Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2013 nr 244 str. 23
Wersja aktualna od 2020-07-22
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2013 nr 244 str. 23
Wersja aktualna od 2020-07-22
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 877/2013

z dnia 27 czerwca 2013 r.

uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 z dnia w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro

(ostatnia zmiana: DUUEL. z 2020 r., Nr 234, poz. 8)  

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro (1), w szczególności jego art. 10 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) nr 473/2013 ustanawia ściślejsze monitorowanie państw członkowskich, których walutą jest euro i które są objęte procedurą nadmiernego deficytu, poprzez określenie dodatkowych wymogów sprawozdawczych służących zapobieganiu wszelkim odstępstwom od zaleceń lub decyzji Rady w sprawie korekty nadmiernego deficytu oraz wczesnemu korygowaniu ewentualnych odstępstw tego rodzaju.

(2) Monitorowanie takie stanowi uzupełnienie obowiązujących wymogów sprawozdawczych określonych w art. 3 ust. 4a oraz art. 5 ust. 1a rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu (2), zgodnie z którymi państwa członkowskie objęte procedurą nadmiernego deficytu, do których Rada skierowała zalecenie na mocy art. 126 ust. 7 Traktatu lub wezwanie na mocy art. 126 ust. 9 Traktatu, przekazują Radzie i Komisji sprawozdanie z działań podjętych w celu skorygowania nadmiernego deficytu. Sprawozdanie to zawiera cele dotyczące wydatków i dochodów publicznych oraz działań dyskrecjonalnych zarówno po stronie wydatków, jak i dochodów, spójne z zaleceniem Rady, a także informacje o działaniach już podjętych i o charakterze działań planowanych do osiągnięcia tych celów.

(3) Rozporządzenie (UE) nr 473/2013 uzupełnia ten pierwotny wymóg sprawozdawczy wymogiem częstszego przekazywania sprawozdań przez państwa członkowskie, których walutą jest euro i które są objęte procedurą nadmiernego deficytu. Państwa te będą musiały przekazywać Komisji i Komitetowi Ekonomiczno-Finansowemu sprawozdania co sześć miesięcy, jeśli Rada skierowała do nich zalecenie na mocy art. 126 ust. 7 TFUE, i co trzy miesiące, jeśli Rada skierowała do nich decyzję w sprawie wezwania na mocy art. 126 ust. 9 TFUE do podjęcia działań w celu skorygowania nadmiernego deficytu. Sprawozdanie powinno zawierać, w odniesieniu do sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz jego podsektorów, informacje na temat wykonania budżetu w ciągu bieżącego roku, wpływu na budżet działań dyskrecjonalnych podjętych zarówno po stronie wydatków, jak i po stronie dochodów, celów dotyczących wydatków i dochodów publicznych, jak również na temat działań już podjętych i charakteru działań planowanych do osiągnięcia tych celów. Częściej przekazywane sprawozdania ułatwią Komisji i Komitetowi Ekonomiczno-Finansowemu ciągłe monitorowanie, czy dane państwo członkowskie jest na dobrej drodze do skorygowania nadmiernego deficytu.

(4) Zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 473/2013 treść dodatkowego sprawozdania ma określić Komisja. Niniejszy akt delegowany jasno określa informacje, jakie mają przekazywać państwa członkowskie, których walutą jest euro i które są objęte procedurą nadmiernego deficytu. Sprawozdanie, którego treść określa niniejsze rozporządzenie delegowane, zapewni ustrukturyzowany i zharmonizowany ogląd sytuacji budżetowej danego państwa członkowskiego. Sprawozdanie powinno zawierać roczne i kwartalne dane w celu przekazania szczegółowych informacji na temat postępów w dokonywaniu korekty. Dane powinny być przekazywane w ujęciu kasowym i memoriałowym (zgodnie z europejskim systemem rachunków narodowych ESA), aby umożliwić lepsze zrozumienie ewolucji sytuacji budżetowej. Ze względu na to, że procedura nadmiernego deficytu może zostać wszczęta z powodu nieprzestrzegania określonych w Traktacie wartości referencyjnych deficytu lub wskaźnika długu, należy przekazywać informacje na temat zmian głównych składników deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych.

(5) Faktyczne dane przekazywane na podstawie niniejszego aktu delegowanego powinny być zgodne z danymi przekazywanymi Eurostatowi w kontekście procedury nadmiernego deficytu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Przedmiot

[1] Niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe wymogi dotyczące treści sprawozdań, które państwa członkowskie, których walutą jest euro, zobowiązane są przedkładać zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 473/2013.

