Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2010-10-08
Wersja aktualna od 2010-10-08
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 822/2010
z dnia 17 września 2010 r.
zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 198/2006 wykonujące rozporządzenia (WE) nr 1552/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk dotyczących kształcenia zawodowego w przedsiębiorstwach w zakresie gromadzonych danych oraz wymagań dotyczących doboru próby, dokładności i jakości
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1552/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie statystyk dotyczących kształcenia zawodowego w przedsiębiorstwach (1), w szczególności jego art. 7 ust. 3, art. 8 ust. 2 oraz art. 9 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 1552/2005 ustanawia jednolite ramy tworzenia statystyk europejskich dotyczących kształcenia zawodowego w przedsiębiorstwach.
(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 198/2006 z dnia 3 lutego 2006 r. wykonujące rozporządzenia (WE) nr 1552/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk dotyczących kształcenia zawodowego w przedsiębiorstwach (2) określa szczegółowe dane, które mają być gromadzone, dotyczące przedsiębiorstw zapewniających kształcenie i niezapewniających kształcenia, różnych form kształcenia zawodowego, wymagań w zakresie doboru próby i dokładności, wymagań w zakresie jakości gromadzonych danych oraz struktury sprawozdań dotyczących jakości.
(3) W następstwie wejścia w życie rozporządzenia (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 (3), należy przyjąć szczegółowe specyfikacje NACE Rev.2 i kategorie wielkości, według których można dokonywać podziału wyników.
(4) Komisja powinna określić szczegółowe dane, które mają być gromadzone, w zakresie przedsiębiorstw zapewniających kształcenie i niezapewniających kształcenia oraz różnych form kształcenia zawodowego.
(5) Należy przyjąć środki wykonawcze dotyczące wymagań w zakresie jakości danych gromadzonych i przekazywanych do europejskich statystyk odnoszących się do kształcenia zawodowego w przedsiębiorstwach, struktury sprawozdań dotyczących jakości oraz wszelkich środków niezbędnych do oceny lub poprawy jakości danych.
(6) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 452/2008 z dnia 23 kwietnia 2008 r. dotyczącym tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie (4) ustanowiono nowy instrument statystyczny dotyczący udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie.
(7) W świetle informacji, jakie mają zostać udostępnione na podstawie rozporządzenia (WE) nr 452/2008, jak również wobec potrzeby poprawy jakości wyników szkolenia zawodowego w przedsiębiorstwach i zmniejszenia obciążenia przedsiębiorstw związanego z obowiązkami statystycznymi, właściwym jest zmodyfikowanie systemu kodowania, oraz wymagań dotyczących doboru próby, dokładności i jakości.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 198/2006.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Załączniki I, II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 198/2006 zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 17 września 2010 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 255 z 30.9.2005, s. 1.
(2) Dz.U. L 32 z 4.2.2006, s. 15.
ZAŁĄCZNIK
1. Załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 198/2006 zastępuje się następującym załącznikiem:
„ZAŁĄCZNIK I
ZMIENNE
Uwagi do tabeli:
Wartości »podstawowa« i »kluczowa« w kolumnie »grupa zmiennych« zostały objaśnione w załączniku III. Wartość »ID« oznacza, że zmienna jest »zmienną identyfikacyjną« (obowiązkową). W kolumnie »typ zmiennej« wartość »QL« odnosi się do »zmiennej jakościowej« typu Tak/Nie, »QM« – do »zmiennej jakościowej« o wielu kategoriach zgodnie z opisem w tabeli, a »QT« – do »zmiennej ilościowej«. USZ oznacza ustawiczne szkolenie zawodowe. NACE odnosi się do działalności gospodarczej według NACE Rev 2.1.
