Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2011-01-26 do 2016-02-26
Wersja archiwalna od 2011-01-26 do 2016-02-26
archiwalny
Alerty
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 34/2011
z dnia 18 stycznia 2011 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 288/2009 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do pomocy wspólnotowej przeznaczonej na dostarczanie dzieciom w placówkach oświatowych owoców i warzyw świeżych i przetworzonych oraz produktów z bananów w ramach programu „Owoce w szkole”
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych („rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku”) (1), w szczególności jego art. 103h lit. f) w związku z jego art. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 288/2009 (2) określa szczegółowe przepisy dotyczące europejskiego programu „Owoce w szkole” ustanowionego art. 103ga rozporządzenia (WE) nr 1234/2007. W świetle doświadczeń związanych z pierwszym rokiem realizacji programu oraz w celu ułatwienia jego realizacji przez państwa członkowskie należy zmienić przepisy rozporządzenia (WE) nr 288/2009.
(2) W art. 4 rozporządzenia (WE) nr 288/2009 ustanowiono przepisy dotyczące pomocy na dostarczanie dzieciom świeżych i przetworzonych owoców i warzyw oraz produktów z bananów w ramach programu „Owoce w szkole” , w tym przepisy dotyczące przydziału oraz ponownego rozdzielenia tej pomocy. Aby udzielić państwom członkowskim wsparcia w zakresie przygotowania wniosków o pomoc oraz aby zagwarantować, iż wnioskowana pomoc będzie w odpowiedniej wysokości, wniosek o pomoc powinien zostać złożony przez państwo członkowskie wraz z towarzyszącą mu strategią i przy użyciu odpowiedniego formularza.
(3) Podatek od wartości dodanej nie może być w żadnym wypadku uznany za wydatek kwalifikujący się do objęcia pomocą unijną, o której mowa w art. 103ga rozporządzenia (WE) nr 1234/2007. Ponieważ przejrzyste zasady dotyczące kwalifikowalności wydatków są konieczne do celów zarządzania finansowego oraz kontroli, przepisy dotyczące kosztów kwalifikowalnych w ramach programu „Owoce w szkole” należy sformułować jaśniej.
(4) W art. 5 ust. 1 lit. b) ppkt (ii) i (iii) rozporządzenia (WE) nr 288/2009 przewidziano kwalifikowalność kosztów związanych z monitorowaniem i oceną programu oraz komunikacją na jego temat. W art. 7 ustalono ogólne warunki zatwierdzania beneficjentów pomocy. W celu zapewnienia bardziej elastycznej realizacji programu „Owoce w szkole” art. 7 powinien zostać zmieniony tak, aby zagwarantować, by usługi związane z monitorowaniem, oceną i komunikacją dotyczącą programu mogły być świadczone przez beneficjentów pomocy, którzy sami nie używają lub nie dostarczają produktów finansowanych w ramach programu „Owoce w szkole”.
(5) W art. 14 rozporządzenia (WE) nr 288/2009 przewidziano użycie plakatu programu europejskiego „Owoce w szkole”. Po wejściu w życie traktatu lizbońskiego termin „Wspólnota Europejska” powinien zostać zastąpiony przez termin „Unia Europejska”. Państwa członkowskie powinny mieć również możliwość używania wcześniej wyprodukowanych plakatów oraz innych narzędzi informacji przez odpowiedni okres.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W rozporządzeniu (WE) nr 288/2009 wprowadza się następujące zmiany:
1) artykuł 4 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„ 1. Państwa członkowskie ustanawiające program »Owoce w szkole« mogą ubiegać się o przyznanie pomocy, o której mowa w art. 103ga rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 na jeden lub więcej okresów trwających od dnia 1 sierpnia do dnia 31 lipca poprzez zgłoszenie Komisji swojej strategii w terminie do dnia 31 stycznia roku poprzedzającego rok, w którym rozpoczyna się pierwszy okres objęty wnioskiem. Wspomnianej strategii towarzyszy wniosek o pomoc, sporządzony zgodnie z modelem określonym w załączniku IIa, także w przypadku, gdy strategia ta obejmuje więcej niż jeden rok.”;
2) artykuł 5 ust. 1 zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:
„Następujące koszty, z wyłączeniem podatku od wartości dodanej (VAT), kwalifikują się do objęcia pomocą unijną, określoną w art. 103ga rozporządzenia (WE) nr 1234/2007:”;
3) w art. 6 ust. 2 lit. e) ppkt (ii) otrzymuje brzmienie:
„ (ii) monitorowaniem, oceną i/lub komunikacją na temat programu.”;
4) w art. 7 akapit pierwszy dodaje się lit. aa) w brzmieniu:
„aa) do wykorzystania pomocy na monitorowanie i ocenę programu »Owoce w szkole« lub na komunikację na jego temat zgodnie z art. 12;”;
5) w art. 10 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a) na końcu lit. b) skreśla się słowo „oraz”;
b) dodaje się nową lit. d) w brzmieniu:
„d) dokumenty towarzyszące, określone przez państwa członkowskie.”;
6) artykuł 14 otrzymuje brzmienie:
„Artykuł 14
Plakat programu »Owoce w szkole«
1. Państwa członkowskie biorące udział w europejskim programie »Owoce w szkole« podają do wiadomości publicznej fakt, iż program korzysta ze wsparcia finansowego z budżetu Unii Europejskiej. W tym celu państwa członkowskie mogą wykorzystać plakat wykonany zgodnie z minimalnymi wymogami określonymi w załączniku III, umieszczając go na stałe w sposób widoczny i czytelny przy głównym wejściu do placówki oświatowej objętej programem.
