Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2010 nr 246 str. 18
Wersja aktualna od 2010-10-08
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2010 nr 246 str. 18
Wersja aktualna od 2010-10-08
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 822/2010

z dnia 17 września 2010 r.

zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 198/2006 wykonujące rozporządzenia (WE) nr 1552/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk dotyczących kształcenia zawodowego w przedsiębiorstwach w zakresie gromadzonych danych oraz wymagań dotyczących doboru próby, dokładności i jakości

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1552/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie statystyk dotyczących kształcenia zawodowego w przedsiębiorstwach (1), w szczególności jego art. 7 ust. 3, art. 8 ust. 2 oraz art. 9 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 1552/2005 ustanawia jednolite ramy tworzenia statystyk europejskich dotyczących kształcenia zawodowego w przedsiębiorstwach.

(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 198/2006 z dnia 3 lutego 2006 r. wykonujące rozporządzenia (WE) nr 1552/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk dotyczących kształcenia zawodowego w przedsiębiorstwach (2) określa szczegółowe dane, które mają być gromadzone, dotyczące przedsiębiorstw zapewniających kształcenie i niezapewniających kształcenia, różnych form kształcenia zawodowego, wymagań w zakresie doboru próby i dokładności, wymagań w zakresie jakości gromadzonych danych oraz struktury sprawozdań dotyczących jakości.

(3) W następstwie wejścia w życie rozporządzenia (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 (3), należy przyjąć szczegółowe specyfikacje NACE Rev.2 i kategorie wielkości, według których można dokonywać podziału wyników.

(4) Komisja powinna określić szczegółowe dane, które mają być gromadzone, w zakresie przedsiębiorstw zapewniających kształcenie i niezapewniających kształcenia oraz różnych form kształcenia zawodowego.

(5) Należy przyjąć środki wykonawcze dotyczące wymagań w zakresie jakości danych gromadzonych i przekazywanych do europejskich statystyk odnoszących się do kształcenia zawodowego w przedsiębiorstwach, struktury sprawozdań dotyczących jakości oraz wszelkich środków niezbędnych do oceny lub poprawy jakości danych.

(6) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 452/2008 z dnia 23 kwietnia 2008 r. dotyczącym tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie (4) ustanowiono nowy instrument statystyczny dotyczący udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie.

(7) W świetle informacji, jakie mają zostać udostępnione na podstawie rozporządzenia (WE) nr 452/2008, jak również wobec potrzeby poprawy jakości wyników szkolenia zawodowego w przedsiębiorstwach i zmniejszenia obciążenia przedsiębiorstw związanego z obowiązkami statystycznymi, właściwym jest zmodyfikowanie systemu kodowania, oraz wymagań dotyczących doboru próby, dokładności i jakości.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 198/2006.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Załączniki I, II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 198/2006 zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 września 2010 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

(1) Dz.U. L 255 z 30.9.2005, s. 1.

(2) Dz.U. L 32 z 4.2.2006, s. 15.

(3) Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1.

(4) Dz.U. L 145 z 4.6.2008, s. 227.

ZAŁĄCZNIK

1. Załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 198/2006 zastępuje się następującym załącznikiem:

„ZAŁĄCZNIK I

ZMIENNE

Uwagi do tabeli:

Wartości »podstawowa« i »kluczowa« w kolumnie »grupa zmiennych« zostały objaśnione w załączniku III. Wartość »ID« oznacza, że zmienna jest »zmienną identyfikacyjną« (obowiązkową). W kolumnie »typ zmiennej« wartość »QL« odnosi się do »zmiennej jakościowej« typu Tak/Nie, »QM« – do »zmiennej jakościowej« o wielu kategoriach zgodnie z opisem w tabeli, a »QT« – do »zmiennej ilościowej«. USZ oznacza ustawiczne szkolenie zawodowe. NACE odnosi się do działalności gospodarczej według NACE Rev 2.1.

