Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2006 nr 32 str. 15
Wersja aktualna od 2014-11-19
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2006 nr 32 str. 15
Wersja aktualna od 2014-11-19
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 198/2006

z dnia 3 lutego 2006 r.

wykonujące rozporządzenia Rady (WE) nr 1552/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk dotyczących kształcenia zawodowego w przedsiębiorstwach

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(ostatnia zmiana: DUUEL. z 2014 r., Nr 309, poz. 9)   Pokaż wszystkie zmiany

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1552/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie statystyk dotyczących kształcenia zawodowego w przedsiębiorstwach (1), w szczególności jego art. 7 ust. 3, art. 8 ust. 2, art. 10 ust. 2 i art. 11 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 1552/2005 ustanawia jednolite ramy systematycznego tworzenia statystyk Wspólnoty dotyczących kształcenia zawodowego w przedsiębiorstwach.

(2) W celu wykonania rozporządzenia (WE) nr 1552/2005 należy przyjąć środki dotyczące wymagań w zakresie wyboru próby i dokładności oraz liczebności próby potrzebnej do spełnienia tych wymagań, a także szczegółowe kategorie NACE oraz kategorie wielkości, według których można sklasyfikować wyniki.

(3) Komisja powinna określić szczegółowe dane, które mają być gromadzone, dotyczące przedsiębiorstw zapewniających kształcenie i niezapewniających kształcenia oraz różnych form kształcenia zawodowego.

(4) Należy przyjąć środki wykonawcze dotyczące wymagań w zakresie jakości danych gromadzonych i przekazywanych do statystyk Wspólnoty odnoszących się do kształcenia zawodowego w przedsiębiorstwach, struktury sprawozdań dotyczących jakości oraz wszelkich środków niezbędnych do oceny lub poprawy jakości danych.

(5) Należy ustalić pierwszy rok odniesienia, za który dane będą gromadzone.

(6) Należy również przyjąć przepisy dotyczące właściwego formatu technicznego i standardu wymiany danych przekazywanych elektronicznie.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Niniejsze rozporządzenie określa środki mające na celu wdrożenie rozporządzenia (WE) nr 1552/2005 w sprawie statystyk dotyczących kształcenia zawodowego w przedsiębiorstwach.

Artykuł 2

Pierwszym rokiem odniesienia, dla którego należy zgromadzić dane, jest rok kalendarzowy 2005.

Artykuł 3

Szczegółowe zmienne, które mają zostać przekazane Komisji (Eurostatowi) określono w załączniku I.

Artykuł 4

Wymaganie dotyczące wyboru próby i dokładności, liczebności próby niezbędnej do spełnienia tych wymagań oraz szczegółowe specyfikacje dotyczące kategorii NACE i kategorii wielkości, według których można sklasyfikować wyniki, określono w załączniku II.

Artykuł 5

Państwa Członkowskie są odpowiedzialne za sprawdzanie danych, poprawianie błędów, imputację i ustalanie wag.

Imputacja i ustalanie wag zmiennych powinny odbywać się według zasad określonych w załączniku III. Odstępstwo od tych zasad uzasadnia się w sposób wyczerpujący w sprawozdaniu dotyczącym jakości.

Artykuł 6

Dane są przekazywane Komisji (Eurostatowi) w sposób i w formacie określonym w załączniku IV.

Artykuł 7

Każde Państwo Członkowskie dokonuje oceny jakości swoich danych, które mają zostać przekazane w formie sprawozdania dotyczącego jakości. Sprawozdanie takie należy sporządzić i przedstawić Komisji (Eurostatowi) w formacie określonym załączniku V.

Artykuł 8

W celu osiągnięcia wysokiego poziomu harmonizacji wyników badania w krajach, Komisja (Eurostat) w ścisłej współpracy z Państwami Członkowskimi przedstawi, w formie „podręcznika Unii Europejskiej”, metodologiczne i praktyczne zalecenia i wskazówki dotyczące realizacji badania.

Artykuł 9

[1] Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 lutego 2006 r.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

ZAŁĄCZNIK I

ZMIENNE [2]

Uwagi do tabeli:

Wartości »podstawowa« i »kluczowa« w kolumnie »grupa zmiennych« zostały objaśnione w załączniku III. Wartość »ID« oznacza, że zmienna jest »zmienną identyfikacyjną« (obowiązkową). W kolumnie »typ zmiennej« wartość »QL« odnosi się do »zmiennej jakościowej« typu Tak/Nie, »QM« – do »zmiennej jakościowej« o wielu kategoriach zgodnie z opisem w tabeli, a »QT« – do »zmiennej ilościowej«. USZ oznacza ustawiczne szkolenie zawodowe. PSZ oznacza początkowe szkolenie zawodowe. NACE odnosi się do klasyfikacji działalności gospodarczej według NACE Rev 2.