Artykuł 2

Struktura i treść sprawozdań

1. Struktura sprawozdań, o których mowa w art. 1, jest następująca:

– faktyczne salda, zmiany poziomu długu oraz zaktualizowane plany budżetowe sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz jego podsektorów na okres korekty nadmiernego deficytu,

– opis strategii budżetowej oraz jej kwantyfikacja w ujęciu nominalnym i strukturalnym (składnik cykliczny salda, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe); przy czym celem strategii jest skorygowanie nadmiernego deficytu w terminie wyznaczonym przez Radę w ostatnim zaleceniu Rady lub decyzji Rady w sprawie wezwania do podjęcia działań, przyjętych zgodnie z art. 126 ust. 7 lub art. 126 ust. 9 TFUE, oraz szczegółowe informacje na temat podjętych lub planowanych działań budżetowych służących osiągnięciu wyznaczonych celów oraz ich wpływu na budżet.

2. Sprawozdania zawierają tabele wskazane w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 2a

Struktura i treść sprawozdań państw członkowskich objętych wzmocnionym nadzorem zgodnie z art. 2 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) nr 472/2013 ze względu na korzystanie ze wsparcia z tytułu kryzysu pandemicznego w ramach Europejskiego Mechanizmu Stabilności

[2] 1. Jeżeli państwo członkowskie objęte jest wzmocnionym nadzorem wyłącznie ze względu na korzystanie ze wsparcia z tytułu kryzysu pandemicznego w ramach Europejskiego Mechanizmu Stabilności, wymóg w zakresie sprawozdawczości za bieżący rok zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) nr 473/2013 dotyczy korzystania z funduszów wsparcia z tytułu kryzysu pandemicznego w celu pokrycia bezpośrednich i pośrednich kosztów związanych z opieką zdrowotną, leczeniem i profilaktyką spowodowanych pandemią COVID-19.

2. Sprawozdania te zawierają tabelę znajdującą się w załączniku II.

Artykuł 3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich zgodnie z Traktatami.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 czerwca 2013 r.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

ZAŁĄCZNIK I

Tabele, które należy uwzględnić w sprawozdaniach przedkładanych zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 473/2013 w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro [3]

Uwaga: W poniższych tabelach rok „t” oznacza rok, w którym złożono sprawozdanie. Przekazanie danych dotyczących wytłuszczonych pozycji jest obowiązkowe. Należy zastosować założenie koncepcyjne przewidziane w dyrektywie Rady 2011/85/UE (1).

Tabela 1a

Kwartalne wykonanie budżetu w ciągu bieżącego roku w ujęciu kasowym (a) w odniesieniu do sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz jego podsektorów (b)

mln EUR

Rok t (*)

I kw.

II kw.

III kw.

IV kw.

Saldo ogółem wg podsektora (6 – 7)

1. Sektor instytucji rządowych i samorządowych

2. Instytucje rządowe na szczeblu centralnym

3. Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym

4. Instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym

5. Fundusze zabezpieczenia społecznego

Dla każdego podsektora (wskazać którego)

6. Dochody/wpływy ogółem

w tym (wykaz orientacyjny):

Podatki, w tym:

Podatki bezpośrednie

Podatki pośrednie, w tym:

Podatek VAT

Składki na ubezpieczenia społeczne

Sprzedaż

Pozostałe dochody bieżące

Dochody kapitałowe

Wpływy z operacji na instrumentach finansowych

7. Wydatki/rozchody ogółem

w tym (wykaz orientacyjny):

Zakup towarów i usług

Koszty związane z zatrudnieniem

Odsetki

Dotacje

Świadczenia społeczne

Pozostałe wydatki bieżące

Transfery kapitałowe do zapłaty

Inwestycje kapitałowe

Rozchody z tytułu operacji na instrumentach finansowych

(*) Należy przekazać dane do bieżącego kwartału włącznie. Jeżeli dane za bieżący kwartał nie są dostępne, należy przekazać ostatnie dostępne dane miesięczne, ze wskazaniem miesiąca, którego dotyczą. W odniesieniu do salda ogółem sektora instytucji rządowych i samorządowych należy przekazać dane do ostatniego dostępnego kwartału (tj. kw.–1). Należy zastosować zwykłe zasady dotyczące zapewnienia jakości i rewizji.

