Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2008 nr 181 str. 45
Wersja aktualna od 2008-06-03
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2008 nr 181 str. 45
Wersja aktualna od 2008-06-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA RADY

z dnia 3 czerwca 2008 r.

uchylająca decyzję 2005/185/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Republice Czeskiej

(2008/563/WE)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 104 ust. 12,

uwzględniając zalecenie Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Rady 2005/185/WE (1), przyjętą na zalecenie Komisji zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu, stwierdzono, że w Republice Czeskiej istnieje nadmierny deficyt. Rada odnotowała, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2003 r. wyniósł 12,9 % PKB (5,9 % PKB, nie uwzględniając jednorazowego działania rządu związanego z zastosowaniem na dużą skalę gwarancji rządowych), czyli dużo powyżej wartości odniesienia określonej w Traktacie na poziomie 3 % PKB.

(2) W dniu 5 lipca 2004 r. zgodnie z art. 104 ust. 7 Traktatu oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu (2) na podstawie zalecenia Komisji Rada skierowała do Republiki Czeskiej zalecenie zlikwidowania nadmiernego deficytu najpóźniej do 2008 r. Zalecenie to podano do publicznej wiadomości.

(3) W kontekście prognozy znacznego odchylenia budżetu od stanu równowagi w 2007 r. oraz utrzymywania się nadmiernego deficytu powyżej wartości odniesienia w 2008 r., w dniu 10 lipca 2007 r., na mocy art. 104 ust. 8, w oparciu o zalecenie Komisji Rada przyjęła decyzję stwierdzającą, że działania podjęte przez Republikę Czeską nie wydają się wystarczające do zapewnienia korekty nadmiernego deficytu do roku 2008 (3). W dniu 10 października 2007 r. w oparciu o zalecenie Komisji Rada wydała nowe zalecenie na mocy art. 104 ust. 7, w którym wezwała Republikę Czeską do dalszego ograniczenia pogarszania się sytuacji budżetowej w roku 2007 i ponownie stwierdziła, że istniejący nadmierny deficyt musi zostać zlikwidowany najpóźniej do roku 2008, oraz wyznaczyła dzień 9 kwietnia 2008 r. jako ostateczny termin podjęcia przez władze czeskie skutecznych działań w tym celu. Biorąc za podstawę dostępne w tamtym czasie prognozy, Rada wezwała władze czeskie do doprowadzenia do poprawy wyniku strukturalnego (tj. wyniku w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe) o co najmniej 0,75 % PKB w roku 2008 w stosunku do roku 2007.

(4) Zgodnie z art. 104 ust. 12 Traktatu decyzja Rady w sprawie istnienia nadmiernego deficytu powinna zostać uchylona, jeżeli w ocenie Rady nadmierny deficyt w danym państwie członkowskim został skorygowany.

(5) Zgodnie z Protokołem w sprawie procedury nadmiernego deficytu załączonym do Traktatu Komisja dostarcza danych służących do zastosowania procedury. W ramach stosowania tego protokołu państwa członkowskie przedkładają dane na temat deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz inne związane z tym zmienne dwa razy w roku, mianowicie do dnia 1 kwietnia oraz do dnia 1 października, zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 3605/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie stosowania Protokołu w sprawie procedury dla nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (4).

(6) Na podstawie danych dostarczonych przez Komisję (Eurostat) zgodnie z art. 8g ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 3605/93 po przekazaniu przez Republikę Czeską powiadomienia przed dniem 1 kwietnia 2008 r. oraz w oparciu o prognozę służb Komisji z wiosny 2008 r. uzasadnione są następujące wnioski:

- deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych zmniejszył się z 2,7 % PKB w 2006 r. do 1,6 % PKB w 2007 r., tj. poniżej wartości odniesienia dla deficytu wynoszącej 3 % PKB przed terminem określonym przez Radę. Dla porównania w programie konwergencji z marca 2007 r. przyjęto wartość docelową wynoszącą 4 % PKB,

- dochody podatkowe przekroczyły oczekiwania w związku z wyższym od zakładanego wzrostem gospodarczym, jednak zmniejszenie deficytu w 2007 r. było również skutkiem ograniczenia wydatków, w szczególności w odniesieniu do wynagrodzeń pracowników sektora publicznego oraz spożycia pośredniego. Większość ograniczeń wydatków ma charakter stały. Poprawa wyniku strukturalnego (tj. wyniku w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe) szacowana jest na nieco powyżej 0,5 % PKB w 2007 r.,

- na rok 2008 prognoza z wiosny 2008 r. przewiduje dalszy spadek deficytu do poziomu 1,4 % PKB, głównie dzięki dodatkowym środkom ukierunkowanym na ograniczenie wydatków, środkom legislacyjnym mającym zmniejszyć wydatki na świadczenia społeczne i dzięki wprowadzeniu częściowej odpłatności za usługi zdrowotne. Dochody wyrażone jako procent PKB powinny się utrzymać w dużej mierze na stabilnym poziomie wskutek wprowadzenia w 2008 r. szeregu środków podatkowych. Przewidywania przedstawione w prognozie z wiosny są zgodne z podaną w notyfikacji fiskalnej z kwietnia wartością docelową deficytu wynoszącą 1,5 % PKB. Na rok 2009 prognoza z wiosny przewiduje, przy założeniu kontynuacji dotychczasowej polityki przewidującej ciągłe ograniczanie wydatków, dalsze zmniejszenie deficytu do 1,1 % PKB. Świadczy to o tym, że deficyt zmniejszono do poziomu poniżej wartości odniesienia wynoszącej 3 % PKB w sposób wiarygodny i trwały,

- przewiduje się, że wynik strukturalny ma ulec poprawie o około 0,5 punktu procentowego PKB w 2008 r. i - przy założeniu kontynuacji dotychczasowej polityki przewidującej ciągłe ograniczanie wydatków - także w 2009 r. W tym kontekście należy też wspomnieć o potrzebie przyspieszenia osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego dla pozycji budżetowej, który w przypadku Republiki Czeskiej oznacza deficyt strukturalny na poziomie 1 % PKB, zgodnie z zaleceniem zawartym w opinii Rady z marca 2008 r. w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji z listopada 2007 r.,

- dług sektora instytucji rządowych i samorządowych pozostaje znacznie poniżej wartości odniesienia wynoszącej 60 % PKB. Obniżył się on z 29,4 % PKB w 2006 r. do 28,7% w 2007 r. Zgodnie z prognozą z wiosny 2008 r. spodziewane jest dalsze zmniejszenie relacji długu do PKB do poziomu poniżej 28 % PKB do końca 2009 r. (przy założeniu kontynuacji dotychczasowej polityki).

(7) W opinii Rady nadmierny deficyt w Republice Czeskiej został skorygowany i w związku z tym należy uchylić decyzję 2005/185/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Z całościowej oceny wynika, że nadmierny deficyt w Republice Czeskiej został skorygowany.

Artykuł 2

Niniejszym uchyla się decyzję 2005/185/WE.

Artykuł 3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Czeskiej.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 3 czerwca 2008 r.

W imieniu Rady

C. LAGARDE

Przewodniczący

(1) Dz.U. L 62 z 9.3.2005, s. 20.

(2) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 6. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1056/2005 (Dz.U. L 174 z 7.7.2005, s. 5).

(3) Decyzja 2007/640/WE (Dz.U. L 260 z 5.10.2007, s. 13).

(4) Dz.U. L 332 z 31.12.1993, s. 7. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2103/2005 (Dz.U. L 337 z 22.12.2005, s. 1).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00