1. Zmienne, które należy gromadzić w przypadku wszystkich przedsiębiorstw: Charakterystyka próby

Nazwa zmiennej

Grupa zmiennych

Typ zmiennej

Opis zmiennej

COUNTRY

ID

Kod kraju

ENTERPR

ID

ID przedsiębiorstwa

REFYEAR

ID

Rok odniesienia

WEIGHT

ID

Współczynnik wagi. Do dwóch miejsc po przecinku – stosować ».«jako separator dziesiętny

NACE_SP

ID

Plan doboru próby – kategoria działalności gospodarczej

SIZE_SP

ID

Plan doboru próby – liczebność grupy

NSTRA_SP

ID

Plan doboru próby – liczba przedsiębiorstw w warstwie wyznaczonej zmiennymi NACE_SP i SIZE_SP, czyli populacja

N_SP

ID

Plan doboru próby – liczba przedsiębiorstw objętych próbą w operacie losowania w warstwie wyznaczonej zmiennymi NACE_SP i SIZE_SP

SUB_SP

ID

Współczynnik podpróby, wskazuje, czy przedsiębiorstwo należy do podpróby

N_RESPST

ID

Liczba przedsiębiorstw respondentów w warstwach wyznaczonych zmiennymi NACE_SP i SIZE_SP

N_EMPREG

ID

Liczba osób zatrudnionych według rejestru

RESPONSE

ID

Wskaźnik odpowiedzi (typ jednostki badania)

PROC

ID

Tryb gromadzenia danych

IDLANGUA

ID

Język gromadzenia danych

IDREGION

ID

Identyfikator regionu NUTS – poziom 1

EXTRA1

ID

Zmienna dodatkowa 1 (zob. załącznik III)

EXTRA2

ID

Zmienna dodatkowa 2 (zob. załącznik III)

EXTRA3

ID

Zmienna dodatkowa 3 (zob. załącznik III)

2. Zmienne, które należy gromadzić w przypadku wszystkich przedsiębiorstw: Dane podstawowe

Nazwa zmiennej

Grupa zmiennych

Typ zmiennej

Opis zmiennej

A1

Podstawowa

QM

Właściwy kod NACE

A2tot

Podstawowa

QT

Całkowita liczba osób zatrudnionych w dniu 31 grudnia roku odniesienia

A2 m

QT

Całkowita liczba mężczyzn zatrudnionych w dniu 31 grudnia roku odniesienia

A2f

QT

Całkowita liczba kobiet zatrudnionych w dniu 31 grudnia roku odniesienia

A4

Kluczowa

QT

Łączna liczba przepracowanych godzin w roku odniesienia przez osoby zatrudnione

A5

Kluczowa

QT

Łączne koszty pracy (bezpośrednie + pośrednie) wszystkich osób zatrudnionych w roku odniesienia

3. Zmienne, które należy gromadzić w przypadku wszystkich przedsiębiorstw: Strategie USZ

Nazwa zmiennej

Grupa zmiennych

Typ zmiennej

Opis zmiennej

A8

QL

Osoba lub jednostka w przedsiębiorstwie odpowiedzialna za organizację USZ

A9

QM

Ocena przyszłych umiejętności potrzebnych w przedsiębiorstwie

Tak, ale nieregularnie (głównie w związku ze zmianami personalnymi)

Tak, jest ona częścią ogólnego procesu planowania w przedsiębiorstwie

Nie

A10

QM

Odpowiedź na przyszłe potrzeby poprzez

Ustawiczne szkolenie zawodowe obecnego personelu

Rekrutację nowego personelu z odpowiednimi kwalifikacjami, umiejętnościami i kompetencjami

Rekrutację nowego personelu połączoną z określonymi szkoleniami

Wewnętrzną reorganizację w celu lepszego wykorzystania istniejących umiejętności i kompetencji

A12

QM

Umiejętności i kompetencje ważne w najbliższych kilku latach (3 najważniejsze)

Ogólne umiejętności informatyczne

Specjalistyczne umiejętności informatyczne

Umiejętności zarządzania

Umiejętności pracy w grupie

Umiejętności obsługi klienta

Umiejętności rozwiązywania problemów

Umiejętności w zakresie administracji biurowej

Umiejętności w zakresie języków obcych

Umiejętności techniczne, praktyczne lub ściśle związane z wykonywaną pracą

Umiejętności komunikacji pisemnej lub ustnej

Umiejętności liczenia, czytania i pisania

Żadne z powyższych

Nie wiem

A13

QL

Planowanie USZ w przedsiębiorstwie oznacza sporządzenie pisemnego planu lub programu szkolenia

A14

QL

Roczny budżet szkoleniowy uwzględniający USZ

A15

QL

Krajowe, sektorowe lub inne porozumienia pomiędzy partnerami społecznymi, które obejmują USZ

A16a

QL

Przedstawiciele/komitety personelu zaangażowani w proces zarządzania USZ

A16b

QM

Aspekty, którymi zajmują się przedstawiciele/komitety personelu

Określanie celów szkolenia

Ustalanie kryteriów wyboru uczestników lub określonych grup docelowych

Forma/typ szkolenia (np. kursy wewnętrzne!zewnętrzne; inne formy, takie jak szkolenia w miejscu pracy)