(a) Jeżeli dane w ujęciu kasowym nie są dostępne, można przekazać równoważne dane liczbowe pochodzące z rachunkowości publicznej; należy określić zasady rachunkowości zastosowane do celów przekazania danych w niniejszej tabeli.

(b) Odpowiadające danym, które należy przedłożyć zgodnie z art. 3 ust. 2 dyrektywy Rady 2011/85/UE.

Tabela 1b

Kwartalne wykonanie budżetu w ciągu bieżącego roku i prognozy budżetowe zgodnie ze standardami ESA, niewyrównane sezonowo (a) w odniesieniu do sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz jego podsektorów

Przedstawione w tabelach 1a i 1b dane dotyczące wykonania budżetu powinny być spójne; należy załączyć tabelę korelacji przedstawiającą metodykę przeliczania między tymi dwoma tabelami.

mln EUR

Kod ESA

Rok t (*)

I kw.

II kw.

III kw.

IV kw.

Wierzytelności netto (+)/zadłużenie netto (–)

1. Sektor instytucji rządowych i samorządowych (a)

S.13

2. Instytucje rządowe na szczeblu centralnym

S.1311

3. Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym

S.1312

4. Instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym

S.1313

5. Fundusze zabezpieczenia społecznego

S.1314

W odniesieniu do sektora instytucji rządowych i samorządowych (dobrowolnie w odniesieniu do jego podsektorów)

6. Dochody ogółem (a)

TR

w tym:

Podatki związane z produkcją i importem

D.2

Podatki bieżące od dochodów, majątku itp.

D.5

Podatki od kapitału

D.91

Składki na ubezpieczenia społeczne

D.61

Dochody z tytułu własności

D.4

Inne (b)

7. Wydatki ogółem (a)

TE

w tym:

Koszty związane z zatrudnieniem

D.1

Zużycie pośrednie

P.2

Świadczenia społeczne inne niż transfery socjalne w naturze

D.62, D.632 (c)

Odsetki

D.41

Dotacje

D.3

Nakłady brutto na środki trwałe (a)

P.51

Transfery kapitałowe

D.9

Inne (d)

8. Dług brutto (e)

(*) Należy przekazać dane dotyczące okresu do końca bieżącego roku t; kwartalne prognozy nie są wiążące i przekazywane są jako szacunki (podlegające ewentualnym zmianom) do celów informacyjnych i monitorowania.

(a) W odniesieniu do sektora instytucji rządowych i samorządowych dane dotyczące pozycji oznaczonych „(a)” należy przekazać dodatkowo w ujęciu wyrównanym sezonowo; jeżeli władze krajowe nie są w stanie przekazać danych w takim ujęciu, wyrównania sezonowego dokonuje Eurostat w porozumieniu z danym państwem członkowskim.

(b) P.11 + P.12 + P.131 + D.39rec + D.7rec + D.9rec (inne niż D.91rec).

(c) Zgodnie z ESA95: D6311_ D63121_D63131pay; wg ESA2010: D632pay

(d) D.29pay + D.4pay (inne niż D.41pay) + D.5pay + D.7pay + P.52 + P.53 + K.2 + D.8.

(e) Zgodnie z definicją w rozporządzeniu Rady (WE) nr 479/2009 (Dz.U. L 145 z 10.6.2009, s. 1).

Tabela 1c

Roczne cele budżetowe zgodnie ze standardami ESA w odniesieniu do sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz jego podsektorów

Kod ESA

Rok t – 1

Rok t

Rok t + … (*)

Wierzytelności netto (+)/zadłużenie netto (–) wg podsektora (% PKB)

1. Sektor instytucji rządowych i samorządowych

S.13

2. Instytucje rządowe na szczeblu centralnym

S.1311

3. Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym

S.1312

4. Instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym

S.1313

5. Fundusze zabezpieczenia społecznego

S.1314

Sektor instytucji rządowych i samorządowych (S.13) (% PKB)

6. Dochody ogółem

TR

7. Wydatki ogółem

TE

8. Odsetki

D.41

9. Saldo pierwotne (a)

10. Działania jednorazowe i inne działania tymczasowe (b)

wskaźnik zmiany

wskaźnik zmiany

wskaźnik zmiany

11. Wzrost realnego PKB

12. Wzrost potencjalnego PKB

udział we wzroście potencjalnego PKB:

