nowe prawo
Fundusz sołecki: pięć błędów, które popełniają gminy
Do 31 marca br. radni muszą zdecydować, czy wyrażają zgodę na jego wyodrębnienie w 2026 r. w budżecie gminy. Jeśli się spóźnią z uchwałą w tej sprawie choćby o dzień – będzie ona nieważna
Fundusz sołecki to specjalna, wydzielona pula środków w ramach budżetu gminy, która jest przeznaczana na realizację zadań sołectw. Chodzi o to, by mieszkańcy danego sołectwa mogli decydować, na co zostaną wykorzystane pieniądze.
Decyzja rady
Zasady tworzenia i realizacji tego funduszu oraz zasady zwrotu z budżetu państwa części wydatków wykonanych w jego ramach reguluje ustawa z 21 lutego 2004 r. o funduszu sołeckim (dalej: u.f.s.).
Decyzja o utworzeniu funduszu sołeckiego pozostaje w gestii rady gminy. Zgodnie z art. 2 ust. 1 u.f.s. „rada gminy rozstrzyga o wyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących fundusz, podejmując uchwałę, w której wyraża zgodę albo nie wyraża zgody na wyodrębnienie funduszu”.
I choć wydzielenie funduszu sołeckiego w budżecie gminy nie jest obowiązkowe, to jednak w sytuacji, gdy dana jednostka decyduje się na ten krok, musi przestrzegać reguł przewidzianych w przepisach tej ustawy. Do tej pory na wyodrębnienie funduszu zdecydowało się 75 proc. gmin, w których są sołectwa.
Na kolejny rok, ale termin nieprzekraczalny
Uchwała musi być podjęta do końca marca danego roku, to ma moc wiążącą dopiero w kolejnym roku, względnie w kolejnych latach budżetowych. Nie ma natomiast znaczenia dla tego roku budżetowego, w którym (uchwała) jest podejmowana. I tak w myśl art. 2 ust. 3 i 4 u.f.s.:
- uchwała o wyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu – ma zastosowanie do kolejnych lat budżetowych następujących po roku, w którym została podjęta;
- uchwała o niewyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu – ma zastosowanie wyłącznie do roku budżetowego następującego po roku, w którym została podjęta.