Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-06-11
Wersja aktualna od 2024-06-11
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ1)
z dnia 7 listopada 2022 r.
w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-20272)
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2024 r., poz. 849) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 6b ust. 10b ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2022 r. poz. 2080 i 2185) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, zwaną dalej „Agencją”, pomocy finansowej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027, zwanej dalej „pomocą finansową”.
§ 2.[Podmioty otrzymujące pomoc finansową] Pomoc finansowa może zostać udzielona podmiotom, o których mowa w art. 6b ust. 1 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, zwanej dalej „ustawą PARP”.
§ 3.[Forma pomocy] Pomoc finansowa może zostać udzielona w formach, o których mowa w art. 6b ust. 2 pkt 1, 3 i 5 ustawy PARP.
§ 4.[Rodzaje pomocy] 1. Wyróżnia się następujące rodzaje pomocy:
1) regionalną pomoc inwestycyjną;
2) pomoc na usługi doradcze;
3) pomoc na udział w targach;
4) pomoc dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność;
5) pomoc na projekty badawczo-rozwojowe oraz studia wykonalności;
6) pomoc dla klastrów innowacyjnych;
7) pomoc na wspieranie innowacyjności;
8) pomoc szkoleniową;
9) pomoc inwestycyjną na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności;
10) (uchylony)
11) (uchylony)
11a) pomoc inwestycyjną na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach;
11b) pomoc inwestycyjną na środki wspierające efektywność energetyczną w budynkach;
12) (uchylony)
13) pomoc inwestycyjną na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, propagowanie wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji;
14) pomoc inwestycyjną na efektywny energetycznie system ciepłowniczy i chłodniczy;
15) pomoc inwestycyjną na efektywne gospodarowanie zasobami i wspieranie przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym;
16) pomoc de minimis;
17) pomoc finansową niestanowiącą pomocy publicznej.
2. Pomoc finansowa, o której mowa w ust. 1:
1) pkt 1-9, 11a, 11b i 13-15 - stanowi pomoc publiczną, do której mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.3)), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 651/2014”;
2) pkt 16 - stanowi pomoc de minimis, do której mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023/2831 z 15.12.2023), zwanego dalej „rozporządzeniem 2023/2831” [1] ;
3) pkt 17 - stanowi pomoc finansową niestanowiącą pomocy publicznej w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE C 326 z 26.10.2012 str. 47), zwanego dalej „Traktatem”.
3. Pomoc finansowa może zostać udzielona w ramach jednego albo kilku przeznaczeń pomocy objętych rozporządzeniem.
4. Pomoc publiczna spełnia kryteria przejrzystości wskazane w art. 5 rozporządzenia nr 651/2014.
§ 5.[Definicje] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) biogazie - należy przez to rozumieć biogaz w rozumieniu art. 2 pkt 117b rozporządzenia nr 651/2014;
2) biopaliwie - należy przez to rozumieć biopaliwo w rozumieniu art. 2 pkt 117a rozporządzenia nr 651/2014;
3) biopłynach - należy przez to rozumieć biopłyny w rozumieniu art. 2 pkt 117c rozporządzenia nr 651/2014;
4) efektywności energetycznej - należy przez to rozumieć efektywność energetyczną w rozumieniu art. 2 pkt 103 rozporządzenia nr 651/2014;
5) efektywnym energetycznie systemie ciepłowniczym i chłodniczym - należy przez to rozumieć efektywny energetycznie system ciepłowniczy i chłodniczy w rozumieniu art. 2 pkt 124 rozporządzenia nr 651/2014;
6) efektywnym gospodarowaniu zasobami - należy przez to rozumieć efektywne gospodarowanie zasobami w rozumieniu art. 2 pkt 128a rozporządzenia nr 651/2014;
7) ekwiwalencie dotacji brutto - należy przez to rozumieć ekwiwalent dotacji brutto w rozumieniu art. 2 pkt 22 rozporządzenia nr 651/2014;
8) energii ze źródeł odnawialnych - należy przez to rozumieć energię ze źródeł odnawialnych w rozumieniu art. 2 pkt 109 rozporządzenia nr 651/2014;
9) europejskim centrum innowacji cyfrowych - należy przez to rozumieć konsorcjum podmiotów działających na rzecz innowacyjności, które zostało wybrane w konkursie przeprowadzonym przez Komisję Europejską, organizowanym w ramach programu „Cyfrowa Europa”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/694 z dnia 29 kwietnia 2021 r. ustanawiającym program „Cyfrowa Europa” oraz uchylającym decyzję (UE) 2015/2240 (Dz. Urz. UE L 166 z 11.05.2021, str. 1, z późn. zm.);
10) intensywności pomocy - należy przez to rozumieć intensywność pomocy w rozumieniu art. 2 pkt 26 rozporządzenia nr 651/2014;
11) inwestycji początkowej - należy przez to rozumieć inwestycję początkową w rozumieniu art. 2 pkt 49 rozporządzenia nr 651/2014;
12) klastrze innowacyjnym - należy przez to rozumieć klaster innowacyjny w rozumieniu art. 2 pkt 92 rozporządzenia nr 651/2014;
13) magazynowaniu energii cieplnej - należy przez to rozumieć magazynowanie energii cieplnej w rozumieniu art. 2 pkt 130d rozporządzenia nr 651/2014;
14) magazynowaniu energii elektrycznej - należy przez to rozumieć magazynowanie energii elektrycznej w rozumieniu art. 2 pkt 130c rozporządzenia nr 651/2014;
15) mikro-, małym lub średnim przedsiębiorcy - oznacza to odpowiednio mikroprzedsiębiorstwo, małe lub średnie przedsiębiorstwo, spełniające warunki określone w art. 2 załącznika I do rozporządzenia nr 651/2014;
16) ochronie środowiska - należy przez to rozumieć ochronę środowiska w rozumieniu art. 2 pkt 101 rozporządzenia nr 651/2014;
17) operatorze klastra innowacyjnego - należy przez to rozumieć operatora klastra innowacyjnego, o którym mowa w art. 27 ust. 2 rozporządzenia nr 651/2014;
18) ośrodku innowacji - należy przez to rozumieć podmiot lub konsorcjum podmiotów działające na rzecz innowacyjności, które uzyskały akredytację ministra właściwego do spraw gospodarki w ramach systemu akredytacji ośrodków innowacji;
19) paliwach z biomasy - należy przez to rozumieć paliwa z biomasy w rozumieniu art. 2 pkt 117d rozporządzenia nr 651/2014;
20) przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia nr 651/2014;
21) przedsiębiorstwie innowacyjnym - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo innowacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 80 rozporządzenia nr 651/2014;
22) recyklingu - należy przez to rozumieć recykling w rozumieniu art. 2 pkt 128 rozporządzenia nr 651/2014;
23) studium wykonalności - należy przez to rozumieć studium wykonalności w rozumieniu art. 2 pkt 87 rozporządzenia nr 651/2014;
24) systemach ciepłowniczych i chłodniczych - należy przez to rozumieć systemy ciepłownicze i chłodnicze w rozumieniu art. 2 pkt 124b rozporządzenia nr 651/2014;
25) terenach opuszczonych i poprzemysłowych - należy przez to rozumieć nieużytkowane lub nie w pełni wykorzystane tereny, które pierwotnie przeznaczone były pod działalność gospodarczą, która obecnie została zakończona, w tym również otoczenie zakładów przemysłowych, w szczególności zdegradowane obszary, które ze względu na obecność substancji niebezpiecznych nie nadają się do ponownego zagospodarowania;
26) usługach doradczych w zakresie innowacji - należy przez to rozumieć usługi doradcze w zakresie innowacji w rozumieniu art. 2 pkt 94 rozporządzenia nr 651/2014;
27) usługach wsparcia innowacji - należy przez to rozumieć usługi wsparcia innowacji w rozumieniu art. 2 pkt 95 rozporządzenia nr 651/2014;
28) wodorze odnawialnym - należy przez to rozumieć wodór odnawialny w rozumieniu art. 2 pkt 102c rozporządzenia nr 651/2014;
29) wysokosprawnej kogeneracji - należy przez to rozumieć wysokosprawną kogenerację w rozumieniu art. 2 pkt 107 rozporządzenia nr 651/2014.