– siła robocza

– kapitał

– łączna wydajność czynników produkcji

% potencjal­nego PKB

% potencjal­nego PKB

% potencjal­nego PKB

13. Luka produktowa

14. Składnik cykliczny budżetu

15. Saldo w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne (1 – 14)

14. Saldo pierwotne w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne (13 + 6)

15. Saldo strukturalne (13 – 10)

(*) Na wniosek Komisji o zastosowanie wymogów sprawozdawczych przewidzianych w art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 473/2013, dane należy przekazywać za okres od roku, w którym wszczęto procedurę nadmiernego deficytu zgodnie z art. 126 ust. 6 TFUE, do roku, w którym przewiduje się skorygowanie nadmiernego deficytu zgodnie z terminem wyznaczonym w zaleceniu Rady wydanym na mocy art. 126 ust. 7 TFUE lub w decyzji w sprawie wezwania do podjęcia działań wydanej na mocy art. 126 ust. 9 TFUE.

(a) Wzór na obliczenie salda pierwotnego: (B.9, poz. 8) + (D.41, poz. 9).

(b) Znak „+” oznacza działania służące ograniczeniu deficytu.

Tabela 2

Cele dotyczące wydatków i dochodów sektora instytucji rządowych i samorządowych (S.13) zgodnie ze standardami ESA

% PKB

Kod ESA

Rok t – 1

Rok t

Rok t + 1

Rok t + … (*)

1. Docelowe dochody ogółem

(= tabela 1c. 6)

TR

w tym:

1.1. Podatki związane z produkcją i importem

D.2

1.2. Podatki bieżące od dochodów, majątku itp.

D.5

1.3. Podatki od kapitału

D.91

1.4. Składki na ubezpieczenia społeczne

D.61

1.5. Dochody z tytułu własności

D.4

1.6. Inne (a)

p.m.: Obciążenie podatkowe

(D.2 + D.5 + D.61 + D.91 – D.995) (b)

2. Docelowe wydatki ogółem

(= tabela 1c.7)

TE (c)

w tym:

2.1. Koszty związane z zatrudnieniem

D.1

2.2. Zużycie pośrednie

P.2

2.3. Świadczenia społeczne inne niż transfery socjalne w naturze

D.62,

D.6311,

D.63121,

D.63131 (f)

w tym:

Świadczenia dla bezrobotnych (d)

2.4. Odsetki

D.41

2.5. Dotacje

D.3

2.6. Nakłady brutto na środki trwałe

P.51

2.7. Transfery kapitałowe

D.9

2.8. Inne (e)

(*) Na wniosek Komisji o zastosowanie wymogów sprawozdawczych przewidzianych w art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 473/2013, dane należy przekazywać za okres od roku, w którym wszczęto procedurę nadmiernego deficytu zgodnie z art. 126 ust. 6 TFUE, do roku, w którym przewiduje się skorygowanie nadmiernego deficytu zgodnie z terminem wyznaczonym w zaleceniu Rady wydanym na mocy art. 126 ust. 7 TFUE lub w decyzji w sprawie wezwania do podjęcia działań wydanej na mocy art. 126 ust. 9 TFUE.

(a) P.11 + P.12 + P.131 + D.39rec + D.7rec + D.9rec (inne niż D.91rec).

(b) W tym podatki pobierane przez UE oraz uwzględniając, w stosownych przypadkach, korektę o niepobrane podatki i składki na ubezpieczenia społeczne (D.995).

(c) TR – TE = B.9.

(d) Obejmują świadczenia pieniężne (D.621 i D.624) oraz świadczenia rzeczowe (D.631) związane ze świadczeniami dla bezrobotnych.

(e) D.29 + D.4 (inne niż D.41) + D.5 + D.7 + P.52 + P.53 + K.2 + D.8.

(f) Wg ESA2010: D.62, D.632.

Tabela 3a

Działania budżetowe przyjęte i planowane przez sektor instytucji rządowych i samorządowych oraz jego podsektory zarówno po stronie wydatków, jak i dochodów, służące osiągnięciu celów wskazanych w tabeli 2

Oczekiwany wpływ przyjętych i planowanych działań na budżet (a)

Wykaz działań

Szcze­gółowy opis (b)

Cel (wy­datki/do­chody)

Kod ESA

Zasada rachunko­ wości (c)

Etap przyjęcia

Przyrostowy wpływ na budżet (mln EUR) w roku

t – 1

t

t + 1

t + 2

t + (*)

OGÓŁEM

(*) Rok, w którym przewiduje się skorygowanie nadmiernego deficytu zgodnie z terminem wyznaczonym w zaleceniu Rady wydanym na mocy art. 126 ust. 7 TFUE lub w decyzji w sprawie wezwania do podjęcia działań wydanej na mocy art. 126 ust. 9 TFUE.