1. Zmienne, które należy gromadzić dla wszystkich przedsiębiorstw: charakterystyka próby
Nazwa zmiennej | Grupa zmiennych | Typ zmiennej | Opis zmiennej |
KRAJ | ID | Kod kraju | |
REGION | ID | Identyfikator regionu NUTS – poziom 1 | |
REFYEAR | ID | Rok odniesienia | |
RESPID | ID | ID przedsiębiorstwa | |
RESPWEIGHT | ID | Współczynnik wagi Do dwóch miejsc po przecinku – stosować ».« jako separator dziesiętny | |
RESPEXTRA1 | ID | Zmienna dodatkowa 1 (zob. załącznik III) | |
RESPEXTRA2 | ID | Zmienna dodatkowa 2 (zob. załącznik III) | |
RESPEXTRA3 | ID | Zmienna dodatkowa 3 (zob. załącznik III) | |
SP_NACE | ID | Plan doboru próby – kategoria działalności gospodarczej | |
SP_SIZE | ID | Plan doboru próby – liczebność grupy | |
SP_NSTRA | ID | Plan doboru próby – Liczba przedsiębiorstw w warstwie wyznaczonej zmiennymi NACE_SP i SIZE,_SP, czyli populacja | |
SP_N | ID | Plan wyboru próby - liczba przedsiębiorstw objętych próbą w operacie losowania w warstwie wyznaczonej zmiennymi, NACE_SP i SIZE_SP | |
SP_SUB | ID | Współczynnik podpróby, wskazuje, czy przedsiębiorstwo należy do podpróby | |
N_RESPST | ID | Liczba przedsiębiorstw respondentów w warstwach wyznaczonych zmiennymi NACE_SP i SIZE_SP | |
N_EMPREG | ID | Liczba osób zatrudnionych według rejestru | |
INTRESP | ID | Wskaźnik odpowiedzi (typ jednostki badania) | |
INTMETHOD | ID | Tryb gromadzenia danych | |
INTLANG | ID | Język gromadzenia danych |
2. Zmienne, które należy gromadzić dla wszystkich przedsiębiorstw: dane podstawowe
Nazwa zmiennej | Grupa zmiennych | Typ zmiennej | Opis zmiennej |
A1 | Podstawowa | QL | Właściwy kod NACE |
A2tot | Podstawowa | QT | Całkowita liczba osób zatrudnionych w dniu 31 grudnia roku odniesienia |
A2m | QT | Całkowita liczba osób zatrudnionych w dniu 31 grudnia roku odniesienia | |
A2f | QT | Całkowita liczba kobiet zatrudnionych w dniu 31 grudnia roku odniesienia | |
A3 | Kluczowa | QT | Całkowita liczba osób zatrudnionych w dniu 31 grudnia roku odniesienia |
A4 | Kluczowa | QT | Łączna liczba przepracowanych godzin w roku odniesienia przez osoby zatrudnione |
A5 | Kluczowa | QT | Łączne koszty pracy (bezpośrednie + pośrednie) wszystkich osób zatrudnionych w roku odniesienia |
A6 | QL | Wprowadzenie nowych lub znacząco nowych udoskonalonych technicznie produktów, usług albo metod produkcji lub dostawy produktów i usług w ciągu roku odniesienia. |
3. Zmienne, które należy gromadzić dla wszystkich przedsiębiorstw: Strategie USZ
Nazwa zmiennej | Grupa zmiennych | Typ zmiennej | Opis zmiennej |
A7 | QL | Własne lub wspólnie użytkowane ośrodki szkoleniowe | |
A8 | QL | Osoba lub jednostka w przedsiębiorstwie odpowiedzialna za organizację USZ | |
A9 | QL | Ocena przyszłych umiejętności potrzebnych w przedsiębiorstwie | |
A10 | QM | Odpowiedź na przyszłe potrzeby poprzez | |
Ustawiczne szkolenie zawodowe obecnego personelu | |||
Rekrutację nowego personelu z odpowiednimi kwalifikacjami, umiejętnościami i kompetencjami | |||
Rekrutację nowego personelu połączoną z określonymi szkoleniami | |||
Wewnętrzną reorganizację w celu lepszego wykorzystania istniejących umiejętności i kompetencji | |||
A11a | QM | Przeglądy przyszłych umiejętności i potrzeb szkoleniowych poszczególnych pracowników | |
Tak, głównie poprzez zorganizowane wywiady | |||
Tak, ale głównie za pomocą innych metod | |||
Nie | |||
A11b | QM | Przeglądy przyszłych umiejętności i potrzeb szkoleniowych poszczególnych pracowników ukierunkowane na: | |
Zawody lub grupy zawodów | |||
Umiejętności i kompetencje | |||
Zadania i działania robocze | |||
Kwalifikacje formalne | |||
A12 | QM | Umiejętności i kompetencje ważne w najbliższych kilku latach | |
Ogólne umiejętności informatyczne | |||
Specjalistyczne umiejętności informatyczne | |||
Umiejętności zarządzania | |||