1. Zmienne, które należy gromadzić dla wszystkich przedsiębiorstw: charakterystyka próby

Nazwa zmiennej Grupa zmiennych Typ zmiennej Opis zmiennej
KRAJ ID Kod kraju
REGION ID Identyfikator regionu NUTS – poziom 1
REFYEAR ID Rok odniesienia
RESPID ID ID przedsiębiorstwa
RESPWEIGHT ID Współczynnik wagi Do dwóch miejsc po przecinku – stosować ».« jako separator dziesiętny
RESPEXTRA1 ID Zmienna dodatkowa 1 (zob. załącznik III)
RESPEXTRA2 ID Zmienna dodatkowa 2 (zob. załącznik III)
RESPEXTRA3 ID Zmienna dodatkowa 3 (zob. załącznik III)
SP_NACE ID Plan doboru próby – kategoria działalności gospodarczej
SP_SIZE ID Plan doboru próby – liczebność grupy
SP_NSTRA ID Plan doboru próby – Liczba przedsiębiorstw w warstwie wyznaczonej zmiennymi NACE_SP i SIZE,_SP, czyli populacja
SP_N ID Plan wyboru próby - liczba przedsiębiorstw objętych próbą w operacie losowania w warstwie wyznaczonej zmiennymi, NACE_SP i SIZE_SP
SP_SUB ID Współczynnik podpróby, wskazuje, czy przedsiębiorstwo należy do podpróby
N_RESPST ID Liczba przedsiębiorstw respondentów w warstwach wyznaczonych zmiennymi NACE_SP i SIZE_SP
N_EMPREG ID Liczba osób zatrudnionych według rejestru
INTRESP ID Wskaźnik odpowiedzi (typ jednostki badania)
INTMETHOD ID Tryb gromadzenia danych
INTLANG ID Język gromadzenia danych

2. Zmienne, które należy gromadzić dla wszystkich przedsiębiorstw: dane podstawowe

Nazwa zmiennej Grupa zmiennych Typ zmiennej Opis zmiennej
A1 Podstawowa QL Właściwy kod NACE
A2tot Podstawowa QT Całkowita liczba osób zatrudnionych w dniu 31 grudnia roku odniesienia
A2m QT Całkowita liczba osób zatrudnionych w dniu 31 grudnia roku odniesienia
A2f QT Całkowita liczba kobiet zatrudnionych w dniu 31 grudnia roku odniesienia
A3 Kluczowa QT Całkowita liczba osób zatrudnionych w dniu 31 grudnia roku odniesienia
A4 Kluczowa QT Łączna liczba przepracowanych godzin w roku odniesienia przez osoby zatrudnione
A5 Kluczowa QT Łączne koszty pracy (bezpośrednie + pośrednie) wszystkich osób zatrudnionych w roku odniesienia
A6 QL Wprowadzenie nowych lub znacząco nowych udoskonalonych technicznie produktów, usług albo metod produkcji lub dostawy produktów i usług w ciągu roku odniesienia.

3. Zmienne, które należy gromadzić dla wszystkich przedsiębiorstw: Strategie USZ

Nazwa zmiennej Grupa zmiennych Typ
zmiennej
Opis zmiennej
A7 QL Własne lub wspólnie użytkowane ośrodki szkoleniowe
A8 QL Osoba lub jednostka w przedsiębiorstwie odpowiedzialna za organizację USZ
A9 QL Ocena przyszłych umiejętności potrzebnych w przedsiębiorstwie
A10 QM Odpowiedź na przyszłe potrzeby poprzez
Ustawiczne szkolenie zawodowe obecnego personelu
Rekrutację nowego personelu z odpowiednimi kwalifikacjami, umiejętnościami i kompetencjami
Rekrutację nowego personelu połączoną z określonymi szkoleniami
Wewnętrzną reorganizację w celu lepszego wykorzystania istniejących umiejętności i kompetencji
A11a QM Przeglądy przyszłych umiejętności i potrzeb szkoleniowych poszczególnych pracowników
Tak, głównie poprzez zorganizowane wywiady
Tak, ale głównie za pomocą innych metod
Nie
A11b QM Przeglądy przyszłych umiejętności i potrzeb szkoleniowych poszczególnych pracowników ukierunkowane na:
Zawody lub grupy zawodów
Umiejętności i kompetencje
Zadania i działania robocze
Kwalifikacje formalne
A12 QM Umiejętności i kompetencje ważne w najbliższych kilku latach
Ogólne umiejętności informatyczne
Specjalistyczne umiejętności informatyczne
Umiejętności zarządzania
Umiejętności pracy w grupie, umiejętności obsługi klienta, umiejętności społeczne
Umiejętności rozwiązywania problemów
Umiejętności w zakresie administracji biurowej
Umiejętności w zakresie języków obcych
Umiejętności techniczne, praktyczne lub ściśle związane z wykonywaną pracą
Umiejętności komunikacji pisemnej lub ustnej
Umiejętności liczenia, czytania i pisania
Żadne z powyższych
Nie wiem
A13 QL Planowanie USZ w przedsiębiorstwie oznacza sporządzenie pisemnego planu lub programu szkoleniowego
A14 QL Roczny budżet szkoleniowy uwzględniający USZ
A15 QL Krajowe, sektorowe lub inne porozumienia pomiędzy partnerami społecznymi, które obejmują USZ
A16a QL Przedstawiciele/komitety personelu zaangażowane w proces zarządzania USZ
A16b QM Aspekty, którymi zajmują się przedstawiciele/komitety personelu
Określanie celów szkolenia
Ustalanie kryteriów wyboru uczestników lub określonych grup docelowych
Forma/typ szkolenia (np. kursy wewnętrzne/zewnętrzne; inne formy, takie jak szkolenia w miejscu pracy)
Zakres szkolenia
Budżet szkolenia
Wybór zewnętrznych podmiotów prowadzących szkolenia
Ocena wyników szkoleń
A17 QM Źródła informacji o USZ
Ośrodki/usługi i organy informacji publicznej
Prywatne podmioty prowadzące szkolenia
Przedstawiciele personelu
Pozostałe
Nie korzystano z żadnych źródeł informacji tego rodzaju