(a) Należy przekazać dane dotyczące jedynie działań o wystarczającym stopniu szczegółowości, które zostały zapowiedziane w wiarygodny sposób.

(b) W tym informacja o podsektorze, który uchwala dane działanie.

(c) Co do zasady dane dotyczące wpływu działań należy przekazać w ujęciu memoriałowym, jeśli jednak nie jest to możliwe i dane przekazywane są w ujęciu kasowym, należy to wyraźnie wskazać. Wpływ działań należy wskazać w ujęciu przyrostowym – stanowiącym przeciwieństwo jego ujęcia w postaci poziomów – w porównaniu z prognozą odniesienia z poprzedniego roku. Wpływ zwykłych działań o trwałym charakterze należy podać jako +/–X w roku (latach), w którym(-ych) zostały wprowadzone, a w innych przypadkach jako zero (łączny wpływ na poziom dochodów lub wydatków nie może się niwelować). Jeżeli wpływ danego działania zmienia się w czasie, w tabeli należy podać jedynie wpływ w ujęciu przyrostowym. Z uwagi na charakter działań jednorazowych ich wpływ należy zawsze podawać jako +/–X w roku, w którym po raz pierwszy odnotowano ich wpływ na budżet, oraz –/+X w następnym roku, tj. ich łączny wpływ na poziom dochodów lub wydatków w dwóch kolejnych latach musi wynosić zero.

Tabela 3b

Kwartalne dane przekazywane w ciągu bieżącego roku dotyczące wpływu na budżet działań wskazanych w tabeli 3a

Wykaz działań (a)

Dane przekazywane w ciągu bieżącego roku dotyczące działań mających wpływ na budżet w roku t (należy wybrać jedną z poniższych alternatyw) (b)

Przewidywany roczny wpływ na budżet w roku t

(mln EUR)

(= tabela 3a)

Odnotowany kwartalny wpływ na budżet (mln EUR) (c)

Łączny odnotowany wpływ na budżet od początku roku (mln EUR)

I kw.

II kw.

III kw.

IV kw.

OGÓŁEM

(a) Należy wskazać działania wymienione w tabeli 3a, których wpływ na budżet odnotowano w roku t.

(b) Należy wybrać jedną z dwóch alternatyw i podać dane kwartalne (szacunki podlegające ewentualnym zmianom) za okres przynajmniej do bieżącego kwartału lub łączny odnotowany wpływ na budżet do chwili obecnej.

(c) W odniesieniu do każdego kwartału należy wskazać, czy przekazane dane odpowiadają danym odnotowanym; należy przekazać dane do bieżącego kwartału włącznie.

Tabela 4

Aktualny i prognozowany poziom długu sektora instytucji rządowych i samorządowych (S.13)

Rok t – 1

Rok t

Rok t + … (*)

Kod ESA

% PKB

% PKB

% PKB

1. Dług brutto (a)

(= tabela 1b.8 w odniesieniu do sektora instytucji rządowych i samorządowych)

2. Zmiana wskaźnika długu brutto

Udział w zmianie długu brutto

3. Saldo pierwotne

(= tabela 1c. 9)

4. Odsetki

(= tabela 1c.8)

D.41

5. Wartość rezydualna zmiany długu

w tym:

– różnica między obliczeniami na podstawie metody kasowej i memoriałowej (b)

– akumulacja netto aktywów finansowych (c)

w tym:

przychody z prywatyzacji

– wpływ wyceny i inne (d)

p.m.: domyślne oprocentowanie zadłużenia (e) (%)

Inne istotne zmienne

6. Płynne aktywa finansowe (f)

7. Zadłużenie finansowe netto

(7 = 1 – 6)

8. Spłata długu (istniejące obligacje) od końca poprzedniego roku

9. Udział długu denominowanego w walutach obcych (%)

10. Średni termin zapadalności (w latach)

11. Wzrost realnego PKB (%)

(= tabela 1c poz. 11)

(*) Na wniosek Komisji o zastosowanie wymogów sprawozdawczych przewidzianych w art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 473/2013, dane należy przekazywać za okres od roku, w którym wszczęto procedurę nadmiernego deficytu zgodnie z art. 126 ust. 6 TFUE, do roku, w którym przewiduje się skorygowanie nadmiernego deficytu zgodnie z terminem wyznaczonym w zaleceniu Rady wydanym na mocy art. 126 ust. 7 TFUE lub w decyzji w sprawie wezwania do podjęcia działań wydanej na mocy art. 126 ust. 9 TFUE.