Umiejętności pracy w grupie, umiejętności obsługi klienta, umiejętności społeczne | |||
Umiejętności rozwiązywania problemów | |||
Umiejętności w zakresie administracji biurowej | |||
Umiejętności w zakresie języków obcych | |||
Umiejętności techniczne, praktyczne lub ściśle związane z wykonywaną pracą | |||
Umiejętności komunikacji pisemnej lub ustnej | |||
Umiejętności liczenia, czytania i pisania | |||
Żadne z powyższych | |||
Nie wiem | |||
A13 | QL | Planowanie USZ w przedsiębiorstwie oznacza sporządzenie pisemnego planu lub programu szkoleniowego | |
A14 | QL | Roczny budżet szkoleniowy uwzględniający USZ | |
A15 | QL | Krajowe, sektorowe lub inne porozumienia pomiędzy partnerami społecznymi, które obejmują USZ | |
A16a | QL | Przedstawiciele/komitety personelu zaangażowane w proces zarządzania USZ | |
A16b | QM | Aspekty, którymi zajmują się przedstawiciele/komitety personelu | |
Określanie celów szkolenia | |||
Ustalanie kryteriów wyboru uczestników lub określonych grup docelowych | |||
Forma/typ szkolenia (np. kursy wewnętrzne/zewnętrzne; inne formy, takie jak szkolenia w miejscu pracy) | |||
Zakres szkolenia | |||
Budżet szkolenia | |||
Wybór zewnętrznych podmiotów prowadzących szkolenia | |||
Ocena wyników szkoleń | |||
A17 | QM | Źródła informacji o USZ | |
Ośrodki/usługi i organy informacji publicznej | |||
Prywatne podmioty prowadzące szkolenia | |||
Przedstawiciele personelu | |||
Pozostałe | |||
Nie korzystano z żadnych źródeł informacji tego rodzaju |
4. Zmienne, które należy gromadzić dla wszystkich przedsiębiorstw: Charakterystyka USZ
Nazwa zmiennej | Grupa zmiennych | Typ zmiennej | Opis zmiennej |
B1a | Podstawowa | QL | Przeprowadzenie wewnętrznych kursów USZ w roku odniesienia |
B1b | Podstawowa | QL | Przeprowadzenie zewnętrznych kursów USZ w roku odniesienia |
B2a | Podstawowa | QL | Przeprowadzenie szkoleń w miejscu pracy w roku odniesienia |
QT | Liczba uczestników szkoleń w miejscu pracy | ||
B2b | Podstawowa | QL | Rotacja na stanowiskach pracy w roku odniesienia |
QT | Liczba osób biorących udział w rotacji na stanowiskach pracy, wymianach, delegowaniu lub wizytach studyjnych | ||
B2c | Podstawowa | QL | Uczestnictwo w konferencjach/warsztatach w roku odniesienia |
QT | Liczba uczestników konferencji/warsztatów | ||
B2d | Podstawowa | QL | Uczestnictwo w kołach naukowych i jakościowych w roku odniesienia |
QT | Liczba uczestników w kołach naukowych i jakościowych | ||
B2e | Podstawowa | QL | Planowane szkolenia poprzez samodzielną naukę/e-learning w roku odniesienia |
QT | Liczba uczestników samodzielnej nauki/e-learningu | ||
B3 | QL | Przeprowadzenie kursów USZ w roku przed rokiem odniesienia | |
B4 | QL | Przeprowadzenie kursów USZ w roku przed rokiem odniesienia | |
B5a | QL | Istnienie wpłat na USZ w roku odniesienia | |
QT | Kwoty wpłat na USZ (w euro) | ||
B5b | QL | Istnienie wpływów z USZ w roku referencyjnym | |
QT | Kwota wpływów z USZ (w euro) | ||
B6 | QM | Środki, z których korzysta przedsiębiorstwo | |
Zachęty podatkowe (odliczenia podatkowe, zwolnienia podatkowe, kredyty podatkowe, ulgi podatkowe, odroczenie zapłaty podatku) | |||
Wpływy z funduszy szkoleniowych (krajowych, regionalnych, sektorowych) | |||
Dotacje unijne (np. z Europejskiego Funduszu Społecznego) | |||
Dotacje rządowe | |||
Inne źródła | |||
Żadne z powyższych |
Następujące sekcje 5 i 6 skierowane są do przedsiębiorstw prowadzących kursy CVT w roku odniesienia [(B1a lub B1b) = TAK].
Sekcja 7 skierowana jest do wszystkich przedsiębiorstw zapewniających kształcenie w roku odniesienia, tj.:
— przedsiębiorstwa prowadzące kursy USZ w 2010 r. [(B1a lub B1b) = TAK], lub
— przedsiębiorstwa zapewniające inne formy USZ [(B2a lub B2b lub B2c lub B2d lub B2e) = TAK].
Sekcja 8 skierowana jest do przedsiębiorstw niezapewniających kształcenia.
