Wyrok SN z 16 listopada 2000 r., sygn. akt I PKN 445/00
Jednostki samorządowe są specyficznym rodzajem pracodawców, gdyż to właśnie w nich spotykamy pracowników zatrudnianych na podstawie różnych tytułów prawnych.
Dyrektor szkoły zwrócił się z pytaniem, czy głównej księgowej szkoły należy wypłacić nagrodę jubileuszową przypadającą na 1 września 2000 r., jeżeli z dniem 31 grudnia 1999 r. przyznano jej rentę inwalidzką i rozwiązano z nią stosunek pracy, a od 9 czerwca 1999 r. przebywała na urlopie bezpłatnym.
W związku z trudną sytuacją budżetową gminy spowodowaną niewykonaniem planu przychodów zarząd gminy postanowił obniżyć wynagrodzenia swoich członków. Czy możliwe jest obniżenie wynagrodzenia pracownikowi samorządowemu zatrudnionemu na podstawie powołania? Myśleliśmy o zastosowaniu wypowiedzenia zmieniającego. Czy można skorzystać z tej konstrukcji w powyższym przypadku?
Najliczniejsza grupa pracowników samorządowych zatrudniona jest na podstawie umowy o pracę. Pracownicy ci podlegają w zakresie stosunku pracy przepisom Kodeksu pracy.
Kwestia dotycząca czasu pracy w roku 2003, zwłaszcza rozliczania go w maju i listopadzie, nadal wzbudza kontrowersje. Dotyczą one kwestii, czy skrócenie czasu pracy we wspomnianych miesiącach dotyczy również pracowników, do których nie ma zastosowania bezpośrednio Kodeks pracy. Najczęściej pytania zadawane są przez czytelników zatrudnionych w samorządowych jednostkach organizacyjnych oraz w urzędach
Nasz pracownik nabył prawo do świadczenia przedemerytalnego. Rozwiązujemy z nim stosunek pracy w drodze porozumienia stron z przyczyn niedotyczących pracownika. Jakie warunki musi spełnić, aby mógł przejść na wcześniejszą emeryturę przewidzianą dla pracowników samorządowych? Czy fakt rozwiązania stosunku pracy nie w formie wypowiedzenia, lecz w drodze porozumienia stron oraz fakt pobierania świadczenia
W chwili rozwiązania stosunku pracy pracownik samorządowy nie był uprawniony do nagrody jubileuszowej na podstawie dokumentów zgromadzonych w aktach osobowych. Natomiast ponad rok po ustaniu stosunku pracy przedstawił świadectwo pracy, na podstawie którego doliczony okres pracy nim udokumentowany (zakończony po ustaniu stosunku pracy w urzędzie) uprawniałby do jej otrzymania w momencie ustania stosunku
Zajmuję się sprawami kadrowymi w urzędzie gminy. W związku z przygotowaniami do wizyty zagranicznej nasz wójt pracował 6 godzin w sobotę 19 czerwca. W Kodeksie pracy znajduje się przepis uprawniający pracownika do otrzymania dnia wolnego w zamian za pracę w dniu wolnym wynikającym z rozkładu czasu pracy. Czy w związku z tym należy się mu dzień wolny w zamian za tę pracę?
Zajmuję się sprawami kadrowymi w urzędzie gminy. Czy takim pracownikom, jak naczelnik wydziału, zastępca naczelnika wydziału i kierownik referatu przysługuje wynagrodzenie z dodatkiem za pracę w godzinach nadliczbowych? Czy stosuje się do nich przepis Kodeksu pracy dotyczący pracy w godzinach nadliczbowych pracowników zarządzających zakładem pracy i kierowników wyodrębnionych komórek organizacyjnych
Jesteśmy jednostką samorządu terytorialnego. Jeden z naszych pracowników zamierza przejść na emeryturę. Ma on udokumentowany łączny 30-letni okres zatrudnienia. Czy należy mu się odprawa emerytalna i w jakiej wysokości?
Zajmuję się sprawami kadrowymi w urzędzie gminy. Czy w regulaminie pracy urzędu można określić np. miesięczny okres rozliczeniowy czasu pracy, czy nie - z uwagi na art. 24 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych, określający ich normę czasu pracy 8 godzin na dobę i 40 godzin w tygodniu?
Czy naczelnikowi wydziału zatrudnionemu w urzędzie miasta przysługuje wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych w zwykły dzień pracy? - pyta Czytelniczka z Gdyni.
Kierownik USC pracował w sobotę, będącą dla niego dniem wolnym od pracy, w godzinach od 9.00 do 11.00 (udzielanie ślubów). Czy w związku z tym w zamian za przepracowane godziny nadliczbowe będzie mu przysługiwać czas wolny od pracy?
Pracownik samorządowy, zatrudniony na umowę o pracę, wykonywał pracę w godzinach nadliczbowych w środę, kiedy pracował od godz. 8.00 do 20.00 i w sobotę (będącą dla niego dniem wolnym od pracy) od godz. 8.00 do 17.00. W obu przypadkach nie ma możliwości udzielenia czasu wolnego ani dnia wolnego za pracę w godzinach nadliczbowych. Jak w takiej sytuacji płacić za godziny nadliczbowe?
Pracownik jednostki organizacyjnej powiatu (księgowy) wykonuje zlecenia w zakresie księgowości. Czy wykonywanie takich zleceń jest wykonywaniem zajęć mogących wywołać podejrzenie o interesowność?
Zajmuję się sprawami kadrowymi w urzędzie gminy. Dowiedziałam się przypadkiem, że jeden z pracowników naszego urzędu prowadzi działalność gospodarczą. Czy niepowiadomienie o tym fakcie przez pracownika samorządowego może być potraktowane jako ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych?
Maksymalne miesięczne wynagrodzenie kierowników zakładów budżetowych jednostek samorządu terytorialnego nie może przekroczyć czterokrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej. Kwota bazowa to 1651,67 zł. Czy wynagrodzenie brutto kierownika jednostki budżetowej może przekraczać czterokrotność kwoty bazowej o sumę odprowadzonych przez niego składek na ubezpieczenia społeczne? Ustawa o systemie
Jeden z pracowników naszego urzędu (jednostka organizacyjna powiatu) wystąpił z wnioskiem o wypłatę dodatku stażowego. Osoba ta pracuje u nas dopiero 2 lata, wcześniej była przez rok zarejestrowana jako bezrobotna (w tym przez 6 miesięcy pobierała zasiłek dla bezrobotnych). Wcześniej przez 18 miesięcy pracowała na podstawie umowy o pracę (w urzędzie administracji). Podjęcie tej pracy poprzedziła roczna
Przepisy dotyczące pracowników samorządowych nie określają, jak należy rozumieć pojęcie tygodnia pracy. Czy w takiej sytuacji, na potrzeby rozliczenia czasu pracy tych pracowników, tydzień należy traktować jako siedem dni od poniedziałku do niedzieli? Czy można w regulaminie pracy ustalić, od którego dnia rozpocznie się tydzień, w czasie którego ma zostać rozliczony 40-godzinny czas pracy?