Zakres szkolenia

Budżet szkolenia

Wybór zewnętrznych podmiotów prowadzących szkolenia

Ocena wyników szkoleń

4. Zmienne, które należy gromadzić w przypadku wszystkich przedsiębiorstw: Charakterystyka USZ

Nazwa zmiennej

Grupa zmiennych

Typ zmiennej

Opis zmiennej

B1a

Podstawowa

QL

Przeprowadzenie wewnętrznych kursów USZ w roku odniesienia

B1b

Podstawowa

QL

Przeprowadzenie zewnętrznych kursów USZ w roku odniesienia

B2a

Podstawowa

QL

Przeprowadzenie szkoleń w miejscu pracy w roku odniesienia

QM

Uczestnictwo w szkoleniach w miejscu pracy

Mniej niż 10 % wszystkich osób zatrudnionych

Od 10 % do mniej niż 50 % wszystkich osób zatrudnionych

Co najmniej 50 % wszystkich osób zatrudnionych

B2b

Podstawowa

QL

Rotacja na stanowiskach pracy, wymiany delegowania lub wizyty studyjne w roku odniesienia

QM

Uczestnictwo w rotacji na stanowiskach pracy wymianach, delegowaniu lub wizytach studyjnych

Mniej niż 10 % wszystkich osób zatrudnionych

Od 10 % do mniej niż 50 % wszystkich osób zatrudnionych

Co najmniej 50 % wszystkich osób zatrudnionych

B2c

Podstawowa

QL

Uczestnictwo w konferencjach/warsztatach w roku odniesienia

QM

Uczestnictwo w konferencjach/warsztatach

Mniej niż 10 % wszystkich osób zatrudnionych

Od 10 % do mniej niż 50 % wszystkich osób zatrudnionych

Co najmniej 50 % wszystkich osób zatrudnionych

B2d

Podstawowa

QL

Uczestnictwo w kołach naukowych i jakościowych w roku odniesienia

QM

Uczestnictwo w kołach naukowych i jakościowych

Mniej niż 10 % wszystkich osób zatrudnionych

Od 10 % do mniej niż 50 % wszystkich osób zatrudnionych

Co najmniej 50 % wszystkich osób zatrudnionych

B2e

Podstawowa

QL

Planowane szkolenia poprzez samodzielną naukę/e-learning w roku odniesienia

QM

Uczestnictwo w samodzielnej nauce/e-learningu

Mniej niż 10 % wszystkich osób zatrudnionych

Od 10 % do mniej niż 50 % wszystkich osób zatrudnionych

Co najmniej 50 % wszystkich osób zatrudnionych

B3

QL

Przeprowadzenie kursów USZ w roku przed rokiem odniesienia

B4

QL

Przeprowadzenie innych form USZ w roku przed rokiem odniesienia

B5a

QL

Występowanie wpłat na USZ w roku odniesienia

QT

Kwoty wpłat na USZ (w euro)

B5b

QL

Występowanie wpływów z USZ w roku odniesienia

QT

Kwota wpływów z USZ (w euro)

B6

QM

Środki, z których korzysta przedsiębiorstwo

Zachęty podatkowe (odliczenia podatkowe, zwolnienia podatkowe, kredyty podatkowe, ulgi podatkowe, odroczenie zapłaty podatku)

Wpływy z funduszy szkoleniowych (krajowych, regionalnych, sektorowych)

Dotacje unijne (np. z Europejskiego Funduszu Społecznego)

Dotacje rzędowe

Inne źródła

Żadne z powyższych

Sekcje 5 i 6 skierowane są do przedsiębiorstw prowadzących kursy CVT w roku odniesienia [(Bla lub Bib) = tak].

Sekcja 7 skierowana jest do wszystkich przedsiębiorstw zapewniających szkolenia w roku odniesienia, tj.:

– przedsiębiorstw prowadzących kursy USZ w 2015 r. [(Bla lub Bib) = tak], lub

– przedsiębiorstw zapewniających inne formy USZ w 201 5 r. [(B2a lub B2b lub B2c lub B2d lub B2e) = tak]. Sekcja 8 skierowana jest wyłącznie do przedsiębiorstw niezapewniających szkoleń.