5. Zmienne, które należy gromadzić dla przedsiębiorstw prowadzących kursy USZ: Uczestnicy, podmioty i organizatorzy USZ
Nazwa zmiennej | Grupa zmiennych | Typ zmiennej | Opis zmiennej |
C1tot | Kluczowa | QT | Łączna liczba uczestników kursów USZ |
C2m | QT | Liczba uczestników kursów USZ – mężczyźni | |
C2f | QT | Liczba uczestników kursów USZ – kobiety | |
C3tot | Kluczowa | QT | Płatny czas pracy (w godzinach) przeznaczony na wszystkie kursy USZ |
C3i | QT | Płatny czas pracy (w godzinach) przeznaczony na wewnętrzne kursy USZ | |
C3e | QT | Płatny czas pracy (w godzinach) przeznaczony na zewnętrzne kursy USZ | |
C4 | QT | Odsetek godzin szkoleniowych przeznaczonych na obowiązkowe kursy BHP | |
C5 | QL | Tematy szkoleń | |
Ogólne umiejętności informatyczne | |||
Specjalistyczne umiejętności informatyczne | |||
Umiejętności zarządzania | |||
Umiejętności pracy w grupie, umiejętności obsługi klienta, umiejętności społeczne | |||
Umiejętności rozwiązywania problemów | |||
Umiejętności w zakresie administracji biurowej | |||
Umiejętności w zakresie języków obcych | |||
Umiejętności techniczne, praktyczne lub ściśle związane z wykonywaną pracą | |||
Umiejętności komunikacji pisemnej lub ustnej | |||
Umiejętności liczenia, czytania i pisania | |||
Żadne z powyższych | |||
C5Main | QL | Główny temat (w odniesieniu do liczby godzin szkoleniowych) | |
C6 | QL | Podmioty prowadzące szkolenia (kursy zewnętrzne) | |
Szkoły, szkoły typu »college«, wyższe uczelnie, uniwersytety i inne instytucje szkolnictwa wyższego | |||
Publiczne instytucje szkoleniowe (finansowane lub prowadzone przez rząd; np. ośrodki kształcenia dla dorosłych) | |||
Prywatne podmioty prowadzące szkolenia | |||
Prywatne przedsiębiorstwa, których główną działalnością nie jest prowadzenie szkoleń | |||
Stowarzyszenia pracodawców, izby handlowe, organy sektorowe | |||
Związki zawodowe | |||
Inne podmioty prowadzące szkolenia | |||
C6Main | QL | Główny podmiot prowadzący szkolenia (w odniesieniu do liczby godzin szkoleniowych) |
6. Zmienne, które należy gromadzić dla przedsiębiorstw prowadzących kursy USZ: koszty USZ
Nazwa zmiennej | Grupa zmiennych | Typ zmiennej | Opis zmiennej |
C7a | QL | Istnienie opłat | |
QT | Koszty kursów USZ – opłaty i płatności za kursy dla pracowników | ||
C7b | QL | Występowanie kosztów podróży | |
QT | Koszty kursów USZ – koszty podróży i diet (w euro) | ||
C7c | QL | Występowanie kosztów pracy szkoleniowców wewnętrznych | |
QT | Koszty kursów USZ – koszty pracy szkoleniowców wewnętrznych (w euro) | ||
C7d | QL | Występowanie kosztów ośrodka szkoleniowego i materiałów dydaktycznych itp. | |
QT | Koszty kursów USZ – ośrodki szkoleniowe lub sale i materiały dydaktyczne do kursów USZ (w euro | ||
C7sub | QL | Występowanie »tylko sumy cząstkowej« (brak podkategorii) | |
Kluczowa | QT | Suma cząstkowa kosztów USZ (w euro) | |
PAC | Kluczowa | QT | Koszty nieobecności pracownika – do obliczenia (PAC = C3tot * A5/A4 w euro) |
C7tot | Kluczowa | QT | Łącznie koszty USZ do obliczenia (C7sub + B5a – B5b) (w euro) |
7. Zmienne, które należy gromadzić dla przedsiębiorstw prowadzących kursy USZ lub inne formy USZ: jakość, rezultaty i trudności związane z USZ
Nazwa zmiennej | Grupa zmiennych | Typ zmiennej | Opis zmiennej |
D1 | QM | Aspekty uważane za zapewniające jakość USZ | |
Certyfikacja zewnętrznych podmiotów prowadzących szkolenia (np. korzystanie z rejestrów krajowych) | |||
Szkolenie ustawiczne szkoleniowców wewnętrznych | |||
Ustawiczne szkolenie zawodowe i certyfikacja oparte są na uznanych normach i ramach krajowych/ sektorowych | |||
Pozostałe | |||
Nie brano pod uwagę żadnych konkretnych aspektów | |||
D2a | QM | Ocena rezultatów działań USZ | |
Tak, dla wszystkich działań | |||
Tak, dla niektórych działań | |||
Nie, wystarczy dowód udziału | |||
D2b | QM | Metody oceny | |
Certyfikacja po sprawdzianie pisemnym lub praktycznym | |||
Badanie zadowolenia uczestników | |||
Ocena zachowania lub wyników uczestników w odniesieniu do celów szkoleniowych | |||
Ocena/pomiar wpływu szkolenia na wydajność danych działów lub całego przedsiębiorstwa | |||
Inne | |||
D3 | QM | Czynniki ograniczające realizację USZ w roku odniesienia | |