(a) Zgodnie z definicją w rozporządzeniu (WE) nr 479/2009.

(b) Różnice dotyczące odsetek, innych wydatków i dochodów można wskazać odrębnie, jeżeli są istotne lub w przypadku gdy relacja długu do PKB przekracza wartość referencyjną.

(c) Płynne aktywa (środki pieniężne), rządowe papiery wartościowe, aktywa w państwach trzecich, przedsiębiorstwa pozostające pod kontrolą rządu oraz różnicę pomiędzy aktywami notowanymi na giełdzie a aktywami nienotowanymi na giełdzie może wskazać odrębnie, jeżeli są istotne lub w przypadku gdy relacja długu do PKB przekracza wartość referencyjną.

(d) Zmiany wynikające ze zmian kursu walutowego oraz operacje na rynku wtórnym można wskazać odrębnie, jeżeli są istotne lub w przypadku gdy relacja długu do PKB przekracza wartość referencyjną.

(e) Wyrażone w przybliżeniu jako odsetki podzielone przez dług odnotowany w poprzednim roku.

(f) Płynne aktywa są w tym przypadku definiowane jako AF.1, AF.2, AF.3 (skonsolidowane dla sektora instytucji rządowych i samorządowych, tj. przy kompensacji należności jednostek budżetowych względem siebie), AF.511, AF.52 (jedynie jeżeli są notowane na giełdzie).


(1) Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 41.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Opcje

Nowy fragment
ZAMKNIJ close

Alerty

ZAŁĄCZNIK II

Tabela, która ma być przekazywana kwartalnie [4]

Koszty związane z pandemią COVID-19

Rok 2020

Rok 2021 (*)

w mln EUR Szeregi czasowe rzeczywistych danych do początku kwartału, w którym sprawozdanie jest przedkładane

Q1

Q2

Q3

Q4

Q1

Q2

Q3

Q4

Koszty opieki zdrowotnej, leczenia i profilaktyki bezpośrednio związane z pandemią COVID-19

[Pozycja]

[Kolejne pozycje, w razie konieczności] (**)

Część ogólnych wydatków na system ochrony zdrowia publicznego uważanych za bezpośrednio lub pośrednio związane z wpływem pandemii COVID-19 na system ochrony zdrowia (***)

[Pozycja]

[Kolejne pozycje, w razie konieczności] (**)

Inne koszty pośrednie związane z opieką zdrowotną, leczeniem i profilaktyką spowodowane kryzysem COVID-19

[Pozycja]

[Kolejne pozycje, w razie konieczności]” (**)

(*) Ostatni rok okresu dostępności lub ewentualnej wypłaty wsparcia z tytułu kryzysu pandemicznego (w zależności od tego, co nastąpi wcześniej) jest również ostatnim rokiem sprawozdawczym, chyba że państwo członkowskie nie wykorzystało jeszcze wszystkich otrzymanych środków.

(**) Pozycje i podpozycje, w razie konieczności, wraz z odpowiednimi wyjaśnieniami umożliwiającymi Komisji przeprowadzenie rzetelnej oceny.

(***) Może to obejmować między innymi wydatki na szpitale; leczenie i rehabilitację, leczenie ambulatoryjne i rehabilitację ambulatoryjną, diagnostykę, produkty farmaceutyczne, profilaktykę zdrowotną, opiekę zdrowotną oraz związaną ze zdrowiem opiekę długoterminową.

[1] Art. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/1069 z dnia 19 czerwca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 877/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro (Dz.Urz.UE L 234 z 21.07.2020, str. 8). Zmiana weszła w życie 22 lipca 2020 r.

[2] Art. 2a dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/1069 z dnia 19 czerwca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 877/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro (Dz.Urz.UE L 234 z 21.07.2020, str. 8). Zmiana weszła w życie 22 lipca 2020 r.

[3] Załącznik I w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/1069 z dnia 19 czerwca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 877/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro (Dz.Urz.UE L 234 z 21.07.2020, str. 8). Zmiana weszła w życie 22 lipca 2020 r.

[4] Załącznik II w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/1069 z dnia 19 czerwca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 877/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro (Dz.Urz.UE L 234 z 21.07.2020, str. 8). Zmiana weszła w życie 22 lipca 2020 r.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00