozdanie powinno zawierać, w odniesieniu do sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz jego podsektorów, informacje na temat wykonania budżetu w ciągu bieżącego roku, wpływu na budżet działań dyskrecjonalnych podjętych zarówno po stronie wydatków, jak i po stronie dochodów, celów dotyczących wydatków i dochodów publicznych, jak również na temat działań już podjętych i charakteru działań planowanych do osiągnięcia tych celów. Częściej przekazywane sprawozdania ułatwią Komisji i Komitetowi Ekonomiczno-Finansowemu ciągłe monitorowanie, czy dane państwo członkowskie jest na dobrej drodze do skorygowania nadmiernego deficytu.
(4) Zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 473/2013 treść dodatkowego sprawozdania ma określić Komisja. Niniejszy akt delegowany jasno określa informacje, jakie mają przekazywać państwa członkowskie, których walutą jest euro i które są objęte procedurą nadmiernego deficytu. Sprawozdanie, którego treść określa niniejsze rozporządzenie delegowane, zapewni ustrukturyzowany i zharmonizowany ogląd sytuacji budżetowej danego państwa członkowskiego. Sprawozdanie powinno zawierać roczne i kwartalne dane w celu przekazania szczegółowych informacji na temat postępów w dokonywaniu korekty. Dane powinny być przekazywane w ujęciu kasowym i memoriałowym (zgodnie z europejskim systemem rachunków narodowych ESA), aby umożliwić lepsze zrozumienie ewolucji sytuacji budżetowej. Ze względu na to, że procedura nadmiernego deficytu może zostać wszczęta z powodu nieprzestrzegania określonych w Traktacie wartości referencyjnych deficytu lub wskaźnika długu, należy przekazywać informacje na temat zmian głównych składników deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych.
(5) Faktyczne dane przekazywane na podstawie niniejszego aktu delegowanego powinny być zgodne z danymi przekazywanymi Eurostatowi w kontekście procedury nadmiernego deficytu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Przedmiot
[1] Niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe wymogi dotyczące treści sprawozdań, które państwa członkowskie, których walutą jest euro, zobowiązane są przedkładać zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 473/2013.
Artykuł 2
Struktura i treść sprawozdań
1. Struktura sprawozdań, o których mowa w art. 1, jest następująca:
– faktyczne salda, zmiany poziomu długu oraz zaktualizowane plany budżetowe sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz jego podsektorów na okres korekty nadmiernego deficytu,
– opis strategii budżetowej oraz jej kwantyfikacja w ujęciu nominalnym i strukturalnym (składnik cykliczny salda, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe); przy czym celem strategii jest skorygowanie nadmiernego deficytu w terminie wyznaczonym przez Radę w ostatnim zaleceniu Rady lub decyzji Rady w sprawie wezwania do podjęcia działań, przyjętych zgodnie z art. 126 ust. 7 lub art. 126 ust. 9 TFUE, oraz szczegółowe informacje na temat podjętych lub planowanych działań budżetowych służących osiągnięciu wyznaczonych celów oraz ich wpływu na budżet.
2. Sprawozdania zawierają tabele wskazane w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2a
Struktura i treść sprawozdań państw członkowskich objętych wzmocnionym nadzorem zgodnie z art. 2 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) nr 472/2013 ze względu na korzystanie ze wsparcia z tytułu kryzysu pandemicznego w ramach Europejskiego Mechanizmu Stabilności
[2] 1. Jeżeli państwo członkowskie objęte jest wzmocnionym nadzorem wyłącznie ze względu na korzystanie ze wsparcia z tytułu kryzysu pandemicznego w ramach Europejskiego Mechanizmu Stabilności, wymóg w zakresie sprawozdawczości za bieżący rok zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) nr 473/2013 dotyczy korzystania z funduszów wsparcia z tytułu kryzysu pandemicznego w celu pokrycia bezpośrednich i pośrednich kosztów związanych z opieką zdrowotną, leczeniem i profilaktyką spowodowanych pandemią COVID-19.
