Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2018-07-02

Wspólne spotkanie poświęcone rozliczaniu przychodów (październik 2014 r.)

Niniejsze wydanie biuletynu przedstawia podsumowanie wyników październikowego (z 2014 roku) spotkania specjalnej grupy ds. przejścia na nowe standardy (eng. transition resource group - TRG) powołanej przez RMSR i RSRF.

Temat 1: Możliwości nabycia dodatkowych dóbr i usług oraz bezzwrotne opłaty z góry

Opis sytuacji

Klientom nabywającym towary lub usługi często oferuje się zniżkę na zakupy dokonywane w przyszłości. Oferta ta może wynikać ze strategii marketingowej przyjętej przez dostawcę lub z warunków zawartej umowy. Przykłady obejmują możliwości przedłużenia umowy, programy motywacyjne, nagrody przyznawane klientom itp.

Podstawowa zasada przedstawiona w nowym standardzie głosi, że jednostka sprawozdawcza ujmuje przychody z tytułu zapłaty oczekiwanej od klienta w zamian za przekazanie mu przyrzeczonych dóbr lub usług. Wobec tego jednostka sprawozdawcza musi ocenić, czy oferowana w umowie możliwość nabycia dóbr lub usług stanowi zobowiązanie do realizacji świadczeń. Jeżeli zatem klientowi przyznaje się istotne prawa, płaci on z góry za przyszłe dostawy dóbr lub usług, zakupując je w ramach zawartej umowy (patrz paragrafy 26 i B40 MSSF 15).

Ponadto dokonana przez jednostkę ocena, czy oferta przyznaje klientowi istotne prawa, ma wpływ na moment ujęcia przychodów w bezzwrotnych opłatach z góry. Jeżeli oferta przyznaje klientowi istotne prawa, bezzwrotne opłaty z góry otrzymane w związku z umową wlicza się do ceny transakcyjnej i alokuje do zobowiązań do realizacji świadczeń (patrz par. B42 MSSF15). W efekcie wynagrodzenie otrzymane z tytułu obecnie obowiązującej umowy zostanie ujęte w momencie przekazania dóbr lub usługi klientowi w przyszłości.

Pojawiły się wątpliwości dotyczące zastosowania tych wytycznych do (1) programów lojalnościowych, w ramach których klienci zbierają punkty, które można następnie wykorzystać przy zakupie dóbr lub usług, (2) określonych typów talonów dyskontowych, (3) pewnych opcji przedłużenia umowy i (4) umów obejmujących bezzwrotne opłaty z góry i możliwości przedłużenia. Szczególne kontrowersje wzbudza kwestia, czy ocena oferty dokonana przez jednostkę sprawozdawczą (w celu stwierdzenia, czy nadaje ona klientowi istotne prawa) powinna:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00