Artykuł
bezpieczeństwo
Śmigłowcowe rotowanie armii
Uroczystość otwarcia linii produkcyjnej śmigłowców AW149 dla Sił Zbrojnych RP w zakładach PZL-Świdnik w Świdniku, 4 czerwca 2024 r.
Nowa linia montażu w Świdniku, brak zamówienia dla Mielca i nadzieje w Łodzi – to krajobraz śmigłowcowy związany z zamówieniami dla wojska. Wiadomo również, że amerykańskie transportowce Chinook wyparły włoskie AW101
Ponad 8 mld zł za 32 śmigłowce wielozadaniowe AW149 – taki kontrakt podpisało Ministerstwo Obrony Narodowej prawie dwa lata temu. To będą konie pociągowe Wojska Polskiego. Statki będą powstawały w PZL-Świdnik, które są własnością włoskiego koncernu Leonardo. W tym tygodniu otwarto tam linię montażu końcowego tych śmigłowców. Pierwsze AW149 dla Wojska Polskiego zostały wyprodukowane we włoskich zakładach Vergiate, gdzie polscy pracownicy się szkolili, a teraz będą one już montowane w Świdniku. – Ostatni okres był czasem wielomilionowych inwestycji, obejmujących infrastrukturę, sprzęt i obiekty, a szczególnie budynek, w którym obecnie mieści się kompletna linia produkcyjna śmigłowców AW149. Wraz z produkcją AW149 rozpoczyna się nowa era dla świdnickich zakładów – mówił we wtorek Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik. Dostawy mają się zakończyć w 2029 r., a później te zakłady będą odpowiadały za serwisowanie i obsługę logistyczną tej floty.