4. Zmienne, które należy gromadzić dla wszystkich przedsiębiorstw: Charakterystyka USZ

Nazwa zmiennej Grupa zmiennych Typ zmiennej Opis zmiennej
B1a Podstawowa QL Przeprowadzenie wewnętrznych kursów USZ w roku odniesienia
B1b Podstawowa QL Przeprowadzenie zewnętrznych kursów USZ w roku odniesienia
B2a Podstawowa QL Przeprowadzenie szkoleń w miejscu pracy w roku odniesienia
QT Liczba uczestników szkoleń w miejscu pracy
B2b Podstawowa QL Rotacja na stanowiskach pracy w roku odniesienia
QT Liczba osób biorących udział w rotacji na stanowiskach pracy, wymianach, delegowaniu lub wizytach studyjnych
B2c Podstawowa QL Uczestnictwo w konferencjach/warsztatach w roku odniesienia
QT Liczba uczestników konferencji/warsztatów
B2d Podstawowa QL Uczestnictwo w kołach naukowych i jakościowych w roku odniesienia
QT Liczba uczestników w kołach naukowych i jakościowych
B2e Podstawowa QL Planowane szkolenia poprzez samodzielną naukę/e-learning w roku odniesienia
QT Liczba uczestników samodzielnej nauki/e-learningu
B3 QL Przeprowadzenie kursów USZ w roku przed rokiem odniesienia
B4 QL Przeprowadzenie kursów USZ w roku przed rokiem odniesienia
B5a QL Istnienie wpłat na USZ w roku odniesienia
QT Kwoty wpłat na USZ (w euro)
B5b QL Istnienie wpływów z USZ w roku referencyjnym
QT Kwota wpływów z USZ (w euro)
B6 QM Środki, z których korzysta przedsiębiorstwo
Zachęty podatkowe (odliczenia podatkowe, zwolnienia podatkowe, kredyty podatkowe, ulgi podatkowe, odroczenie zapłaty podatku)
Wpływy z funduszy szkoleniowych (krajowych, regionalnych, sektorowych)
Dotacje unijne (np. z Europejskiego Funduszu Społecznego)
Dotacje rządowe
Inne źródła
Żadne z powyższych

Następujące sekcje 5 i 6 skierowane są do przedsiębiorstw prowadzących kursy CVT w roku odniesienia [(B1a lub B1b) = TAK].

Sekcja 7 skierowana jest do wszystkich przedsiębiorstw zapewniających kształcenie w roku odniesienia, tj.:

przedsiębiorstwa prowadzące kursy USZ w 2010 r. [(B1a lub B1b) = TAK], lub

przedsiębiorstwa zapewniające inne formy USZ [(B2a lub B2b lub B2c lub B2d lub B2e) = TAK].

Sekcja 8 skierowana jest do przedsiębiorstw niezapewniających kształcenia.