5. Zmienne, które należy gromadzić w przypadku przedsiębiorstw prowadzących kursy USZ: Uczestnicy, podmioty i organizatorzy USZ

Nazwa zmiennej

Grupa zmiennych

Typ zmiennej

Opis zmiennej

C1tot

Kluczowa

QT

Łączna liczba uczestników wszystkich kursów USZ

C2 m

QT

Liczba uczestników kursów USZ – mężczyźni

C2f

QT

Liczba uczestników kursów USZ – kobiety

C3tot

Kluczowa

QT

Płatny czas pracy (w godzinach) przeznaczony na wszystkie kursy USZ

C3i

QT

Płatny czas pracy (w godzinach) przeznaczony na wewnętrzne kursy USZ

C3e

QT

Płatny czas pracy (w godzinach) przeznaczony na zewnętrzne kursy USZ

C4

QT

Odsetek godzin szkoleniowych przeznaczonych na obowiązkowe kursy BHP

C5

QM

Tematy szkoleń (3 najważniejsze)

Ogólne umiejętności informatyczne

Specjalistyczne umiejętności informatyczne

Umiejętności zarządzania

Umiejętności pracy w grupie

Umiejętności obsługi klienta

Umiejętności rozwiązywania problemów

Umiejętności w zakresie administracji biurowej

Umiejętności w zakresie języków obcych

Umiejętności techniczne, praktyczne lub ściśle związane z wykonywaną pracą

Umiejętności komunikacji pisemnej lub ustnej

Umiejętności liczenia, czytania i pisania

Żadne z powyższych

C6

QM

Podmioty prowadzące szkolenia (zewnętrzne kursy USZ) (3 najważniejsze)

Szkoły, uniwersytety i inne instytucje szkolnictwa wyższego

Publiczne instytucje szkoleniowe {finansowane lub prowadzone przez rząd; np. ośrodki kształcenia dla dorosłych)

Prywatne podmioty prowadzące szkolenia

Prywatne przedsiębiorstwa, których główną działalnością nie jest prowadzenie szkoleń

Stowarzyszenia pracodawców, izby handlowe, organy sektorowe

Związki zawodowe

Inne podmioty prowadzące szkolenia

6. Zmienne, które należy gromadzić w przypadku przedsiębiorstw prowadzących kursy USZ: Koszty USZ

Nazwa zmiennej

Grupa zmiennych

Typ zmiennej

Opis zmiennej

C7a

QL

Występowanie opłat lub płatności za kursy

QT

Koszty kursów USZ opłaty i płatności za kursy dla pracowników (w euro)

C7b

QL

Występowanie zwrotu kosztów podróży i wypłaty diet

QT

Koszty kursów USZ koszty podróży i diety (w euro)

C7c

QL

Występowanie kosztów pracy szkoleniowców wewnętrznych

QT

Koszty kursów USZ koszty pracy szkoleniowców wewnętrznych (w euro)

C7d

QL

Występowanie kosztów ośrodka szkoleniowego, pomieszczeń lub materiałów dydaktycznych.

QT

Koszty kursów USZ ośrodki szkoleniowe, pomieszczenia i materiały dydaktyczne do kursów USZ (w euro)

C7sub

QL

Występowanie tylko »sumy cząstkowej kosztów USZ« (brak podkategorii)

Kluczowa

QT

Suma cząstkowa kosztów USZ (w euro)

PAC

Kluczowa

QT

Koszty nieobecności pracowników – do obliczenia (PAC = C3tot x A5/A4 w euro)

C7tot

Kluczowa

QT

Łączne koszty USZ – do obliczenia (C7tot = C7sub + B5a-B5b w euro)

7. Zmienne, które należy gromadzić w przypadku przedsiębiorstw prowadzących kursy USZ lub inne formy USZ: Jakość, rezultaty i trudności związane z USZ

Nazwa zmiennej

Grupa zmiennych

Typ zmiennej

Opis zmiennej

D2a

QM

Ocena rezultatów działań USZ

Tak, dla wszystkich działań

Tak, dla niektórych działań

Nie, wystarczy dowód udziału

D2b

QM

Metody oceny

Certyfikacja po sprawdzianie pisemnym lub praktycznym

Badanie zadowolenia uczestników

Ocena zachowania lub wyników uczestników w odniesieniu do celów szkoleniowych

Ocena/pomiar wpływu szkolenia na wydajność danych działów lub całego przedsiębiorstwa

Inne

D3

QM

Czynniki ograniczające prowadzenie USZ w roku odniesienia

Brak czynników ograniczających: poziom zrealizowanego szkolenia odpowiadał potrzebom przedsiębiorstwa

Rekrutacja osób z wymaganymi kwalifikacjami, umiejętnościami i kompetencjami

Trudności w ocenie potrzeb szkoleniowych w przedsiębiorstwie

Brak stosownych ofert kursów USZ na rynku

Wysoki koszt kursów USZ

Większy nacisk na prowadzenie PSZ niż na USZ

Główne wysiłki skierowane na USZ zrealizowane w poprzednich latach

Ograniczony czas personelu na udział w USZ

Inne przyczyny

8. Zmienne, które należy gromadzić w przypadku przedsiębiorstw niezapewniających kształcenia: Przyczyny nierealizowania działań z zakresu USZ

Nazwa zmiennej

Grupa zmiennych

Typ zmiennej

Opis zmiennej

E1

QM

Przyczyny niezrealizowania USZ w roku odniesienia

Obecne kwalifikacje, umiejętności i kompetencje odpowiadają obecnym potrzebom przedsiębiorstwa

