Nadwyżka z z opłat pobranych za gospodarowanie odpadami komunalnymi - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach z dnia 18 czerwca 2024 r., sygnatura WA-023/42/24
Ustawa o rachunkowości wskazuje, że wszelkie ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych należy wyjaśnić i rozliczyć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji (art. 27 ust. 2 uor). W przypadku jednostek, których rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, ostateczne wyjaśnienie, rozliczenie
Zobowiązania podatkowe, w tym również w zakresie VAT, przedawniają się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Jednak specyfika podatku VAT powoduje problemy z ustaleniem terminu przedawnienia, szczególnie gdy rozliczenie kończyło się kwotą zwrotu lub nadwyżką do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy, gdyż one też ulegają przedawnieniu
Ostatni kwartał roku jest terminem na przeprowadzenie inwentaryzacji. W poniższym artykule przedstawiamy sposoby wyceny i rozliczania niedoborów i nadwyżek powstałych w wyniku inwentaryzacji.
Po dokonaniu rozliczenia odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych za 2010 r. pozostała nam na koncie ZFŚS nadwyżka. Wynika ona z tego, że w 2010 r. zatrudniliśmy mniej pracowników, niż planowaliśmy. Czy nadwyżka powinna pozostać na koncie ZFŚS, czy można ją przeksięgować na środki obrotowe firmy?
W wyniku przeprowadzonej inwentaryzacji ujawniono składniki majątku (środki trwałe i wyposażenie), które wcześniej były przeznaczone do likwidacji. Ujawnione środki trwałe są już umorzone, składniki wyposażenia są ujmowane w kosztach w chwili zakupu. Ponieważ inwentaryzacja wciąż trwa, możliwe są dwie przyczyny nadwyżki: mogło się zdarzyć, że zamiast składników przeznaczonych do likwidacji zlikwidowano