Brak czynników ograniczających: poziom zrealizowanego szkolenia odpowiadał potrzebom przedsiębiorstwa | |||
Rekrutacja osób z wymaganymi kwalifikacjami, umiejętnościami i kompetencjami | |||
Trudności w ocenie potrzeb szkoleniowych w przedsiębiorstwie | |||
Brak stosownych ofert kursów USZ na rynku | |||
Wysoki koszt kursów USZ | |||
Większy nacisk na realizację PSZ (początkowych szkoleń zawodowych) niż na USZ | |||
Główne wysiłki skierowane na USZ zrealizowane w poprzednich latach | |||
Ograniczony czas personelu na udział w USZ | |||
Inne przyczyny |
8. Zmienne, które należy gromadzić dla przedsiębiorstw niezapewniających kształcenia: przyczyny nierealizowania działań z zakresu USZ
Nazwa zmiennej | Grupa zmiennych | Typ zmiennej | Opis zmiennej |
E1 | QM | Przyczyny niezrealizowania USZ w roku odniesienia | |
Obecne kwalifikacje, umiejętności i kompetencje odpowiadają obecnym potrzebom przedsiębiorstwa | |||
Preferowano rekrutację osób z wymaganymi kwalifikacjami, umiejętnościami i kompetencjami | |||
Trudności w ocenie potrzeb szkoleniowych w przedsiębiorstwie | |||
Brak stosownych ofert kursów USZ na rynku | |||
Wysoki koszt kursów USZ | |||
Większy nacisk na realizację PSZ (początkowych szkoleń zawodowych) niż na USZ | |||
Główne wysiłki skierowane na USZ zrealizowane w poprzednich latach | |||
Brak czasu personelu na udział w USZ | |||
Inne przyczyny |
9. Zmienne, które należy gromadzić dla wszystkich przedsiębiorstw: PSZ (początkowe szkolenia zawodowe)
Nazwa zmiennej | Grupa zmiennych | Typ zmiennej | Opis zmiennej |
F1tot | Podstawowa | QT | Łączna liczba uczestników PSZ w przedsiębiorstwie w roku odniesienia |
F2 | QM | Przyczyny realizacji PSZ (jeżeli F1Tot > 0) | |
Wykwalifikowanie przyszłych pracowników zgodnie z potrzebami przedsiębiorstwa | |||
Wybranie najlepszych uczniów do przyszłej pracy po ukończeniu początkowego szkolenia zawodowego | |||
Uniknięcie ewentualnego niedopasowania do potrzeb przedsiębiorstwa w przypadku rekrutacji zewnętrznej | |||
Wykorzystanie możliwości produkcyjnych uczestników PSZ już podczas początkowego szkolenia zawodowego | |||
Inne (np. uczynienie przedsiębiorstwa bardziej atrakcyjnym dla potencjalnego personelu) |
Zmienne nieobowiązkowe
Państwa członkowskie mogą nieobowiązkowo przesłać Komisji (Eurostatowi) zmienne uzupełniające w zharmonizowanym formacie opisanym w »Podręczniku Unii Europejskiej«, o którym mowa w art. 8.”.
2. Załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 198/2006 otrzymuje brzmienie:
„ZAŁĄCZNIK II
PRÓBA
1. Jako główne źródło operatu losowania wykorzystuje się rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 177/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. ustanawiające wspólne ramy dla rejestrów przedsiębiorstw do celów statystycznych (1). Z operatu pobiera się reprezentatywną dla kraju próbę warstwową przedsiębiorstw.
2. Próba jest podzielona na warstwy według kategorii NACE Rev.2 i kategorii wielkości zgodnie z następującymi minimalnymi specyfikacjami:
— 20 NACE Rev.2 kategorie [B, C10-C12, C13-C15, C17-C18, C19-C23, C24-C25, C26-C28 i C33, C29-C30, C16+C31-32, D-E, F, G(45), G(46), G(47), I, H, J, K(64,65), K(66), L + M + N + R + S],
— nieobowiązkowo państwa członkowskie mogą uwzględnić inne sektory i użyć dodatkowych kategorii do stratyfikacji (np. O, P i Q),
— 3 kategorie wielkości przedsiębiorstw, według liczby zatrudnionych osób: (10-49) (50-249) (250 i więcej) dla krajów o liczbie mieszkańców mniejszej niż 50 milionów,
— 6 kategorii wielkości przedsiębiorstw, według liczby zatrudnionych osób: (10-19) (20-49) (50-249) (250-499) (500-999) (1 000 i więcej) dla państw członkowskich o liczbie mieszkańców większej niż 50 milionów.
3. Liczebność próby oblicza się tak, aby maksymalna długość połowy rozpiętości 95 % przedziału ufności wynosiła 0,2 dla szacowanych parametrów, czyli udziału »przedsiębiorstw zapewniających kształcenie« (po uwzględnieniu wskaźnika braku odpowiedzi w próbie) dla każdego z 60 powyżej określonych elementów warstwujących (120 elementów warstwujących dla państw członkowskich o liczbie mieszkańców wynoszącej co najmniej 50 milionów).