Preferowano rekrutację osób z wymaganymi kwalifikacjami, umiejętnościami i kompetencjami

Trudności w ocenie potrzeb szkoleniowych w przedsiębiorstwie

Brak stosownych ofert kursów USZ na rynku

Wysoki koszt kursów USZ

Większy nacisk na prowadzenie PSZ niż na USZ

Główne wysiłki skierowane na USZ podjęte w poprzednich latach

Brak czasu personelu na udział w USZ

Inne przyczyny

9. Zmienne, które należy gromadzić w przypadku wszystkich przedsiębiorstw: Początkowe szkolenia zawodowe (PSZ)

Nazwa zmiennej

Grupa zmiennych

Typ zmiennej

Opis zmiennej

F1

Podstawowa

QL

Uczestnicy PSZ zwykle zatrudnieni w przedsiębiorstwie

F2

QM

Przyczyny prowadzenia PSZ (jeżeli F1 = tak)

Wykwalifikowanie przyszłych pracowników zgodnie z potrzebami przedsiębiorstwa

Wybranie najlepszych uczniów do przyszłej pracy po ukończeniu początkowego szkolenia zawodowego

Uniknięcie ewentualnego niedopasowania do potrzeb przedsiębiorstwa w przypadku rekrutacji zewnętrznej

Wykorzystanie możliwości produkcyjnych uczestników PSZ już podczas początkowego szkolenia zawodowego

Inne przyczyny

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

ZAŁĄCZNIK II

PRÓBA [3]

1. Jako główne źródło operatu losowania wykorzystuje się rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 177/2008 (1). Z operatu pobiera się reprezentatywną dla kraju próbę warstwową przedsiębiorstw.

2. Próba jest podzielona na warstwy według kategorii NACE Rev. 2 i kategorii wielkości zgodnie z następującymi minimalnymi specyfikacjami:

– 20 kategorii NACE Rev. 2 [B, C10-C12, C13-C15, C17-C18, C19-C23, C24-C25, C26-C28+C33, C29-C30, C16+C31-C32, D-E, F, G45, G46, G47, H, I, J, K64-K65, K66, L+M+N+R+S],

– 3 kategorie wielkości przedsiębiorstw, według liczby zatrudnionych osób: (10-49) (50-249) (250 i więcej) dla krajów o liczbie mieszkańców mniejszej niż 50 milionów,

– 6 kategorii wielkości przedsiębiorstw, według liczby zatrudnionych osób: (10-19) (20-49) (50-249) (250-499) (500-999) (1 000 i więcej) dla państw członkowskich o liczbie mieszkańców większej niż 50 milionów.

3. Liczebność próby oblicza się tak, aby maksymalna długość połowy rozpiętości 95 % przedziału ufności wynosiła 0,2 dla szacowanych parametrów, czyli udziału „przedsiębiorstw zapewniających szkolenie« (po uwzględnieniu wskaźnika braku odpowiedzi w próbie) dla każdego z 60 powyżej określonych elementów warstwujących (120 elementów warstwujących dla państw członkowskich o liczbie mieszkańców wynoszącej co najmniej 50 milionów).

4. Do określenia liczebności próby można zastosować następujący wzór:

nh = 1/[c2 x teh + 1/Nh]/rh

gdzie:

rh = przewidywany wskaźnik odpowiedzi w warstwie, h

c = maksymalna długość połowy rozpiętości przedziału ufności

teh = przewidywany udział w warstwie przedsiębiorstw zapewniających kształcenie, h

Nh = łączna liczba przedsiębiorstw (zapewniających kształcenie i niezapewniających kształcenia) w warstwie, h”;

(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 177/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. ustanawiające wspólne ramy dla rejestrów przedsiębiorstw do celów statystycznych (Dz.U. L 61 z 5.3.2008, s. 6).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

ZAŁĄCZNIK III

REGUŁY IMPUTACJI I USTALANIE WAG REKORDÓW [4]

Państwa członkowskie podejmują stosowne działania w celu ograniczenia braku odpowiedzi na niektóre pytania i całkowitego braku odpowiedzi. Przed dokonaniem imputacji kraje dołożą wszelkich starań, aby wykorzystać inne źródła danych.

Podstawowymi zmiennymi, dla których podanie wartości jest obowiązkowe i imputacja jest niedozwolona, są:

– Al, A2tot, Bla, Bib, B2a(QL), B2b(QL) B2c(QL), B2d(QL) B2e(QL), Fl.

Kluczowymi zmiennymi, w przypadku których należy starać się unikać brakujących wartości i dla których zaleca się dokonanie imputacji, są:

– A4, A5, Cltot, C3tot, C7sub(QT), PAC, C7tot.

Zaleca się dokonanie imputacji w przypadku braku odpowiedzi na niektóre pytania z zastosowaniem następujących ograniczeń ogólnych:

1. W przypadku, gdy rekord zawiera mniej niż 50 % przedstawionych zmiennych, wówczas w odniesieniu do tego rekordu przyjmuje się zwykle całkowity brak odpowiedzi.