2. W przypadku gdy państwa członkowskie podejmują decyzję o zaniechaniu wykorzystania plakatu, o którym mowa w ust. 1, ich strategia programu zawiera przejrzyste wyjaśnienie dotyczące sposobu, w jaki wkład finansowy Unii Europejskiej do ich programu zostanie podany do wiadomości publicznej. Strony internetowe lub wszelkie inne środki komunikacji i reklamy dotyczące programu »Owoce w szkole« realizowanego przez dane państwo członkowskie powinny w każdym przypadku zawierać flagę Unii Europejskiej oraz informację o europejskim programie »Owoce w szkole«, jak również o wkładzie finansowym Unii Europejskiej.
3. Wzmianki o wkładzie finansowym zapewnianym przez Unię Europejską powinny być przynajmniej równie widoczne i czytelne jak dotyczące pozostałych ofiarodawców finansujących program danego państwa członkowskiego będących podmiotami publicznymi lub prywatnymi.
4. Państwa członkowskie mogą nadal korzystać z plakatów oraz innych narzędzi informacji sporządzonych przed dniem 31 stycznia 2011 r. na podstawie prawodawstwa stosowanego w okresie ich produkcji, do dnia 31 sierpnia 2012 r.” ;
7) w art. 15 wprowadza się następujące zmiany:
a) w ust. 1 akapit drugi lit. a) otrzymuje brzmienie:
„a) wyniki monitorowania przewidzianego w art. 12 ust. 1;”;
b) ustęp 4 otrzymuje brzmienie:
„4. W przypadku gdy dane państwo członkowskie wprowadza zmiany w strategii, o której mowa w art. 3, niezwłocznie powiadamia o nowym kształcie strategii Komisję. Powiadomienie odbywa się drogą elektroniczną, na adres e-mail podany w ust. 1 akapit pierwszy najpóźniej do dnia 31 stycznia następnego roku.”;
8) dodaje się załącznik IIa zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia;
9) w załączniku III ostatnie tiret otrzymuje następujące brzmienie:
„»Nasz(-e/-a) [rodzaj placówki oświatowej (np. żłobek/przedszkole/szkoła)] korzysta z dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej w ramach europejskiego programu ‘Owoce w szkole’«. Plakat powinien być opatrzony godłem Unii Europejskiej.”.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 18 stycznia 2011 r.
ZAŁĄCZNIK
„ZAŁĄCZNIK IIa
Wniosek o pomoc składany przez państwa członkowskie zgodnie z art. 4 ust 1.
Państwo członkowskie: | |||
Rok szkolny | |||
Orientacyjny przydział pomocy, o którym mowa w art. 4 ust. 3 oraz załączniku II, w EUR | |||
Q1 | Możliwość wykorzystania większego przydziału pomocy niż orientacyjny przydział pomocy, o którym mowa w art. 4 ust. 3 oraz załączniku II. | Tak | Nie |
Q2 | W przypadku odpowiedzi negatywnej w pkt Q1, wnioskowany przydział pomocy w EUR | (liczbowo) | (słownie) |
Q3 | W przypadku odpowiedzi pozytywnej w pkt Q1, maksymalny wnioskowany dodatkowy przydział pomocy w EUR (uzupełniający przydział orientacyjny) | (liczbowo) | (słownie)” |