Decyzja podatkowa - rodzaje decyzji, prawa podatnika
W latach 2020–2022 zapadły tylko dwa wyroki zasądzające wypłatę odszkodowania od Skarbu Państwa za wadliwe decyzje podatkowe, na łączną kwotę ok. 1,2 mln zł. Trzy kolejne pozwy sądy oddaliły
Jeżeli organ podatkowy doręczył podatnikowi to samo pismo dwukrotnie - w różnych miejscach i różnych dniach, to prawnie skuteczne jest pierwsze doręczenie dokonane na właściwy adres. Od tego doręczenia należy więc liczyć terminy związane z doręczonym pismem - wyrok NSA z 12 kwietnia 2022 r., sygn. akt III FSK 1713/21.
Piotr Mierzejewski: Decyzję wydaje organ podatkowy, a więc nie powinno się w niej używać takich form osobowych, jak: „stwierdzamy”, „umożliwiliśmy”, „otrzymaliśmy” itp.
Jeżeli podatnik złożył wniosek o stwierdzenie nadpłaty wraz z odpowiednią korektą deklaracji, a decyzja stwierdzająca nadpłatę z przyczyn wskazanych we wniosku podatnika nie zostanie wydana w terminie dwóch miesięcy (bez winy podatnika w tym opóźnieniu), to podatnikowi przysługuje oprocentowanie nadpłaty liczone od dnia złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty (wyrok NSA z 29 czerwca 2021 r., sygn.
Zmiany wprowadzone przez Sejm niedawną nowelizacją kodeksu postępowania administracyjnego nie dotyczą decyzji podatkowych. Wynika to wprost z przepisów k.p.a.
Wstrzymanie wykonania decyzji ostatecznej to dość często stosowana instytucja na gruncie Ordynacji podatkowej. W dalszym ciągu jednak wielu podatników nie docenia jej mocy. Na czym polega i jak poprawnie ją stosować?
Organ podatkowy nie może wydać decyzji w innym zakresie niż określony w postanowieniu o wszczęciu postępowania (wyrok NSA z 11 lipca 2019 r. II FSK 2661/17).
Wykrycie nieprawidłowości w złożonej przez osobę fizyczną informacji w sprawie podatku od nieruchomości upoważnia organ do zmiany decyzji, także wydanej dawno temu (wyrok NSA z 11 kwietnia 2019 r. sygn. akt II FSK 3711/18).
Jeżeli postępowanie podatkowe jest prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej i za ich pomocą doręczana jest decyzja ostateczna (przez ePUAP), to w tej decyzji pouczenie o prawie do skargi do sądu administracyjnego powinno zawierać informację, że skarga do sądu musi być wniesiona w formie papierowej i odręcznie podpisana. Jeżeli takiego pouczenia brak, a podatnik wniesie skargę
Nie ma znaczenia fakt, że decyzja została wydana przed upływem terminu przedawnienia, a tylko doręczenie nastąpiło po upływie terminu przedawnienia (wyrok NSA z 16 stycznia 2019 r., sygn. akt II FSK 295/17).
Co do zasady organ podatkowy może nadać decyzji rygor natychmiastowej wykonalności decyzji nieostatecznej wtedy, gdy podatnik nie będzie posiadał majątku, na którym można ustanowić zabezpieczenie. NSA stwierdził, że to organ podatkowy (a nie podatnik) ma obowiązek udowodnienia, że podatnik nie ma majątku, na którym można zabezpieczyć wykonanie zobowiązania podatkowego. NSA zajął też niestety niekorzystne
Podatnik nie może kwestionować ostatecznej decyzji wymiarowej w drodze wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Nie ma przy tym znaczenia, czy decyzja wymiarowa dotarła do podatnika (została doręczona podatnikowi). Jeżeli zatem decyzja wymiarowa jest ostateczna, organ podatkowy ma pełne prawo odmówić wszczęcia postępowania z wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Ostateczną decyzję wymiarową można wzruszyć wyłącznie
Zgodnie z przepisami ustawy o VAT urząd skarbowy powinien dokonać zwrotu VAT na podstawie deklaracji składanych przez podatnika. Zwrotu tego powinien dokonać w ciągu 60 dni od dnia złożenia deklaracji przez podatnika. Jeżeli istnieją wątpliwości co do zasadności lub wysokości zwrotu, organ podatkowy wszczyna postępowanie wyjaśniające. Gdy nie zakończy się ono przed upływem ustawowego terminu zwrotu
W sprawozdaniu Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego, w kolumnie „skutki decyzji wydanych przez organ podatkowy na podstawie ustawy”, wykazuje się m.in. kwoty udzielonych przez organ podatkowy umorzeń w całości lub w części zaległości podatkowych. Kwoty te powinny być zgodne z rejestrem przypisów i odpisów. W związku z tym, w którym miesiącu należy wprowadzić
Naczelny Sąd Administracyjny twierdzi konsekwentnie, że dla ustalenia, czy skutek decyzji w postaci określenia zobowiązania podatkowego nastąpił przed upływem terminu przedawnienia, istotna jest data doręczenia decyzji, a nie jej wydania. Niestety, organom podatkowym nadal zdarza się wydawać decyzje określające zobowiązanie podatkowe mimo upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Uchylenie decyzji wymiarowej oznacza, że bezskuteczne jest również przerwanie biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego określonego w tej decyzji. Tak postanowił NSA w uchwale z 26 lutego 2018 r., sygn. akt I FPS 5/17 . Dzięki temu w sytuacji uchylenia decyzji wymiarowej okres przedawnienia zobowiązania podatkowego nie zostanie wydłużony. W przypadku skutecznego przerwania biegu przedawnienia termin
Wojewódzki Sąd Administracyjny wydał wyrok oddalający skargę podatnika na decyzję organu skarbowego dotyczącą zobowiązań podatkowych z tytułu podatku od towarów i usług. Co ważne w całej sprawie, podatnik zgadzał się z fiskusem co do istnienia obowiązku podatkowego, a wnosił tylko o wstrzymanie wykonania decyzji. Wyrok ten potwierdza, że trudna sytuacja finansowa nie wstrzymuje egzekucji, zwłaszcza
Likwidator spółki nie ma uprawnienia do inicjowania postępowań zmierzających do podważania ostatecznych decyzji podatkowych wydanych wobec spółki (wyrok WSA w Białymstoku z 28 grudnia 2017 r., sygn. akt I SA/Bk 980/17).