2. W odniesieniu do pojedynczych komórek kategorii NACE Rev. 2/kategorii wielkości nie dokonuje się imputacji, jeśli w przypadku ponad 50 % przedsiębiorstw udzielających odpowiedzi brakuje danych dla ponad 25 % zmiennych ilościowych.

3. W odniesieniu do pojedynczych komórek kategorii NACE Rev. 2/kategorii wielkości nie dokonuje się imputacji zmiennej ilościowej, jeżeli udział przedsiębiorstw udzielających odpowiedzi dla tej zmiennej jest mniejszy niż 50%.

4. W odniesieniu do pojedynczych komórek kategorii NACE Rev. 2/kategorii wielkości nie dokonuje się imputacji zmiennej jakościowej, jeżeli udział przedsiębiorstw udzielających odpowiedzi dla tej zmiennej jest mniejszy niż 80%.

Zmienne ilościowe i jakościowe określone są w załączniku I.

Zasady imputacji znajdują się w podręczniku, o którym mowa w art. 8.

Państwa członkowskie obliczają i przekazują wagę, która zostanie zastosowana w odniesieniu do każdego rekordu danych, wraz z wszelkimi zmiennymi pomocniczymi, które ewentualnie zostały użyte do obliczenia tej wagi. Zmienne pomocnicze należy zapisać jako zmienne EXTRA1, EXTRA2, EXTRA3 według potrzeb. Metodę zastosowaną do ustalania wag należy określić w sprawozdaniu dotyczącym jakości.

ZAŁĄCZNIK IV

FORMAT PLIKÓW Z DANYMI I ZASADY PRZEKAZYWANIA DANYCH

Dane przekazywane są Komisji (Eurostatowi) w formie elektronicznej przy pomocy bezpiecznego oprogramowania aplikacyjnego do przekazywania danych (STADIUM/EDAMIS), które zostanie udostępnione przez Komisję (Eurostat).

Kraje przekazują dwa zbiory sprawdzonych danych do ESTAT:

a) zbiór wstępnie sprawdzonych danych przed imputacją;

b) w pełni sprawdzone dane po imputacji.

Oba zbiory danych zawierają zmienne określone w załączniku I.

Oba pliki należy przekazać w formacie pliku danych oddzielonych przecinkami (.csv). Pierwszy rekord w każdym pliku jest nagłówkiem zawierającym „nazwę zmiennej”, zgodnie z załącznikiem I. Kolejne rekordy zawierają wartości zmiennej dla każdego przedsiębiorstwa udzielającego odpowiedzi.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

ZAŁĄCZNIK V

STANDARDOWE SPRAWOZDANIE DOTYCZĄCE JAKOŚCI [5]

Państwa członkowskie składają standardowe sprawozdanie dotyczące jakości zgodnie ze standardową strukturą sprawozdania dotyczącego jakości Europejskiego Systemu Statystycznego. Wraz ze standardowym sprawozdaniem dotyczącym jakości przedkłada się egzemplarz kwestionariusza narodowego.

Stosuje się następujące standardowe kryteria jakości:

1. ADEKWATNOŚĆ

Realizacja badania oraz stopień, w jakim statystyki spełniają obecne i potencjalne potrzeby użytkowników. Obejmuje to opis użytkowników i ich indywidualnych potrzeb, jak również ocenę tego, do jakiego stopnia te potrzeby zostały zaspokojone.

2. DOKŁADNOŚĆ

2.1. Błędy związane z doborem próby

Obejmują one:

– opis projektu doboru próby oraz zrealizowanej próby,

– opis obliczania ostatecznych wag, w tym zastosowany model braku odpowiedzi oraz zmienne pomocnicze, zastosowany estymator, np. estymator Horvitza i Thompsona, wariancja estymacji według warstw próby, oprogramowanie do estymacji wariancji. W szczególności należy podać opis zmiennych pomocniczych lub użytych informacji w celu ponownego obliczenia ostatecznych wag w Eurostacie, gdyż jest to potrzebne do estymacji wariancji,

– w przypadku analizy braku odpowiedzi – opis błędu systematycznego w próbie i wynikach.

Tabele, które należy przedstawić (z podziałem na kategorie NACE Rev.2 oraz klasy wielkości według krajowego planu doboru próby):

– liczba przedsiębiorstw w operacie losowania;

– liczba przedsiębiorstw w próbie brutto i w próbie efektywnej.

