Informacje ważne dla klientów biur rachunkowych – wrzesień 2024 r.
Kalendarium wydarzeń wrzesień 2024 r.
Kalendarium wydarzeń wrzesień 2024 r.
Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesione na zakup wyposażenia (tj. składniki majątkowe, które nie zostały zaliczone do środków trwałych ani wartości niematerialnych i prawnych) oraz materiałów biurowych mających związek przyczynowo-skutkowy z prowadzoną działalnością gospodarczą, sfinansowanych z przyznanej dotacji z Urzędu Pracy.
1. Czy Spółka ma prawo za rok 2021 zastosować ulgę B+R w podatku dochodowym od osób prawnych w wysokości 100% kosztów kwalifikowanych (które odpowiadają wysokości amortyzacji podatkowej WNIP, w proporcji, w jakiej w jej wartości początkowej pozostają koszty wymienione w ust. 2 pkt 1-4a lub ust. 3a pkt 2 updop? 2. Czy za rok 2022 i kolejne, o ile nie nastąpi zmiana przepisów, Spółka ma prawo zastosować
Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup wyposażenia (tj. składniki majątkowe, które nie zostały zaliczone do środków trwałych ani wartości niematerialnych i prawnych) mającego związek przyczynowo-skutkowy z prowadzoną działalnością gospodarczą, sfinansowane z przyznanej dotacji z Urzędu Pracy.
Możliwość zastosowania jednorazowej amortyzacji.
Przedsiębiorcy, którzy uzyskają do końca tego roku gwarancję de minimis, nie zapłacą prowizji za pierwszych 12 miesięcy jej obowiązywania. Od 1 stycznia 2014 r. prowizja za każdy kolejny okres roczny obowiązywania gwarancji wynosi 0,5% kwoty gwarancji. W publikacji przedstawiamy, czym jest ta gwarancja.
Ministerstwo Finansów poinformowało o przedłużeniu o 1 rok programu gwarancji de minimis. Po nowelizacji rozporządzenia w sprawie udzielania przez Bank Gospodarstwa Krajowego pomocy de minimis w formie gwarancji spłaty kredytów program ten wygaśnie 31 grudnia 2017 r.
Czy prawidłowym jest stanowisko Spółki, że przychód z tyt. zwrotu części wynagrodzenia przez Powiatowy Urząd Pracy nie stanowi przychodu w podatku dochodowym, a jednocześnie naliczone wynagrodzenie pracownika ujęte w księgach rachunkowych w kwocie wynikającej ze stosunku pracy, czyli 1850 zł brutto, pomimo, że refundacja nie pokrywa całej kwoty, zalicza się do podatkowych kosztów uzyskania przychodu
Czy otrzymana pomoc de minimis podlega zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w Ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. - wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu Państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonych w odrębnych
Czy w świetle przedstawionych powyżej obowiązujących przepisów będzie mógł Pan dokonywać jednorazowych odpisów amortyzacyjnych w wysokości 209.000 zł (50.000 EURO) dla: &˗ środków trwałych z grupy 3,4,5,8 w wysokości 140.708 zł, &˗ środków trwałych z grupy 7 w wysokości 68.292 zł.
Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.
Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego oraz kosztów uzyskania przychodów.
1) Czy koszty poniesione w latach 2012-2014 na zakup drobnych przedmiotów, takich jak np. mydełka i ręczniczki dla gości oraz innego wyposażenia (wymienionego w punktach 5 i 6 stanu faktycznego przedstawionego we wniosku) do pensjonatu będącego w budowie, których wartość jednostkowa nie przekracza 3.500 zł i nie zostały wpisane do ewidencji środków trwałych, mogą zostać zaliczone bezpośrednio do kosztów
Czy w zaistniałej sytuacji prawidłowe było dokonanie jednorazowej amortyzacji, określonej w art. 22k ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? Czy obliczając limit dla małego podatnika, warunkujący zastosowanie jednorazowej amortyzacji należy brać pod uwagę przychody brutto spółki, która nabywa środki trwałe, czy należy obliczać oddzielnie limit dla każdego ze wspólników, sumując ich przychody
Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od środków trwałych dofinansowanych dotacją oraz jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od części wartości środka trwałego, która nie została sfinansowana otrzymaną dotacją.
Przedsiębiorcy, do których mają zastosowanie przepisy nowej ustawy antykryzysowej, mogą skorzystać ze wsparcia z dwóch różnych źródeł. Są to środki FGŚP na dofinansowanie wynagrodzeń pracowników objętych obniżonym wymiarem czasu pracy lub przestojem ekonomicznym oraz środki FP na dofinansowanie kosztów szkolenia takich pracowników. W tym celu powinni m.in. złożyć wniosek o uzyskanie wsparcia pod rygorem
Dotacja przeznaczona na pokrycie poniesionych kosztów działalności jest dotacją o charakterze zakupowym, a nie dotacją mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Zatem otrzymane dofinansowanie ze środków europejskich (pomoc de minimis) w ramach działania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich, przeznaczone na pokrycie kosztów działalności, nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy
Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo dokonania korekty w przypadku opisanym we wniosku?
1. Czy jednorazowy odpis od nabytej koparki przeznaczonej do robót ziemnych lub dzierżawy stanowi pomoc de minimis objętą limitem 200 000 euro, pomimo prowadzenia również działalności w sektorze transportu drogowego, dla którego limit tej pomocy wynosi 100 000 euro? 2. Czy rozłożenie na raty zapłaty za koparkę nie pozbawia prawa do jednorazowego odpisu amortyzacyjnego?
Wydatki na nabycie składników majątku niezaliczonych do środków trwałych, niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej, sfinansowane ze środków otrzymanych z Urzędu Pracy, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.