4. Do określenia liczebności próby można zastosować następujący wzór:
nh = 1/[c2 × teh + 1/Nh] / rh
gdzie:
rh = przewidywany wskaźnik odpowiedzi w warstwie, h
c = maksymalna długość połowy rozpiętości przedziału ufności
teh = przewidywany udział w warstwie przedsiębiorstw zapewniających kształcenie, h
Nh = łączna liczba przedsiębiorstw (zapewniających kształcenie i niezapewniających kształcenia) w warstwie, h
__________
(1) Dz.U. L 61 z 5.3.2008, s. 6.”.
3. Załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 198/2006 otrzymuje brzmienie:
„ZAŁĄCZNIK III
Reguły imputacji i ustalanie wag rekordów
Kraje podejmują stosowne działania w celu ograniczenia braku odpowiedzi na niektóre pytania i całkowitego braku odpowiedzi. Przed dokonaniem imputacji kraje dokładają wszelkich starań, aby wykorzystać inne źródła danych.
Podstawowymi zmiennymi, dla których podanie wartości jest obowiązkowe i imputacja jest niedozwolona, są:
— A1, A2tot, B1a, B1b, B2a(QL), B2b(QL) B2c(QL), B2d(QL) B2e(QL), F1tot.
Kluczowymi zmiennymi, dla których należy starać się unikać brakujących wartości i dla których zaleca się dokonanie imputacji, są:
— A3, A4, A5, C1tot, C3tot, C7sub, C7tot, PAC.
Zaleca się dokonanie imputacji dla braku odpowiedzi na niektóre pytanie z zastosowaniem następujących ograniczeń ogólnych:
1. W przypadku, gdy rekord zawiera mniej niż 50 % przedstawionych zmiennych, wówczas w odniesieniu do tego rekordu przyjmuje się zwykle całkowity brak odpowiedzi.
2. W odniesieniu do pojedynczych komórek kategorii NACE Rev.2/kategorii wielkości, nie dokonuje się imputacji, jeśli w przypadku ponad 50 % przedsiębiorstw udzielających odpowiedzi brakuje danych dla ponad 25 % zmiennych ilościowych.
3. W odniesieniu do pojedynczych komórek kategorii NACE Rev.2/kategorii wielkości nie dokonuje się imputacji zmiennej ilościowej, jeżeli udział przedsiębiorstw udzielających odpowiedzi dla tej zmiennej jest mniejszy niż 50 %.
4. W odniesieniu do pojedynczych komórek kategorii NACE Rev.2/kategorii wielkości nie dokonuje się imputacji zmiennej ilościowej, jeżeli udział przedsiębiorstw udzielających odpowiedzi dla tej zmiennej jest mniejszy niż 80 %.
Zmienne ilościowe i jakościowe określone są w załączniku 1.
Państwa członkowskie obliczają i przekazują wagę, która zostanie zastosowana w odniesieniu do każdego rekordu danych wraz z wszelkimi zmiennymi pomocniczymi, które ewentualnie zostały użyte do obliczenia tej wagi. Zmienne pomocnicze należy zapisać jako zmienne RESPEXTRA1, RESPEXTRA2, RESPEXTRA3 według potrzeb. Metodę zastosowaną do ustalania wag należy określić w sprawozdaniu dotyczącym jakości.”.
4. Załącznik V do rozporządzenia (WE) nr 198/2006 otrzymuje brzmienie:
„ZAŁĄCZNIK V
FORMAT SPRAWOZDANIA DOTYCZĄCEGO JAKOŚCI
Państwa członkowskie składają sprawozdania dotyczące jakości, sporządzone zgodnie ze standardowym formatem sprawozdania dotyczące jakości określonym przez Komisję (Eurostat). Do sprawozdania dotyczącego jakości załącza się egzemplarz kwestionariusza narodowego.
1. ADEKWATNOŚĆ
Realizacja badania oraz stopień, w jakim statystyki spełniają obecne i potencjalne potrzeby użytkowników. Obejmuje to opis użytkowników i ich indywidualnych potrzeb, jak również ocenę, do jakiego stopnia te potrzeby zostały zaspokojone.
2. DOKŁADNOŚĆ
2.1. Błędy związane z doborem próby
Obejmują one:
— opis projektu doboru próby oraz zrealizowanej próby,
— opis obliczania ostatecznych wag, w tym zastosowany model braku odpowiedzi oraz zmienne pomocnicze, zastosowany estymator, np. estymator Horvitza i Thompsona, wariancja estymacji według warstw próby, oprogramowanie do estymacji wariancji, w szczególności należy podać opis zmiennych pomocniczych lub wykorzystanych informacji w celu ponownego obliczenia ostatecznych wag w Eurostacie, gdyż jest to potrzebne do estymacji wariancji,
— w przypadku analizy braku odpowiedzi, opis błędu systematycznego w próbie i wynikach.