Tabele, które należy przedstawić dla zaobserwowanej próby efektywnej (z podziałem na kategorie NACE Rev. 2 oraz klasy wielkości według krajowego planu doboru próby):

– współczynniki zmienności (1) dla następujących kluczowych statystyk:

– łączna liczba zatrudnionych osób, łączna liczba przedsiębiorstw, które prowadziły USZ w jakiejkolwiek formie, stosunek łącznej liczby przedsiębiorstw, które zapewniły USZ w jakiejkolwiek formie, do łącznej liczby przedsiębiorstw,

– łączna liczba przedsiębiorstw, które prowadziły kursy USZ, stosunek łącznej liczby przedsiębiorstw, które prowadziły kursy USZ, do łącznej liczby przedsiębiorstw,

– łączna liczba osób zatrudnionych w przedsiębiorstwach, które prowadziły USZ w jakiejkolwiek formie, łączna liczba uczestników kursów USZ, stosunek łącznej liczby uczestników kursów USZ do łącznej liczby zatrudnionych osób, stosunek łącznej liczby uczestników kursów USZ do łącznej liczby zatrudnionych w przedsiębiorstwach, które prowadziły USZ,

łączny koszt kursów USZ,

– łączna liczba przedsiębiorstw prowadzących PSZ, stosunek łącznej liczby przedsiębiorstw, które prowadziły PSZ, do łącznej liczby przedsiębiorstw.

2.2. Błędy niezwiązane z doborem próby

2.2.1. Błędy zakresu

Obejmują one:

– opis rejestru użytego przy doborze próby oraz jego ogólnej jakości; informacje zawarte w rejestrze oraz częstotliwość jego aktualizowania,

– błędy wynikające z rozbieżności pomiędzy operatem losowania a populacją i subpopulacjami docelowymi (nadmierny zakres próby, niewystarczający zakres próby, błędy klasyfikacji),

– metody zastosowane do uzyskania tych informacji oraz uwagi na temat przetwarzania błędów klasyfikacji.

Tabele, które należy przedstawić dla zaobserwowanej próby efektywnej (z podziałem na kategorie NACE Rev. 2 oraz klasy wielkości według krajowego planu doboru próby):

– liczba przedsiębiorstw,

– odsetek liczby przedsiębiorstw, w przypadku których zaobserwowane warstwy są zgodne z warstwami próby.

2.2.2. Błędy pomiaru

W stosownych przypadkach należy dokonać oceny błędów, które wystąpiły w fazie gromadzenia danych np. z powodu:

– formy kwestionariusza (wyniki badań wstępnych lub metody laboratoryjne; strategie zadawania pytań),

– jednostka sprawozdawcza/respondent, biorąc pod uwagę zastosowany tryb gromadzenia danych (np. problemy i strategie znalezienia odpowiednich respondentów w przedsiębiorstwie, błędy przy wypełnianiu formularzy, wsparcie respondenta). Obejmuje to opis i ocenę działań podjętych w celu zagwarantowania wysokiej jakości informacji dotyczących »uczestników« oraz zapewnienia, że nie gromadzono »zdarzeń uczestników”,

– istnienie i wykorzystanie odpowiedniego systemu informatycznego i akt administracyjnych w przedsiębiorstwie, np. zgodność pomiędzy pojęciem administracyjnym i badawczym (okres odniesienia, dostępność poszczególnych danych),

– metody stosowane do zredukowania tego rodzaju błędów, problemów z kwestionariuszem jako całością lub z pojedynczymi pytaniami.

2.2.3. Błędy przetwarzania

Obejmują one opis procesu weryfikacji danych, takiego jak zastosowany system i narzędzia przetwarzania, błędy wynikające z kodowania, weryfikacji, ustalania wag, przedstawiania w tabelach, sprawdzanie jakości na szczeblu makro/mikro oraz poprawki/błędy wykryte przy weryfikacji.

2.2.4. Błędy braku odpowiedzi

Obejmują one ocenę całkowitego braku odpowiedzi lub częściowego braku odpowiedzi oraz opis działań podjętych w zakresie »ponownego kontaktu«, jak również:

– sprawozdanie dotyczące procedur imputacji, w tym metody zastosowane do imputacji lub ponownego ustalenia wag,

– uwagi na temat metod i wyniki analiz braku odpowiedzi lub inne metody oceny wpływu braku odpowiedzi.

Tabele, które należy przedstawić dla zaobserwowanej próby efektywnej (z podziałem na kategorie NACE Rev. 2 oraz klasy wielkości według krajowego planu doboru próby):

– wskaźniki odpowiedzi (2),

– wskaźniki odpowiedzi na poszczególne pozycje (3) w zakresie podanym poniżej w odniesieniu do wszystkich respondentów: łączna liczba przepracowanych godzin jako funkcja wszystkich respondentów oraz łączny koszt pracy jako funkcja wszystkich respondentów,

– wskaźniki odpowiedzi na pytania w zakresie podanym poniżej w odniesieniu do przedsiębiorstw oferujących kursy USZ:

– łączna liczba uczestników kursów USZ jako funkcja przedsiębiorstw oferujących kursy USZ,

– łączna liczba godzin wszystkich kursów USZ jako funkcja przedsiębiorstw oferujących kursy USZ, liczba godzin wewnętrznych kursów USZ i zewnętrznych kursów USZ jako funkcja przedsiębiorstw oferujących kursy USZ,

– łączny koszt kursów USZ jako funkcja przedsiębiorstw oferujących kursy USZ.

