Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 21.10.2011, sygn. ITPB3/423-415c/11/PS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB3/423-415c/11/PS
W zakresie zasad amortyzacji składników majątku wniesionych do Spółki w związku z przekształceniem zakładu budżetowego, który otrzymał je uprzednio nieodpłatnie od gminy.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych między innymi w zakresie zasad amortyzacji składników majątku wniesionych do Spółki w związku z przekształceniem zakładu budżetowego, który otrzymał je uprzednio nieodpłatnie od gminy - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w między innymi w zakresie zasad amortyzacji składników majątku wniesionych do Spółki w związku z przekształceniem zakładu budżetowego, który otrzymał je uprzednio nieodpłatnie od gminy.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca prowadzi działalność w obecnej formie od dnia 21 grudnia 2010 r. Spółka powstała w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego na podstawie Uchwały Rady Miejskiej z dnia 16 czerwca 2010 r. Przekształcenia dokonano na podstawie art. 6 ust. 1, art. 9, art. 22 i art. 23 ustawy o gospodarce komunalnej oraz art. 16 ust. 1, 3, 5 i 7 ustawy o finansach publicznych. Spółka wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością zakładu budżetowego, który realizował zadania o charakterze użyteczności publicznej poprzez zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności oraz prowadził działalność komercyjną. Przedmiot działalności Spółki jest tożsamy z przedmiotem działalności zakładu budżetowego, a Gmina Miejska - jedyny udziałowiec, wniosła do Spółki na pokrycie kapitału zakładowego zorganizowaną część przedsiębiorstwa, zgodnie z art. 4a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w postaci mienia pozostałego po likwidacji zakładu budżetowego). Powyższe składniki majątkowe zakład budżetowy w toku wykonywanej działalności otrzymywał nieodpłatnie od jednostki samorządu terytorialnego - Gminy Miejskiej. Składniki majątkowe w zakładzie budżetowym nie stanowiły zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 przychodu, a naliczona od nich amortyzacja nie stanowiła kosztu uzyskania przychodu (art. 16 ust. 1 pkt 63). Kosztem uzyskania przychodu były tylko odpisy amortyzacyjne od składników majątkowych wykonanych lub nabytych z własnych środków zakładu budżetowego. W dniu 30 czerwca 2011 r. Spółka otrzymała w formie aportu środki trwałe (sieć wodociągową i kanalizację sanitarną) od Gminy Miejskiej, które zwiększyły kapitał zakładowy i częściowo kapitał zapasowy Spółki. W zamian Gmina otrzymała od Spółki udziały.