5. Zmienne, które należy gromadzić dla przedsiębiorstw prowadzących kursy USZ: Uczestnicy, podmioty i organizatorzy USZ

Nazwa zmiennej Grupa zmiennych Typ zmiennej Opis zmiennej
C1tot Kluczowa QT Łączna liczba uczestników kursów USZ
C2m QT Liczba uczestników kursów USZ – mężczyźni
C2f QT Liczba uczestników kursów USZ – kobiety
C3tot Kluczowa QT Płatny czas pracy (w godzinach) przeznaczony na wszystkie kursy USZ
C3i QT Płatny czas pracy (w godzinach) przeznaczony na wewnętrzne kursy USZ
C3e QT Płatny czas pracy (w godzinach) przeznaczony na zewnętrzne kursy USZ
C4 QT Odsetek godzin szkoleniowych przeznaczonych na obowiązkowe kursy BHP
C5 QL Tematy szkoleń
Ogólne umiejętności informatyczne
Specjalistyczne umiejętności informatyczne
Umiejętności zarządzania
Umiejętności pracy w grupie, umiejętności obsługi klienta, umiejętności społeczne
Umiejętności rozwiązywania problemów
Umiejętności w zakresie administracji biurowej
Umiejętności w zakresie języków obcych
Umiejętności techniczne, praktyczne lub ściśle związane z wykonywaną pracą
Umiejętności komunikacji pisemnej lub ustnej
Umiejętności liczenia, czytania i pisania
Żadne z powyższych
C5Main QL Główny temat (w odniesieniu do liczby godzin szkoleniowych)
C6 QL Podmioty prowadzące szkolenia (kursy zewnętrzne)
Szkoły, szkoły typu »college«, wyższe uczelnie, uniwersytety i inne instytucje szkolnictwa wyższego
Publiczne instytucje szkoleniowe (finansowane lub prowadzone przez rząd; np. ośrodki kształcenia dla dorosłych)
Prywatne podmioty prowadzące szkolenia
Prywatne przedsiębiorstwa, których główną działalnością nie jest prowadzenie szkoleń
Stowarzyszenia pracodawców, izby handlowe, organy sektorowe
Związki zawodowe
Inne podmioty prowadzące szkolenia
C6Main QL Główny podmiot prowadzący szkolenia (w odniesieniu do liczby godzin szkoleniowych)

6. Zmienne, które należy gromadzić dla przedsiębiorstw prowadzących kursy USZ: koszty USZ

Nazwa zmiennej Grupa zmiennych Typ
zmiennej
Opis zmiennej
C7a QL Istnienie opłat
QT Koszty kursów USZ – opłaty i płatności za kursy dla pracowników
C7b QL Występowanie kosztów podróży
QT Koszty kursów USZ – koszty podróży i diet (w euro)
C7c QL Występowanie kosztów pracy szkoleniowców wewnętrznych
QT Koszty kursów USZ – koszty pracy szkoleniowców wewnętrznych (w euro)
C7d QL Występowanie kosztów ośrodka szkoleniowego i materiałów dydaktycznych itp.
QT Koszty kursów USZ – ośrodki szkoleniowe lub sale i materiały dydaktyczne do kursów USZ (w euro
C7sub QL Występowanie »tylko sumy cząstkowej« (brak podkategorii)
Kluczowa QT Suma cząstkowa kosztów USZ (w euro)
PAC Kluczowa QT Koszty nieobecności pracownika – do obliczenia (PAC = C3tot * A5/A4 w euro)
C7tot Kluczowa QT Łącznie koszty USZ do obliczenia (C7sub + B5a – B5b) (w euro)

7. Zmienne, które należy gromadzić dla przedsiębiorstw prowadzących kursy USZ lub inne formy USZ: jakość, rezultaty i trudności związane z USZ

Nazwa zmiennej Grupa zmiennych Typ
zmiennej
Opis zmiennej
D1 QM Aspekty uważane za zapewniające jakość USZ
Certyfikacja zewnętrznych podmiotów prowadzących szkolenia (np. korzystanie z rejestrów krajowych)
Szkolenie ustawiczne szkoleniowców wewnętrznych
Ustawiczne szkolenie zawodowe i certyfikacja oparte są na uznanych normach i ramach krajowych/ sektorowych
Pozostałe
Nie brano pod uwagę żadnych konkretnych aspektów
D2a QM Ocena rezultatów działań USZ
Tak, dla wszystkich działań
Tak, dla niektórych działań
Nie, wystarczy dowód udziału
D2b QM Metody oceny
Certyfikacja po sprawdzianie pisemnym lub praktycznym
Badanie zadowolenia uczestników
Ocena zachowania lub wyników uczestników w odniesieniu do celów szkoleniowych
Ocena/pomiar wpływu szkolenia na wydajność danych działów lub całego przedsiębiorstwa
Inne
D3 QM Czynniki ograniczające realizację USZ w roku odniesienia
Brak czynników ograniczających: poziom zrealizowanego szkolenia odpowiadał potrzebom przedsiębiorstwa
Rekrutacja osób z wymaganymi kwalifikacjami, umiejętnościami i kompetencjami
Trudności w ocenie potrzeb szkoleniowych w przedsiębiorstwie
Brak stosownych ofert kursów USZ na rynku
Wysoki koszt kursów USZ
Większy nacisk na realizację PSZ (początkowych szkoleń zawodowych) niż na USZ
Główne wysiłki skierowane na USZ zrealizowane w poprzednich latach
Ograniczony czas personelu na udział w USZ
Inne przyczyny

8. Zmienne, które należy gromadzić dla przedsiębiorstw niezapewniających kształcenia: przyczyny nierealizowania działań z zakresu USZ