2. Sprawozdania te zawierają tabelę znajdującą się w załączniku II.
Artykuł 3
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich zgodnie z Traktatami.
Sporządzono w Brukseli dnia 27 czerwca 2013 r.
Alerty
ZAŁĄCZNIK I
Tabele, które należy uwzględnić w sprawozdaniach przedkładanych zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 473/2013 w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro [3]
Uwaga: W poniższych tabelach rok „t” oznacza rok, w którym złożono sprawozdanie. Przekazanie danych dotyczących wytłuszczonych pozycji jest obowiązkowe. Należy zastosować założenie koncepcyjne przewidziane w dyrektywie Rady 2011/85/UE (1).
Tabela 1a
Kwartalne wykonanie budżetu w ciągu bieżącego roku w ujęciu kasowym (a) w odniesieniu do sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz jego podsektorów (b)
mln EUR |
| Rok t (*) |
| |
I kw. | II kw. | III kw. | IV kw. | |
Saldo ogółem wg podsektora (6 – 7) | ||||
1. Sektor instytucji rządowych i samorządowych |
|
|
|
|
2. Instytucje rządowe na szczeblu centralnym |
|
|
|
|
3. Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym |
|
|
|
|
4. Instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym |
|
|
|
|
5. Fundusze zabezpieczenia społecznego |
|
|
|
|
Dla każdego podsektora (wskazać którego) | ||||
6. Dochody/wpływy ogółem |
|
|
|
|
w tym (wykaz orientacyjny): | ||||
Podatki, w tym: |
|
|
|
|
Podatki bezpośrednie |
|
|
|
|
Podatki pośrednie, w tym: |
|
|
|
|
Podatek VAT |
|
|
|
|
Składki na ubezpieczenia społeczne |
|
|
|
|
Sprzedaż |
|
|
|
|
Pozostałe dochody bieżące |
|
|
|
|
Dochody kapitałowe |
|
|
|
|
Wpływy z operacji na instrumentach finansowych |
|
|
|
|
7. Wydatki/rozchody ogółem |
|
|
|
|
w tym (wykaz orientacyjny): | ||||
Zakup towarów i usług |
|
|
|
|
Koszty związane z zatrudnieniem |
|
|
|
|
Odsetki |
|
|
|
|
Dotacje |
|
|
|
|
Świadczenia społeczne |
|
|
|
|
Pozostałe wydatki bieżące |
|
|
|
|
Transfery kapitałowe do zapłaty |
|
|
|
|
Inwestycje kapitałowe |
|
|
|
|
Rozchody z tytułu operacji na instrumentach finansowych |
|
|
|
|
(*) Należy przekazać dane do bieżącego kwartału włącznie. Jeżeli dane za bieżący kwartał nie są dostępne, należy przekazać ostatnie dostępne dane miesięczne, ze wskazaniem miesiąca, którego dotyczą. W odniesieniu do salda ogółem sektora instytucji rządowych i samorządowych należy przekazać dane do ostatniego dostępnego kwartału (tj. kw.–1). Należy zastosować zwykłe zasady dotyczące zapewnienia jakości i rewizji. (a) Jeżeli dane w ujęciu kasowym nie są dostępne, można przekazać równoważne dane liczbowe pochodzące z rachunkowości publicznej; należy określić zasady rachunkowości zastosowane do celów przekazania danych w niniejszej tabeli. (b) Odpowiadające danym, które należy przedłożyć zgodnie z art. 3 ust. 2 dyrektywy Rady 2011/85/UE. |
Tabela 1b
Kwartalne wykonanie budżetu w ciągu bieżącego roku i prognozy budżetowe zgodnie ze standardami ESA, niewyrównane sezonowo (a) w odniesieniu do sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz jego podsektorów
Przedstawione w tabelach 1a i 1b dane dotyczące wykonania budżetu powinny być spójne; należy załączyć tabelę korelacji przedstawiającą metodykę przeliczania między tymi dwoma tabelami.