Tabele, które należy przedstawić (z podziałem na kategorie NACE Rev.2 oraz klasy wielkości według krajowego planu wyboru próby):
— liczba przedsiębiorstw w operacie losowania,
— liczba przedsiębiorstw w próbie.
Tabele, które należy przedstawić (z podziałem na kategorie NACE Rev.2 oraz klasy wielkości według krajowego planu wyboru próby, lecz z alokacją według zaobserwowanych cech przedsiębiorstwa):
— współczynniki zmienności (1) dla następujących kluczowych statystyk:
— łączna liczba zatrudnionych osób, łączna liczba przedsiębiorstw, które prowadziły USZ, stosunek łącznej liczby przedsiębiorstw, które zapewniły USZ do łącznej liczby przedsiębiorstw,
— łączna liczba przedsiębiorstw, które prowadziły kursy USZ, stosunek łącznej liczby przedsiębiorstw, które prowadziły kursy USZ do łącznej liczby przedsiębiorstw,
— łączna liczba osób zatrudnionych w przedsiębiorstwach, które prowadziły USZ, stosunek łącznej liczby uczestników w kursach USZ do łącznej liczby zatrudnionych osób, stosunek łącznej liczby uczestników w kursach USZ do łącznej liczby zatrudnionych w przedsiębiorstwach, które prowadziły USZ,
— łączny koszt kursów USZ,
— łączna liczba przedsiębiorstwach prowadzących PSZ, łączna liczba uczestników PSZ, stosunek łącznej liczby przedsiębiorstw, które prowadziły PSZ do łącznej liczby przedsiębiorstw.
2.2. Błędy niezwiązane z doborem próby
2.2.1. Błędy zakresu
Obejmują one:
— opis rejestru użytego przy doborze próby oraz jego ogólnej jakości; informacje zawarte w rejestrze oraz częstotliwość jego aktualizowania,
— błędy wynikające z rozbieżności pomiędzy operatem losowania a populacją i subpopulacjami docelowymi (nadmierny zakres próby, niewystarczający zakres próby, błędy klasyfikacji),
— metody zastosowane do uzyskania tych informacji oraz uwagi na temat przetwarzania błędów klasyfikacji.
Tabele, które należy przedstawić (z podziałem na kategorie NACE Rev.2 oraz klasy wielkości według krajowego planu wyboru próby, lecz z alokacją według zaobserwowanych cech przedsiębiorstwa):
— liczba przedsiębiorstw,
— odsetek liczby przedsiębiorstw, dla których zaobserwowane warstwy są zgodne z warstwami próby.
2.2.2. Błędy pomiaru
W stosownych przypadkach należy dokonać oceny błędów, które wystąpiły w fazie gromadzenia danych np. z powodu:
— formy kwestionariusza (wyniki badań wstępnych lub metody laboratoryjne; strategie zadawania pytań),
— jednostka sprawozdawcza/respondent, biorąc pod uwagę zastosowany tryb gromadzenia danych (np. problemy i strategie znalezienia odpowiednich respondentów w przedsiębiorstwie), błędy przy wypełnianiu formularzy, wsparcie respondenta); obejmuje to opis i ocenę działań podjętych w celu zagwarantowania wysokiej jakości informacji dotyczących »uczestników« oraz zapewnienia, że nie gromadzono »zdarzeń uczestników«,
— istnienie odpowiedniego systemu informatycznego respondenta i wykorzystanie akt administracyjnych, np. zgodność pomiędzy pojęciem administracyjnym i badawczym (okres odniesienia, dostępność poszczególnych danych),
— metody stosowane do zredukowania tego rodzaju błędów, problemów z kwestionariuszem jako całością lub z pojedynczymi pytaniami.
2.2.3. Błędy przetwarzania
Obejmują one opis procesu weryfikacji danych, takiego jak zastosowany system i narzędzia przetwarzania, błędy wynikające z kodowania, weryfikacji, ustalania wag, przedstawiania w tabelach, sprawdzanie jakości na szczeblu makro/mikro oraz poprawki/błędy wykryte przy weryfikacji.
2.2.4. Błędy braku odpowiedzi
Obejmują one ocenę całkowitego braku odpowiedzi lub częściowego braku odpowiedzi oraz opis działań podjętych w zakresie »ponownego kontaktu«, jak również:
— pełne sprawozdanie dotyczące procedur imputacji, w tym metody zastosowane do imputacji lub ponownego ustalenia wag,
— uwagi na temat metod i wyniki analiz braku odpowiedzi lub inne metody oceny wpływu braku odpowiedzi.