§ 6.[Ograniczenia dotyczące stosowania przepisów] 1. W przypadku pomocy publicznej przepisów rozporządzenia nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 1 ust. 2, ust. 3 lit. a-d oraz ust. 5 i 6 oraz art. 13 rozporządzenia nr 651/2014.
2. Jeżeli przedsiębiorca ubiegający się o pomoc finansową prowadzi działalność gospodarczą w sektorach, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. c i ust. 3 rozporządzenia nr 651/2014 oraz art. 1 ust. 1 rozporządzenia 2023/2831 [2] , w związku z którą nie może zostać udzielona taka pomoc, oraz inną działalność gospodarczą, pomoc finansowa może zostać mu udzielona pod warunkiem, że przedsiębiorca ten zobowiąże się do wyodrębnienia ewidencji w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych w ramach działalności gospodarczej z obu sektorów, w tym do przypisywania przychodów i kosztów na podstawie konsekwentnie stosowanych i mających uzasadnienie metod.
3. Pomoc publiczna nie może zostać udzielona ani wypłacona przedsiębiorcy, na którym ciąży obowiązek zwrotu pomocy wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej taką pomoc za niezgodną z prawem oraz z rynkiem wewnętrznym.
4. Pomoc publiczna nie może zostać udzielona przedsiębiorcy znajdującemu się w trudnej sytuacji w rozumieniu art. 2 pkt 18 rozporządzenia nr 651/2014, z wyjątkiem pomocy de minimis.
5. (uchylony)
6. W przypadku pomocy publicznej, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2, przepisów rozporządzenia nie stosuje się w przypadku, o którym mowa w art. 18 ust. 4 rozporządzenia nr 651/2014.
7. (uchylony)
8. (uchylony)
9. (uchylony)
10. W przypadku pomocy de minimis przepisów rozporządzenia nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 1 ust. 1 rozporządzenia 2023/2831 [3] .
11. Pomoc finansowa nie może zostać udzielona na działalność w zakresie:
1) wytwarzania, przetwórstwa lub wprowadzania do obrotu tytoniu i wyrobów tytoniowych;
2) produkcji lub wprowadzania do obrotu napojów alkoholowych;
3) produkcji lub wprowadzania do obrotu treści pornograficznych;
4) obrotu materiałami wybuchowymi, bronią i amunicją;
5) gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych;
6) produkcji lub wprowadzania do obrotu środków odurzających, substancji psychotropowych lub prekursorów, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych.
12. Pomoc finansowa może zostać udzielona pod warunkiem, że przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej potwierdzoną wpisem do odpowiedniego rejestru lub ewidencji.
13. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się w przypadku pomocy finansowej udzielanej przedsiębiorcom objętym sankcjami przyjętymi na podstawie rozporządzenia Rady (UE) nr 269/2014 z dnia 17 marca 2014 r. w sprawie środków ograniczających w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających (Dz. Urz. UE L 78 z 17.03.2014, str. 6, z późn. zm), rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz. Urz. UE L 229 z 31.07.2014, str. 1, z późn. zm.), rozporządzenia Rady (WE) nr 765/2006 z dnia 18 maja 2006 r. dotyczącego środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy (Dz. Urz. UE L 134 z 20.05.2006, str. 1, z późn. zm.), rozporządzenia Rady (UE) 2022/263 z dnia 23 lutego 2022 r. w sprawie środków ograniczających w odpowiedzi na nielegalne uznanie, okupację lub aneksję przez Federację Rosyjską niektórych niekontrolowanych przez rząd obszarów ukraińskich (Dz. Urz. UE LI 42 z 23.02.2022, str. 77, z późn. zm.), decyzji Rady 2012/642/WPZiB z dnia 15 października 2012 r. dotyczącej środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy (Dz. Urz. UE L 285 z 17.10.2012, str. 1, z późn. zm.), decyzji Rady 2014/145/WPZiB z dnia 17 marca 2014 r. w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażającymi (Dz. Urz. UE L 78 z 17.03.2014, str. 16, z późn. zm.), decyzji Rady 2014/512/WPZiB z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczącej środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz. Urz. UE L 229 z 31.07.2014, str. 13, z późn. zm.) oraz decyzji Rady (WPZiB) 2022/266 z dnia 23 lutego 2022 r. w sprawie środków ograniczających w odpowiedzi na nielegalne uznanie, okupację lub aneksję przez Federację Rosyjską niektórych niekontrolowanych przez rząd obszarów Ukrainy (Dz. Urz. UE LI 42 z 23.02.2022, str. 109, z późn. zm.), w szczególności:
1) podmiotom wymienionym w aktach prawnych nakładających te sankcje;
2) przedsiębiorcom będącym własnością podmiotów, w które są wymierzone te sankcje, lub powiązanym z takimi podmiotami w sposób, o którym mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia 2023/2831 [4] ;
3) przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą w sektorach przemysłu, w które są wymierzone te sankcje, chyba że przedsiębiorca wykaże, że udzielenie mu pomocy nie będzie stać w sprzeczności z tymi sankcjami.
§ 7.[Pomoc publiczna] 1. Pomoc publiczna może zostać udzielona, jeżeli przedsiębiorca złożył wniosek o jej przyznanie przed rozpoczęciem prac nad projektem, zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia nr 651/2014.
2. W przypadku:
1) pomocy publicznej, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 4 i 13,
2) pomocy de minimis
- nie obowiązuje wymóg, o którym mowa w ust. 1.
§ 8.[Koszty kwalifikowalne] 1. W przypadku pomocy publicznej do obliczenia intensywności oraz wartości tej pomocy i kosztów kwalifikowalnych stosuje się art. 7 ust. 1-3 rozporządzenia nr 651/2014.
2. W przypadku pomocy de minimis wartość dopuszczalnej pomocy udzielanej jednemu przedsiębiorcy w rozumieniu art. 2 ust. 2 rozporządzenia 2023/2831 [5] ustala się zgodnie z art. 3 ust. 2-9 rozporządzenia nr 1407/2013.
3. Kosztami kwalifikowalnymi są koszty poniesione w sposób przejrzysty, racjonalny, efektywny i adekwatny do zaplanowanych przez wnioskodawcę działań i celów projektu oraz celów określonych dla priorytetu, bezpośrednio związane z projektem oraz poniesione, z wyłączeniem kosztów, o których mowa w § 45 i § 49 , po dniu złożenia wniosku o udzielenie danej pomocy finansowej do dnia wskazanego w umowie o udzielenie danej pomocy finansowej.
§ 9.[Kumulacja pomocy publicznej] 1. Pomoc publiczna podlega kumulacji na zasadach określonych w art. 8 rozporządzenia nr 651/2014.
