Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2009-06-17 do 2023-10-05
Wersja archiwalna od 2009-06-17 do 2023-10-05
archiwalny
Alerty
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 30/2009
z dnia 16 stycznia 2009 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1032/2006 w zakresie wymogów dla automatycznych systemów wymiany danych lotniczych wspomagających usługi łącza danych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(ostatnia zmiana: DUUEL. z 2009 r., Nr 153, poz. 29)
Alerty
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 552/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie inte-roperacyjności europejskiej sieci zarządzania ruchem lotniczym („rozporządzenie w sprawie interoperacyjności”) (1), w szczególności jego art. 3 ust. 1,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej („rozporządzenie ramowe”) (2), w szczególności jego art. 8 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W celu umożliwienia korzystania z aplikacji łącza danych ziemia-powietrze centrale kontroli obszaru świadczące usługi łącza danych zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 29/2009 z dnia 16 stycznia 2009 r. ustanawiającym wymogi dla usług łącza danych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (3) powinny mieć dostęp we właściwym czasie do odpowiednich informacji dotyczących lotu.
(2) W celu umożliwienia kolejnemu organowi kontroli ruchu lotniczego rozpoczęcia wymiany danych ze statkiem powietrznym, w przypadku gdy zainteresowane centralne kontroli obszaru nie posiadają wspólnej podłączonej usługi łącza danych, należy wdrożyć automatyczne procesy służące identyfikacji i łączności z kolejnym organem.
(3) Na mocy art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 549/2004 organizacja Eurocontrol została upoważniona do opracowania wymogów w zakresie skoordynowanego wprowadzenia usług łącza danych. Niniejsze rozporządzenie oparte jest na wynikającym z tego mandatu sprawozdaniu z dnia 19 października 2007 r.
(4) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1032/2006 z dnia 6 lipca 2006 r. ustanawiające wymagania dla automatycznych systemów wymiany danych lotniczych dla celów powiadamiania, koordynacji i przekazywania kontroli nad lotem pomiędzy organami kontroli ruchu lotniczego (4) powinno zostać odpowiednio zmienione.
(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Jednolitej Przestrzeni Powietrznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W rozporządzeniu (WE) nr 1032/2006 wprowadza się następujące zmiany:
1) [1] w art. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej, świadczące usługi łącza danych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 29/2009 zapewniają spełnianie przez systemy, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. a), i centrale kontroli obszaru wymogów w zakresie interoperacyjności i sprawności, określonych w załączniku I części A i D”;
2) załączniki I i III zostają zmienione zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 16 stycznia 2009 r.
|
(1) Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 26.
(2) Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 1.
(3) Zob. s. 3 niniejszego Dziennika Urzędowego.
ZAŁĄCZNIK
W załącznikach I i III do rozporządzenia (WE) nr 1032/2006 wprowadza się następujące zmiany:
1) w załączniku I dodaje się część D w brzmieniu:
„CZĘŚĆ D: WYMOGI DLA PROCESÓW WSPOMAGAJĄCYCH USŁUGI ŁĄCZA DANYCH
1. PRZESŁANIE IDENTYFIKATORA
1.1. Przedmiotowe informacje dotyczące lotu
1.1.1. Informacje objęte procedurą przesyłania identyfikatora obejmują przynajmniej:
- identyfikację statku powietrznego,
- lotnisko odlotu,
- lotnisko docelowe,
- rodzaj identyfikatora,
- parametry identyfikatora.
1.2. Zasady stosowania
1.2.1. Dla każdego lotu, którego identyfikacja jest przekazywana za pomocą automatycznej wymiany danych, mającego przekroczyć granice obszaru, realizowana jest jedna procedura przesyłania identyfikatora.
1.2.2. Procedurę przesyłania identyfikatora rozpoczyna się w momencie określonym na podstawie jednego albo drugiego z poniższych parametrów, w zależności od tego, który moment wystąpi wcześniej, lub tak szybko, jak to tylko jest możliwe po tym momencie:
- liczba minut wyliczona na podstawie określonych parametrów przed przewidywaną godziną przekroczenia punktu koordynacji,
- gdy lot znajduje się w dwustronnie uzgodnionej odległości od punktu koordynacji,
zgodnie z porozumieniami o współpracy.
