Poradnia Rachunkowa
Optymalnym rozwiązaniem byłby powrót do akceptowania taryf za wodę i ścieki przez rady gmin. To wymagałoby jednak odebrania PGW Wody Polskie uprawnień regulatora opłat. Rząd raczej nie zgodzi się na to, więc samorządowcy proponują wprowadzenie mechanizmu korekty taryf w sytuacjach nadzwyczajnych, analogicznie do cen ciepła, ewentualnie skrócenie okresu obowiązywania taryfy do roku.
Organy jednostek samorządu terytorialnego podejmują różne działania w stosunku do mienia samorządowego, co ma odzwierciedlenie np. w uchwałach, zarządzeniach oraz innych rodzajach dokumentów. Być może z powodu dużej liczby przepisów porozrzucanych w różnych aktach prawnych samorządom zdarza się popełniać błędy. Natomiast ich aktywność w tej sferze podlega weryfikacji przez organy nadzoru, czyli wojewodów
PROBLEM Spółka jest własnością Gminy w 100%. Zajmuje się głównie dostawą wody i odbiorem ścieków. Jest to sp. z o.o. Jest czynnym podatnikiem VAT. Otrzymała fakturę od kontrahenta w dniu 8 listopada 2022 r. Data wystawienia i data sprzedaży widniejące na fakturze to 31 października 2022 r. Spółkę powiadomiono, że podmiot zakończył działalność w dniu 31 października 2022 r. Na tzw. „białej Liście” widnieje
Podleganie opodatkowaniu realizowanych przez Wnioskodawcę (za pośrednictwem Zakładu) odpłatnych transakcji zewnętrznych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego w oparciu o proporcję wyliczoną dla Zakładu.
W zakresie zasad amortyzacji składników majątku wniesionych do Spółki w związku z przekształceniem zakładu budżetowego, który otrzymał je uprzednio nieodpłatnie od gminy.
Czy od dochodu Zakładu, wykonującego wyłącznie zadania wynikające ze statutu m.in. w zakresie zaopatrzenia miasta i wsi w wodę, odprowadzania ścieków, zarządzania nieruchomościami gminnego zasobu mieszkaniowego, utrzymania gminnego składowiska, oczyszczania ulic, utrzymania zieleni, cmentarzy komunalnych, targowisk oraz gospodarki terenami i ochrona środowiska, należy odprowadzić podatek dochodowy
Czy w przedstawionym stanie przyszłym znajdzie zastosowanie art. 93 w związku z art. 93b Ordynacji podatkowej i w konsekwencji, nowe Zakłady wstąpią odpowiednio we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki Zakładu?
Czy Zakład może stosować zwolnienie od podatku dla wymienionych w stanie faktycznym usług świadczonych na rzecz Gminy, za które to usługi obciąża Urząd Miejski?
Czy przekazane pieniądze na konto Spółka z o.o. we W na współfinansowanie inwestycji winno być traktowane jako czynność nie mieszcząca się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Czy od dochodu zakładu budżetowego Wnioskodawca wykonujący wyłącznie zadania z zakresu dostarczania wody, odprowadzania ścieków i nadzór nad cmentarzami komunalnymi należy odprowadzić podatek dochodowy od osób prawnych?
Czy od uzyskanych dochodów Zakład zobowiązany jest płacić podatek dochodowy?
Czy PPPP Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest w świetle obowiązujących przepisów podatnikiem podatku VAT w zakresie zadań nałożonych na gminę przepisami prawa?
Czy istnieje możliwość odzyskania podatku VAT zapłaconego w fakturach w trakcie realizacji inwestycji przez Urząd Gminy?
1. Czy usługi wykonywane przez jednostkę w ramach umów cywilnoprawnych na rzecz jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy o VAT oraz usług komunikacji miejskiej podlegają od dnia 25.06.2004 r. zwolnieniu w podatku VAT?2. Czy można dokonać korekty faktur za usługi wykonane po 25.06.2004 r. w przypadku
Opodatkowanie podatkiem VAT świadczenie usług pomiędzy jednostką samorządu terytorialnego a jednostkami organizacyjnymi tej samej gminy oraz opodatkowanie dotacji przekazywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego dla Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej na wykonanie zadań statutowych.