Nazwa zmiennej Grupa zmiennych Typ
zmiennej
Opis zmiennej
E1 QM Przyczyny niezrealizowania USZ w roku odniesienia
Obecne kwalifikacje, umiejętności i kompetencje odpowiadają obecnym potrzebom przedsiębiorstwa
Preferowano rekrutację osób z wymaganymi kwalifikacjami, umiejętnościami i kompetencjami
Trudności w ocenie potrzeb szkoleniowych w przedsiębiorstwie
Brak stosownych ofert kursów USZ na rynku
Wysoki koszt kursów USZ
Większy nacisk na realizację PSZ (początkowych szkoleń zawodowych) niż na USZ
Główne wysiłki skierowane na USZ zrealizowane w poprzednich latach
Brak czasu personelu na udział w USZ
Inne przyczyny

9. Zmienne, które należy gromadzić dla wszystkich przedsiębiorstw: PSZ (początkowe szkolenia zawodowe)

Nazwa zmiennej Grupa zmiennych Typ
zmiennej
Opis zmiennej
F1tot Podstawowa QT Łączna liczba uczestników PSZ w przedsiębiorstwie w roku odniesienia
F2 QM Przyczyny realizacji PSZ (jeżeli F1Tot > 0)
Wykwalifikowanie przyszłych pracowników zgodnie z potrzebami przedsiębiorstwa
Wybranie najlepszych uczniów do przyszłej pracy po ukończeniu początkowego szkolenia zawodowego
Uniknięcie ewentualnego niedopasowania do potrzeb przedsiębiorstwa w przypadku rekrutacji zewnętrznej
Wykorzystanie możliwości produkcyjnych uczestników PSZ już podczas początkowego szkolenia zawodowego
Inne (np. uczynienie przedsiębiorstwa bardziej atrakcyjnym dla potencjalnego personelu)

Zmienne nieobowiązkowe

Państwa członkowskie mogą nieobowiązkowo przesłać Komisji (Eurostatowi) zmienne uzupełniające w zharmonizowanym formacie opisanym w »Podręczniku Unii Europejskiej«, o którym mowa w art. 8.”.

2. Załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 198/2006 otrzymuje brzmienie:

„ZAŁĄCZNIK II

PRÓBA

1. Jako główne źródło operatu losowania wykorzystuje się rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 177/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. ustanawiające wspólne ramy dla rejestrów przedsiębiorstw do celów statystycznych (1). Z operatu pobiera się reprezentatywną dla kraju próbę warstwową przedsiębiorstw.

2. Próba jest podzielona na warstwy według kategorii NACE Rev.2 i kategorii wielkości zgodnie z następującymi minimalnymi specyfikacjami:

— 20 NACE Rev.2 kategorie [B, C10-C12, C13-C15, C17-C18, C19-C23, C24-C25, C26-C28 i C33, C29-C30, C16+C31-32, D-E, F, G(45), G(46), G(47), I, H, J, K(64,65), K(66), L + M + N + R + S],

— nieobowiązkowo państwa członkowskie mogą uwzględnić inne sektory i użyć dodatkowych kategorii do stratyfikacji (np. O, P i Q),

— 3 kategorie wielkości przedsiębiorstw, według liczby zatrudnionych osób: (10-49) (50-249) (250 i więcej) dla krajów o liczbie mieszkańców mniejszej niż 50 milionów,

— 6 kategorii wielkości przedsiębiorstw, według liczby zatrudnionych osób: (10-19) (20-49) (50-249) (250-499) (500-999) (1 000 i więcej) dla państw członkowskich o liczbie mieszkańców większej niż 50 milionów.

3. Liczebność próby oblicza się tak, aby maksymalna długość połowy rozpiętości 95 % przedziału ufności wynosiła 0,2 dla szacowanych parametrów, czyli udziału »przedsiębiorstw zapewniających kształcenie« (po uwzględnieniu wskaźnika braku odpowiedzi w próbie) dla każdego z 60 powyżej określonych elementów warstwujących (120 elementów warstwujących dla państw członkowskich o liczbie mieszkańców wynoszącej co najmniej 50 milionów).

4. Do określenia liczebności próby można zastosować następujący wzór:

nh = 1/[c2 × teh + 1/Nh] / rh

gdzie:

rh = przewidywany wskaźnik odpowiedzi w warstwie, h

c = maksymalna długość połowy rozpiętości przedziału ufności

teh = przewidywany udział w warstwie przedsiębiorstw zapewniających kształcenie, h

Nh = łączna liczba przedsiębiorstw (zapewniających kształcenie i niezapewniających kształcenia) w warstwie, h

__________

(1) Dz.U. L 61 z 5.3.2008, s. 6.”.

3. Załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 198/2006 otrzymuje brzmienie:

„ZAŁĄCZNIK III

Reguły imputacji i ustalanie wag rekordów

Kraje podejmują stosowne działania w celu ograniczenia braku odpowiedzi na niektóre pytania i całkowitego braku odpowiedzi. Przed dokonaniem imputacji kraje dokładają wszelkich starań, aby wykorzystać inne źródła danych.

Podstawowymi zmiennymi, dla których podanie wartości jest obowiązkowe i imputacja jest niedozwolona, są:

— A1, A2tot, B1a, B1b, B2a(QL), B2b(QL) B2c(QL), B2d(QL) B2e(QL), F1tot.

Kluczowymi zmiennymi, dla których należy starać się unikać brakujących wartości i dla których zaleca się dokonanie imputacji, są:

— A3, A4, A5, C1tot, C3tot, C7sub, C7tot, PAC.

Zaleca się dokonanie imputacji dla braku odpowiedzi na niektóre pytanie z zastosowaniem następujących ograniczeń ogólnych:

1. W przypadku, gdy rekord zawiera mniej niż 50 % przedstawionych zmiennych, wówczas w odniesieniu do tego rekordu przyjmuje się zwykle całkowity brak odpowiedzi.

2. W odniesieniu do pojedynczych komórek kategorii NACE Rev.2/kategorii wielkości, nie dokonuje się imputacji, jeśli w przypadku ponad 50 % przedsiębiorstw udzielających odpowiedzi brakuje danych dla ponad 25 % zmiennych ilościowych.

3. W odniesieniu do pojedynczych komórek kategorii NACE Rev.2/kategorii wielkości nie dokonuje się imputacji zmiennej ilościowej, jeżeli udział przedsiębiorstw udzielających odpowiedzi dla tej zmiennej jest mniejszy niż 50 %.

4. W odniesieniu do pojedynczych komórek kategorii NACE Rev.2/kategorii wielkości nie dokonuje się imputacji zmiennej ilościowej, jeżeli udział przedsiębiorstw udzielających odpowiedzi dla tej zmiennej jest mniejszy niż 80 %.

Zmienne ilościowe i jakościowe określone są w załączniku 1.

Państwa członkowskie obliczają i przekazują wagę, która zostanie zastosowana w odniesieniu do każdego rekordu danych wraz z wszelkimi zmiennymi pomocniczymi, które ewentualnie zostały użyte do obliczenia tej wagi. Zmienne pomocnicze należy zapisać jako zmienne RESPEXTRA1, RESPEXTRA2, RESPEXTRA3 według potrzeb. Metodę zastosowaną do ustalania wag należy określić w sprawozdaniu dotyczącym jakości.”.

4. Załącznik V do rozporządzenia (WE) nr 198/2006 otrzymuje brzmienie:

„ZAŁĄCZNIK V

FORMAT SPRAWOZDANIA DOTYCZĄCEGO JAKOŚCI

Państwa członkowskie składają sprawozdania dotyczące jakości, sporządzone zgodnie ze standardowym formatem sprawozdania dotyczące jakości określonym przez Komisję (Eurostat). Do sprawozdania dotyczącego jakości załącza się egzemplarz kwestionariusza narodowego.

1. ADEKWATNOŚĆ

Realizacja badania oraz stopień, w jakim statystyki spełniają obecne i potencjalne potrzeby użytkowników. Obejmuje to opis użytkowników i ich indywidualnych potrzeb, jak również ocenę, do jakiego stopnia te potrzeby zostały zaspokojone.

2. DOKŁADNOŚĆ

2.1. Błędy związane z doborem próby

Obejmują one:

— opis projektu doboru próby oraz zrealizowanej próby,

— opis obliczania ostatecznych wag, w tym zastosowany model braku odpowiedzi oraz zmienne pomocnicze, zastosowany estymator, np. estymator Horvitza i Thompsona, wariancja estymacji według warstw próby, oprogramowanie do estymacji wariancji, w szczególności należy podać opis zmiennych pomocniczych lub wykorzystanych informacji w celu ponownego obliczenia ostatecznych wag w Eurostacie, gdyż jest to potrzebne do estymacji wariancji,

— w przypadku analizy braku odpowiedzi, opis błędu systematycznego w próbie i wynikach.

Tabele, które należy przedstawić (z podziałem na kategorie NACE Rev.2 oraz klasy wielkości według krajowego planu wyboru próby):

— liczba przedsiębiorstw w operacie losowania,

— liczba przedsiębiorstw w próbie.