mln EUR | Kod ESA |
| Rok t (*) |
| |
I kw. | II kw. | III kw. | IV kw. | ||
Wierzytelności netto (+)/zadłużenie netto (–) | |||||
1. Sektor instytucji rządowych i samorządowych (a) | S.13 |
|
|
|
|
2. Instytucje rządowe na szczeblu centralnym | S.1311 |
|
|
|
|
3. Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym | S.1312 |
|
|
|
|
4. Instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym | S.1313 |
|
|
|
|
5. Fundusze zabezpieczenia społecznego | S.1314 |
|
|
|
|
W odniesieniu do sektora instytucji rządowych i samorządowych (dobrowolnie w odniesieniu do jego podsektorów) | |||||
6. Dochody ogółem (a) | TR |
|
|
|
|
w tym: | |||||
Podatki związane z produkcją i importem | D.2 |
|
|
|
|
Podatki bieżące od dochodów, majątku itp. | D.5 |
|
|
|
|
Podatki od kapitału | D.91 |
|
|
|
|
Składki na ubezpieczenia społeczne | D.61 |
|
|
|
|
Dochody z tytułu własności | D.4 |
|
|
|
|
Inne (b) |
|
|
|
|
|
7. Wydatki ogółem (a) | TE |
|
|
|
|
w tym: | |||||
Koszty związane z zatrudnieniem | D.1 |
|
|
|
|
Zużycie pośrednie | P.2 |
|
|
|
|
Świadczenia społeczne inne niż transfery socjalne w naturze | D.62, D.632 (c) |
|
|
|
|
Odsetki | D.41 |
|
|
|
|
Dotacje | D.3 |
|
|
|
|
Nakłady brutto na środki trwałe (a) | P.51 |
|
|
|
|
Transfery kapitałowe | D.9 |
|
|
|
|
Inne (d) |
|
|
|
|
|
8. Dług brutto (e) |
|
|
|
|
|
(*) Należy przekazać dane dotyczące okresu do końca bieżącego roku t; kwartalne prognozy nie są wiążące i przekazywane są jako szacunki (podlegające ewentualnym zmianom) do celów informacyjnych i monitorowania. (a) W odniesieniu do sektora instytucji rządowych i samorządowych dane dotyczące pozycji oznaczonych „(a)” należy przekazać dodatkowo w ujęciu wyrównanym sezonowo; jeżeli władze krajowe nie są w stanie przekazać danych w takim ujęciu, wyrównania sezonowego dokonuje Eurostat w porozumieniu z danym państwem członkowskim. (b) P.11 + P.12 + P.131 + D.39rec + D.7rec + D.9rec (inne niż D.91rec). (c) Zgodnie z ESA95: D6311_ D63121_D63131pay; wg ESA2010: D632pay (d) D.29pay + D.4pay (inne niż D.41pay) + D.5pay + D.7pay + P.52 + P.53 + K.2 + D.8. (e) Zgodnie z definicją w rozporządzeniu Rady (WE) nr 479/2009 (Dz.U. L 145 z 10.6.2009, s. 1). |
Tabela 1c
Roczne cele budżetowe zgodnie ze standardami ESA w odniesieniu do sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz jego podsektorów
| Kod ESA | Rok t – 1 | Rok t | Rok t + … (*) |
Wierzytelności netto (+)/zadłużenie netto (–) wg podsektora (% PKB) | ||||
1. Sektor instytucji rządowych i samorządowych | S.13 |
|
|
|
2. Instytucje rządowe na szczeblu centralnym | S.1311 |
|
|
|
3. Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym | S.1312 |
|
|
|
4. Instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym | S.1313 |
|
|
|
5. Fundusze zabezpieczenia społecznego | S.1314 |
|
|
|
Sektor instytucji rządowych i samorządowych (S.13) (% PKB) | ||||
6. Dochody ogółem | TR |
|
|
|
7. Wydatki ogółem | TE |
|
|
|
8. Odsetki | D.41 |
|
|
|
9. Saldo pierwotne (a) |
|
|
|
|
10. Działania jednorazowe i inne działania tymczasowe (b) |
|
|
|
|
