Uzupełnienie i sprostowanie decyzji administracyjnej
Kodeks postępowania administracyjnego pozwala na uzupełnienie lub sprostowanie elementów decyzji administracyjnej – ale tylko w ściśle określonym w przepisach zakresie. Organ administracji publicznej może to zrobić na żądanie strony lub z urzędu. Ponadto organ może prostować w drodze postanowienia błędy pisarskie i rachunkowe oraz inne oczywiste omyłki w wydanych przez ten organ decyzjach (zarówno z urzędu, jak i na żądanie strony). W praktyce pojawia się wiele wątpliwości dotyczących stosowania tych regulacji w konkretnych sytuacjach. Odpowiadamy na niektóre pytania. ©℗
O co pytają na szkoleniach
Dwa sprzeczne żądania strony
problem Wydaliśmy decyzję. Strona wniosła o jej uzupełnienie oraz równocześnie złożyła odwołanie. Czy w tej sytuacji należy decyzję uzupełnić, czy przekazać odwołanie organowi odwoławczemu?
odpowiedź Gdy strona złoży jednocześnie dwa powyższe żądania, pierwszeństwo w rozpoznaniu ma wniosek o uzupełnienie decyzji.
wyjaśnienie Art. 111 par. 1 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) stanowi, że strona postępowania administracyjnego może w terminie czternastu dni od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji zażądać
- jej uzupełnienia co do rozstrzygnięcia bądź co do prawa odwołania, wniesienia w stosunku do decyzji powództwa do sądu powszechnego lub skargi do sądu administracyjnego albo