Tabele, które należy przedstawić (z podziałem na kategorie NACE Rev.2 oraz klasy wielkości według krajowego planu wyboru próby, lecz z alokacją według zaobserwowanych cech przedsiębiorstwa):
— wskaźniki odpowiedzi (2),
— wskaźniki odpowiedzi na poszczególne pozycje (3) w zakresie podanym poniżej w odniesieniu do wszystkich respondentów: łączna liczba przepracowanych godzin jako funkcja wszystkich respondentów oraz łączny koszt pracy jako funkcja wszystkich respondentów,
— wskaźniki odpowiedzi na pytania w zakresie podanym poniżej, w odniesieniu do przedsiębiorstw oferujących kursy USZ:
— łączna liczba uczestników w kursach, mężczyzn i kobiet, jako funkcja przedsiębiorstw oferujących kursy USZ,
— łączna liczba godzin przeznaczonych na kursy USZ jako funkcja przedsiębiorstw oferujących kursy USZ, liczba godzin przeznaczonych na kursy USZ zarządzane wewnętrznie i zewnętrznie jako funkcja przedsiębiorstw oferujących kursy USZ,
— łączny koszt kursów USZ jako funkcja przedsiębiorstw oferujących kursy USZ,
— wskaźniki odpowiedzi na pytania w zakresie podanym poniżej, w odniesieniu do przedsiębiorstw oferujących kursy PSZ: łączna liczba uczestników PSZ jako funkcja przedsiębiorstw oferujących kursy PSZ.
3. AKTUALNOŚĆ I PUNKTUALNOŚĆ
Obejmują one tabelę terminów rozpoczęcia i zakończenia każdej z kolejnych faz projektu, takich jak praca w terenie (biorąc pod uwagę rożne tryby gromadzenia danych), przypomnienia i działania następcze, sprawdzanie i weryfikacja danych, dalsze zatwierdzenie i imputacja, badanie dotyczące braku odpowiedzi (w stosownych przypadkach) i estymacja, jak również przekazywanie danych do Eurostatu i rozpowszechnianie wyników krajowych.
4. DOSTĘPNOŚĆ I PRZEJRZYSTOŚĆ
Obejmują one typy wyników przesyłanych do przedsiębiorstw, plan rozpowszechniania wyników oraz kopie wszelkich dokumentów metodologicznych odnoszących się do dostarczonych statystyk.
5. PORÓWNYWALNOŚĆ
Punkt ten obejmuje odstępstwa od standardowego kwestionariusza europejskiego i definicji określonych w podręczniku, o którym mowa w art. 8, oraz opis powiązań z innymi źródłami statystycznymi (wykorzystanie określonych danych dostępnych w rejestrach, badanie powiązane z innym badaniem krajowym).
6. SPÓJNOŚĆ
Punkt ten obejmuje porównanie statystyk dotyczących tego samego zjawiska lub pytania z innych badań bądź źródeł oraz ocenę spójności ze strukturalnymi statystykami dotyczącymi przedsiębiorstw w odniesieniu do liczby osób zatrudnionych jako funkcji kategorii NACE Rev.2 oraz grupy wielkości.
Tabele, które należy przedstawić (z podziałem na kategorie NACE Rev.2 oraz klasy wielkości według krajowego planu wyboru próby, lecz z alokacją według zaobserwowanych cech przedsiębiorstwa):
— liczba osób zatrudnionych pochodząca ze statystyk strukturalnych dotyczących przedsiębiorstw (SBS) oraz liczba osób zatrudnionych pochodząca z CVTS (badania na temat ustawicznego szkolenia zawodowego).
— wartość procentowa różnic (SBS - CVTS) / SBS.
7. KOSZT I OBCIĄŻENIE
Punkt ten obejmuje analizę obciążenia i korzyści na szczeblu krajowym np. poprzez rozważenie przeciętnego czasu na odpowiedź na każdy kwestionariusz, pytań i zmiennych problematycznych, zmiennych, które były najbardziej/najmniej przydatne w opisie USZ na szczeblu krajowym, szacowanego lub faktycznego poziomu satysfakcji użytkowników danych na szczeblu krajowym, różnicy obciążeń dla małych i dużych przedsiębiorstw oraz działań poczynionych w celu zmniejszenia obciążenia.
__________
(1) Współczynnik zmienności jest stosunkiem pierwiastka kwadratowego wariancji estymatora do wartości oczekiwanej. Jest estymowany przez stosunek pierwiastka kwadratowego estymatora wariancji z próby do wartości estymowanej. Estymacja wariancji z próby musi uwzględniać projekt doboru próby i zmiany warstw.
(2) Wskaźnik odpowiedzi jest stosunkiem liczby respondentów wewnątrz zakresu do liczby kwestionariuszy wysłanych do wybranej populacji.
(3) Wskaźnik odpowiedzi na pytanie dla danej zmiennej jest stosunkiem liczby dostępnych danych do liczby dostępnych i brakujących danych (równy liczbie i zakresowi respondentów).”.