3. AKTUALNOŚĆ I PUNKTUALNOŚĆ

Punkt ten dotyczy terminów rozpoczęcia i zakończenia prac na różnych etapach projektu, takich jak praca w terenie (biorąc pod uwagę rożne tryby gromadzenia danych), przypomnienia i działania następcze, sprawdzanie i weryfikacja danych, zatwierdzenie i imputacja danych, badanie przyczyny braków odpowiedzi (w stosownych przypadkach) oraz estymacje, jak również przekazywanie danych do Eurostatu i rozpowszechnianie wyników krajowych.

4. DOSTĘPNOŚĆ I PRZEJRZYSTOŚĆ

Punkt ten dotyczy rodzajów wyników badania przesyłanych do przedsiębiorstw, planu rozpowszechniania wyników oraz kopii wszelkich dokumentów metodycznych odnoszących się do dostarczonych statystyk.

5. PORÓWNYWALNOŚĆ

Punkt ten obejmuje odstępstwa od standardowego kwestionariusza europejskiego i definicji określonych w podręczniku, o którym mowa w art. 8, oraz opis powiązań z innymi źródłami statystycznymi (wykorzystanie określonych danych dostępnych w rejestrach, badanie powiązane z innym badaniem krajowym).

6. SPÓJNOŚĆ

Punkt ten obejmuje porównanie statystyk dotyczących tego samego zjawiska lub pytania z innych badań bądź źródeł oraz ocenę spójności ze strukturalnymi statystykami dotyczącymi przedsiębiorstw w odniesieniu do liczby osób zatrudnionych jako funkcji kategorii NACE Rev. 2 oraz klasy wielkości.

Tabele, które należy przedstawić dla zaobserwowanej próby efektywnej (z podziałem na kategorie NACE Rev. 2 oraz klasy wielkości według krajowego planu doboru próby):

– liczba osób zatrudnionych pochodząca ze statystyk strukturalnych dotyczących przedsiębiorstw (SBS) oraz liczba osób zatrudnionych pochodząca z USZ (badania na temat ustawicznego szkolenia zawodowego),

– wartość procentowa różnic (SBS – USZ) /SBS.

7. KOSZT I OBCIĄŻENIE

Punkt ten obejmuje analizę obciążenia i korzyści na szczeblu krajowym np. poprzez rozważenie przeciętnego czasu na odpowiedź na kwestionariusz, pytań i zmiennych problematycznych, zmiennych, które były najbardziej/najmniej przydatne w opisie USZ na szczeblu krajowym, szacowanego lub faktycznego poziomu satysfakcji użytkowników danych na szczeblu krajowym, różnicy obciążeń dla małych i dużych przedsiębiorstw oraz działań poczynionych w celu zmniejszenia obciążenia.”.

(1) Współczynnik zmienności jest stosunkiem pierwiastka kwadratowego wariancji estymatora do wartości oczekiwanej. Jest estymowany przez stosunek pierwiastka kwadratowego estymatora wariancji z próby do wartości estymowanej. Estymacja wariancji z próby musi uwzględniać projekt doboru próby i zmiany warstw.

(2) Wskaźnik odpowiedzi jest stosunkiem liczby respondentów wewnątrz zakresu do liczby kwestionariuszy wysłanych do wybranej populacji.

(3) Wskaźnik odpowiedzi na pytanie dla danej zmiennej jest stosunkiem liczby dostępnych danych do liczby dostępnych i brakujących danych (równy liczbie i zakresowi respondentów).

[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 24 lutego 2006 r.

[2] Załącznik I w brzmieniu ustalonym przez art. 1 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1153/2014 z dnia 29 października 2014 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 198/2006 w zakresie zbieranych danych oraz wymagań dotyczących doboru próby, dokładności i jakości (Dz.Urz.UE L 309 z 30.10.2014, str. 9). Zmiana weszła w życie 19 listopada 2014 r.

[3] Załącznik II w brzmieniu ustalonym przez art. 1 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1153/2014 z dnia 29 października 2014 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 198/2006 w zakresie zbieranych danych oraz wymagań dotyczących doboru próby, dokładności i jakości (Dz.Urz.UE L 309 z 30.10.2014, str. 9). Zmiana weszła w życie 19 listopada 2014 r.

[4] Załącznik III w brzmieniu ustalonym przez art. 1 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1153/2014 z dnia 29 października 2014 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 198/2006 w zakresie zbieranych danych oraz wymagań dotyczących doboru próby, dokładności i jakości (Dz.Urz.UE L 309 z 30.10.2014, str. 9). Zmiana weszła w życie 19 listopada 2014 r.

[5] Załącznik V w brzmieniu ustalonym przez art. 1 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1153/2014 z dnia 29 października 2014 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 198/2006 w zakresie zbieranych danych oraz wymagań dotyczących doboru próby, dokładności i jakości (Dz.Urz.UE L 309 z 30.10.2014, str. 9). Zmiana weszła w życie 19 listopada 2014 r.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00