Tabele, które należy przedstawić (z podziałem na kategorie NACE Rev.2 oraz klasy wielkości według krajowego planu wyboru próby, lecz z alokacją według zaobserwowanych cech przedsiębiorstwa):

— współczynniki zmienności (1) dla następujących kluczowych statystyk:

— łączna liczba zatrudnionych osób, łączna liczba przedsiębiorstw, które prowadziły USZ, stosunek łącznej liczby przedsiębiorstw, które zapewniły USZ do łącznej liczby przedsiębiorstw,

— łączna liczba przedsiębiorstw, które prowadziły kursy USZ, stosunek łącznej liczby przedsiębiorstw, które prowadziły kursy USZ do łącznej liczby przedsiębiorstw,

— łączna liczba osób zatrudnionych w przedsiębiorstwach, które prowadziły USZ, stosunek łącznej liczby uczestników w kursach USZ do łącznej liczby zatrudnionych osób, stosunek łącznej liczby uczestników w kursach USZ do łącznej liczby zatrudnionych w przedsiębiorstwach, które prowadziły USZ,

— łączny koszt kursów USZ,

— łączna liczba przedsiębiorstwach prowadzących PSZ, łączna liczba uczestników PSZ, stosunek łącznej liczby przedsiębiorstw, które prowadziły PSZ do łącznej liczby przedsiębiorstw.

2.2. Błędy niezwiązane z doborem próby

2.2.1. Błędy zakresu

Obejmują one:

— opis rejestru użytego przy doborze próby oraz jego ogólnej jakości; informacje zawarte w rejestrze oraz częstotliwość jego aktualizowania,

— błędy wynikające z rozbieżności pomiędzy operatem losowania a populacją i subpopulacjami docelowymi (nadmierny zakres próby, niewystarczający zakres próby, błędy klasyfikacji),

— metody zastosowane do uzyskania tych informacji oraz uwagi na temat przetwarzania błędów klasyfikacji.

Tabele, które należy przedstawić (z podziałem na kategorie NACE Rev.2 oraz klasy wielkości według krajowego planu wyboru próby, lecz z alokacją według zaobserwowanych cech przedsiębiorstwa):

— liczba przedsiębiorstw,

— odsetek liczby przedsiębiorstw, dla których zaobserwowane warstwy są zgodne z warstwami próby.

2.2.2. Błędy pomiaru

W stosownych przypadkach należy dokonać oceny błędów, które wystąpiły w fazie gromadzenia danych np. z powodu:

— formy kwestionariusza (wyniki badań wstępnych lub metody laboratoryjne; strategie zadawania pytań),

— jednostka sprawozdawcza/respondent, biorąc pod uwagę zastosowany tryb gromadzenia danych (np. problemy i strategie znalezienia odpowiednich respondentów w przedsiębiorstwie), błędy przy wypełnianiu formularzy, wsparcie respondenta); obejmuje to opis i ocenę działań podjętych w celu zagwarantowania wysokiej jakości informacji dotyczących »uczestników« oraz zapewnienia, że nie gromadzono »zdarzeń uczestników«,

— istnienie odpowiedniego systemu informatycznego respondenta i wykorzystanie akt administracyjnych, np. zgodność pomiędzy pojęciem administracyjnym i badawczym (okres odniesienia, dostępność poszczególnych danych),

— metody stosowane do zredukowania tego rodzaju błędów, problemów z kwestionariuszem jako całością lub z pojedynczymi pytaniami.

2.2.3. Błędy przetwarzania

Obejmują one opis procesu weryfikacji danych, takiego jak zastosowany system i narzędzia przetwarzania, błędy wynikające z kodowania, weryfikacji, ustalania wag, przedstawiania w tabelach, sprawdzanie jakości na szczeblu makro/mikro oraz poprawki/błędy wykryte przy weryfikacji.

2.2.4. Błędy braku odpowiedzi

Obejmują one ocenę całkowitego braku odpowiedzi lub częściowego braku odpowiedzi oraz opis działań podjętych w zakresie »ponownego kontaktu«, jak również:

— pełne sprawozdanie dotyczące procedur imputacji, w tym metody zastosowane do imputacji lub ponownego ustalenia wag,

— uwagi na temat metod i wyniki analiz braku odpowiedzi lub inne metody oceny wpływu braku odpowiedzi.

