Kategoryzacja obiektów hotelarskich: obowiązek, o którym trzeba pamiętać
Decyzja kategoryzacyjna dotycząca obiektu hotelarskiego wydawana jest na rzecz konkretnego przedsiębiorcy, ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Każdy podmiot, który zamierza prowadzić działalność w danym obiekcie, ma obowiązek uzyskania jej na swoją rzecz. Posługiwanie się decyzją wydaną na rzecz innego podmiotu jest nieuprawnione, a złożenie wniosku o zmianę lub potwierdzenie zaszeregowania obiektu nie jest równoznaczne z potwierdzeniem kategoryzacji.
Decyzje administracyjne dotyczące kategoryzacji obiektów hotelarskich, przewidziane w ustawie o usługach hotelarskich (Ustawa z dn. 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych, Dz.U. z 2023 r. poz.1944), zwane popularnie „decyzjami kategoryzacyjnymi”, odgrywają kluczową rolę w działalności hotelarskiej. Zgodnie z art. 39 ustawy warunkiem świadczenia usług hotelarskich jest bowiem uzyskanie decyzji kategoryzacyjnej przez przedsiębiorcę. Szczególnie istotny dla sytuacji prawnej przedsiębiorcy chcącego działać w obiekcie prowadzonym wcześniej przez inny podmiot jest charakter decyzji, który determinuje działania, jakie powinien podjąć.