Przewodnik po zmianach w podatkach i rachunkowości 2023
Obowiązki płatnika i obowiązki informacyjne przy opłacaniu zaległych składek na ubezpieczenie za zleceniobiorców oraz sporządzenia korekt informacji PIT-11.
Obowiązki płatnika i obowiązki informacyjne w związku z zapłatą zaległych składek na ubezpieczenie za pracowników i byłych pracowników oraz brak przychodu.
Chociaż kontrole Państwowej Inspekcji Sanitarnej najczęściej dotyczą przedsiębiorców zajmujących się usługami kosmetycznymi, medycznymi, gastronomicznymi i edukacyjnymi, to każde przedsiębiorstwo może zostać skontrolowane przez ten urząd. Państwowa Inspekcja Sanitarna jest bowiem powołana do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego. Sprawuje nadzór m.in. nad warunkami higieny pracy w zakładach
ustalenie czy wydatki, o których mowa we wniosku są kosztami bezpośrednimi w myśl art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i powinny być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w momencie uzyskania przychodu ze sprzedaży lokali, miejsc postojowych, powierzchni przynależnych czyli w dniu przeniesienia prawa własności na nabywcę w postaci aktu notarialnego
Czy inspektor pracy może kontrolować wykonywanie pracy przez osoby zatrudnione na umowach cywilnoprawnych? Czy odbywająca się już w firmie kontrola, np. podatkowa, uniemożliwia rozpoczęcie kontroli przez PIP?
Od 1 stycznia 2018 r. zostaną wprowadzone indywidualne numery rachunków składkowych, na które płatnicy składek będą przekazywać - jedną wpłatą - należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, FGŚP i FEP. Wcześniej, bo już od 13 czerwca 2017 r., ZUS otrzymał możliwość ustalenia, na mocy decyzji administracyjnej, który podmiot jest faktycznie płatnikiem
Zmiany związane z wprowadzeniem Krajowej Administracji Skarbowej (dalej: KAS) niewątpliwie można określić jako rewolucyjne. Jesteśmy świadkami nie tylko ujednolicenia dotychczas istniejących struktur pod wspólną nazwą oraz zmian kompetencyjnych w zakresie już istniejących instytucji, ale również przyznania organom nowo utworzonej administracji daleko idących uprawnień w obszarze szeroko rozumianej
Przedstawiamy przegląd zaproponowanych przez rząd zmian w przepisach, które mają "poprawić otoczenie prawne przedsiębiorców". Nowe przepisy mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2017 r., ale nadal - do dnia oddania Mk do druku - nie zakończyły się prace legislacyjne nad projektem ustawy. Przedsiębiorcy powinni już jednak wiedzieć, jakie mają to być zmiany, ponieważ mogą one istotnie wpływać na prowadzoną
Przedstawiamy przegląd zaproponowanych przez rząd zmian w przepisach, które mają "poprawić otoczenie prawne przedsiębiorców". Nowe przepisy mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2017 r., ale nadal - do dnia oddania BGK do druku - nie zakończyły się prace legislacyjne nad projektem ustawy. Przedsiębiorcy powinni już jednak wiedzieć, jakie mają to być zmiany, ponieważ mogą one istotnie wpływać na prowadzoną
Od 1 stycznia 2016 r. zaczynają obowiązywać istotne zmiany w Ordynacji podatkowej. Celem nowelizacji było głównie zracjonalizowanie i uproszczenie procedur podatkowych, ale wiele z nich wpływa na podstawowe prawa i obowiązki podatnika. Zmiany dotyczą m.in. zasad naliczania odsetek od zaległości podatkowych, wydawania interpretacji podatkowych czy nakładania kar porządkowych. Z punktu widzenia podatnika1
Po zmianie przepisów przedsiębiorcy nie będą już mogli korzystać z wysokich zasiłków chorobowych lub macierzyńskich. Zmieni się sposób wyliczania podstawy wymiaru zasiłku chorobowego dla ubezpieczonych niebędących pracownikami, dla których podstawę wymiaru zasiłku stanowi kwota zadeklarowana. Zmiany są podyktowane koniecznością ujednolicenia przepisów oraz wyeliminowania nadużyć w zakresie ustalania
ZUS w ustaleniach protokołu kontroli często wskazuje na konieczność zapłacenia dodatkowych składek. Gdy przedsiębiorca nie zgadza się z wynikiem kontroli, ma do wyboru dwie drogi postępowania. Może wejść w spór z ZUS, zakwestionować wynik kontroli i czekać na wydanie decyzji albo uregulować sporne składki, a następnie wystąpić z wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji. Korzystna dla płatnika interpretacja
1. Czy opisane w stanie faktycznym usługi świadczone przez podmioty zagraniczne mieszczą się w kategorii przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 12 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: Ustawy o PDOP)? 2. Czy w związku z dokonywaniem płatności za usługi, o których mowa w stanie faktycznym Spółka pełni funkcję płatnika, o którym mowa w art. 26 Ustawy o PDOP,
stawka podatku VAT na usługi konserwacji instalacji elektrycznej, gazowej, odgromowej wykonywane w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym oraz uznania za świadczenie złożone wykonywanych łącznie usług kontroli i napraw instalacji cieplnych, elektrycznej, gazowej i odgromowej
Odformalizowanie procedur kontrolnych, poprzez stosowanie poleceń ustnych oraz możliwość odstąpienia przez inspektora pracy od stosowania sankcji wobec pracodawcy naruszającego przepisy prawa pracy, to najważniejsze zmiany wprowadzone w wyniku nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy. Obowiązuje ona od 8 sierpnia 2011 r.
Czy korekta deklaracji CIT-8 za rok 2008 powinna być sporządzona w odniesieniu do decyzji Urzędu Skarbowego z dnia 5 marca 2009 r., w której określono wysokość poniesionej straty za lata 2006 i 2007?
Czy istnieje możliwość przekazania Spółce sald końcowych za rok 2007 ustalonych w czasie kontroli podatkowej i postępowania podatkowego w sprawie prawidłowości rozliczeń podatku dochodowego za lata 2006 i 2007?
Prawo do wystąpienia z kolejnym wnioskiem o interpretację i złożenia oświadczenia o którym mowa w art. 14b § 4 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zakres i sposób zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej sposobu udostępniania faktur wystawionych w formie elektronicznej organom podatkowym i organom kontroli skarbowej.
Pytanie Podatnika:Czy otrzymanie zaliczki od kontrahenta z Włoch na poczet dostawy wewnątrzwspólnotowej towarów rodzi obowiązek podatkowy VAT, czy do każdej otrzymanej zaliczki należy wystawić fakturę VAT? Czy obowiązek podatkowy od otrzymanych zaliczek pa poczet WDT powstaje niezależnie, czy wysokość otrzymanych zaliczek w sumie nie przekroczyła 50% wartości zlecenia, a firma nie wniosła do US zabezpieczenia