Fiskus rzadko płaci za swoje błędy
W latach 2020–2022 zapadły tylko dwa wyroki zasądzające wypłatę odszkodowania od Skarbu Państwa za wadliwe decyzje podatkowe, na łączną kwotę ok. 1,2 mln zł. Trzy kolejne pozwy sądy oddaliły
W latach 2020–2022 zapadły tylko dwa wyroki zasądzające wypłatę odszkodowania od Skarbu Państwa za wadliwe decyzje podatkowe, na łączną kwotę ok. 1,2 mln zł. Trzy kolejne pozwy sądy oddaliły
Piotr Mierzejewski: Decyzję wydaje organ podatkowy, a więc nie powinno się w niej używać takich form osobowych, jak: „stwierdzamy”, „umożliwiliśmy”, „otrzymaliśmy” itp.
Jeżeli podatnik złożył wniosek o stwierdzenie nadpłaty wraz z odpowiednią korektą deklaracji, a decyzja stwierdzająca nadpłatę z przyczyn wskazanych we wniosku podatnika nie zostanie wydana w terminie dwóch miesięcy (bez winy podatnika w tym opóźnieniu), to podatnikowi przysługuje oprocentowanie nadpłaty liczone od dnia złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty (wyrok NSA z 29 czerwca 2021 r., sygn.
Zmiany wprowadzone przez Sejm niedawną nowelizacją kodeksu postępowania administracyjnego nie dotyczą decyzji podatkowych. Wynika to wprost z przepisów k.p.a.
Wstrzymanie wykonania decyzji ostatecznej to dość często stosowana instytucja na gruncie Ordynacji podatkowej. W dalszym ciągu jednak wielu podatników nie docenia jej mocy. Na czym polega i jak poprawnie ją stosować?
W sprawozdaniu Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego, w kolumnie „skutki decyzji wydanych przez organ podatkowy na podstawie ustawy”, wykazuje się m.in. kwoty udzielonych przez organ podatkowy umorzeń w całości lub w części zaległości podatkowych. Kwoty te powinny być zgodne z rejestrem przypisów i odpisów. W związku z tym, w którym miesiącu należy wprowadzić
Likwidator spółki nie ma uprawnienia do inicjowania postępowań zmierzających do podważania ostatecznych decyzji podatkowych wydanych wobec spółki (wyrok WSA w Białymstoku z 28 grudnia 2017 r., sygn. akt I SA/Bk 980/17).
Od 1 stycznia 2016 r. zaczynają obowiązywać istotne zmiany w Ordynacji podatkowej. Celem nowelizacji było głównie zracjonalizowanie i uproszczenie procedur podatkowych, ale wiele z nich wpływa na podstawowe prawa i obowiązki podatnika. Zmiany dotyczą m.in. zasad naliczania odsetek od zaległości podatkowych, wydawania interpretacji podatkowych czy nakładania kar porządkowych. Z punktu widzenia podatnika1
Prowadzę firmę przewozową w transporcie krajowym, a także międzynarodowym. Ostatnio dostałem wezwanie do stawienia się w celu złożenia wyjaśnień w sprawie opłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za poprzednie lata. Organ skarbowy prowadzi w tej sprawie czynności sprawdzające. Jednocześnie urzędnicy oświadczyli mi, że zostanie wydana decyzja w sprawie odsetek od zaliczek na podatek
W praktyce zdarza się, że podatnicy nie zgadzają się z decyzją naczelnika urzędu skarbowego. Przepisy umożliwiają w takim przypadku odwołanie się od decyzji. Dotychczas nie wstrzymywało to jednak w zasadzie wykonania zaskarżonej decyzji. Nowelizacja Ordynacji podatkowej umożliwia podatnikowi dokonanie działań, które zobligują organ do wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji. Poniżej przedstawimy,
Organy podatkowe mają prawo uznać, że wstępny problem został rozstrzygnięty, jeżeli inny organ wydał decyzję w II instancji. Nie muszą więc czekać na ostateczny wyrok sądu administracyjnego, nawet jeśli podatnik ją zaskarżył - wyrok WSA w Warszawie (sygn. akt III SA 1910/03).
1) Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy zastosować do robót budowlano - remontowych wykonywanych w budynkach Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej; czy do robót wykonywanych w budynku mieszkalnym można stosować stawkę podatku w wysokości 7 %?2) Czy wysokość podatku jest inna w przypadku, gdy umowy o wykonanie prac podpisane były przed dniem 1 maja 2004r., a prace przedłużyły się do
Czy Spółka ma prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z decyzji Naczelnika Urzędu Celnego (wydanej po weryfikacji zgłoszenia celnego) oraz, czy różnica pomiędzy wpłaconą kwotą podatku od towarów i usług wynikającą z dokumentu celnego SAD, a kwotą wynikającą z w/w decyzji należy wykazać w deklaracji VAT-7?
Podstawowym uprawnieniem obywateli w demokratycznych państwach jest możliwość podważania rozstrzygnięć kreujących ich prawa i obowiązki. Współczesna administracja publiczna pełni rozmaite funkcje - m.in. orzeka w indywidualnych sprawach. Artykuł 78 Konstytucji RP stanowi, iż każda ze stron ma prawo do zaskarżania orzeczeń i decyzji wydanych w I instancji. Do końca grudnia 2003 r. polskie sądownictwo
Organ podatkowy wydał decyzję w sprawie podatku dochodowego związanego z prowadzoną przeze mnie działalnością gospodarczą. Wniosłem odwołanie od tej decyzji, jednak nie zostało ono rozpatrzone w ciągu dwóch miesięcy i tym samym wykonanie decyzji uległo wstrzymaniu. Podobno za okres od dnia upływu tego dwumiesięcznego terminu do dnia wydania decyzji przez organ drugiej instancji nie nalicza się już
Urząd skarbowy przeprowadził w mojej firmie kontrolę podatkową w zakresie podatku od towarów i usług za lata 2000-2001. Postępowanie kontrolne zostało zakończone dwoma protokołami wydanymi przez organ 21 listopada 2002 r. W tym samym dniu podpisałem protokoły kontroli po zapoznaniu się z ich treścią. Od zakończenia kontroli minęło już ponad 8 miesięcy i do dnia dzisiejszego nie zostały wydane decyzje
Kiedy podatnik może żądać odszkodowania od organu podatkowego? Do kogo i w jakim terminie należy złożyć wniosek w tej sprawie?
Gruntowna zmiana Ordynacji podatkowej, jaka dokonała się z dniem 1 stycznia br., objęła również postępowanie podatkowe toczące się - z inicjatywy strony - przed podatkowymi organami drugiej instancji. Zmiany te miały na celu uporządkowanie procedury na tym jej etapie i wyeliminowanie niejasności będących efektem poprzednich, nie zawsze prawidłowych, uregulowań prawnych.