|
| wskaźnik zmiany | wskaźnik zmiany | wskaźnik zmiany |
11. Wzrost realnego PKB |
|
|
|
|
12. Wzrost potencjalnego PKB |
|
|
|
|
udział we wzroście potencjalnego PKB: | ||||
– siła robocza |
|
|
|
|
– kapitał |
|
|
|
|
– łączna wydajność czynników produkcji |
|
|
|
|
|
| % potencjalnego PKB | % potencjalnego PKB | % potencjalnego PKB |
13. Luka produktowa |
|
|
|
|
14. Składnik cykliczny budżetu |
|
|
|
|
15. Saldo w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne (1 – 14) |
|
|
|
|
14. Saldo pierwotne w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne (13 + 6) |
|
|
|
|
15. Saldo strukturalne (13 – 10) |
|
|
|
|
(*) Na wniosek Komisji o zastosowanie wymogów sprawozdawczych przewidzianych w art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 473/2013, dane należy przekazywać za okres od roku, w którym wszczęto procedurę nadmiernego deficytu zgodnie z art. 126 ust. 6 TFUE, do roku, w którym przewiduje się skorygowanie nadmiernego deficytu zgodnie z terminem wyznaczonym w zaleceniu Rady wydanym na mocy art. 126 ust. 7 TFUE lub w decyzji w sprawie wezwania do podjęcia działań wydanej na mocy art. 126 ust. 9 TFUE. (a) Wzór na obliczenie salda pierwotnego: (B.9, poz. 8) + (D.41, poz. 9). (b) Znak „+” oznacza działania służące ograniczeniu deficytu. |
Tabela 2
Cele dotyczące wydatków i dochodów sektora instytucji rządowych i samorządowych (S.13) zgodnie ze standardami ESA
% PKB | Kod ESA | Rok t – 1 | Rok t | Rok t + 1 | Rok t + … (*) |
1. Docelowe dochody ogółem (= tabela 1c. 6) | TR |
|
|
|
|
w tym: | |||||
1.1. Podatki związane z produkcją i importem | D.2 |
|
|
|
|
1.2. Podatki bieżące od dochodów, majątku itp. | D.5 |
|
|
|
|
1.3. Podatki od kapitału | D.91 |
|
|
|
|
1.4. Składki na ubezpieczenia społeczne | D.61 |
|
|
|
|
1.5. Dochody z tytułu własności | D.4 |
|
|
|
|
1.6. Inne (a) |
|
|
|
|
|
p.m.: Obciążenie podatkowe (D.2 + D.5 + D.61 + D.91 – D.995) (b) |
|
|
|
|
|
2. Docelowe wydatki ogółem (= tabela 1c.7) | TE (c) |
|
|
|
|
w tym: | |||||
2.1. Koszty związane z zatrudnieniem | D.1 |
|
|
|
|
2.2. Zużycie pośrednie | P.2 |
|
|
|
|
2.3. Świadczenia społeczne inne niż transfery socjalne w naturze | D.62, D.6311, D.63121, D.63131 (f) |
|
|
|
|
w tym: Świadczenia dla bezrobotnych (d) |
|
|
|
|
|
2.4. Odsetki | D.41 |
|
|
|
|
2.5. Dotacje | D.3 |
|
|
|
|
2.6. Nakłady brutto na środki trwałe | P.51 |
|
|
|
|
2.7. Transfery kapitałowe | D.9 |
|
|
|
|
2.8. Inne (e) |
|
|
|
|
|
(*) Na wniosek Komisji o zastosowanie wymogów sprawozdawczych przewidzianych w art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 473/2013, dane należy przekazywać za okres od roku, w którym wszczęto procedurę nadmiernego deficytu zgodnie z art. 126 ust. 6 TFUE, do roku, w którym przewiduje się skorygowanie nadmiernego deficytu zgodnie z terminem wyznaczonym w zaleceniu Rady wydanym na mocy art. 126 ust. 7 TFUE lub w decyzji w sprawie wezwania do podjęcia działań wydanej na mocy art. 126 ust. 9 TFUE. (a) P.11 + P.12 + P.131 + D.39rec + D.7rec + D.9rec (inne niż D.91rec). (b) W tym podatki pobierane przez UE oraz uwzględniając, w stosownych przypadkach, korektę o niepobrane podatki i składki na ubezpieczenia społeczne (D.995). (c) TR – TE = B.9. (d) Obejmują świadczenia pieniężne (D.621 i D.624) oraz świadczenia rzeczowe (D.631) związane ze świadczeniami dla bezrobotnych. (e) D.29 + D.4 (inne niż D.41) + D.5 + D.7 + P.52 + P.53 + K.2 + D.8. (f) Wg ESA2010: D.62, D.632. |
