Kwestia finansowania cateringu w placówkach oświatowych - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi z dnia 9 listopada 2023 r., sygn. WA 4120-55/2023-w
Województwo mazowieckie podpisało umowę z naszą szkołą o świadczenie usług w zakresie całodziennego żywienia uczniów mieszkających w bursie regionalnej. Według założeń umowy oprócz odpłatności za tzn. "wsad do kotła" (koszt surowcowy wyżywienia) bursa regionalna partycypuje w kosztach funkcjonowania stołówki szkolnej. Miesięczny koszt partycypacji ze strony zamawiającego, czyli bursy comiesięcznie
Zasada, że rodzice płacą tylko za wsad do kotła, nie dotyczy posiłków zamawianych w cateringu – potwierdził MEiN w odpowiedzi na interpelacje poselską. Wielu to nowe stanowisko zaskoczyło, a samorządy nie mają pewności co do tego, czy RIO i sądy zmienią zdanie
PROBLEM Dożywianie uczniów w szkołach zostało zorganizowane w formie cateringu. Wykonawca zobowiązany jest do wystawienia dwóch faktur: pierwsza za tzw. wsad do kotła, druga za koszt przygotowania posiłków, który pokrywa gmina. Jakie stawki VAtu powinny być zastosowane przy wystawianiu faktur? Czy z racji wystawiania dwóch faktur i rozdzielenia kosztów na wsad do kotła właściwa będzie stawka 8%, a
Okazały się niezbędne, nawet gdy szkoły były zamknięte. Przy okazji stało się jasne, że stołówki bardzo się zmieniły
Usługi stołówkowe (sprzedaż posiłków) świadczone dla uczniów i nauczycieli są zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT. Dodatkowa opłata za korzystanie ze stołówki uiszczana przez nauczycieli również korzysta ze zwolnienia. Nie ma podstaw, aby zwolnieniem z VAT obejmować tylko tę część opłaty, która dotyczy tzw. "wsadu do kotła", a pozostałą część opłaty wydzielać i opodatkowywać