Limit zobowiązań w uchwale budżetowej powinien uwzględniać również odsetki i inne koszty kredytu
Co powinno być pierwsze: uchwała o przekazaniu pomocy czy uchwała o zmianie budżetu? Poszczególne regionalne izby obrachunkowe w tej kwestii mają odmienne zdania, a gminy są zdezorientowane i obawiają się, że niewłaściwy ruch skończy się unieważnieniem lokalnego prawa
20 września 2022 r. weszła w życie ustawa z 15 września 2022 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1964; dalej: nowelizacja z 15 września). Wprowadziła ona zmiany przede wszystkim - jak wskazuje jej nazwa - do ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1672; ost.zm. Dz.U
Choć data wydaje się odległa, to zważywszy na liczbę zmian w klasyfikacji budżetowej, czasu jest niewiele. Ustawodawca wyznaczył bowiem dużo nowych paragrafów, w tym takie, które mają umożliwić identyfikację środków przeznaczonych na pomoc obywatelom Ukrainy
Jednostkom samorządu terytorialnego na uchwalenie tegorocznych budżetów zostało niewiele czasu. Zgodnie z art. 239 ustawy o finansach publicznych należy to bowiem zrobić do 31 stycznia roku budżetowego. Uchwały będą weryfikowane przez organy nadzoru, czyli regionalne izby obrachunkowe, ale - co istotne - stwierdzone przez nie naruszenia nie dyskwalifikują automatycznie tych aktów. Izby wyznaczają bowiem