Tabela 3a
Działania budżetowe przyjęte i planowane przez sektor instytucji rządowych i samorządowych oraz jego podsektory zarówno po stronie wydatków, jak i dochodów, służące osiągnięciu celów wskazanych w tabeli 2
Oczekiwany wpływ przyjętych i planowanych działań na budżet (a) | ||||||||||
Wykaz działań | Szczegółowy opis (b) | Cel (wydatki/dochody) Kod ESA | Zasada rachunko wości (c) | Etap przyjęcia | Przyrostowy wpływ na budżet (mln EUR) w roku | |||||
| t – 1 | t | t + 1 | t + 2 | t + (*) | |||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
| OGÓŁEM |
|
|
| |||
(*) Rok, w którym przewiduje się skorygowanie nadmiernego deficytu zgodnie z terminem wyznaczonym w zaleceniu Rady wydanym na mocy art. 126 ust. 7 TFUE lub w decyzji w sprawie wezwania do podjęcia działań wydanej na mocy art. 126 ust. 9 TFUE. (a) Należy przekazać dane dotyczące jedynie działań o wystarczającym stopniu szczegółowości, które zostały zapowiedziane w wiarygodny sposób. (b) W tym informacja o podsektorze, który uchwala dane działanie. (c) Co do zasady dane dotyczące wpływu działań należy przekazać w ujęciu memoriałowym, jeśli jednak nie jest to możliwe i dane przekazywane są w ujęciu kasowym, należy to wyraźnie wskazać. Wpływ działań należy wskazać w ujęciu przyrostowym – stanowiącym przeciwieństwo jego ujęcia w postaci poziomów – w porównaniu z prognozą odniesienia z poprzedniego roku. Wpływ zwykłych działań o trwałym charakterze należy podać jako +/–X w roku (latach), w którym(-ych) zostały wprowadzone, a w innych przypadkach jako zero (łączny wpływ na poziom dochodów lub wydatków nie może się niwelować). Jeżeli wpływ danego działania zmienia się w czasie, w tabeli należy podać jedynie wpływ w ujęciu przyrostowym. Z uwagi na charakter działań jednorazowych ich wpływ należy zawsze podawać jako +/–X w roku, w którym po raz pierwszy odnotowano ich wpływ na budżet, oraz –/+X w następnym roku, tj. ich łączny wpływ na poziom dochodów lub wydatków w dwóch kolejnych latach musi wynosić zero. |
Tabela 3b
Kwartalne dane przekazywane w ciągu bieżącego roku dotyczące wpływu na budżet działań wskazanych w tabeli 3a
Wykaz działań (a) | Dane przekazywane w ciągu bieżącego roku dotyczące działań mających wpływ na budżet w roku t (należy wybrać jedną z poniższych alternatyw) (b) | Przewidywany roczny wpływ na budżet w roku t (mln EUR) (= tabela 3a) | ||||
Odnotowany kwartalny wpływ na budżet (mln EUR) (c) | Łączny odnotowany wpływ na budżet od początku roku (mln EUR) | |||||
I kw. | II kw. | III kw. | IV kw. | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OGÓŁEM |
|
|
|
|
|
|
