Poradnia bhp
Palenie papierosów, które jest sprawą własnego wyboru każdego z nas, znacznie zwiększa ryzyko wystąpienia wielu, często bardzo ciężkich chorób.
Przepisy określające wymogi sanitarne dotyczą również sanitariatów, jadalni, palarni i pomieszczeń wypoczynkowych. Szczególne wymogi dotyczą niepełnosprawnych i niektórych zakładów pracy.
Czy to prawda, że pracodawcy nie mają już obowiązku tworzenia palarni w zakładach pracy?
Pracodawca nie może wprost zabronić palenia papierosów w miejscu pracy. Osoby palące powinny mieć specjalnie wyznaczone miejsce, w którym mogą palić bez narażenia na wdychanie dymu przez współpracowników.
Nie będzie można palić e-papierosów w miejscach pracy. W wyniku nowelizacji ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych został wprowadzony zakaz palenia e-papierosów w miejscach publicznych oraz na terenie pomieszczeń w zakładach pracy.
Liczne działania prewencyjne, mające na celu ograniczenie palenia papierosów, nie przynoszą jak dotąd istotnej zmiany naszego stosunku do tego nałogu. Nadal znaczna część społeczeństwa zarówno w domu, w pracy, jak i w miejscach publicznych oddaje się temu zgubnemu nawykowi.
Zatrudniam 35 pracowników. Chciałbym w swoim zakładzie wprowadzić zakaz palenia. Nie wiem, w jakiej formie mogę to zrobić. Czy w związku z wprowadzeniem zakazu muszę jednocześnie wydzielić pomieszczenie z przeznaczeniem na palarnię, aby nie dyskryminować osób palących papierosy? Czy ta zmiana powinna znaleźć odzwierciedlenie w regulaminie pracy?
Czy obowiązkiem pracodawcy jest urządzenie palarni tytoniu w zakładzie pracy? Jakie wymogi powinny być spełnione przy urządzaniu pomieszczenia palarni?