Błędy w rozliczeniach VAT. Na czym polegają i jak ich uniknąć
Przedłużająca się pandemia COVID-19 i nakładane w związku z tym ograniczenia w zakresie działalności powodują, że wielu przedsiębiorców decyduje się lub jest zmuszonych podjąć decyzję o likwidacji działalności. W tym materiale przedstawiamy, jak proces ten przebiega w księgach rachunkowych likwidowanej jednostki.
We wrześniu wchodzi w życie pierwszy pakiet zmian w przepisach VAT uchwalonych przez Sejm w kwietniu i lipcu 2019 r. W pakiecie znalazło się kilkanaście zmian, z których najpoważniejsza oznacza bezwzględną utratę prawa do zwolnienia podmiotowego z VAT przez podatników wykonujących niektóre rodzaje sprzedaży. Zapraszamy do zapoznania się z komentarzem eksperta omawiającego wprowadzane zmiany.
Podatnik nie ma obowiązku korekty VAT odliczonego w związku z zaniechaniem inwestycji, w przypadku gdy inwestycja ta zostanie ujęta w remanencie likwidacyjnym i opodatkowana VAT. Prawidłowość takiego stanowiska potwierdził Dyrektor KIS w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, w związku z planowaną likwidacją inwestycji w obcym środku trwałym Wnioskodawca jako wspólnik spółki jawnej (uprawniony do 50% udziału w zyskach i stratach tej spółki) może zaliczyć do swoich kosztów uzyskania przychodów, 50% strat odpowiadających niezamortyzowanej wartości początkowej inwestycji w obcym środku trwałym?
Czy w przypadku bezpośrednich kosztów związanych z inwestycją tj.: - zakup gruntu,- przygotowania nieruchomości pod inwestycję (przygotowanie terenu, opłaty administracyjne - np. pozwolenie na wycinkę drzew itp.), - prac architektonicznych,- prac budowlanych, - nadzoru inwestorskiego,- opłat notarialnych i sądowych związanych z inwestycją, - usług doradczych związanych z inwestycją (w tym geodezyjne
Czy przy likwidacji działalności gospodarczej wystąpi obowiązek ujęcia w remanencie likwidacyjnym wartości nakładów inwestycyjnych poniesionych na remont budynku warsztatu?
W okresie wrzesień 2003 - marzec 2004 Podatnik dokonał zakupów materiałów budowlanych, które posłużyły do budowy pawilonu handlowego na prywatnym gruncie (grunt nie został wprowadzony do majątku wspólnego spółki cywilnej). Podatnik obniżył podatek należny o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu tych materiałów. W umowie spółki cywilnej zgłoszono prawo użytkowania tego pawilonu i odprowadzono
Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie handlu artykułami ogólnospożywczymi, w dniu 12 grudnia 2005 roku wynajęłam lokal z przeznaczeniem na sklep. Wysokość czynszu razem z podatkiem VAT wynosiła 366 zł i była podyktowana stanem technicznym budynku. Analizując swoje obroty za miesiąc październik i listopad uważałam, że mogę sobie pozwolić na taką inwestycję. Z chwilą przystąpienia do remontu przedmiotowego
Czy ponownie rozpoczynając działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, podatnik jest zobowiązany do rozpoczęcia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przyzastosowaniu kasy rejestreującej w dniu rozpoczęcia działalności czy dopiero po przekroczeniu kwoty obrotów w wysokości 20 000 zł?
Czy w przypadku ponownego rozpoczęcia tego samego typu działalności gospodarczej mogę używać tej samej kasy fiskalnej ?
Czy dla celów rozliczeń z tytułu podatku VAT Spółka powinna korzystać z numeru NIP, przyznanego wcześniej Oddziałowi (po dokonaniu aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego ze względu na zmianę adresu) oraz jaki organ podatkowy będzie właściwy XXX AG - Spółki prawa niemieckiego.
Czy podatnik, będący osobą fizyczną, może prowadzić ewidencję przy zastosowaniu kasy rejestrującej, używanej w poprzednio prowadzonej działalności, zlikwidowanej w ubiegłym roku ?
Obowiązek zwrotu podatku VAT od zakupów inwestycyjnych przy likwidacji działalności.
W związku z planowaną likwidacją działalności gospodarczej, czy opodatkowaniu podatkiem VAT podlegać będą nakłady inwestycyjne, które poniesiono w okresie prowadzenia działalności w obcym środku trwałym, czyli inwestycja w obcych środkach trwałych ?