(a) Należy wskazać działania wymienione w tabeli 3a, których wpływ na budżet odnotowano w roku t. (b) Należy wybrać jedną z dwóch alternatyw i podać dane kwartalne (szacunki podlegające ewentualnym zmianom) za okres przynajmniej do bieżącego kwartału lub łączny odnotowany wpływ na budżet do chwili obecnej. (c) W odniesieniu do każdego kwartału należy wskazać, czy przekazane dane odpowiadają danym odnotowanym; należy przekazać dane do bieżącego kwartału włącznie. |
Tabela 4
Aktualny i prognozowany poziom długu sektora instytucji rządowych i samorządowych (S.13)
|
| Rok t – 1 | Rok t | Rok t + … (*) |
| Kod ESA | % PKB | % PKB | % PKB |
1. Dług brutto (a) (= tabela 1b.8 w odniesieniu do sektora instytucji rządowych i samorządowych) |
|
|
|
|
2. Zmiana wskaźnika długu brutto |
|
|
|
|
Udział w zmianie długu brutto | ||||
3. Saldo pierwotne (= tabela 1c. 9) |
|
|
|
|
4. Odsetki (= tabela 1c.8) | D.41 |
|
|
|
5. Wartość rezydualna zmiany długu |
|
|
|
|
w tym: | ||||
– różnica między obliczeniami na podstawie metody kasowej i memoriałowej (b) |
|
|
|
|
– akumulacja netto aktywów finansowych (c) |
|
|
|
|
w tym: | ||||
– przychody z prywatyzacji |
|
|
|
|
– wpływ wyceny i inne (d) |
|
|
|
|
p.m.: domyślne oprocentowanie zadłużenia (e) (%) |
|
|
|
|
Inne istotne zmienne | ||||
6. Płynne aktywa finansowe (f) |
|
|
|
|
7. Zadłużenie finansowe netto (7 = 1 – 6) |
|
|
|
|
8. Spłata długu (istniejące obligacje) od końca poprzedniego roku |
|
|
|
|
9. Udział długu denominowanego w walutach obcych (%) |
|
|
|
|
10. Średni termin zapadalności (w latach) |
|
|
|
|
11. Wzrost realnego PKB (%) (= tabela 1c poz. 11) |
|
|
|
|
(*) Na wniosek Komisji o zastosowanie wymogów sprawozdawczych przewidzianych w art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 473/2013, dane należy przekazywać za okres od roku, w którym wszczęto procedurę nadmiernego deficytu zgodnie z art. 126 ust. 6 TFUE, do roku, w którym przewiduje się skorygowanie nadmiernego deficytu zgodnie z terminem wyznaczonym w zaleceniu Rady wydanym na mocy art. 126 ust. 7 TFUE lub w decyzji w sprawie wezwania do podjęcia działań wydanej na mocy art. 126 ust. 9 TFUE. (a) Zgodnie z definicją w rozporządzeniu (WE) nr 479/2009. (b) Różnice dotyczące odsetek, innych wydatków i dochodów można wskazać odrębnie, jeżeli są istotne lub w przypadku gdy relacja długu do PKB przekracza wartość referencyjną. (c) Płynne aktywa (środki pieniężne), rządowe papiery wartościowe, aktywa w państwach trzecich, przedsiębiorstwa pozostające pod kontrolą rządu oraz różnicę pomiędzy aktywami notowanymi na giełdzie a aktywami nienotowanymi na giełdzie może wskazać odrębnie, jeżeli są istotne lub w przypadku gdy relacja długu do PKB przekracza wartość referencyjną. (d) Zmiany wynikające ze zmian kursu walutowego oraz operacje na rynku wtórnym można wskazać odrębnie, jeżeli są istotne lub w przypadku gdy relacja długu do PKB przekracza wartość referencyjną. (e) Wyrażone w przybliżeniu jako odsetki podzielone przez dług odnotowany w poprzednim roku. (f) Płynne aktywa są w tym przypadku definiowane jako AF.1, AF.2, AF.3 (skonsolidowane dla sektora instytucji rządowych i samorządowych, tj. przy kompensacji należności jednostek budżetowych względem siebie), AF.511, AF.52 (jedynie jeżeli są notowane na giełdzie). |