2. Pomoc de minimis podlega kumulacji na zasadach określonych w art. 5 rozporządzenia 2023/2831 [6] .
§ 10.[Indywidualna notyfikacja Komisji Europejskiej] Pomoc publiczna podlega indywidualnej notyfikacji Komisji Europejskiej, jeżeli jej wartość przekroczy progi określone w art. 4 rozporządzenia nr 651/2014.
Rozdział 2
Regionalna pomoc inwestycyjna
§ 11.[Regionalna pomoc inwestycyjna] 1. Regionalna pomoc inwestycyjna jest udzielana mikro-, małemu lub średniemu przedsiębiorcy na inwestycję początkową.
2. W przypadku przejęcia aktywów zakładu są uwzględniane wyłącznie koszty zakupu aktywów poniesione zgodnie z warunkami określonymi w art. 14 ust. 6 akapit trzeci rozporządzenia nr 651/2014.
§ 12.[Koszty kwalifikowalne w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej] 1. Kosztami kwalifikowalnymi w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej są koszty:
1) nabycia prawa użytkowania wieczystego gruntu oraz nabycia prawa własności nieruchomości, z wyłączeniem lokali mieszkalnych;
2) nabycia albo wytworzenia środków trwałych innych niż określone w pkt 1;
3) nabycia robót i materiałów budowlanych;
4) nabycia wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how oraz innych praw własności intelektualnej, które:
a) będą wykorzystywane wyłącznie w zakładzie otrzymującym pomoc,
b) będą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami o rachunkowości,
c) zostaną nabyte na warunkach rynkowych od osób trzecich niepowiązanych z przedsiębiorcą otrzymującym pomoc,
d) będą stanowić aktywa przedsiębiorcy otrzymującego pomoc i pozostaną związane z projektem, na który przyznano pomoc, przez okres co najmniej 3 lat od dnia zakończenia realizacji projektu;
5) rat spłaty kapitału nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych, poniesione przez korzystającego do dnia zakończenia realizacji projektu, do wysokości kapitału z dnia zawarcia umowy leasingu albo spłaty kapitału nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych, należnej finansującemu z tytułu umowy leasingu, o ile we wniosku o udzielenie pomocy finansujący jest wskazany przez wnioskodawcę jako podmiot upoważniony do poniesienia kosztu, przy czym umowa leasingu będzie obejmowała okres co najmniej 3 lat od przewidywanego dnia zakończenia realizacji projektu;
6) rat spłaty kapitału środków trwałych, inne niż określone w pkt 5, poniesione przez korzystającego do dnia zakończenia realizacji projektu, do wysokości kapitału z dnia zawarcia umowy leasingu albo spłaty kapitału środków trwałych, innych niż określone w pkt 5, należnej finansującemu z tytułu umowy leasingu, o ile we wniosku o udzielenie pomocy finansujący jest wskazany przez wnioskodawcę jako podmiot upoważniony do poniesienia kosztu, przy czym umowa leasingu prowadzi do przeniesienia własności tych środków na korzystającego, z wyłączeniem leasingu zwrotnego.
2. Łączna wartość kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 5, przeznaczonych na zakup gruntów może wynosić do 10% kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w ust. 1. W przypadku terenów opuszczonych i poprzemysłowych, na których znajdują się budynki, limit ten zostaje podniesiony do 15%.
§ 13.[Maksymalna intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej na pokrycie kosztów kwalifikowalnych] 1. Maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 12 ust. 1, określa się zgodnie z maksymalną intensywnością pomocy regionalnej dla małych lub średnich przedsiębiorców określoną w mapie pomocy regionalnej na lata 2022-2027 ustalonej w przepisach wydanych na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 743 oraz z 2022 r. poz. 807), zwanej dalej „ustawą o pomocy publicznej”.
2. Maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej oblicza się, uwzględniając warunki określone w art. 14 ust. 12-14 rozporządzenia nr 651/2014.
§ 14.[Warunki udzielenia regionalnej pomocy inwestycyjnej] 1. Regionalna pomoc inwestycyjna jest udzielana pod warunkiem spełnienia wymogów określonych w art. 14 ust. 5 i ust. 16 zdanie pierwsze rozporządzenia nr 651/2014.
2. W przypadku pomocy publicznej przyznanej na dywersyfikację istniejącego zakładu regionalna pomoc inwestycyjna jest udzielana, jeżeli jest spełniony warunek określony w art. 14 ust. 7 zdanie drugie rozporządzenia nr 651/2014.
Rozdział 3
Pomoc na usługi doradcze
§ 15.[Pomoc na usługi doradcze] 1. Pomoc na usługi doradcze jest udzielana mikro-, małemu lub średniemu przedsiębiorcy.
2. Pomoc na usługi doradcze jest udzielana na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w art. 18 ust. 3 rozporządzenia nr 651/2014.
3. Usługi doradcze nie mogą mieć charakteru ciągłego ani okresowego oraz nie mogą być związane z bieżącą działalnością operacyjną mikro-, małego lub średniego przedsiębiorcy, w szczególności w zakresie doradztwa podatkowego, stałej obsługi prawnej lub reklamy.
§ 16.[Intensywność pomocy na usługi doradcze] Intensywność pomocy na usługi doradcze nie przekracza 50% kosztów kwalifikowalnych.
Rozdział 4
Pomoc na udział w targach
§ 17.[Pomoc na udział w targach] 1. Pomoc na udział w targach jest udzielana mikro-, małemu lub średniemu przedsiębiorcy.
2. Pomoc na udział w targach jest udzielana na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w art. 19 ust. 2 rozporządzenia nr 651/2014.
§ 18.[Intensywność pomocy na udział w targach] Intensywność pomocy na udział w targach nie przekracza 50% kosztów kwalifikowalnych.
Rozdział 5
Pomoc dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność
§ 19.[Pomoc dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność] Pomoc dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność jest udzielana mikro-lub małemu przedsiębiorcy, który:
1) nie jest notowany na giełdzie i prowadzi działalność przez okres nie dłuższy niż 5 lat od dnia wpisania do odpowiedniego rejestru lub ewidencji;
2) nie dokonał podziału zysków;
3) nie przejął działalności gospodarczej innego przedsiębiorcy, chyba że obrót z przejmowanej działalności stanowi mniej niż 10% obrotu przedsiębiorcy ubiegającego się o pomoc publiczną uzyskiwanego w roku poprzedzającym przejęcie tej działalności przez przedsiębiorcę ubiegającego się o tę pomoc;
4) nie został utworzony w wyniku połączenia, chyba że spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków:
a) obrót przejmowanego przedsiębiorcy stanowi mniej niż 10% obrotu przedsiębiorcy ubiegającego się o pomoc publiczną w roku obrotowym poprzedzającym przejęcie albo obrót połączonego przedsiębiorcy jest wyższy o mniej niż 10% od łącznego obrotu łączących się przedsiębiorców w roku obrotowym poprzedzającym połączenie,
b) połączenie nastąpiło między mikro-lub małymi przedsiębiorcami spełniającymi warunki, o których mowa w pkt 1-3.
§ 20.[Forma pomocy dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność] 1. Pomoc dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność jest udzielana w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego o wartości ekwiwalentu dotacji brutto do:
1) wyrażonej w złotych równowartości 1 000 000 euro dla przedsiębiorców mających siedzibę albo miejsce zamieszkania na obszarze województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego lub zachodniopomorskiego lub regionu mazowieckiego regionalnego;
2) wyrażonej w złotych równowartości 750 000 euro dla przedsiębiorców mających siedzibę albo miejsce zamieszkania na obszarze województw: dolnośląskiego i wielkopolskiego oraz regionu warszawskiego stołecznego na obszarach należących do gmin: Baranów, Błonie, Dąbrówka, Dobre, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Jadów, Jaktorów, Kałuszyn, Kampinos, Kołbiel, Latowicz, Leoncin, Leszno, Mrozy, Nasielsk, Osieck, Prażmów, Serock, Siennica, Sobienie-Jeziory, Strachówka, Tarczyn, Tłuszcz, Zakroczym lub Żabia Wola;
3) wyrażonej w złotych równowartości 500 000 euro dla pozostałych przedsiębiorców.