1.2.3. Kryteria kwalifikacji w zakresie procedury przesyłania identyfikatora są zgodne z porozumieniami o współpracy.
1.2.4. Informacje o przesłanym identyfikatorze organ przejmujący wprowadza do odpowiednich informacji dotyczących lotu.
1.2.5. Stan identyfikacji lotu może zostać wyświetlony na odpowiednim stanowisku pracy należącym do organu przejmującego.
1.2.6. O zakończeniu procedury przesyłania identyfikatora, obejmującym potwierdzenie organu przejmującego, informowany jest organ przekazujący.
1.2.7. Brak potwierdzenia zakończenia procedury przesyłania identyfikatora zgodnie z obowiązującymi wymogami w zakresie jakości usługi skutkuje wezwaniem do nawiązania kontaktu przez łącze danych ziemia-powietrze, skierowanym do statku powietrznego.
2. KOLEJNY POWIADAMIANY ORGAN 2.1. Przedmiotowe informacje dotyczące lotu
2.1.1. Informacje objęte procedurą powiadamiania kolejnego organu obejmują przynajmniej:
- identyfikację statku powietrznego,
- lotnisko odlotu,
- lotnisko docelowe.
2.2. Zasady stosowania
2.2.1. Dla każdego kwalifikującego się lotu przekraczającego granice obszaru realizowana jest procedura powiadamiania kolejnego organu.
2.2.2. Procedurę powiadamiania kolejnego organu rozpoczyna się po rozpoznaniu przez system pokładowy zapytania kolejnego organu o dane, skierowanego do statku powietrznego.
2.2.3. Organ przejmujący, po pomyślnym przetworzeniu danych dotyczących powiadomienia kolejnego organu, występuje do statku powietrznego o nawiązanie łączności pomiędzy kontrolerem a pilotem (CPDLC) za pośrednictwem łącza danych.
2.2.4. Jeśli dane o kolejnym powiadamianym organie nie zostały odebrane w dwustronnie uzgodnionym terminie, ustalonym na podstawie określonych parametrów, organ przejmujący stosuje procedury lokalne w celu nawiązania łączności ze statkiem powietrznym za pośrednictwem łącza danych.
2.2.5. O zakończeniu procedury powiadamiania kolejnego organu, obejmującym potwierdzenie organu przejmującego, informowany jest organ przekazujący.
2.2.6. Brak potwierdzenia zakończenia procedury powiadamiania kolejnego organu zgodnie z obowiązującymi wymogami w zakresie jakości usługi skutkuje uruchomieniem przez organ przekazujący lokalnych procedur.”;
2) w załączniku III pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2) Wymogi w zakresie interoperacyjności i eksploatacji określone w pkt 3.2.4, 3.2.5, 4.2.3, 4.2.4, 5.2.3, 5.2.4, 6.2.3 i 6.2.4 załącznika I, część B, oraz w pkt 1.2.6, 1.2.7, 2.2.5 i 2.2.6 załącznika I, część D są również traktowane jako wymogi bezpieczeństwa.
3) Jeśli chodzi o procedury korekty koordynacji, uchylenia koordynacji, podstawowych danych lotniczych, wymiany podstawowych danych lotniczych, przesłania identyfikatora oraz powiadamiania kolejnego organu, wymogi w zakresie jakości usługi, określone w załączniku II, są również traktowane jako wymogi bezpieczeństwa.”.
[1] Art. 1 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez sprostowanie do rozporządzenia Komisji (WE) nr 30/2009 z dnia 16 stycznia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1032/2006 w zakresie wymogów dla automatycznych systemów wymiany danych lotniczych wspomagających usługi łącza danych (Dz.Urz.UE L 153 z 17.06.2009, str. 29). Zmiana weszła w życie 17 czerwca 2009 r.