Jak rozliczać VAT przy braku sprzedaży
W październiku 2008 r. rozpocząłem działalność gospodarczą w zakresie usług murarskich i zarejestrowałem się jako podatnik VAT. W tym miesiącu nie dokonałem jednak ani sprzedaży, ani zakupów. W listopadzie zawarłem umowę z klientem o wykonanie usług, w wyniku czego zakupiłem sprzęt i materiały potrzebne do wykonania zlecenia. W grudniu zrobiłem kolejne zakupy, ale spodziewam się, że pierwszy przychód z zawartej umowy uzyskam na początku stycznia 2009 r. W jaki sposób powinienem rozliczać VAT?
problem
rada
Od 1 grudnia 2008 r. okres, w którym podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury, uległ wydłużeniu. Podatnik może odliczyć VAT w miesiącu otrzymania faktury lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Oznacza to, że jeżeli rozlicza VAT miesięcznie, podatek naliczony wynikający z faktury zakupu otrzymanej w grudniu będzie mógł odliczyć w grudniu 2008 r., a także w styczniu lub w lutym 2009 r. Mimo braku sprzedaży może wystąpić o zwrot VAT.
uzasadnienie
Do 30 listopada 2008 r. podatnik, w sytuacji gdy w danym okresie rozliczeniowym nie wykonał czynności opodatkowanych, mógł jedynie przenosić podatek naliczony do rozliczenia w kolejnych deklaracjach do momentu, w którym wykonał czynności opodatkowane i w jego deklaracji pojawił się VAT należny. Wówczas dopiero mógł rozliczyć skumulowany wcześniej podatek naliczony. Od 1 grudnia 2008 r. podatnik ma do wyboru dwa rozwiązania, tzn. albo przeniesie kwotę podatku naliczonego na następny okres rozliczeniowy, albo wystąpi o jej zwrot.