2. W przypadku mikro-lub małych przedsiębiorców spełniających kryteria przedsiębiorstwa innowacyjnego maksymalne wartości pomocy, o których mowa w ust. 1, ulegają podwojeniu.
Rozdział 6
Pomoc na projekty badawczo-rozwojowe oraz studia wykonalności
§ 21.[Koszty kwalifikowalne w ramach pomocy na projekty badawczo-rozwojowe] 1. Kosztami kwalifikowalnymi w ramach pomocy na projekty badawczo-rozwojowe obejmujące badania przemysłowe lub eksperymentalne prace rozwojowe są koszty:
1) wynagrodzeń wraz z pozapłacowymi kosztami pracy, w tym składkami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, osób zatrudnionych przy realizacji projektu w części, w jakiej wynagrodzenia te są bezpośrednio związane z jego realizacją;
2) sprzętu i aparatury w zakresie i przez okres, w jakim są one wykorzystywane przy realizacji projektu, przy czym jeżeli sprzęt i aparatura nie są wykorzystywane na potrzeby realizacji projektu przez całkowity okres ich użytkowania, do kosztów kwalifikowalnych zalicza się wyłącznie koszty amortyzacji odpowiadające okresowi realizacji projektu, obliczone na podstawie przepisów o rachunkowości;
3) badań wykonywanych na podstawie umowy, wiedzy i patentów zakupionych lub użytkowanych na podstawie licencji udzielonej przez podmioty zewnętrzne na warunkach pełnej konkurencji oraz usług doradczych i usług równorzędnych wykorzystywanych wyłącznie na potrzeby związane z realizacją projektu;
4) [7] dodatkowe ogólne i inne operacyjne, o których mowa w art. 25 ust. 3 lit. e rozporządzenia nr 651/2014, które można obliczyć zgodnie z tym przepisem;
5) [8] (uchylony)
6) budynków i gruntów w zakresie i przez okres, w jakim są one wykorzystywane przy realizacji projektu, przy czym w przypadku budynków do kosztów kwalifikowalnych zalicza się wyłącznie koszty amortyzacji odpowiadające okresowi realizacji projektu, obliczone na podstawie przepisów o rachunkowości, a w przypadku gruntów do kosztów kwalifikowalnych zalicza się koszty przekazania na zasadach handlowych lub faktycznie poniesione koszty kapitałowe.
1a. [9] (uchylony)
2. Kosztami kwalifikowalnymi w ramach pomocy na studium wykonalności są koszty jego opracowania.
§ 22.[Maksymalna intensywność pomocy na projekty badawczo-rozwojowe] 1. Maksymalną intensywność pomocy na projekty badawczo-rozwojowe obejmujące badania przemysłowe lub eksperymentalne prace rozwojowe oraz studia wykonalności określa się zgodnie z art. 25 ust. 5 rozporządzenia nr 651/2014.
2. Maksymalną intensywność pomocy na projekty badawczo-rozwojowe obejmujące badania przemysłowe lub eksperymentalne prace rozwojowe oraz studia wykonalności zwiększa się zgodnie z art. 25 ust. 6 i 7 rozporządzenia nr 651/2014.
Rozdział 7
Pomoc dla klastrów innowacyjnych
§ 23.[Pomoc dla klastrów innowacyjnych] Pomoc dla klastrów innowacyjnych jest udzielana:
1) właścicielowi klastra innowacyjnego na inwestycję w zakresie utworzenia lub modernizacji klastra innowacyjnego jako pomoc inwestycyjna lub
2) operatorowi klastra innowacyjnego jako pomoc operacyjna, której czas trwania nie przekracza 10 lat od dnia jej udzielenia
- zgodnie z art. 27 ust. 2-4 rozporządzenia nr 651/2014.
§ 24.[Koszty kwalifikowalne w ramach pomocy operacyjnej] Kosztami kwalifikowalnymi w ramach pomocy operacyjnej, o której mowa w § 23 pkt 2, są koszty wynagrodzeń wraz z pozapłacowymi kosztami pracy, w tym składkami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, personelu operatora klastra innowacyjnego zatrudnionego przy realizacji projektu w części, w jakiej wynagrodzenia te są bezpośrednio związane z jego realizacją, i koszty administracyjne, w tym koszty ogólne, bezpośrednio związane z realizacją projektu, dotyczące:
1) aktywizacji klastra innowacyjnego w celu ułatwienia współpracy, dzielenia się informacjami oraz świadczenia lub kierowania specjalistycznych i dopasowanych usług wsparcia dla biznesu;
2) marketingu klastra innowacyjnego w celu zwiększenia udziału nowych przedsiębiorstw lub organizacji oraz zwiększenia rozpoznawalności tego klastra;
3) zarządzania zapleczem klastra innowacyjnego, organizacji programów szkoleniowych, warsztatów i konferencji w celu wsparcia dzielenia się wiedzą, tworzenia sieci kontaktów i współpracy transnarodowej.
§ 25.[Koszty kwalifikowalne w ramach pomocy inwestycyjnej] 1. Kosztami kwalifikowalnymi w ramach pomocy inwestycyjnej są koszty przeznaczone na utworzenie lub modernizację infrastruktury badawczej lub infrastruktury demonstracyjnej, umożliwiającej fizyczną prezentację całości lub części procesu produkcyjnego.
2. Do kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w ust. 1, zalicza się koszty:
1) nabycia albo wytworzenia środków trwałych, z wyłączeniem prawa użytkowania wieczystego gruntu oraz prawa własności nieruchomości;
2) nabycia robót i materiałów budowlanych;
3) nabycia wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how oraz innych praw własności intelektualnej, które:
a) będą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami o rachunkowości,
b) zostaną nabyte na warunkach rynkowych od osób trzecich niepowiązanych z właścicielem klastra innowacyjnego ,
c) będą stanowić aktywa koordynatora klastra i pozostaną związane z projektem, na który przyznano pomoc, przez co najmniej 5 lat lub 3 lata w przypadku właściciela klastra innowacyjnego będącego mikro-, małym lub średnim przedsiębiorcą, od dnia zakończenia realizacji projektu;
4) zakup subskrypcji obejmujących możliwość korzystania z oprogramowania;
5) rat spłaty kapitału środków trwałych, z wyłączeniem nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych, poniesione przez korzystającego do dnia zakończenia realizacji projektu, do wysokości kapitału z dnia zawarcia umowy leasingu albo spłaty kapitału środków trwałych, z wyłączeniem nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych, należnej finansującemu z tytułu umowy leasingu, o ile we wniosku o udzielenie pomocy finansujący jest wskazany przez wnioskodawcę jako podmiot upoważniony do poniesienia kosztu, przy czym umowa leasingu prowadzi do przeniesienia własności tych środków na korzystającego, z wyłączeniem leasingu zwrotnego.
§ 26.[Intensywność pomocy operacyjnej i inwestycyjnej] 1. Intensywność pomocy:
1) operacyjnej nie przekracza 50% łącznych kosztów kwalifikowalnych w okresie, na który jest przyznawana pomoc;
2) inwestycyjnej nie przekracza 50% kosztów kwalifikowalnych.
