Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń 14/2005 z 16.07.2005, str. 89
Data publikacji: 02.07.2018
Jak wypełnić wniosek o rentę rodzinną?
Uzyskanie renty rodzinnej po zmarłym członku rodziny odbywa się na podstawie prawidłowo wypełnionego wniosku i niezbędnej dokumentacji. Osoba ubiegająca się o rentę może to uczynić osobiście, zgłaszając się do ZUS. Jeśli jednak zmarły pozostawał w zatrudnieniu, członków rodziny może wyręczyć np. pracodawca, który za zmarłego opłacał składki na ubezpieczenia społeczne.
Renta rodzinna przysługuje uprawnionym członkom rodziny osoby zmarłej, która miała ustalone prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy albo spełniała warunki wymagane do uzyskania jednego z tych świadczeń, bądź gdy w chwili śmierci pobierała zasiłek przedemerytalny lub świadczenie przedemerytalne. O rentę rodzinną mogą ubiegać się następujący członkowie rodziny zmarłego:
• dzieci własne, dzieci drugiego małżonka oraz dzieci przysposobione,
• przyjęte na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem pełnoletności wnuki, rodzeństwo i inne dzieci, w tym również w ramach rodziny zastępczej,
• małżonek (wdowa i wdowiec),
• rodzice.
Wszystkim uprawnionym członkom rodziny przysługuje jedna łączna renta rodzinna, która następnie jest dzielona na równe części między uprawnionych.
WAŻNE!
ZUS nie przyznaje renty rodzinnej z urzędu po śmierci ubezpieczonego, emeryta lub rencisty.