Alerty
ZAŁĄCZNIK II
Tabela, która ma być przekazywana kwartalnie [4]
Koszty związane z pandemią COVID-19
|
| Rok 2020 |
| Rok 2021 (*) |
| |||
w mln EUR Szeregi czasowe rzeczywistych danych do początku kwartału, w którym sprawozdanie jest przedkładane | Q1 | Q2 | Q3 | Q4 | Q1 | Q2 | Q3 | Q4 |
Koszty opieki zdrowotnej, leczenia i profilaktyki bezpośrednio związane z pandemią COVID-19 |
|
|
|
|
|
|
|
|
[Pozycja] |
|
|
|
|
|
|
|
|
[Kolejne pozycje, w razie konieczności] (**) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Część ogólnych wydatków na system ochrony zdrowia publicznego uważanych za bezpośrednio lub pośrednio związane z wpływem pandemii COVID-19 na system ochrony zdrowia (***) |
|
|
|
|
|
|
|
|
[Pozycja] |
|
|
|
|
|
|
|
|
[Kolejne pozycje, w razie konieczności] (**) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Inne koszty pośrednie związane z opieką zdrowotną, leczeniem i profilaktyką spowodowane kryzysem COVID-19 |
|
|
|
|
|
|
|
|
[Pozycja] |
|
|
|
|
|
|
|
|
[Kolejne pozycje, w razie konieczności]” (**) |
|
|
|
|
|
|
|
|
(*) Ostatni rok okresu dostępności lub ewentualnej wypłaty wsparcia z tytułu kryzysu pandemicznego (w zależności od tego, co nastąpi wcześniej) jest również ostatnim rokiem sprawozdawczym, chyba że państwo członkowskie nie wykorzystało jeszcze wszystkich otrzymanych środków. (**) Pozycje i podpozycje, w razie konieczności, wraz z odpowiednimi wyjaśnieniami umożliwiającymi Komisji przeprowadzenie rzetelnej oceny. (***) Może to obejmować między innymi wydatki na szpitale; leczenie i rehabilitację, leczenie ambulatoryjne i rehabilitację ambulatoryjną, diagnostykę, produkty farmaceutyczne, profilaktykę zdrowotną, opiekę zdrowotną oraz związaną ze zdrowiem opiekę długoterminową. |
[1] Art. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/1069 z dnia 19 czerwca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 877/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro (Dz.Urz.UE L 234 z 21.07.2020, str. 8). Zmiana weszła w życie 22 lipca 2020 r.
[2] Art. 2a dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/1069 z dnia 19 czerwca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 877/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro (Dz.Urz.UE L 234 z 21.07.2020, str. 8). Zmiana weszła w życie 22 lipca 2020 r.
[3] Załącznik I w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/1069 z dnia 19 czerwca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 877/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro (Dz.Urz.UE L 234 z 21.07.2020, str. 8). Zmiana weszła w życie 22 lipca 2020 r.
[4] Załącznik II w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/1069 z dnia 19 czerwca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 877/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro (Dz.Urz.UE L 234 z 21.07.2020, str. 8). Zmiana weszła w życie 22 lipca 2020 r.