2. Intensywność pomocy zwiększa się na zasadach określonych w art. 27 ust. 6 zdanie drugie rozporządzenia nr 651/2014.
Rozdział 8
Pomoc na wspieranie innowacyjności
§ 28.[Pomoc na wspieranie innowacyjności] 1. Pomoc na wspieranie innowacyjności jest udzielana mikro-, małemu lub średniemu przedsiębiorcy.
2. Pomoc na wspieranie innowacyjności jest udzielana na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w art. 28 ust. 2 rozporządzenia nr 651/2014.
§ 29.[Maksymalna intensywność pomocy na wspieranie innowacyjności] Maksymalną intensywność pomocy na wspieranie innowacyjności określa się zgodnie z art. 28 ust. 3 rozporządzenia nr 651/2014.
Rozdział 9
Pomoc szkoleniowa
§ 30.[Pomoc szkoleniowa] 1. Pomoc szkoleniowa jest udzielana na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w art. 31 ust. 3 rozporządzenia nr 651/2014.
2. (uchylony)
§ 31.[Maksymalna intensywność pomocy szkoleniowej] 1. Maksymalną intensywność pomocy szkoleniowej określa się zgodnie z art. 31 ust. 4 zdanie pierwsze rozporządzenia nr 651/2014.
2. Intensywność pomocy szkoleniowej zwiększa się na zasadach określonych w art. 31 ust. 4 zdanie drugie rozporządzenia nr 651/2014.
§ 32.[Ograniczenia dotyczące udzielania pomocy szkoleniowej] Pomoc szkoleniowa nie może zostać udzielona na szkolenia, których obowiązek przeprowadzenia wynika z przepisów prawa krajowego.
Rozdział 10
Pomoc inwestycyjna na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności
§ 33.[Pomoc inwestycyjna na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności] 1. Pomoc inwestycyjna na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, jest udzielana na inwestycję spełniającą jeden z warunków określonych w art. 36 ust. 2 rozporządzenia nr 651/2014.
2. Pomoc inwestycyjna na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, nie ma zastosowania do inwestycji, o których mowa w rozdziałach 13a-16.
3. Pomoc inwestycyjna na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, jest udzielana z uwzględnieniem wyłączeń, o których mowa w art. 36 ust. 1a rozporządzenia nr 651/2014.
4. Pomoc inwestycyjna na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, jest udzielana na inwestycje, o których mowa w art. 36 ust. 1b rozporządzenia nr 651/2014.
5. Pomoc inwestycyjna na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, jest udzielana na inwestycje w wychwytywanie i transport dwutlenku węgla, jeżeli spełniają one warunki, o których mowa w art. 36 ust. 2a rozporządzenia nr 651/2014.
6. Jeżeli celem pomocy inwestycyjnej na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, jest ograniczenie lub unikanie emisji bezpośrednich, inwestycje, na które ta pomoc jest udzielana, nie mogą polegać jedynie na przenoszeniu tych emisji z jednego sektora do innego, ale muszą prowadzić do ogólnej redukcji tych emisji.
7. Jeżeli celem pomocy inwestycyjnej na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, inwestycje, na które ta pomoc jest udzielana, nie mogą polegać jedynie na przenoszeniu tych emisji z jednego sektora do innego, ale muszą prowadzić do ogólnej redukcji tych emisji.
8. Pomoc inwestycyjna na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, nie może zostać udzielona w przypadku, o którym mowa w art. 36 ust. 3 zdanie pierwsze rozporządzenia nr 651/2014.
9. Pomoc inwestycyjna na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, może zostać udzielona na warunkach, o których mowa w art. 36 ust. 3 zdanie drugie rozporządzenia nr 651/2014.
10. Pomoc inwestycyjna na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, jest udzielana na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w art. 36 ust. 4 rozporządzenia nr 651/2014.
11. Koszty kwalifikowalne można określić również zgodnie z art. 36 ust. 11 rozporządzenia nr 651/2014.
§ 34.[Maksymalna intensywność pomocy inwestycyjnej na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności] 1. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, określa się zgodnie z art. 36 ust. 5 i 6 rozporządzenia nr 651/2014.
2. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, zwiększa się zgodnie z art. 36 ust. 7 rozporządzenia nr 651/2014.
3. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, zwiększa się również o:
1) 5 punktów procentowych - w przypadku gdy inwestycja jest realizowana na obszarze województw: dolnośląskiego i wielkopolskiego oraz regionu warszawskiego stołecznego na obszarach należących do gmin: Baranów, Błonie, Dąbrówka, Dobre, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Jadów, Jaktorów, Kałuszyn, Kampinos, Koł-biel, Latowicz, Leoncin, Leszno, Mrozy, Nasielsk, Osieck, Prażmów, Serock, Siennica, Sobienie-Jeziory, Strachówka, Tarczyn, Tłuszcz, Zakroczym lub Żabia Wola;
2) 15 punktów procentowych - w przypadku gdy inwestycja jest realizowana na obszarze województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego lub zachodniopomorskiego lub regionu mazowieckiego regionalnego.
4. Maksymalna intensywność pomocy inwestycyjnej na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, może wynieść 100% kosztów kwalifikowalnych, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 36 ust. 9 rozporządzenia nr 651/2014.
5. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, można obliczyć zgodnie z art. 36 ust. 10 rozporządzenia nr 651/2014.
6. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, określoną zgodnie z ust. 1 i 2 pomniejsza się o 50% w przypadku, gdy koszty kwalifikowalne zostaną określone zgodnie z art. 36 ust. 11 rozporządzenia nr 651/2014.
Rozdział 11
(uchylony)
§ 35. (uchylony)
Rozdział 12
(uchylony)
§ 37. (uchylony)
Rozdział 13
(uchylony)
§ 38. (uchylony)
Rozdział 13a
Pomoc inwestycyjna na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach
§ 39a.[Pomoc inwestycyjna na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach] 1. Pomoc inwestycyjna na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach jest udzielana na inwestycję umożliwiającą osiągnięcie wyższego poziomu efektywności energetycznej w działalności prowadzonej przez przedsiębiorcę.
2. Pomoc inwestycyjna na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach nie może zostać udzielona w przypadkach, o których mowa w art. 38 ust. 2 zdanie pierwsze oraz ust. 2a i 2b rozporządzenia nr 651/2014.
3. Pomoc inwestycyjna na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach może zostać udzielona na warunkach, o których mowa w art. 38 ust. 2 zdanie drugie rozporządzenia nr 651/2014.
4. Pomoc inwestycyjna na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach jest udzielana na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w art. 38 ust. 3 rozporządzenia nr 651/2014.
§ 39b.[Maksymalna intensywność pomocy inwestycyjnej na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach] 1. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach określa się zgodnie z art. 38 ust. 4 rozporządzenia nr 651/2014.
2. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach zwiększa się zgodnie z art. 38 ust. 5 rozporządzenia nr 651/2014.
3. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach zwiększa się również o:
1) 5 punktów procentowych - w przypadku gdy inwestycja jest realizowana na obszarze województw: dolnośląskiego i wielkopolskiego oraz regionu warszawskiego stołecznego na obszarach należących do gmin: Baranów, Błonie, Dąbrówka, Dobre, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Jadów, Jaktorów, Kałuszyn, Kampinos, Kołbiel, Latowicz, Leoncin, Leszno, Mrozy, Nasielsk, Osieck, Prażmów, Serock, Siennica, Sobienie-Jeziory, Strachówka, Tar-czyn, Tłuszcz, Zakroczym lub Żabia Wola;
2) 15 punktów procentowych - w przypadku gdy inwestycja jest realizowana na obszarze województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego lub zachodniopomorskiego lub regionu mazowieckiego regionalnego.
4. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach można określić również zgodnie z art. 38 ust. 7 rozporządzenia nr 651/2014.
5. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach określoną zgodnie z ust. 1-3 pomniejsza się o 50% w przypadku, gdy koszty kwalifikowalne zostaną określone zgodnie z art. 38 ust. 8 rozporządzenia nr 651/2014.
Rozdział 13b
Pomoc inwestycyjna na środki wspierające efektywność energetyczną w budynkach
§ 39c.[Pomoc inwestycyjna na środki wspierające efektywność energetyczną w budynkach] 1. Pomoc inwestycyjna na środki wspierające efektywność energetyczną w budynkach jest udzielana na inwestycję umożliwiającą osiągnięcie wyższego poziomu efektywności energetycznej w budynkach wykorzystywanych w działalności prowadzonej przez przedsiębiorcę.
2. Pomoc inwestycyjna na środki wspierające efektywność energetyczną w budynkach nie może zostać udzielona w przypadkach, o których mowa w art. 38a ust. 2, 4 i 10 rozporządzenia nr 651/2014.
3. Pomoc inwestycyjna na środki wspierające efektywność energetyczną w budynkach jest udzielana, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 38a ust. 6 rozporządzenia nr 651/2014.
4. Pomoc inwestycyjna na środki wspierające efektywność energetyczną w budynkach może zostać udzielona na warunkach, o których mowa w art. 38a ust. 3 lub 7-9 rozporządzenia nr 651/2014.
5. Pomoc inwestycyjna na środki wspierające efektywność energetyczną w budynkach jest udzielana na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w art. 38a ust. 5 i ust. 7 akapit drugi rozporządzenia nr 651/2014.
§ 39d.[Maksymalna intensywność pomocy inwestycyjnej na środki wspierające efektywność energetyczną w budynkach] 1. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na środki wspierające efektywność energetyczną w budynkach określa się zgodnie z art. 38a ust. 11-13 rozporządzenia nr 651/2014.
2. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na środki wspierające efektywność energetyczną w budynkach zwiększa się zgodnie z art. 38a ust. 14 rozporządzenia nr 651/2014.
3. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na środki wspierające efektywność energetyczną w budynkach zwiększa się również o:
1) 5 punktów procentowych - w przypadku gdy inwestycja jest realizowana na obszarze województw: dolnośląskiego i wielkopolskiego oraz na obszarach regionu warszawskiego stołecznego należących do gmin: Baranów, Błonie, Dąbrówka, Dobre, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Jadów, Jaktorów, Kałuszyn, Kampinos, Kołbiel, Latowicz, Leoncin, Leszno, Mrozy, Nasielsk, Osieck, Prażmów, Serock, Siennica, Sobienie-Jeziory, Strachówka, Tarczyn, Tłuszcz, Zakroczym lub Żabia Wola;
2) 15 punktów procentowych - w przypadku gdy inwestycja jest realizowana na obszarach należących do województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego lub zachodniopomorskiego lub regionu mazowieckiego regionalnego.
4. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na środki wspierające efektywność energetyczną w budynkach zwiększa się również zgodnie z art. 38a ust. 16 rozporządzenia nr 651/2014.
Rozdział 14
Pomoc inwestycyjna na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, propagowanie wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji
§ 40.[Pomoc inwestycyjna na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, propagowanie wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji] 1. Pomoc inwestycyjna na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, propagowanie wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji jest udzielana na inwestycję umożliwiającą propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, propagowanie wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji.
2. Pomoc inwestycyjna na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, propagowanie wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji nie może zostać udzielona na inwestycję umożliwiającą wsparcie energii elektrycznej produkowanej z wodoru odnawialnego.
3. Pomoc inwestycyjna na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, propagowanie wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji jest udzielana na projekty w zakresie:
1) produkcji energii elektrycznej lub magazynowania energii elektrycznej lub magazynowania energii cieplnej ze źródeł odnawialnych, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 41 ust. 1a rozporządzenia nr 651/2014;
2) produkcji lub magazynowania biopaliw, biopłynów, biogazu, w tym biometanu, i paliw z biomasy, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 41 ust. 2 rozporządzenia nr 651/2014;
3) produkcji, przesyłu, dystrybucji lub magazynowania wodoru odnawialnego, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 41 ust. 3 rozporządzenia nr 651/2014;
4) jednostek wysokosprawnej kogeneracji, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 41 ust. 4 zdanie pierwsze i ust. 4a rozporządzenia nr 651/2014;
5) magazynowania energii elektrycznej i magazynowania energii cieplnej bezpośrednio połączonych z jednostką wysokosprawnej kogeneracji opartą na odnawialnych źródłach energii, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 41 ust. 4 i 4a rozporządzenia nr 651/2014.
4. Pomoc inwestycyjna na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, propagowanie wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji jest udzielana, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 41 ust. 5 rozporządzenia nr 651/2014.
5. Pomoc inwestycyjna na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, propagowanie wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji jest udzielana na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w art. 41 ust. 6 rozporządzenia nr 651/2014.
§ 41.[Maksymalna intensywność pomocy inwestycyjnej na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, propagowanie wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji] 1. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, propagowanie wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji określa się zgodnie z art. 41 ust. 7 rozporządzenia nr 651/2014.
2. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, propagowanie wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji zwiększa się zgodnie z art. 41 ust. 8 rozporządzenia nr 651/2014.
3. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, propagowanie wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji można określić zgodnie z art. 41 ust. 10 rozporządzenia nr 651/2014.
Rozdział 15
Pomoc inwestycyjna na efektywny energetycznie system ciepłowniczy i chłodniczy
§ 42.[Pomoc inwestycyjna na efektywny energetycznie system ciepłowniczy i chłodniczy] 1. Pomoc inwestycyjna na efektywny energetycznie system ciepłowniczy i chłodniczy jest udzielana na inwestycję w zakresie budowy, rozbudowy lub modernizacji systemów ciepłowniczych i chłodniczych, w tym budowy, rozbudowy lub modernizacji instalacji wytwarzających energię cieplną lub chłodniczą oraz rozwiązań w zakresie magazynowania energii cieplnej lub sieci dystrybucyjnej.
2. Pomoc inwestycyjną na efektywny energetycznie system ciepłowniczy i chłodniczy jest przyznawana na budowę, rozbudowę lub modernizację systemów ciepłowniczych i chłodniczych, które są lub staną się efektywne energetycznie.
3. Pomoc inwestycyjna na efektywny energetycznie system ciepłowniczy i chłodniczy jest udzielana, jeżeli zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 46 ust. 2, 3, ust. 4 zdanie drugie i ust. 5 rozporządzenia nr 651/2014.
4. Pomoc inwestycyjna na efektywny energetycznie system ciepłowniczy i chłodniczy nie może zostać udzielona w przypadku, o którym mowa w art. 46 ust. 4 zdanie pierwsze rozporządzenia nr 651/2014.
5. Pomoc inwestycyjna na efektywny energetycznie system ciepłowniczy i chłodniczy jest udzielana na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w art. 46 ust. 6 rozporządzenia nr 651/2014.
6. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na efektywny energetycznie system ciepłowniczy i chłodniczy określa się zgodnie z art. 46 ust. 7 zdanie pierwsze rozporządzenia nr 651/2014.
7. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na efektywny energetycznie system ciepłowniczy i chłodniczy zwiększa się zgodnie z art. 46 ust. 7 zdanie drugie rozporządzenia nr 651/2014.
8. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na efektywny energetycznie system ciepłowniczy i chłodniczy zwiększa się również o 15 punktów procentowych w przypadkach, o których mowa w art. 46 ust. 8 rozporządzenia nr 651/2014.
9. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na efektywny energetycznie system ciepłowniczy i chłodniczy można określić zgodnie z art. 46 ust. 9 zdanie pierwsze rozporządzenia nr 651/2014, jeżeli zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 46 ust. 9 zdanie drugie i trzecie rozporządzenia nr 651/2014.
10. Wartość pomocy inwestycyjnej na efektywny energetycznie system ciepłowniczy i chłodniczy można określić również zgodnie z art. 46 ust. 9 zdanie czwarte rozporządzenia nr 651/2014, przez zastosowanie procedury przetargowej zgodnej z zasadami konkurencji w rozumieniu art. 2 pkt 38 rozporządzenia nr 651/2014.
Rozdział 16
Pomoc inwestycyjna na efektywne gospodarowanie zasobami i wspieranie przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym
§ 43.[Pomoc inwestycyjna na efektywne gospodarowanie zasobami i wspieranie przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym] 1. Pomoc inwestycyjna na efektywne gospodarowanie zasobami i wspieranie przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym jest udzielana na inwestycje, o których mowa w art. 47 ust. 2 rozporządzenia nr 651/2014.
2. Pomoc inwestycyjna na efektywne gospodarowanie zasobami i wspieranie przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym nie może zostać udzielona na inwestycje, o których mowa w art. 47 ust. 3 i 6 oraz ust. 10 zdanie pierwsze rozporządzenia nr 651/2014.
3. Pomoc inwestycyjna na efektywne gospodarowanie zasobami i wspieranie przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym jest udzielana na warunkach, o których mowa w art. 47 ust. 4 i 5 oraz ust. 10 zdanie drugie rozporządzenia nr 651/2014.
4. Kosztami kwalifikowalnymi w ramach pomocy inwestycyjnej na efektywne gospodarowanie zasobami i wspieranie przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym są koszty inwestycji określone zgodnie z art. 47 ust. 7 rozporządzenia nr 651/2014.
§ 44.[Maksymalna intensywność pomocy inwestycyjnej na efektywne gospodarowanie zasobami i wspieranie przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym] 1. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na efektywne gospodarowanie zasobami i wspieranie przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym określa się zgodnie z art. 47 ust. 8 zdanie pierwsze rozporządzenia nr 651/2014.
2. Maksymalną intensywność pomocy inwestycyjnej na efektywne gospodarowanie zasobami i wspieranie przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym zwiększa się o:
1) 10 punktów procentowych - w przypadku pomocy inwestycyjnej na rzecz średniego przedsiębiorcy i 20 punktów procentowych w przypadku pomocy inwestycyjnej na rzecz małego przedsiębiorcy;
2) 5 punktów procentowych - w przypadku gdy inwestycja jest realizowana na obszarze województw: dolnośląskiego i wielkopolskiego oraz na obszarach regionu warszawskiego stołecznego należących do gmin: Baranów, Błonie, Dąbrówka, Dobre, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Jadów, Jaktorów, Kałuszyn, Kampinos, Kołbiel, Latowicz, Leoncin, Leszno, Mrozy, Nasielsk, Osieck, Prażmów, Serock, Siennica, Sobienie-Jeziory, Strachówka, Tarczyn, Tłuszcz, Zakroczym lub Żabia Wola;
3) 15 punktów procentowych - w przypadku gdy inwestycja jest realizowana na obszarach należących do województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego lub zachodniopomorskiego lub regionu mazowieckiego regionalnego.
Rozdział 17
Pomoc de minimis
§ 45. [Koszty kwalifikowalne objęte pomocą de minimis] Kosztami kwalifikowalnymi objętymi pomocą de minimis są koszty, których rodzaje określa regulamin wyboru projektów, o którym mowa w art. 51 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. poz. 1079), zwanej dalej „ustawą wdrożeniową”.
§ 46. [Wysokość pomocy de minimis] Pomoc de minimis nie przekracza 100% kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 45.
Rozdział 18
Pomoc finansowa niestanowiąca pomocy publicznej
§ 47.[Pomoc finansowa udzielana przedsiębiorcom] Pomoc finansowa udzielana przedsiębiorcom nie stanowi pomocy publicznej pod warunkiem, że jest udzielana na warunkach rynkowych oraz nie ma charakteru selektywnego.
§ 48.[Warunki udzielania pomocy finansowej niestanowiącej pomocy publicznej] Pomoc finansowa niestanowiąca pomocy publicznej może zostać udzielona na:
1) przygotowanie projektu planowanego do realizacji w ramach jednego z programów Unii Europejskiej zarządzanych centralnie;
2) realizację programu wsparcia indywidualnych innowatorów w celu popularyzacji innowacyjnych rozwiązań w gospodarce i społeczeństwie;
3) realizację programu akceleracyjnego w celu rozwoju działalności innowacyjnych przedsiębiorstw technologicznych typu startup rozumianych jako innowacyjne przedsiębiorstwa stworzone w celu poszukiwania powtarzalnego, skalowanego i rentownego modelu biznesowego;
4) wsparcie ośrodków innowacji w celu świadczenia usług proinnowacyjnych;
5) wsparcie europejskich centrów innowacji cyfrowych w celu świadczenia usług proinnowacyjnych na rzecz przedsiębiorców oraz na rzecz podmiotów administracji publicznej;
6) realizację zadań w zakresie wypracowania i testowania instrumentów wspierających przedsiębiorców;
7) realizację projektów w obszarze podnoszenia kompetencji w zakresie innowacyjności i przedsiębiorczości.
§ 49.[Cel udzielania pomocy finansowej niestanowiącej pomocy publicznej] Pomoc finansowa niestanowiąca pomocy publicznej może zostać udzielona na pokrycie kosztów:
1) nabycia środków trwałych, przy czym jeżeli środki trwałe nie są wykorzystywane na potrzeby realizacji projektu przez całkowity okres ich użytkowania, do kosztów kwalifikowalnych zalicza się wyłącznie koszty amortyzacji odpowiadające okresowi realizacji projektu, obliczone na podstawie przepisów o rachunkowości;
2) nabycia wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how oraz innych praw własności intelektualnej, które:
a) będą wykorzystywane wyłącznie w podmiocie otrzymującym pomoc,
b) będą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami o rachunkowości,
c) zostaną nabyte od osób trzecich niepowiązanych z podmiotem otrzymującym pomoc na warunkach rynkowych,
d) będą stanowić aktywa podmiotu otrzymującego pomoc i pozostaną związane z projektem, na który przyznano pomoc, przez okres co najmniej 5 lat lub 3 lat w przypadku podmiotu będącego mikro-, małym lub średnim przedsiębiorcą, od dnia zakończenia realizacji projektu;
3) usług polegających na opracowaniu prototypów produktów, wyrobów, usług, technologii lub projektów wzorniczych;
4) usług polegających na opracowaniu studiów wykonalności;
5) usług doradczych lub równorzędnych, takich jak usługi o charakterze demonstracyjnym lub wdrożeniowym;
6) usług eksperckich lub prawnych;
7) usług szkoleniowych;
8) uzyskania certyfikatów;
9) wynagrodzeń wraz z pozapłacowymi kosztami pracy, w tym składkami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;
10) podróży służbowych - w zakresie i według stawek określonych w przepisach w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej;
11) tłumaczeń;
12) członkostwa w sieciach akceleratorów i w organizacjach;
13) udzielonych grantów, o których mowa w art. 41 ust. 2 ustawy wdrożeniowej;
14) usług informacyjno-promocyjnych;
15) komunikacji, baz danych, narzędzi informatycznych i platform;
16) związanych z zastosowaniem mechanizmu racjonalnych usprawnień;
17) innych, które służą realizacji zadań określonych w § 48 oraz spełniają warunki określone w § 8 ust. 3.