Tabele, które należy przedstawić (z podziałem na kategorie NACE Rev.2 oraz klasy wielkości według krajowego planu wyboru próby, lecz z alokacją według zaobserwowanych cech przedsiębiorstwa):

— wskaźniki odpowiedzi (2),

— wskaźniki odpowiedzi na poszczególne pozycje (3) w zakresie podanym poniżej w odniesieniu do wszystkich respondentów: łączna liczba przepracowanych godzin jako funkcja wszystkich respondentów oraz łączny koszt pracy jako funkcja wszystkich respondentów,

— wskaźniki odpowiedzi na pytania w zakresie podanym poniżej, w odniesieniu do przedsiębiorstw oferujących kursy USZ:

— łączna liczba uczestników w kursach, mężczyzn i kobiet, jako funkcja przedsiębiorstw oferujących kursy USZ,

— łączna liczba godzin przeznaczonych na kursy USZ jako funkcja przedsiębiorstw oferujących kursy USZ, liczba godzin przeznaczonych na kursy USZ zarządzane wewnętrznie i zewnętrznie jako funkcja przedsiębiorstw oferujących kursy USZ,

— łączny koszt kursów USZ jako funkcja przedsiębiorstw oferujących kursy USZ,

— wskaźniki odpowiedzi na pytania w zakresie podanym poniżej, w odniesieniu do przedsiębiorstw oferujących kursy PSZ: łączna liczba uczestników PSZ jako funkcja przedsiębiorstw oferujących kursy PSZ.

3. AKTUALNOŚĆ I PUNKTUALNOŚĆ

Obejmują one tabelę terminów rozpoczęcia i zakończenia każdej z kolejnych faz projektu, takich jak praca w terenie (biorąc pod uwagę rożne tryby gromadzenia danych), przypomnienia i działania następcze, sprawdzanie i weryfikacja danych, dalsze zatwierdzenie i imputacja, badanie dotyczące braku odpowiedzi (w stosownych przypadkach) i estymacja, jak również przekazywanie danych do Eurostatu i rozpowszechnianie wyników krajowych.

4. DOSTĘPNOŚĆ I PRZEJRZYSTOŚĆ

Obejmują one typy wyników przesyłanych do przedsiębiorstw, plan rozpowszechniania wyników oraz kopie wszelkich dokumentów metodologicznych odnoszących się do dostarczonych statystyk.

5. PORÓWNYWALNOŚĆ

Punkt ten obejmuje odstępstwa od standardowego kwestionariusza europejskiego i definicji określonych w podręczniku, o którym mowa w art. 8, oraz opis powiązań z innymi źródłami statystycznymi (wykorzystanie określonych danych dostępnych w rejestrach, badanie powiązane z innym badaniem krajowym).

6. SPÓJNOŚĆ

Punkt ten obejmuje porównanie statystyk dotyczących tego samego zjawiska lub pytania z innych badań bądź źródeł oraz ocenę spójności ze strukturalnymi statystykami dotyczącymi przedsiębiorstw w odniesieniu do liczby osób zatrudnionych jako funkcji kategorii NACE Rev.2 oraz grupy wielkości.

Tabele, które należy przedstawić (z podziałem na kategorie NACE Rev.2 oraz klasy wielkości według krajowego planu wyboru próby, lecz z alokacją według zaobserwowanych cech przedsiębiorstwa):

— liczba osób zatrudnionych pochodząca ze statystyk strukturalnych dotyczących przedsiębiorstw (SBS) oraz liczba osób zatrudnionych pochodząca z CVTS (badania na temat ustawicznego szkolenia zawodowego).

— wartość procentowa różnic (SBS - CVTS) / SBS.

7. KOSZT I OBCIĄŻENIE

Punkt ten obejmuje analizę obciążenia i korzyści na szczeblu krajowym np. poprzez rozważenie przeciętnego czasu na odpowiedź na każdy kwestionariusz, pytań i zmiennych problematycznych, zmiennych, które były najbardziej/najmniej przydatne w opisie USZ na szczeblu krajowym, szacowanego lub faktycznego poziomu satysfakcji użytkowników danych na szczeblu krajowym, różnicy obciążeń dla małych i dużych przedsiębiorstw oraz działań poczynionych w celu zmniejszenia obciążenia.

__________

(1) Współczynnik zmienności jest stosunkiem pierwiastka kwadratowego wariancji estymatora do wartości oczekiwanej. Jest estymowany przez stosunek pierwiastka kwadratowego estymatora wariancji z próby do wartości estymowanej. Estymacja wariancji z próby musi uwzględniać projekt doboru próby i zmiany warstw.

(2) Wskaźnik odpowiedzi jest stosunkiem liczby respondentów wewnątrz zakresu do liczby kwestionariuszy wysłanych do wybranej populacji.

(3) Wskaźnik odpowiedzi na pytanie dla danej zmiennej jest stosunkiem liczby dostępnych danych do liczby dostępnych i brakujących danych (równy liczbie i zakresowi respondentów).”.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00