§ 50.[Intensywność pomocy finansowej] Intensywność pomocy finansowej niestanowiącej pomocy publicznej nie przekracza 100% kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 49.
§ 51.[Forma udzielania pomocy finansowej niestanowiącej pomocy publicznej] Pomoc finansowa niestanowiąca pomocy publicznej może zostać udzielona w formie nagród w zakresie:
1) popularyzacji innowacyjnych rozwiązań w gospodarce i społeczeństwie;
2) podejmowania i rozwijania inicjatyw pobudzających współpracę przedsiębiorców, administracji publicznej oraz podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574, z późn. zm.5));
3) promocji polskich przedsiębiorców za granicą.
Rozdział 19
Tryb udzielania pomocy finansowej
§ 52.[Udzielanie pomocy w sposób konkurencyjny] Pomoc finansowa jest udzielana przez Agencję w sposób konkurencyjny, o którym mowa w art. 44 ust. 1 ustawy wdrożeniowej.
§ 53.[Udzielanie pomocy finansowej w trybie otwartego naboru] W przypadku, o którym mowa w art. 41 ust. 1 ustawy wdrożeniowej, Agencja udziela pomocy finansowej w trybie otwartego naboru, o którym mowa w art. 41 ust. 3 ustawy wdrożeniowej.
§ 54.[Zasady udzielania pomocy finansowej w formie finansowania kosztów usług świadczonych przez usługodawców] 1. Agencja udziela pomocy finansowej podmiotom, o których mowa w art. 6b ust. 1 ustawy PARP, w formie finansowania kosztów usług świadczonych przez usługodawców, wybranych przez Agencję w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych, bezpłatnie lub za odpłatnością niższą od ceny rynkowej.
2. Agencja udziela pomocy finansowej, o której mowa w ust. 1, w sposób przejrzysty, rzetelny i bezstronny oraz zapewnia równy dostęp do informacji o warunkach i sposobie udzielania tej pomocy, w szczególności zamieszcza ogłoszenie o możliwości korzystania z pomocy na stronie podmiotowej Agencji.
§ 55.[Zasady udzielania nagród] Agencja udziela nagród w sposób przejrzysty, rzetelny i bezstronny oraz zapewnia równy dostęp do informacji o warunkach i sposobie przyznawania nagród, w szczególności zamieszcza ogłoszenie o możliwości udziału w konkursie na stronie podmiotowej Agencji.
§ 56.[Nabór] Agencja, ogłaszając nabór, określa w szczególności:
1) krąg potencjalnych wnioskodawców;
2) rodzaje i poziom kosztów kwalifikowalnych oraz intensywność pomocy finansowej w ramach katalogów kosztów kwalifikowalnych i maksymalnych intensywności określonych w rozporządzeniu;
3) informację w sprawie możliwości realizacji projektów partnerskich;
4) informację w sprawie modułów obligatoryjnych i fakultatywnych w projekcie.
§ 57. [Dokumenty przedstawiane Agencji przed udzieleniem pomocy de minimis] Przed udzieleniem pomocy de minimis wnioskodawca przedstawia Agencji:
1) [10] wszystkie zaświadczenia o udzieleniu pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w okresie, o którym mowa w art. 3 ust. 2 rozporządzenia 2023/2831, albo oświadczenie o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;
2) informacje niezbędne do jej udzielenia, dotyczące w szczególności tego przedsiębiorcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowalnych, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy o pomocy publicznej.
Rozdział 20
Przepisy końcowe
§ 58.[Okres udzielania pomocy publicznej] 1. Pomoc publiczna jest udzielana do końca okresu dostosowawczego, o którym mowa w art. 58 ust. 4 rozporządzenia nr 651/2014.
2. [11] Pomoc de minimis jest udzielana do dnia 30 czerwca 2031 r.
3. Pomoc finansowa niestanowiąca pomocy publicznej jest udzielana do końca okresu kwalifikowalności, o którym mowa w art. 63 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz. Urz. UE L 231 z 30.06.2021, str. 159, z późn. zm.6)).
§ 59.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1) Minister Funduszy i Polityki Regionalnej kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 1948). Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. poz. 1079) minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego pełni funkcję instytucji zarządzającej programem Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027.
2) Tekst programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027 do wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu „Inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu” w Polsce został zaakceptowany decyzją wykonawczą Komisji Europejskiej z dnia 27 września 2022 r. nr CCI 2021PL16RFPR001.
3) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 329 z 15.12.2015, str. 28, Dz. Urz. UE L 149 z 07.06.2016, str. 10, Dz. Urz. UE L 156 z 20.06.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 236 z 14.09.2017, str. 28, Dz. Urz. UE L 26 z 31.01.2018, str. 53, Dz. Urz. UE L 215 z 07.07.2020, str. 3, Dz. Urz. UE L 89 z 16.03.2021, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 270 z 29.07.2021, str. 39.
4) Zmiana wymienionego rozporządzenia została ogłoszona w Dz. Urz. UE L 215 z 07.07.2020, str. 3.
5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 583, 655, 682, 807, 1010, 1079, 1117, 1459, 2185 i 2306.
6) Zmiana wymienionego rozporządzenia została ogłoszona w Dz. Urz. UE L 241 z 19.09.2022, str. 16.
[1] § 4 ust. 2 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 29 maja 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027 (Dz.U. poz. 849). Zmiana weszła w życie 11 czerwca 2024 r.
[2] § 6 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 29 maja 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027 (Dz.U. poz. 849). Zmiana weszła w życie 11 czerwca 2024 r.
[3] § 6 ust. 10 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 29 maja 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027 (Dz.U. poz. 849). Zmiana weszła w życie 11 czerwca 2024 r.
[4] § 6 ust. 13 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 29 maja 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027 (Dz.U. poz. 849). Zmiana weszła w życie 11 czerwca 2024 r.
[5] § 8 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 29 maja 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027 (Dz.U. poz. 849). Zmiana weszła w życie 11 czerwca 2024 r.
[6] § 9 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 29 maja 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027 (Dz.U. poz. 849). Zmiana weszła w życie 11 czerwca 2024 r.
[7] § 21 ust. 1 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 29 maja 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027 (Dz.U. poz. 849). Zmiana weszła w życie 11 czerwca 2024 r.
[8] § 21 ust. 1 pkt 5 uchylony przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 29 maja 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027 (Dz.U. poz. 849). Zmiana weszła w życie 11 czerwca 2024 r.
[9] § 21 ust. 1a uchylony przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 29 maja 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027 (Dz.U. poz. 849). Zmiana weszła w życie 11 czerwca 2024 r.
[10] § 57 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 29 maja 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027 (Dz.U. poz. 849). Zmiana weszła w życie 11 czerwca 2024 r.
[11] § 58 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 29 maja 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027 (Dz.U. poz. 849). Zmiana weszła w życie 11 czerwca 2024 r.